Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Äh va faen .. kan ju jaga bocken med drillingarna.. Måste nog åka till vapentjänst i veckan o iallafall kolla..
Publicerat Mars 3, 201016 yr När du väl kollar på en bygel så tänk på att om de är nya så kan de vara förfärligt grova i mekanismen. Detta går över med tiden. Det ÄR amerikanskt grovsmide direkt från fabriken men som sagt, det slits in och sen är det bra. Jag är helnöjd med min GG. Jag har monterat på en ghost ring för tillfället och det känns rätt. Jag har haft ett rödpuktssikte tidigare men jag trivdes inte med det då det var ett skitsikte. (Vapnet blev klupigt dessutom). En kompis har en likadan GG med Aimpoint 9000 (lång modell) och det är riktigt klumpigt då vapnet isig är så litet. De verkar inte va så känsliga på barr och annat skräp (man får dra lite hårdare i bygeln bara) och precisionen är full tillräcklig upp till 100-120 m. Rekylen är fån mild to wild beroende på laddning och kulvikt. Jag kör med hemgjutna Ranch Dog 440 gr kulor i en mediumladdning och rekylen känns lite värre än min 30-06 men avsevärt snällare än min 338WM. Med dessa kulor blir de garanterat genomslag. Köttförstörningen är minimal. Jag är helt såld på detta vapnet. Det passar mig och min jakt perfekt. Jag ska köpa en kikare (scout kikare) till den med snabbfästen så är den komplett. Möjligtvis ska jag även tillverka en hållare för vapenlampa när jag går på e-sök. Just nu har jag monterat på en laser men jag har inte provat den ännu.
Publicerat Mars 3, 201016 yr Men genrellt är det väl så att 444 ( 11,4x57R) har lite högre hastighet och en något bättre kulbana på lite längre håll, medans 45-70 ( 11,6x53R )ger ett större utbud på kulor och dessutom betydligt tyngre kulor om så önskas.Allt beror ju på vad du stoppar i magget, max på 444 ligger runt 300 grs, medans 45-70 ligger på max runt 500-550 grs, det beror ju på hur mycket man vill jävlas med kroppen också, jag kör med en 240 grs blykula till min 444:a. Så i ditt fall hade jag nog tagit en 45-70. Jag håller med. En bygel av denna dignitet är ett närstridsvapen. Knappast nåt man använder på avstånd över 100 meter. Och då är det rimligt att använda tyngsta möjliga godståg man kan och skicka iväg mot viltet. Skillnaden mellan 444 och 45-70 är tämligen marginell, men 45-70:n brukar generellt anses som lite bättre för korthåll. En "lustig" grej med 444:an är, att trots att hylslängden är längre än för 45-70, så är max patronlängd i princip samma. Dvs du vinner inget med en längre hylsa, eftersom det bara gör att du måste trycka ner kulan längre i hylsan. Skillnaden mellan 444 och 45-70 är som skillnaden mellan 44 RM och 45 Colt, dvs väldigt liten...
Publicerat Mars 8, 201016 yr Författare Har nu varit o klämt på ett gäng. Faen va små de va.. Ungarnas gamla leksaks pangar e ju nästan större Men nog blev jag allt lite kär... smidigare sak får man ju leta efter. Ska man ha mindre så blir det revolver... Skulle nog kunna få loss en ny billigt oxå. Firman verkar va på gång o säljas eller nått sånt. Fast de sa han iofs förra gången jag va där oxå, typ för 15 år sen.. Gillar inte vapenaffärer som inte har prislappar på bössorna. Ingen kan inbilla mig att man kan hålla reda på alla priser i huvudet. Han kommer garanterat inte vilja ge nått vettigt pris för min inbytesbössa heller. Kollat på blocket oxå.. Lite konstigt att begagnat priserna ligger lika som fabriksnya?
Publicerat Mars 8, 201016 yr Jag var allt iväg på Torsbo och kände på en jag med ,jag tyckte att den var lite väl "rå" och omodern i hela sin skapelse. Bössan ska ju vara liten och smidig men den kändes väl liten tycker jag. Nä, jag inväntar nog hellre läge på en dubbelstudsare av grövre kaliber istället. pebe
Publicerat Mars 8, 201016 yr Författare Jo för faen... "villa ha" känslan kom smygande. E ju nästan så man kan ha ett hölster istället för rem Fast jag avvaktar tills jag kommit åt o dra ett par smällar, om jag hittar någon som har en 45-70 i närheten.
Publicerat Mars 8, 201016 yr klart du ska ha dej en bygel NS. dom är fina dom har själv en 22lr i bygel o inte märker ja att den låter mer att ladda om en min sylinder stutsare. så nu blir det nog en till bygel så småningom då kanske en 45-70 eller en 444 då jag kommer jag en hel del gris i höst o vill inte släpa omkring med 9,3an hela tiden den käns lite klummpug i vissa fall så en till bygel ska in
Publicerat Mars 8, 201016 yr Har ju varit och klämmt på ett antal och kan ju inte säga att det är något som lockar mig. Visst storleken är tilltalande men är något i balansen som gör att den känns klumpig för mig. Trög och framtung. Men nu har jag ju inte provskjutit den så man kan ju få en annan uppfattning om man gör det. Men jag har också svårt att förstå fördelarna jämfört mot en vanlig repeter. Kan ju tillägga att jag känner flera som haft Marlin gg men sålt den och köpt vanlig studsare eller Blaser istället. Men det här med vapen är ju en smaksak. Är ju bara att provskjuta och se om det stämmer för dig.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Skulle nog kunna få loss en ny billigt oxå. Firman verkar va på gång o säljas eller nått sånt.Fast de sa han iofs förra gången jag va där oxå, typ för 15 år sen.. Gillar inte vapenaffärer som inte har prislappar på bössorna. Ingen kan inbilla mig att man kan hålla reda på alla priser i huvudet. Han kommer garanterat inte vilja ge nått vettigt pris för min inbytesbössa heller. Kan det ha varit en vapenaffär i halland du var i, kanske i halmstad regionen? Vet ingen annan som har hållt på och sälja fiman i 15 - 20år och som inte har prislappar på vapnen i vart fall. Eller finns det fler? MVH/Jocke
Publicerat Mars 9, 201016 yr Har ju varit och klämmt på ett antal och kan ju inte säga att det är något som lockar mig. Visst storleken är tilltalande men är något i balansen som gör att den känns klumpig för mig. Trög och framtung. Men nu har jag ju inte provskjutit den så man kan ju få en annan uppfattning om man gör det. Vilka bygelmodeller har du provat? "Trög och framtung" är egenskaper jag inte alls känner igen från mina byglar, men sånt är väl också individuellt förstås
Publicerat Mars 9, 201016 yr Vilka bygelmodeller har du provat? "Trög och framtung" är egenskaper jag inte alls känner igen från mina byglar, men sånt är väl också individuellt förstås Får hålla med exabit... Inget av dessa egenskaper har då de byglar jag känt på haft.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Finns ju längre modeller o de va lite framtunga som jag upplevde det. Men de e ju både du o jag Musköt
Publicerat Mars 9, 201016 yr Jag har handlat bygel på Vapentjänst med. Fick min 357m till ett mycket vettigt pris där. Men jag håller med om att det jobbar lite ovilliga personer på Vapentjänst. Jag pratade en hel del med dem då jag skulle till att köpa. Det verkar vara två stycken. En som var näst intill otrevlig och en som inte var otrevlig men lixom inte hade servicekänslan... Hur eller hur fick jag mig ett bra och billigt vapen där. Samt att de, som återförsäljare av Marlin, hade mycket hemma att klämma på. Senast jag var hos Bergrens i Alvesta fanns där oxå några byglar, ring och hör med dem med. Håller med i frågeställningen, varför är en begagnad bygel lika dyr/billig som en ny?
Publicerat Mars 9, 201016 yr Vilka bygelmodeller har du provat? "Trög och framtung" är egenskaper jag inte alls känner igen från mina byglar, men sånt är väl också individuellt förstås Jag upplever inte heller dem som framtunga, utan tvärtom väldigt välbalanserade och föriga, speciellt utan optik.
Publicerat Mars 9, 201016 yr kan bara hålla med PEBE. Jag gick och kollade på bygel samt straight pull men blev varse att en dubbelknall var bättre. Köpte en som jag tyckte kändes bra i anläggning och att gå med. Är helnöjd, använder den mycket som hundförare och till eftersök. Inget som kan falera direkt jämfört med bygel. Tanken för mig var 2 snabba skott sen brukar man inte hinna med mycket mer, och öppna riktmedel då skotthållen oftast inte är längre än 20 m. En kompis har en bygel men efter denna vintern så har han koommit på andra tankar, fick problem med snö o is i mekaniken. Där har man en fördel med en dubbelknall, inte mycke mekanik som kan falera, givetvis måpste vapenvård till även här. Torsbo har Berettas silversable till vettigt pris. För mig stämde den perfekt men jag har alltis varit svag för beretta (det liksaom har alltid funkat). Bara ett tips från mig
Publicerat Mars 9, 201016 yr Vilka bygelmodeller har du provat? "Trög och framtung" är egenskaper jag inte alls känner igen från mina byglar, men sånt är väl också individuellt förstås Är ju några stycken GG i 45-70 jag känt på. Har ju som sagt inte skjutit med dom, så det kan ju hända att man ändrar uppfattning om man drar några skott med en. Men för mig känns dom tröga på något sätt.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Är ju några stycken GG i 45-70 jag känt på. Har ju som sagt inte skjutit med dom, så det kan ju hända att man ändrar uppfattning om man drar några skott med en. Men för mig känns dom tröga på något sätt. Tröga hur?
Publicerat Mars 9, 201016 yr Finns ju längre modeller o de va lite framtunga som jag upplevde det.Men de e ju både du o jag Musköt Förstår inte vad du menar med det.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Förstår inte vad du menar med det. he, he... framtunga.. menar jag Eller pondus. o i allafall för mig verkar det bli värre nu under icke jaktsäong.. Men va det gäller pangen så kan du ha rätt. Jag provade mest o repetera och slänga upp, inte svinga. Måste hitta någon som jag kan provskjuta lite med.
Publicerat Mars 11, 201016 yr Har en Marlin 1895gg 450 marlin och är väldigt nöjd,köpes ammunitionen är väl inge vidare,sprider ca 8-10 cm men med handladdade skott skjuter den hål ihål på 100 m med Hornady leverevulotion 325 grs men trubbnosar på 350 grs funkar bra på korta håll(ca 150m) jagat älg med den i 4år så man har hunnit testa den ordentligt mycket bössa för pengarna