Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag vill klämma på en bygelrepeter..

Featured Replies

Publicerat

Tja.. haft en 22 win magnum bygelrepeter för många år sen.

Börjar bli lite sugen på en grövre liknande pjäs till eftersöken o grisarna.

Säkrare än min halvatomat iallafall.

Ha väl fullt i gaderoben så nån av de andra bysserna får väl åka men det blir ett annat bekymmer.

Men är jag inte helt ute o segalr så finns väl en del klämrisk, åtmindstonde på de där avtryckarn inte följer med bygeln.

Problemet jag upptäckt är att de närmaste vapenhandlarna inte har några marlins tex.

Verkar vara reserverat för jaguargruppen.

Inte faen köper jag grisen i säcken..'

Jag vill klämma o panga lite oxå.

Känna på rekyl omladdning o om jag trivs lixom.

Nån som har nån man kan prova i närheten av Emmaboda?

Publicerat

Vi går i samma tankar och har samma problem..

Men på måndag ska jag på jobb utanför Borås så jag hoppas hinna med en tur till Torsbo. Dom har GuideGun inne tydligen.

Pebe

Publicerat
Tja.. haft en 22 win magnum bygelrepeter för många år sen.

Börjar bli lite sugen på en grövre liknande pjäs till eftersöken o grisarna.

Säkrare än min halvatomat iallafall.

Ha väl fullt i gaderoben så nån av de andra bysserna får väl åka men det blir ett annat bekymmer.

Men är jag inte helt ute o segalr så finns väl en del klämrisk, åtmindstonde på de där avtryckarn inte följer med bygeln.

Problemet jag upptäckt är att de närmaste vapenhandlarna inte har några marlins tex.

Verkar vara reserverat för jaguargruppen.

Inte faen köper jag grisen i säcken..'

Jag vill klämma o panga lite oxå.

Känna på rekyl omladdning o om jag trivs lixom.

Nån som har nån man kan prova i närheten av Emmaboda?

Sätt dig nu lugnt ner och vänta, så får du säkert ett eftersök snart. Förhoppningsvis går galenskapen över då. ^_^

Publicerat

Har även jag varit inne och klämt x antal gånger på byglar hos Backlunds.. Förbannat trevligt system, men tycker nog om både straight-pulll och en vanlig cylenderrepeter också...  ^_^

Men innan jag fyller 25 blir det ett inköp på en bygel, omotiverat eller ej.

Publicerat

Klart du ska ha en bygel ! :angry:

Klämrisken är liten, har man lite innanför pannbenet så kommer man direkt på att ta ur pekfingret ur varbygeln när man repeterar, det där sker på automatik och fingret hamnar i rätt läge mot avtryckaren direkt när man slår igen bygeln.

Så klämrisken är inget argument för att inte köpa en bygel, risken är lika stor att du får in nått finger i lådan på halvauton när du slår igen den, som att du klämmer dig på avtryckaren på en bygel.. ^_^

Vilken kaliber funderar du på då, 44 eller 45 ?

Publicerat

NS, har han inte några kvar i Tingsryd? Eller har han lagt ner helt numera?

Publicerat
NS, har han inte några kvar i Tingsryd? Eller har han lagt ner helt numera?

Menar du den här firman ?

http://www.vapentjanst.com/2.html

Den är då aktiv vad jag vet, ( men det är då garanterat den otrevligaste vapennasare jag pratat med på telefon någonsin.. ^_^ ).

Publicerat
  • Författare

Vapentjänst är inget alternativ för mig...

Smålänska vapen har jag iofs inte varit på sen jag va där med drillingen o träffade MaxW.

O Musköt vet va de e för fel :angry:

Helt off topic..

Broderns som sköt en 40 kilos igår kväll o nog faen låg den efter 20 m.

Fast varken brodern eller sonen vågade gå fram.. den ligger o tittar på oss, sa de.

Jacob va där o skrattade en hel del ^_^;)

Åter till bygeln...

Hur funkar de med snö, vatten o allt annat skräp.. barr osv.

Jag har en tendens att nästan gräva mig fram med mina bössor...

I vinter har ju bössan varit hopfrusen nästan var dag...

Va jag menar är att jag kanske utsätter mina grejer för lite mer extrema förhållaned än passkytten..

Höll på o glömma..

Kalibern spelar egentligen ingen roll bara de är klass 1.

Gillar inte extrema rekyler heller, påverkar alltid skyttet negativt.

Va kostar ammon?

Publicerat

Va jag menar är att jag kanske utsätter mina grejer för lite mer extrema förhållaned än passkytten..

Höll på o glömma..

Va kostar ammon?

Den är inget känsligare än nån annan bössa vad jag märkt, och mina brukar bli rätt blöta och skitiga dom med.

Kan inte påminna mig om jag varit med om nått krångel pga snö, kyla och skräp, men det har jag iofs inte haft med de bultbössor jag använt heller.

Men det är väl klart att dom kan frysa ihop dom med i värsta fall, men jag har aldrig haft det problemet som sagt.

Rekylen är ju individuell som bekant, men jag med mina 182 cm och 96 kg upplever vare sig en oportad 45-70 eller portad 444 som speciellt besvärande rekylmässigt, bägge dessa bössor i GG utförande.

Ser inte kraftig rekyl som något självändamål, och skulle definitivt inte valt dessa kalibrar om jag upplevde dem som "rekyljobbiga".

Ammokostnad vette fasen, köper aldrig ammo utan laddar själv, så de får nån annan svara på, men skulle gissa att det ligger på 4-500 för en 20 ask ungefär.

Publicerat

Samma här. Är rätt säker på att han är skyldig mig en Leupold. <_<

O Musköt vet va de e för fel

Helt off topic..

Fast varken brodern eller sonen vågade gå fram.. den ligger o tittar på oss, sa de.

Jacob va där o skrattade en hel del

Klart jag vet. Halva kvällarna går ju åt till att titta på telefonen. :lol:

Fint med släktingar som kan roa er. :lol:

Måste ju funka bättre än automaten iallafall.

Själv vill jag nog helst ha brytvapen när det är riktigt grisväder. T.o.m Tikkan har frusit ihop ett par gånger.

Publicerat

Var inne på samma linje som dig ett tag en 45-70 bra kaliber doxk lite begränsad i kulutbudet tror dock att rhino nu finns att tillgå, kort och smidig bössa med grov kaliber, man laddar snabbt om och funktionen bör vara säker, surrade med en kompis som sålt sin bygel, det lät för mycket vid omladdning så björnen upptäckte honom och han fick skjuta den på 2m jag behövde inte uppfinna hjulet igen, blev en straightpull var inne på en vacker heym Sr30 men den hade blivit förstörd så det blev en oöm plastbössa som jag är väldigt nöjd med.

Publicerat
surrade med en kompis som sålt sin bygel, det lät för mycket vid omladdning så björnen upptäckte honom och han fick skjuta den på 2m jag behövde inte uppfinna hjulet igen,

Ja inte vet jag men inte låter det mer när jag laddar om min bygel än någon av mina cylinderrepeters,tror björnen upptäckt din kompis vad han än hade laddat om med.

/Micke

Publicerat

444 och 45-70 är klart "snälla" patroner att skjuta, mycket tack vare relativt låga utgångshastigheter. En 9,3x62 är "värre" att skjuta med än min 444:a (med 270 grains kulor i drygt 680-700 m/s).

Publicerat

Min .45-70 är mycket mer rekyl/pipuppslag än någon av mina andra bössor, MEN det är mer *BOOOFF*-*KNUFF* än *KLAAAATSCH*-*SPARK*. Inte alls otrevlig att skjuta med, med andra ord. Har dock ej testat att skjuta i bänk ännu. <_<

Publicerat

Smålänska vapen har jag iofs inte varit på sen jag va där med drillingen o träffade MaxW.

O Musköt vet va de e för fel :D

Helt off topic..

Jacob va där o skrattade en hel del :P:D

Åter till bygeln...

Höll på o glömma..

Va kostar ammon?

du får väl bjuda upp mig eller nåt -_-

så kan du få prova eller om du kommer ner. vi kan panga friskt då.

Publicerat
  • Författare

Vet inte om samma gubbe är kvar på vapentjänst, va många år sen jag va där.

Nu ser det mest ut till o va en bilaffär...

Kan inget om kalibrarna 444 o 45-70.. vilken är kraftigast :(

Låter som 444 är mindre?

Sett på nån hemsida någon kaliber som hette 308xl eller nått sånt.

Lämnat min halvatomat på översyn idag. Har ju alltid funkar klanderfritt förutom en klick.. på grund av mitt svala intresse för vapenvård..

Men en bygel i Guide gun o rostfri vore läcket o en gostring såg jag fans oxå.

Hur många plugg får man i?

Givet kommer jag handladda, gör det redan med 30-06.

När och om de kommer in en bygel i huset så har jag ju redan hatt så då behöver jag bara en häst oxå.. :(

Karl.Ö.,

Har e-söskurs som börjar på måndag o vi ska skjuta eftersöksskytte framöver när snön försvunnit.

Kanske kan va nått?

Har du långt hit?

Publicerat
Vet inte om samma gubbe är kvar på vapentjänst, va många år sen jag va där.

Nu ser det mest ut till o va en bilaffär...

Kan inget om kalibrarna 444 o 45-70.. vilken är kraftigast :(

Låter som 444 är mindre?

Sett på nån hemsida någon kaliber som hette 308xl eller nått sånt.

Lämnat min halvatomat på översyn idag. Har ju alltid funkar klanderfritt förutom en klick.. på grund av mitt svala intresse för vapenvård..

Men en bygel i Guide gun o rostfri vore läcket o en gostring såg jag fans oxå.

Hur många plugg får man i?

Givet kommer jag handladda, gör det redan med 30-06.

När och om de kommer in en bygel i huset så har jag ju redan hatt så då behöver jag bara en häst oxå.. :(

Karl.Ö.,

Har e-söskurs som börjar på måndag o vi ska skjuta eftersöksskytte framöver när snön försvunnit.

Kanske kan va nått?

Har du långt hit?

jag har nog en bit till dig... var befinner du dig?

444 eller 45/70 kan nog vara kvitten vilket, misstänker att 45/70 är bättre för dig iom kulutbudet och att du kan få en bunke gratis av mig om du vill.

gg i 45/70 med ghost ring är ju rätt vettigt tycker jag, byt till ett fiberkorn så är det optimalt vill jag påstå. rekylen är som en tung 8x57a, lite längre bara.

driftsäkerheten tycker jag e toppen, marlin funkar med snö o skit i mekanismen och rymmer 4+1 i patronmängd.

jag är ju inte glad för pipgnideri jag heller och har inte dragit loppet än på 200 plugg så den förlåter mig oftast.

det som är positivt med blykulor är att de inte går sönder om man har hårda sådana, passande för dig tror jag. om man inte skall skjuta långa håll så funkar det mesta.

jag har en hel del hemmaladdat med swift A-frame och hornadys fn som jag ändå inte skjuter om du skaffar en....

pm:a nr om du behöver fråga mer så ringer jag dig.

jag skulle kunna låta den åka med till urshult på fredag om du skulle kunna åka dit o prova den hos magnito här på forumet.

en sak till, iom att man handladdar kan du få allt från skitsmak till luftbössa med denne kalibern.

Publicerat
Min .45-70 är mycket mer rekyl/pipuppslag än någon av mina andra bössor, MEN det är mer *BOOOFF*-*KNUFF* än *KLAAAATSCH*-*SPARK*. Inte alls otrevlig att skjuta med, med andra ord. Har dock ej testat att skjuta i bänk ännu. :(

det är en mindre angenäm upplevelse om man går upp i laddning :(

Publicerat

Berggrens vapen i Alvesta har marlin bössor det är jag nästan säker på.

Mikael

Publicerat
  • Författare

Tänkt efter lite..

Är ju inte sämre än jag kan ändra mig.

Vapentjänst ligger ju nära o de vore ju korkat o inte fingra på en där.

Såg att de verkar ha lite olika o känna på.

Sen får man väl se om det köps någon.

Hur e de med precsionen?

Fast får redan olustkänslor för o peta någon av de andra bysserna...

Jag vill ha alla....

Hur svårt är de o motivera ett 7:de vapen?

Publicerat

Håller nog med kallemannen här att en 45:a är kanske det som du ska ha med tanke på ditt användningsområde.

Detta sagt med vetskapen om att jag inte är riktigt insatt i den typ av eftersök du gör, förutom det jag läst av det du skrivit om dessa.

Men genrellt är det väl så att 444 ( 11,4x57R) har lite högre hastighet och en något bättre kulbana på lite längre håll, medans 45-70 ( 11,6x53R )ger ett större utbud på kulor och dessutom betydligt tyngre kulor om så önskas.

Allt beror ju på vad du stoppar i magget, max på 444 ligger runt 300 grs, medans 45-70 ligger på max runt 500-550 grs, det beror ju på hur mycket man vill jävlas med kroppen också, jag kör med en 240 grs blykula till min 444:a.

Så i ditt fall hade jag nog tagit en 45-70.

Publicerat
Hur e de med precsionen?

ok. 50m.

post-3288-1267305348_thumb.jpg

innan man börjar fundera över 7 vapen så testa en. det är kanske inte din grej.

prova inte med fabriksammo då de inte är rättvisande.

Publicerat
  • Författare

Vet inte om det är nån speciell typ av eftersök.

Men avstånden blir ju sällan över 50m oftastnärmare än 10m.

Men de händer ju att man ibland drar skott på långa håll iallafall på älg.

Tanken är ju isåfall att byta in min Browning Bar stalker 30-06 som jag kör med nu o trivs iofs bra med.

Å räcker gott till o stoppa en gris.

Men en Bygelpang skulle vara säkrare "säkring" och mer driftsäker tror jag.

Sker bytet så bör ju bygeln kunna användas som vakpang oxå.

Lite älgjakt o kanske nått pass i Bockpürschen..

Jo Musköt... jag gör sånt oxå ibland... :lol:

Max avstånd för mig ligger på 100-150m även om jag någon gång skjutit på längre håll.

Fixar en 45-70 o hålla sig inom träffområdet på ett rådjur på 150 m?

Kan de va overkill?

Publicerat
Max avstånd för mig ligger på 100-150m även om jag någon gång skjutit på längre håll.

Fixar en 45-70 o hålla sig inom träffområdet på ett rådjur på 150 m?

Kan de va overkill?

jag kan inte svara på det. dessa kalibrar är lite annorlunda än en 30-06.

finns flertalet som skjuter med träff på rådjur som du önskar men då handlar det om att göra likadant varje gång. om du inte tar rekylen på samma sätt varje gång så sprider den. på 50m o 100 på älg kan du skita i vilket men 150 på rådjur är det mer noga. jag vill inte lura dig, så jag säger som det är att man bör ha koll på hur man håller bössan mm innan man lossar på 150m anser jag.

jag har skjutit på 100m och med bra kikare så går kulan direkt på rådjur om tillfälle ges. ~120m sen börjar jag skruva på mig.

kaibern är mer avsedd i min garderob för:

skott runt 50m

-vak på gris

-drevjakt på gris, rå o hjort

-hundförarbössa

- älgjakt i småland

sen är det lite skillnad efter skott. man behöver inte tveka på om man träffat eller inte, det syns på marken.

jag hade tagit ut en o provat grundligt ev lånat någons.

hoppas det hjälper dig.

edit:

gå in i christian n:s dagbok o kolla filmen där, han skjuter med max laddning för marlin 55 gr norma 200 och med 350 gr kula.

Publicerat

Att du inte vill gå med en automat förstår jag. Men varför inte göra det enkelt?

Köp en bra repeter i en standard kaliber så är saken löst. :lol:

Det enda jag skulle tänka mig att byta till är en dubbel och då mest för att jag trivs med brytvapen.

Och vad det gäller barnsjukdomarna så går de nog över med åren. :lol:;)