Publicerat Februari 27, 201016 yr Vad passar bäst till klövviltet , är det nån skillnad tänkte på matsmältning Hade tänkt och sälja en 150 rundbalar nästa år och tänkte också ha själv till viltfoder
Publicerat Februari 27, 201016 yr Dom som kan påstår ju att man ska ge dom (rådjur,iaf) ensilage, dom får tydligen ont i magen av torrt hö...
Publicerat Februari 27, 201016 yr http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22...;hilit=ensilage http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39...;hilit=ensilage http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39...;hilit=ensilage Finns lite läsvärt på ett grannforum
Publicerat Februari 27, 201016 yr Författare http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=22...;hilit=ensilagehttp://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39...;hilit=ensilage http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39...;hilit=ensilage Finns lite läsvärt på ett grannforum Tack för länkarna Enligt många är hö inget bra och de blir nog som jag tänkt från början att jag kör på Hösilage ett mellanting så det inte blir för tortt eller blött.
Publicerat Februari 28, 201016 yr Spontant så tror jag ensilage är bäst just på grund av fukten.. sen är käket mer nedbrutet där och jag gissar att viltets magar får mindre problem. Mvh!
Publicerat Februari 28, 201016 yr Mkj hade ett bra svar i en tråd om just det där! minns jag rätt så det som ska användas till rådjur bör vara från sista slåttern, inte lika kraftigt så magen mår bättre och inte ställer om sig och hö var bättre men jag är osäker!
Publicerat Mars 12, 201016 yr Hej, Ensilage är helt klart det bästa! Vart i skåne bor du?! Kan kanske köpa någon bal till nästa år?!
Publicerat Mars 12, 201016 yr Författare Hej,Ensilage är helt klart det bästa! Vart i skåne bor du?! Kan kanske köpa någon bal till nästa år?! 1,5 mil sydöst om Hörby typ
Publicerat Februari 26, 201313 yr Tack för länkarna Enligt många är hö inget bra och de blir nog som jag tänkt från början att jag kör på Hösilage ett mellanting så det inte blir för tortt eller blött. Såg på ett annat ställe att du hade planer på att odla havre/ärtor ensilage Behöver ca 80 balar. Vad hade du tänkt dig för pris ?
Publicerat Februari 26, 201313 yr Hö är för torrt att utfodra vilt med för om dom inte har full tillgång till vatten kan dom få foderförstoppning,hösilage håller oftast sådan vattenmängd att risken minimeras,dessutom bör man undvika foder med för högt proteinvärde,typ kraftigt gödslad vall.Tänk på att när det är kallt och snö minskar tillgången på vatten.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Hö är för torrt att utfodra vilt med för om dom inte har full tillgång till vatten kan dom få foderförstoppning,hösilage håller oftast sådan vattenmängd att risken minimeras,dessutom bör man undvika foder med för högt proteinvärde,typ kraftigt gödslad vall.Tänk på att när det är kallt och snö minskar tillgången på vatten. Ensilage är ju inte hö ? hade 10 st i år ..gick som smör
Publicerat Februari 26, 201313 yr HÖsilage skrev jag,det är bättre än rent ensilage pga att i ensillage kan det vara en rätt stor mängd myrsyra,hösilage är dött gräs som plastas,hö är dött gräs som torkas,ensilage är färskt gräs som antingen samlas i tornsilo eller plansilo,förenklat sett.En lantbrukare kan säker förklara skillnaderna mer ingående.När vi ändå är inne på vad som passar klövvilt så är jag tveksam till foder med högt klöverinslag pga att det innehåller mycket proteiner av olika slag.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Författare Såg på ett annat ställe att du hade planer på att odla havre/ärtor ensilage Behöver ca 80 balar. Vad hade du tänkt dig för pris ? hej de ända jag har och sälja är vanlig havre och halm i rundbal mvh
Publicerat Februari 26, 201313 yr hej de ända jag har och sälja är vanlig havre och halm i rundbal mvh Tänkte till nästa säsong
Publicerat Februari 26, 201313 yr HÖsilage skrev jag,det är bättre än rent ensilage pga att i ensillage kan det vara en rätt stor mängd myrsyra,hösilage är dött gräs som plastas,hö är dött gräs som torkas,ensilage är färskt gräs som antingen samlas i tornsilo eller plansilo,förenklat sett.En lantbrukare kan säker förklara skillnaderna mer ingående.När vi ändå är inne på vad som passar klövvilt så är jag tveksam till foder med högt klöverinslag pga att det innehåller mycket proteiner av olika slag. Ok Jag har provat havre/ärtor ensilage i år o det är super. Viltet som tokiga i det fast det finns både morötter,sockerbetor o vanligt gräsensilage !
Publicerat Februari 26, 201313 yr Enligt syrran som är snart färdig veterinärstudent är tydligen inte proteinet något problem, blir det för mycket följer överskottet med ut i urinen... Hur som, lagom blött ensilage är svårslaget!
Publicerat Februari 26, 201313 yr Enligt syrran som är snart färdig veterinärstudent är tydligen inte proteinet något problem, blir det för mycket följer överskottet med ut i urinen... Hur som, lagom blött ensilage är svårslaget! Här i norr slår älgarna hål i ensilagebalarna så att dom kommer åt ensilaget och sedan kommer även rådjur och renarna och äter av det. Även om det är inhägnat så forcerar dom stängslet som är av viltstängselmodell. Älgarna håller på tills dom har knäckt stolparna.
Publicerat Februari 26, 201313 yr Här i norr slår älgarna hål i ensilagebalarna så att dom kommer åt ensilaget och sedan kommer även rådjur och renarna och äter av det. Även om det är inhägnat så forcerar dom stängslet som är av viltstängselmodell. Älgarna håller på tills dom har knäckt stolparna. Samma här fast i Blekinge ! O det är inte bara Älgar som slår hål på balarna utan även Kronhjorten attackerar hårt :-)
Publicerat Februari 27, 201313 yr Samma här fast i Blekinge ! O det är inte bara Älgar som slår hål på balarna utan även Kronhjorten attackerar hårt :-) Ok! Men vi har inga kronisar här längre. Vi hade ett gäng som hade rymt/blivit utsläppta från vilthägn. Tyvärr så fick vi order från JBV att skjuta bort dom p g a att ingen var vaccinerad.
Publicerat Februari 27, 201313 yr Jag blir förvånad när jag läser Lill-Peters inlägg om sin syrra som snart är färdig veterinär student som i sin tur påstår att proteinhalten inte har någon betydelse,helt tvärsemot vad jag fått mig inlärt,både när det gäller foderstater för hästar och vad som är brukligt till renar och vilt.En av mina närmaste vänner är,visserligen nyligen pensionerad,men än dock en mycket erfaren veterinär,så jag tog det säkra före det osäkra och ringde upp honom för en intervju.En veterinär som dessutom är stordjursveterinär och under många år varit verksam i norrland och då kommit i kontakt med rennäringen.Han skrattade lite lätt och undrade vad hennes lärare hette? Det är just proteinerna som ställer till problem,visserligen kan man inte undersöka viltet i den utsträckningen som tex. hästar och att det dessutom påstods att vid överintag av proteiner skulle detta försvinna genom urinen,vilket enl.honom är helt förkastligt att tro. "du som är en sån erfaren hästman borde väl vid denna dag veta hur skadligt överintag av proteiner kan vara på dina hästar"fick jag mig slängt i örat.Jo men för viltet då?Svar:ugnefär samma ! sista grässkörden,helst ogödslat eller rent av bara halm!Och hälsa lilla damen att hon borde väl som aspirant veta att proteiner kan omvandlas till ett gift som i många fall drabbar hästar såsom gallor,ledproblem och tom.fång som är en ytterligt plågsam sjukdom,huruvida detta påverkar vilt kan jag inte med 100%säkerhet uttala mig om.Slut på intervjun! Olika åsikter alltså!
Publicerat Februari 27, 201313 yr Är ju viss skillnad på idisslare och hästar, eller hur? Har ju helt olika matsmältningssystem! Alla vet ju att hästar är petiga med maten . Om jag inte minns helt fel sa hon samma sak som din bekant om hästar. Hur som, jag ska ta och kolla upp det igen och se om jag missförstod något. Du kan ju ta och kolla med din bekant också vad han anser om aningens proteinrikt foder till idisslare, så kan vi jämföra svar sen
Publicerat Februari 27, 201313 yr Och här rekomenderar man högt innehåll av klöver... (punkt 6) http://www.jagareforbundet.se/Jagareforbundet-Norr/Vasterbotten/Jakt-och-Viltvard/Radjur-utfodring/
Publicerat Februari 27, 201313 yr Suck,jag meddelade bara på tråden de kunskaper och råd som blivit förmedlade till mig,troligvis vet en vet. som verkat längre som yrkesman än en vet.student är kommen i åldern, att det skiljer på en idisslare och en häst,det vet tom.jag.Min gode vän tillade också att det finns de som rekommenderar proteinrikt foder till bla.rådjur,men att han inte var imponerad av den skolan,dessutom finns det många olika sortes proteiner i både hö och kraftfoder,vissa positiva för djuret och vissa negativa.därför får man ibland använda olika sortes spannmål för att unvika dylika problem.Problemen fortsätter han,är att djuren,oavsett ras kan inte tillgodogöra sig alla proteiner i matsmältningssystemet och då bildas det ett överskott av dessa och de kan inte "pissas"ut. Det är tillsist upp till var och en att avgöra vad man tror på,därmed avslutat för min del.