Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ensilage eller Hö till klövvilt ?

Featured Replies

Publicerat

Don Corleone,

Det var du som drog igång totalsågningen, jag svarade bara att jag skulle dubbelkolla... Lillasyster är ett par månader från examen, och det vore verkligen inte fel att få reta henne lite... :woot:

Publicerat

Ursäkta Henke,du hann före,se vad min gode vän sa,det finns de som rek.proteinrikt foder,men.....

Då får väl också tilläggas,vilken sorts klöver?även där är det en enorm skillnad på proteinsorter och mängd,tex.rödklöver,alsikeklöver,vitklöver osv.innan man börjar utfodra bör man nog ta reda på vad fodret innehåller så man förhindrar ev.skador och lidande,eller?

Alla seriösa djurhållare är ju otroligt noggranna med att analysera djurens foder,skulle det inte gälla viltet också???

Om jag inte har helt fel,(gick en foderkurs för hästar i början på 90 talet,för en engelsman som forskat mycket på då särskilt fullblod)så innehåller havre 9 olika proteiner varav hästen kunde spälka upp 6,svarthavre hade andra siffror,korn 6 st varav hästen kunde tillgodogöra sig ?5,majs innehöll 11 hästen kunde spjälka upp ?9,ja jag måste reservera mig för vissa värden, kommer inte ihåg alla siffror,men det belyser vikten av att  inte bara slänga till djuren vad som helst. :thumbsup:

Publicerat

Don,

Ja så detaljerad som vilken klöverart som är bäst/sämst är ju verkligen inte förbundets rekomendation. Jag är verkligen ingen expert i ämnet men vill ändå reflektera över några saker. Framförallt så kan man nog konstatera att förbundets rekomendationer riktar sig till oss jägare som vill ge villtet den där lilla extra hjälpen. Dylika skrivelser är inte ämnade för yrkesmässig användning. (Skulle Fredrik/Linkis vara inne här och vilja säga emot så varsågod...) De som sysslar med yrkesmässig djuruppfödning bör ligga på en högre nivå. Och det kan faktiskt skilja en hel del.

Det vi vanliga jägare lägger ut är ett tillskott till den naturliga födan. Det är inte menat att vara istället för. Det är ungefär som att man här borta i USA lyckats bevisa ett klart och tydligt samband mellan kosttilskott och kortare livslängd. Detta oavsett om man rensade statistiken från människor som åt kosttillskott pågrund av konstaterade problem. Hon som lett undersökningen skrev lite uppgivet på slutet att resultatet inte förvånar då samtida studier av matvanor visar att många människor äter tillskott som om det var ersättning...

Det kan alltså vara ganska stor skillnad på vad man rekomenderar som bas och som tillskott. Men hur de olika skolorna resonerar här och av vilken anledning det kan jag ingenting om.

Publicerat

Ja,man ska nog inte ta experternas råd på för stort allvar,tänk på de neurosedynskadade barnen som föddes på 50-60 talet eller det senaste expertfiaskot med svininfluensavaccinet som gett barn och ungdomar narkolepsi,där expertisen har svårt att erkänna sina felaktiga råd.På tal om tillskott så verkar det i reklamen att äter man bara "deras"tillskott så får man inga problem. :thumbsup:

Publicerat

Man skall tänka på att vi bor i ett avlångt land så det funkar lite olika beroende på snötillgång mm.

Så det här att man måste börja fodra redan på hösten gäller kanske norrut men på västkusten i jordbruksbygd så är vår erfarenhet att rådjur inte rör ensilage/hö så länge det är barmark.

så då måste man byta fodret då de kan vara 3 månader när väl snön kommer (om den ens gör det).

Nåväl så fort det är snö så äter rådjuren på ensilaget och blir det mycket snö så går de knappt från platsen men så fort det blir barmark vilket är nu hos oss så går de hellre ute på nån stubbåker och pillar i sig mat.

Så de är detta som är dilemmat att rådjuren inte fattar att de är bra att vänja magen.

Så därav är ensilage bättre än hö anser jag.

Publicerat

Suck. Detta har vi dikuterat förr...

Våra råd är synkade med SVA, och därmed inte bara en enda veterinär.

Jämför inte tamdjur med vilt; har väldigt litet med varandra att göra, i synnerhet dagens raser... ett konkret exempel är att tamboskap inte kan äta ekollon, hästakastanjer osv som viltet har som stapelföda.

Bladrikt hö, hösilage eller ensilage är bäst. Merparten av klövviltet äter (behöver) hellre örter (inkl. klöver) än gräs.Samma sak i formen av ensilage/silage.

Och blött är bra...

Publicerat

Vi har under ett antal år försökt utfodra dovhjortar, rådjur och älg med hösilage och djuren har bara legat i det, balarna har legat kvar hela hösten till våren.

Grannmarken fodrar med riktigt blött ensilage och där äter djuren som tokar. Så mitt tips, gör inte hösilage om du ska ha det till det vilda.

Publicerat

Och framför allt inte på rent gräsbaserad vall. Har samma erfarenhet.

Publicerat

Vi har oxå köpt hösilage för några år sen och det vill dom inte ha!

Men i höstas gjorde jag ensilage i slutet av oktober  (3 skörd)..

Och det har dom ätit som galningar . Dom kommer springande när jag kommer med en ny bal och det blir inget spill :thumbsup:

Publicerat

Outdoor:

Snälla sucka inte, Jag förstår att det är jobbigt med att upprepa vissa saker, men gamla sanningar är oerhört svåra att ta död på. Den här frågan kommer säkert upp nästa år igen. Och nästa och nästa. Och vi kommer att behöva förnuftiga svar då också...

Publicerat

Du har rätt; sorry. Det finns få frågor som innehåller så många gamla fördomar som denna, och därmed blir det snabbt kontroverser. Som när vi dsikuterade hur fuktigt ensilage ska vara för någon månad sedan...Därav sucken... men dumt, ja.

Generellt:

BÖrja helst fodra tidigt och sluta sent. Det är dock aldrig fel att fodra; det gör alltid nytta.

Fuktigt foder är bra, och annars är tillgång till vatten bra. Dock klarar djur i bra energimässig status att fixa vatten ändå. Djuren törstar inte ihjäl av fel foder utan av att inte fått tillräckt med föda i tid. När de börjat svälta kan det vara för sent, om man inte ger vatten också. Men det är alltså inte fodrets fel, egentligen. Deras naturliga föda vintertid innehåller inte heller mycket vatten.

Man måste inte krossa spannmål, men självklart blir det lättare att tugga.

Outdoor:

Snälla sucka inte, Jag förstår att det är jobbigt med att upprepa vissa saker, men gamla sanningar är oerhört svåra att ta död på. Den här frågan kommer säkert upp nästa år igen. Och nästa och nästa. Och vi kommer att behöva förnuftiga svar då också...

Publicerat

Men hur väl tuggar viltet? För kor å får bland annat kan ju inte ta tillvara på näringen i hel spannmål, magarna kan inte bryta ner skalet.. Trodde det var likadant på vilt, men kan ha fel.. :P

Publicerat

Att otuggat spannmål inte bryts ned stämmer säkert. Dock har de ju tänder... och att de tuggar råder det inget tvivel om. Lättare blir det med kross, och man får säkert ett något bättre utbyte, men nödvändigt är det inte.

Publicerat
  • Författare

Tänkte till nästa säsong :smile:

hej nej tyvärr kommer inte ha något att sälja

Publicerat

Att otuggat spannmål inte bryts ned stämmer säkert. Dock har de ju tänder... och att de tuggar råder det inget tvivel om. Lättare blir det med kross, och man får säkert ett något bättre utbyte, men nödvändigt är det inte.

Okej..

Publicerat

Men hur väl tuggar viltet? För kor å får bland annat kan ju inte ta tillvara på näringen i hel spannmål, magarna kan inte bryta ner skalet.. Trodde det var likadant på vilt, men kan ha fel.. :P

Det här var märkligt. Vi ger våra får hel spannmål. Inte hittar jag några kärnor i skiten och på foderbordet är dom inte. Nån mus har vi säkert men inte så många att dom äter upp 100 kg om dan. :smile:

vi hade åkerbönor för några år sen. Dom kom farande som kulor i ladugården när dom tuggade på dom. Hårda och hala men väldigt uppskattade. :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Då tuggas de väl :) vilket får brukar göra när dom inte bräker ;)

Publicerat

Har varit "offside"nåra dar från tråden,skulle egentligén inte ge mig in i debatten mer,men jag tycker det är så intresant så jag känner att jag måste förmedla nåt av mina erfarenheter,min gamle farbror,vilken jag jagat hos i många många år,numera borta,som dessutom invigde mig i den!"fascionerande travvärlden"sa att,jag fodrar hästarna med hel havre,varför frågade jag?jo,fasanerna ska också ha nåt att äta!!!!!!!Det är så typiskt de gamla jordnära tänkandet som ,tyvärr är spårlöst borta.Det tragiska är att jag som är 60+,är förmodligen den allra sista länken till det naturliga sambandet mellan människa och natur,nu är det bara massa "bullshit"snack om kalibrar,sikten å annat skräp,för fan!!tänk efter,utan natur ingen jakt,då hjälper inte fan vilket sikte du har!! :pinch:

Tyvärr tenderar det att bli mer och mer"prylbögar"som besätter våra jaktmarker,personligen tycker jag att de hör mer hemma på en skjutbana med pappersfigurer än bland levande vilt!! :sick:

Publicerat

Don corleone

Det din farbror gjorde och sa stämmer alldeles utmärkt. Men då är hästen ingen idisslare heller som våra vilda djur som tråden gällde.

Det övriga du skriver säger jag inget om

Publicerat

No problem for me! :biggrin:

Det är bara kul att försöka förmedla vad de i förra och förförra generationerna hade för uppfattningar och hur de levde,kan förövrikt berätta att min numera bortgångne farbror visade mig ett gammalt "drängkontrakt"från farfars tid(han var född 1900)där drängen blev lovad att minst en gång i veckan skulle få annat än lax till middag!!!Då var "soveljärnet"guld värt!! :smile:

Publicerat

Det var innan vattenreglering och yrkesfiske det...

Publicerat

Ja,det fanns säkert inga såna regleringar,men tänkvärt ändå,vad gör vi med vår natur??Kan ändå på nåt vis känna mig lycklig att fått den kontakten med folk som byggde upp detta landet till det det är idag och det är vår skyldighet att förvalta det!Nä nu blir jag sentimental,så nu går jag in till frugan å gosar mig! :yes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Här var det gott om experter....och här kommer en till

Då syftet med fodret är att dom vilda djuren skall överleva vintern (på din mark) spelar det ingen roll om det är mycket eller lite protein i fodret. Det som ställer till det är om man börjar att utfodra så här års. Då finns risken att magarna kommer i obalans när dom äter för mycket av det nya fodret. Ställ ut första balen redan på senhösten så kan dom vänja sig vid fodret.

vi inom lantbruket kollar väldigt noga på fodrets innehåll, men det är liksom en helt annan sak. Vi skall få ekonomin att gå ihop samtidigt som vi konkurrerar med allt billigt hästkött.

En kul detalj med hästägare och analyserat foder. Nio av tio kräver att fodret skall vara analyserat när dom köper, men det är bara den tionde som begriper vad analysen visar.

Och som det inte skulle räcka så har dom en förpackning av varje fodertillskott som finns på hyllan till sin häst. Saltsten i boxen så dom får byta ut hela bädden varje dag, för i brist på annat så står dom och slickar salt och pissar som fan. Och så ger dom pulver mineraler som nästan är bara salt med lite kalk :)

När allt som behövs är ett välbärgat hö eller hösilage. Vissa marker kan ha brister som man kan kompensera, kalk är ok att ge.

Hästar idag lider av överskott på nästan allt. Normalhull idag var övervikt förr. Men klinikerna lever gott på dagens hästar.

Här kommer Rådjuren endast fram till hösilaget som står ute när marken är helt snötäckt. Harar är värre dom bor runt balen :( ibland är det ett täckande lager av harskit så snön inte syns.

Ögat är det bästa instrumentet för att se om en häst behöver nått. Men det förutsätter erfarenhet vilket man inte får från Ponnyakuten :devil:

Publicerat

Femetta!! W.

En rolig grej i sammanhanget,för många år sen var jag tillsammans med en mycket känd travtränare på Gothenburg Horse Show,vi strosa runt å tittade på allahanda tillskott vilka alla förbättrade hästens prestation med 10%,när vi hade tittat in i nåt dussintal sa min gode vän,10% x 10 produkter =100%,nä nu tar jag ut tränarpensionen,flyttar till Thailand,avskedar de flesta ur personalen,behåller nåra som kan dela ut ett tiotal medikamenter per dag,så slipper vi sitta å frysa bakom hästarna varenda jävla dag!! :thumbsup:

Om du inte kan skönja revbenen eller känna de med en lätt beröring,då är hästen för fet! :sad:

När det kommer till utfodring av vilt,vidstår jag att det är bättre att hjälpa djuren med ett magert grovfoder än ett fullproppat!

Har aldrig någonsin analyserat ett grovfoder,som du säger W.det gör man med ögat!

Förstår dock att stora djurhållare måste göra det för att försäkra sig om en så jämn kvalitet som möjligt,men det är en helt annan sak,eller våra elithästar där ett foderbyte kan resultera i ett totalt fiasko och tom.allvarliga sjukdomsförlopp :sad: