Publicerat Februari 27, 201016 yr Så kom äntligen kolven från Boberg, tyvärr såg jag inte avin förns i går kväll så det är väl bara att vänta på att ICA öppnar. Jag har nu suttit hela morgonen o letat bilder på snygga färgningar och hittat ett par. Jag är ute efter en "Normal" look men jag vill gärna att skiktningen skall synas väl samt något färgat men inte mycket. Eftersom jag aldrig har gjort kolvarbeten någonsin innan så kommer detta att bli mycket lärorikt o antagligen jobbigt o frustrerande. Tanken med kolven är att den ska passa mina mått bättre en vad orginalstocken gör, samt att den ska få ett "lyft" rent estetiskt. Till detta hör att kolven verkar ha vridit sig och jag har flera ggr fått slipa ur för pipan även om den är plastad Bilder på grejerna kommer i eftermiddag när jag hämtat ut kolven. Så här ser den ut idag.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Gött mos Lasse! Kul med lite kolvprojekt hörru! Håll bara tungan i rätt mun å verktygen vassa så går det nog som tåget skall du se. Är ingen expert på kolvbyggen men kan jag hjälpa till med nått så är du varmt välkommen till dom få råd jag kan ge, du har mitt nummer. /Robban
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Tralla la så här blev den. Allt jag har läst om Brobergs kolvar säger att de är såå grova, jag tyckte inte att det var så farligt. Nu har jag ju dasslock till händer och det kan ju ha viss betydelse Nu är det bara att börja passa in systemet och sedan arbeta på med olika mått och finish. Jag kommer inte att hinna få den färdig till Rävlocken men jag kanske kan passa in systemet så den biten är klar....Eller hur gör alla ni andra? Såå sugen på att börja fila o slipa på ytan just nu men nu är det middags dags och sedan barnkalas Det är nu ni kan börja slänga in massa ide´r och tips. /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare När du är klar med den kan du göra en till min Hva. Skulle du inte sälja den? Jag är inte säker på att du vill ha en när du ser min färdig /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Skulle du inte sälja den?Jag är inte säker på att du vill ha en när du ser min färdig /Lasse Det där är lite olika från dag till dag. Men får jag dit en ny stock så kan jag ju behålla den.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Spännande med ett kolvprojekt! Hoppas det går vägen för dig Skurebo och att du blir nöjd med kolven.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Gå lös med en dremel och grov rasp då du tar ur den invändigt. Den ska väl plastas antar jag och han fräser ur nog så snålt i mitt tycke. Sen är du mer försiktig på sidor och vid tangen. I eftermiddag ska den kunna vara färdig för plastning om du har grejer.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Gå lös med en dremel och grov rasp då du tar ur den invändigt. Den ska väl plastas antar jag och han fräser ur nog så snålt i mitt tycke. Sen är du mer försiktig på sidor och vid tangen. I eftermiddag ska den kunna vara färdig för plastning om du har grejer. :( Hur noga är det invändigt att allt passar som handsken? Det borde inte vara såååå noga tycker jag, den ska plastas och då stöttas ju systemet upp av det. /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Ramlade på ett litet huvudbry... När jag slipat ur tillräckligt så att jag får ner systemet och får i två st bultar så ser det ut så här vid avtryckaren. Verkar som hela systemet ligger lite snett. Ska jag bara slipa ur mer så jag kan rikta upp det när jag plastar eller är det något annat jag ska göra? Eftersom jag inte kan veta om det är rakt fräst så har jag ju inget att gå efter som centrumlinje..... Tittar man fram vid pipan ser det ut så här.. Det är ju mycket kanter o urfräsningar i lådan men det gör kanske inte så mycket om man slipar bort lite av det, skit pilligt att "gissa" sig till var systemet tar i. Nu är det kalas för fruns brorson så det blir inte mera just nu.. Snyggt underägg va /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Ta ur mer så rätar det upp sig ska du se, behöver inte snåla på dom ställen som ska plastas.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Ta ur mer så rätar det upp sig ska du se, behöver inte snåla på dom ställen som ska plastas. Men de ställen som inte plastas utan bara är där nere då? Som jag tänker så måste systemet ligga bra mot alla synliga kanter men nere i lådan så spelar det inte så stor roll utan det viktiga är att det inte tas bort för mycket material pga stabiliteten. RÄTT? Var förbi jobbet nu innan o hämtade en bättre slip med mer UMPF i Får se om jag hinner med lite mera i morgon. /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Men de ställen som inte plastas utan bara är där nere då?Som jag tänker så måste systemet ligga bra mot alla synliga kanter men nere i lådan så spelar det inte så stor roll utan det viktiga är att det inte tas bort för mycket material pga stabiliteten. RÄTT? /Lasse Ställer sig systemet snett har du varit för snål med slipandet. Det tar i nån kant nånstans. Ibland kan man hålla på länge att slipa på en fläck å upptäcka att felet inte låg där. Brukar försöka kika ner i stocken då jag lägger i systemet, då brukar man kunna hitta vart det tar. Men ingen garanti Stabiliteten behöver du inte oroa dig för, det var en vixen va.
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare Ställer sig systemet snett har du varit för snål med slipandet. Det tar i nån kant nånstans. Ibland kan man hålla på länge att slipa på en fläck å upptäcka att felet inte låg där. Brukar försöka kika ner i stocken då jag lägger i systemet, då brukar man kunna hitta vart det tar. Men ingen garanti Stabiliteten behöver du inte oroa dig för, det var en vixen va. Japp en Vixen i en Laminat. Stabilt som urberget Då blir det till o slipa mera i morgon, bättre att fega lite nu i början känns det som /Lasse
Publicerat Februari 27, 201016 yr Då blir det till o slipa mera i morgon, bättre att fega lite nu i början känns det som /Lasse Gjorde jag med första gången men vet bättre nu. Ös på bara
Publicerat Februari 28, 201016 yr Författare Gjorde jag med första gången men vet bättre nu. Ös på bara Roger Roger /Lasse
Publicerat Mars 1, 201016 yr Författare Boberg, han heter Boberg Jo jag vet, tryckfelsnisse var framme men det är fixat /Lasse
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Sitter o funderar på färg på laminatet. Rugern från KID i Vapentidningen fastnade jag för. En gråsvart kombo som tilltalar. Frågan är då given. Hur bär man sig åt för att få stocken i den färgen? Det är klart inte lätt att det blir just exakt så men något liknande, jag ville från början ha en ganska ljus kolv men jag har svängt. Är det däremot väldigt knepigt att få till det så blir den väl ljus i vart fall. /Lasse
Publicerat Mars 2, 201016 yr En gråsvart kombo som tilltalar. Frågan är då given. Hur bär man sig åt för att få stocken i den färgen? Enkelt. Man köper en Sako 85 Laminated Stainless precis som jag gjorde!
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Enkelt. Man köper en Sako 85 Laminated Stainless precis som jag gjorde! Ja det kan man ju göra, att jag inte tänkte på det Skämt o sido helt rätt färg på den. /Lasse
Publicerat Mars 2, 201016 yr Lasse! Blanda till Herdins bets och testa på en provbit eller där det är för tjockt med trä, så du kan raspa bort skiten om du inte blir nöjd. Du får helt enkelt leta dig fram till den kulör du vill ha.
Publicerat Mars 2, 201016 yr Författare Lasse!Blanda till Herdins bets och testa på en provbit eller där det är för tjockt med trä, så du kan raspa bort skiten om du inte blir nöjd. Du får helt enkelt leta dig fram till den kulör du vill ha. Vilket kräver att man har en provbit Men det går väl att lösa. Blir till o leta efter Herdins bets med andra ord. Edit: Colorama i stan har det Tack Robban. /Lasse
Publicerat Mars 2, 201016 yr B®oberg brukar ju skicka med provbitar. Fick du ingen? Annars om du har möjlighet att riktigt snedskära en bit plywood så du får lite yta på veden kan du prova där. Annars som robban sa så Herdins silverbets. Körde med det till en 358 NM jag hade och det blev skitsnyggt.