Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laminat kolv till min lilla vixen

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
B®oberg brukar ju skicka med provbitar. Fick du ingen? Annars om du har möjlighet att riktigt snedskära en bit plywood så du får lite yta på veden kan du prova där. Annars som robban sa så Herdins silverbets. Körde med det till en 358 NM jag hade och det blev skitsnyggt.

Nepp såg inte av någon <_<

/Lasse

• Svar 102
  • Visningar 21,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Annars som robban sa så Herdins silverbets. Körde med det till en 358 NM jag hade och det blev skitsnyggt.

Då kanske du skall ta det i ansiktet? :lol:

Sorry för OT Lasse men jag kunde inte släppa möjligheten... <_<

Lasse, gå till brägårn å be att få ett par småbitar kryssfanér tillkapade, limma ihop skiten med polyuretanlim under press. Med press menar jag ordentligt med press. Kupolforma sedan din laminatbit och prova på den... Ja såvida du inte får tag på nått bättre alternativ. ;)

Publicerat
  • Författare

Nu får systemet plats i kolven, även underbeslaget passar som handsken.

Nu var det bara detta med att skruvarna inte räcker igenom :huh:

Jag antar att det är lättast att slipa ner trät där underbeslaget ligger och bara följa efter med kolvmåttet där, väljer man den andra sidan måste man ju släppa ner pipa o hela härligheten.

Vafaan har jag gett mig in på :lol:

Montera längre skruvar blir inge bra, avtryckaren blir så liten då :lol:

/Lasse

Publicerat

Äh fan, orkar inte skriva... :lol: Jag ringer snart istället. :lol:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Funderar lite på pipkanalen ....

Just nu är jag inne på att slipa ner allt så att pipan ligger helt friliggande utan att ha något trä runt om sig.

Frågan är bara om det blir snyggt, hittar inga bra bilder på nätet på detta tyvärr.

Ska montera ner vapnet i eftermiddag o fortsätta att passa in lådan, får se hur det blir när jag fått isär allt.

Plastbäddning på g sedan, första gången. Måste leta upp tråden som Anders Ö la in o spana lite mera...

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Funderar lite på pipkanalen ....

Just nu är jag inne på att slipa ner allt så att pipan ligger helt friliggande utan att ha något trä runt om sig.

Frågan är bara om det blir snyggt, hittar inga bra bilder på nätet på detta tyvärr.

Lite som denna men med längre framstock

http://www.hunt101.com/data/500/Savage93b.JPG

Ska montera ner vapnet i eftermiddag o fortsätta att passa in lådan, får se hur det blir när jag fått isär allt.

Plastbäddning på g sedan, första gången. Måste leta upp tråden som Anders Ö la in o spana lite mera...

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Sådär nu kan jag skruva ihop underbeslag o låda i kolven.

Nu ska jag bädda damen i fråga o en liten fundering infanna sig om jag ska börja med underbeslaget eller lådan.

Jag tror att jag börjar med lådan för får jag underbeslaget fel så går det nog inte så bra med lådans höjd.

Rätta mig om jag har fel men bäddar jag lådan nu och får den i rätt höjd mot allt annat så krävs det bara att jag pressar i underbeslaget sedan och får det på rätt avstånd inuti för att det ska bli rätt.

En sak som jag kommit på undertiden är att jag nog inte har tålamod för fler liknande projekt :blush:

Det går för sakta helt enkelt... Längtar lite efter att ha bäddat så jag kan börja slipa på kolven, känns roligare just nu.

Slipade ur pipkanalen så det blir inget hi tech av det hela utan standard.

/Lasse

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har vid detta laget förstått att min tid inte räcker till att fixa hela kolven själv så jag pratade med en kille som ska hjälpa mig med detta. Eller hjälpa mig han ska göra det :rolleyes:

Då vet jag att det blir rätt och jag kan göra min första bäddning på 9,3an eller 22an istället i sommar.

När kolven är tillbaka från honom kan jag försöka mig på utsidan som just nu känns lite lättare.

/Lasse

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

OJ oj oj vad det går trögt med detta.

Nu är i vart fall kolven hos smen som ska plasta den...

//

Publicerat
OJ oj oj vad det går trögt med detta.

Nu är i vart fall kolven hos smen som ska plasta den...

//

Nåmen då händer det ju grejer i alla fall.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

I går hämtade jag hem kolven från smen så nu har jag snart slut på ursäkter.. Om bara tiden fans så vore det nog snart gjort.

Hursom jag behöver lite tips på vad jag ska tänka på när jag formar kolven.

Pistolgreppet ska göras lite brantare än vad som är just nu och även tas in en del vid tummen.

Vidare måste jag smala av framstocken som just nu är bred som på en bank bössa.

//

Publicerat
  • Författare

NU fick jag tummarna ur "umpan" o började slipa på kolven.

Satan vilket arbete särskilt som jag inte vet vad som är rätt eller fel o inte vill ta för mycket någonstans.

Slipade ut kolvhalsen för min apnäve samt slipade ner framstocken till mer normal storlek.

I den vevan såg jag vad jag iof hade sett innan och det var att pipkanalen inte ligger i centrum av trät.

Ingen panik så att säga men ett sabla jobb blev det att slipa ner på rätta ställena + att höger sidan var lite högre en vänster ^_^

Tog ingen bild men det kommer.

//

Publicerat

Nu börjar det bli spännande i projektet!!

Väldigt nyfiken på bilder!!!

Publicerat
Slipade ut kolvhalsen för min apnäve samt slipade ner framstocken till mer normal storlek.

Tjenare kompis! :o

Passade du i samma veva på att slipa ur för apansiktet? :lol: Skämt åsido, det är mer jobb än man tror likaså gör man mer arbete än man behöver i början för när man väl kommer på dom små trixen så går det allt mycket lättare. :D

Så upp me bilder nu!

Publicerat
  • Författare
Tjenare kompis! :D

Passade du i samma veva på att slipa ur för apansiktet? :D Skämt åsido, det är mer jobb än man tror likaså gör man mer arbete än man behöver i början för när man väl kommer på dom små trixen så går det allt mycket lättare. :D

Så upp me bilder nu!

Med min nacke behöver jag snarast lägga på material :o

Jag kommer att slipa för lite till en början, vill inte kötta ner kolven till minimimått o sen ångra mig.

Power tools is da skit :lol:

Jag ska lägga upp bilder i kväll om ni ä snälla.

//

Publicerat

Varför lägga upp bilder på något som ändå kommer att sluta som bränsle i nån kamin? ;)

Då kunde du väl lika gärna stulit några vedbitar när du sköt grävling i vedbon. ;)

Publicerat
  • Författare
Varför lägga upp bilder på något som ändå kommer att sluta som bränsle i nån kamin? :D

Då kunde du väl lika gärna stulit några vedbitar när du sköt grävling i vedbon. :ph34r:

Blä blä.. :P

//

Publicerat
Med min nacke behöver jag snarast lägga på material :P

Jag kommer att slipa för lite till en början, vill inte kötta ner kolven till minimimått o sen ångra mig.

Power tools is da skit :ph34r:

//

Vi är inte snälla och det vet du vid det här laget, MEN vi vill ha bilder endå (för vi vet vad du bor)

Publicerat

Tycker det går väääldigt långsamt här :P

Men det gör ingenting att det inte är färdigt, lägg upp lite bilder nu bara vi får håna dig för det du gjort fel än så länge. Kötta på med dina powertools du, så är det snart en stock som passar till döttrarna :ph34r:

Du ska väl plastbädda och kladda också? Nää just det ja, sånt lämnar du ju bort B)

Du får hemskt gärna presentera alla misstag här så slipper jag göra dem om jag gör en laminatstock till 30-06an :D

Publicerat
  • Författare

Trevliga killar ni :)

Nåväl var ner i källaren o fotade bara så ni ska tystna.

post-2287-1284906927_thumb.jpg

post-2287-1284906945_thumb.jpg

Slipar nog inte sååå mycket mer utan låter den vara lite stor på vissa ställen tills jag provat den live o inte bara testat anläggningar i garage o källare...

//

EDTI: Satan vad dåliga bilderna blev :unsure:

Publicerat

Såg ut att vara mycket kvar att avverka om inte den lilla vixen ska kännas klumpig. Boberg är alldeles för generös då han fräser stockar, sjukt mycket att ta bort på dom.

Publicerat
  • Författare
Såg ut att vara mycket kvar att avverka om inte den lilla vixen ska kännas klumpig. Boberg är alldeles för generös då han fräser stockar, sjukt mycket att ta bort på dom.

Det gör inget om den lbir lite klumpig till en början, rapsen finns ju kvar :D

Vill ( för en gångs skull ) skynda långsamt så jag inte gör något överilat.

Men framstock bla behöver nog minskas en del.

//

Publicerat
Det gör inget om den lbir lite klumpig till en början, rapsen finns ju kvar <_<

Vill ( för en gångs skull ) skynda långsamt så jag inte gör något överilat.

Men framstock bla behöver nog minskas en del.

//

Helt rätt. Det är enklare att ta bort än sätta dit material :o

• 3 weeks later...
Publicerat

Använd 1200 papper så kan du slipa varje dag utan att behöva oroa dig för att ta bort för mycket ^_^

Publicerat

Japp...man ser mycket fula klossiga Boberg-stockar ute på skjutbanorna...folk som inte orkat slipa ner dem tillräckligt :lol: