Publicerat Mars 1, 201016 yr nu börjar jaktåret vara över för det flesta.så tänkte höra om ni är nöjda med året som gått eller blev det inte riktigt som ni tänkt er? någon som har en udda/rolig händelse som dom vill dela med sig av eller något tråkigt som hänt under hösten... ordet är fritt men försök hålla er till tråden och inte diskutera sönder den mvh jonas
Publicerat Mars 1, 201016 yr nu börjar jaktåret vara över för det flesta.så tänkte höra om ni är nöjda med året som gått eller blev det inte riktigt som ni tänkt er?någon som har en udda/rolig händelse som dom vill dela med sig av eller något tråkigt som hänt under hösten... ordet är fritt men försök hålla er till tråden och inte diskutera sönder den mvh jonas För att svara på din inledande fråga, så är jag inte nöjd. Mest på grund av att snön förstörde en hel del. Vi slutade jaga rådjur med hund runt jul och sen blev det inte mer. Snön har ju även strulat till rävlockandet också då inte en enda räv ger sig ut på det öppna vad det verkar. Septemberjakten på älg utebelv på grund av att vi flyttade då. Vargjakten var över innan jag kunde komma upp.. Ett fågelrace i Roslagen övergav jag också på grund av lite andra tragiska händelser.. Para min hund gick inte heller.. uteblivet löp i höstas och då det nu var tänkt i vinter, så visade det sig att tiken hade en juvertumör och då var det bättre ställa in och operera. Jag får helt sonika se detta som ett mellanår och hoppas på ny valp till våren, nya jakter till nästa år.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag är inte heller helt nöjd. I princip försvann såväl januari som februari pga olika dagispester, dvs sjuka barn som behövde hjälp och tröst. När det var över så låg snön meterdjup.... Få lägga lite tid på rävjakt de kommande veckorna för att stilla abstinensen något. Och när lammningen väl kommer igång så är det skyddsjakt i hagarna som gäller.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Får väl räkna mig till dem som är nästan nöjda. Visst allt har väl inte blivit som man tänkt sig och jag hade gärna hunnit med att jaga lite till. Men hundarna funkar skapligt (vi har skjutit 60vilt för dem) och är t.o.m friska ibland, så man får väl inte klaga allt för mycket.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag är helt klart nöjd. Jaktåret 2009/2010 har gått över förväntan med ett antal bockar och någon gris på mitt samvete så känns det bra. Tråkigaste händelsen detta jaktåret var nog när jag missade en riktigt monstergalt på drevjakt hemmavid. Roligaste händelsen 2009/2010 var nog detta: Eftersök på vildsvin Men helt klart är att jag under det här året börjat få mycket mer vilt i pass och helt enkelt allmänt börjat bli lite av en viltmagnet Vilket alltid är kul. MVH/Jocke
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag är nöjd med jaktåret. Fick skjuta min första älg i oktober och det har även varit bra med fågeljakten!
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag har haft en kanonsäsong! Flera bra saker har hänt för mig denna säsong, började ju med att jag fick hem min wachtelvalp i augusti så mycket tid i skogen har man ju varit. Har varit på flertalet stora drevjakter, dock inte fått skjutit under någon av dom men det är inte det viktiga. Har varit riktigt jäkla roligt. Hunden har skött sig riktigt bra, har gått några dösök och ett skarpt på gris, helt klart över förväntan. När säsongen är helslut, då blir det att lägga hårdträning på hunden, har även en del skyddsjakt att pyssla med så det finns att göra. Har fått skjutit mer än 20 vilt, räknat vilt är gris, dov, kron, räv och rådjur. 4 nya trofeer varav en riktigt fin gristrofé, 18cm Det enda jag kan klaga på är väll att det blev hundförbud sista månaden när det var flera drevjakter inplanerade Kommande säsong hoppas jag blir minst lika skoj, ska ju jaga in hunden, har pratat med jobbet så troligtvis kommer man bara jobba någon dag lite då och då mellan 1 oktober och sista januari = en jäkla massa jakt
Publicerat Mars 1, 201016 yr inte nöjd. fick inte skjutit en gris som jag hade tänkt. grämer mig att jag bommade min enda chans med bössa i hand. annars hade jag en när jag stod med brallorna nere o pissade. visst har man haft kul, men inte haft tid till speciellt mycket utöver älgjakten som blev fanatiskt utdragen detta äret utan värst mkt utdelning. enda grisjakten jag missade pga sjukdom så skjuter de 5 grisar, men jag är inte bitter......
Publicerat Mars 1, 201016 yr Bra jakter men dåligt på skottlistan för egen & Frejas del, tyvärr endel skador på hunden. Januari snöade ju tyvärr nästan in så endel jakt uteblev. Jag själv har nedlagt ca 15 vilt (hare, grävling, rådjur, gris, räv) i nämnd ordning. Varken bock eller älgjakten gick något vidare. För Frejas del har det bara blivit 9 vilt (3 rådjur, 3 grävlingar, 2 rävar & 1 gris).
Publicerat Mars 1, 201016 yr En riktigt usel säsong har det varit hittills. Jämten blev skadad veckan före älgjakten och vart sjukskriven över en månad, körde några kalvhelger med henne sedan, men inget skjutet, hon hade tappat kondis och jag ville inte pressa henne för mycket heller. En vansinnigt regnig höst och sedan snö i legio samt sjukdom spolierade i stort sett resten av säsong fram till nu, men jag hoppas på att snön sätter sig och räven börjar röra mer på sig nu. Ett gäng kråkfågel & nötisar, en järpe, ett par grävlingar och en räv har det blivit så här långt i alla fall, och frysen är full i älgkött, så helt bortkastat har det inte varit i alla fall, och man får ju se om man kan bättra på rävsiffran lite nu.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag kan också räknas till den nöjda skaran jägare.. Men jag tror inte jag skjutit ett skott mot en levande varelse i år. Jag har väl jagat fler än 40 dagar älg och ett par dagar fågel och småvilt, så sett vilt har jag iaf fått... Tror jag räknat till 10 älgar, en hare och bra många tjädrar och orrar och jag har jagat räv för första gången i mitt liv. Nöjd är jag definitivt, men mätt på egenskjutit vilt är jag då inte...
Publicerat Mars 1, 201016 yr Njaa . Det är nog lite svårt att vara nöjd efter denna säsong av den enkla andledningen den blev kort . Sista jaktdagen som det gick att släppa hund var den 20/12 & den dagen gick det egentligen inte heller. Så hundjakten var slut redan då, det var inte roligt, unghunden hade börjat komma igång efter ett antal hjortjakter. Förhoppningarna var stora för december & januari men det blev inget alls vilket var riktigt bedrövligt. Så när det gäller injagningen av Ajax så är det ett förlorat år . //Lasse D
Publicerat Mars 1, 201016 yr Kan inte påstå att jag är helt nöjd!! Blev lite för lite jagat med hunden jag blev arbetslös i maj och började plugga i höstas och har inte pluggat på några år se de gick åt väldigt mycket tid i skolan för att komma in i skol "tänket/rutin" så fick inte igång henne riktigt som jag ville och kunde inte släppa så mycket som jag ville sen när jag kände att jag hade tid så var de -20 eller en halvmeter snö som ställde till de!! Visst hon blir bara 3 till midsommar så de kan ju lossna till hösten hoppas ja (Har redan lite planer inför hösten ska planera in en jaktvecka i jämtland tidigt i höst ) Och ska jag räkna vad jag skjutit så går de snabbt ett gäng duvor och 15-20 skräpfågel.. Men ska väll inte klaga tycker de har varit relativt gott om vilt på marken förutom de få rådjurskrakarna som går!! Så Förutom de med hunden så är jag skapligt nöjd
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag är absolut nöjd! Dels för att trenden att lyckas har stigit år för år sen har det skett vissa milstolpar under året. Blandannat så fick jag nedlägga min första bock, sen uppnådde jag mitt mål att skjuta 10 rävar under säsongen. Körkortet är en annan händelse som påverkat jakten positivt och allt talar för att säsongen 2010/2011 blir ännu bättre.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Är i det stora hela nöjd över jakt året. Fick skjuta min första räv under pyrchen och min första 6 taggare. jagade duva för första gången, på hemma marken hoppas det blir fler gånger. Är dock lite missnöjd över hund jakten då hunden (PBGV) hade svårt att få det till att bukta. Även om han var lös varje helg så blev det bara ett rådjur för honom. och som de flesta skrivit så blev hund jakten för kort pga snön.
Publicerat Mars 1, 201016 yr Jag är nöjd sköt mina 2 första bockar i år den första med 6,5 an från ett torn och den andra på drev med 12an
Publicerat Mars 1, 201016 yr jag är en av dom som inte är nöjd. eller delvis men jakten har gått segt överlag hela tiden. skjutit mig 2 rådjur varav en va en finare bock, annars kan man se all annan jakt ganska misslyckad om man ser från jaktdagar vs viltet man har fält o den här jäkla snön o kylan sen typ jul/nyår har förstört all jakt efter de o nu är den slut
Publicerat Mars 1, 201016 yr Nöjd och nöjd kan väl inte påstå att man har lagt ut för många krutröks ridåer i skogen presic. Några grisar har passerats till dom sälla jaktmarkerna+ lite svartfågel. Det tråkigaste var nog älgjakten som jag med några gästjägare la stor tid på gick åt helvete. Värsta var att på första dagen passerade den största älgtjur som blev skjuten i viltvårdsområdet (16 taggare) genom marken, mellan 2 pass skyttar två gånger men inne i sådant tätt bräske att ingen kunde skjuta, det retar mig ännu så in i helvete. Jag med min lilla mark som bara får skjuta en tjur vart tredje år Kor med kalvar stod ofta och betade i markägarens trädgård men på tider då en annan var på jobbet, dom är inte dumma dom där älgarna dom vet nog när det är fritt fram. Sen kom vintern med en meter snö och 10-15 minus så jag lade ner gris passningen på nätterna. Har fan inte varit uppe på marken sen nyår, måste ta mig i kragen och åka och handla några hundra kilo majs nu när det blivit mildare. Jobbar man ute i denna skiten så orkar man inte lägga sin fritid i kyla och snö. Fy fan för sådana vintrar som denna, tvi, tvi
Publicerat Mars 1, 201016 yr Min första tanke är att jag är väldigt nöjd med jaktåret. 8 dovvilt, 7 grisar, 6 kronvilt och 2 rävar. Men när man ser vad vädret har åstadkommit kanske man skulle ha varit lite mer återhållsam, fast å andra sidan är det ju inte lika mycket vilt som fodret ska räcka till. Totalt har det skjutits 54 klövvilt på jaktmarken den här säsongen. Man blir ju fundersam på hur det kommer se ut med beståndet inför nästa säsong. Men den höga avskjutningen nu är just på grund av att det har funnits för mycket djur i förhållande till vad marken klarar av. Så man kanske kan säga att vi jägare och vädret har samarbetat med den saken. Men som sagt, lite orolig inför sommaren blir man ju...
Publicerat Mars 1, 201016 yr Nöjd men ändå inte. Hade jag fått en dovhjort på skottlistan tillsammans med de övriga klövvilten jag skjutit så hade jag varit nöjd. Rävvakandet är bland de sämsta jag vart med om. Höjdpunkten:
Publicerat Mars 1, 201016 yr Ja är riktigt nöjd, med tanke på att jag har studerat 40 mil hemifrån och ändå fått fälla lite vilt och haft några trevliga dagar i skogen och på sjön
Publicerat Mars 1, 201016 yr Det har varit det sämsta året, sett på det hela taget, på 25 år Det har varit stolpe ut rätt många gånger, det har blivit ett par rådjur och ett par rävar, en tjäder vilket var helt jäkla lysande , samt lite flygfän av olika slag... Men inget högvilt alls - inga grisar, hjortar eller älgar. Fast det hade väl underlättat om det hade funnits jaktbara stammar av högvilt där jag jagar... Det absolut sunkigaste är eftersökslirandet, det har än en gång visat sig att den absolut viktigaste egenskapen ett eftersöksekipage skall ha i mina trakter är... trumvirvel... mycket goda relationer med jaktvårdskretsen. Så där har det varit en tråkig säsong, det har blivit några sessioner men absolut inget att skriva hem om. Synd på en ruskigt bra spårhund! Det man kan ta upp på plussidan är skyttet. Jag har slarvat med hagelskyttet - har hjälpligt behållit min förmåga på skeetbanan - men har under året klivit upp ett par divisioner i kulskyttet (liggande, precision, långa håll, etc). Jag har också bytt ut en del utrustning för att skapa bättre möjligheter till förutsägbara precisionsskott. Sauern har åkt ut och en Remington700 har åkt in, en Sako75 har åkt ut och en annan Remington700 har åkt in, etc. Lite nytt på optiksidan har det blivit också, men det är ett område i ständig förändring.
Publicerat Mars 1, 201016 yr jag är mycket nöjd med gågna säsongen, det har verkligen varit gott om rådjur i år, vi har nästintill aldrig skjutit hondjur på marken innan, och det tillsammans med liten rävstam har väl gett resultat. ag har haft mycket vilt i pass och har väl lyckats förvälta en del av chanserna väl. taxen har verkligen gått från klarhet till klarhet och gjorde mycket fina jakter, sök och tidvis buktade det sjukt vackert för henne. lillwachteln fick också prova på att jaga lite, och drev förvånansvärt bra för att aldrig ha jagat innan, lyckades t om skjuta en bock för henne dagen innan julafton, så det skall bli kul att se vad det blir av henne. som de andra säger så tog ju snön udden ur den sista hundmånaden, mycket synd.