Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nöjd med jaktåret?

Featured Replies

Publicerat

Ja vad ska man säga? All time low? Nu minns jag inte men har jag skjutit.. typ 3-4 rådjur? Sen mest flygfän.. iofs rätt kul jobb, kråkbloggandet är roligt faktiskt. Lite nya marker men enbart för räv och annat oknytt, inget som genererar mat. Frysen är dock hyfsat full, fått en hel del genom ren och skär tur.

Fördelen, den enda, är att vårt soppakonto var riktigt trevligt. Hösten innebar förut en ruskig massa körande till de olika ställena för hundkörande. På minuskontot därvidlag är att wachteln hemma jagat.. 3-4 gånger denna säsong, hur bra är det då? Stackarn..

Mvh!

• Svar 58
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

riktigt nöjd med året. ganska grön och har bara 2 framgångslösa säsonger innan utan ett enda fällt vilt. men denna säsong släppte de. 2 älgar varav en udda 14. 2 orrtupp, 2 tjädertupp, en mård, och 2 rävar. så jag kan inte säga annat än att jag är ruggit nöjd efter många härliga dagar i skogen :huh:

Publicerat

Jag är hyfsat nöjd med min säsong, det blev 7 rå och 2 dov en kalv och en helskovel :huh:

men det var synd med all snö och hundförbudet

Publicerat

Nja jag är inte riktigt nöjd men i början va de ju en rolig upplevelse som höjer nöjdheten något otroligt....... Det är väl den dagen som kommer upp när jag tänker tillbaka...... Förövrigt va det en dynghöst med små glimtar i...... Ungtiken som vart ett år i slutet på oktober gläfste efter sin första älg på det sista släppet tidigare vågade hon inte skälla utan gick tyst med älgarna det gav mersmak:)

Älgarna hade ätit raketbränsle denna höst och stod inte ens för de riktigt bra hundarna........ Någon annan jakt fanns det knappt tid för, men ca 60 jaktdagar hann jag med och det får man väl va nöjd med:)

Publicerat
På minuskontot därvidlag är att wachteln hemma jagat.. 3-4 gånger denna säsong, hur bra är det då? Stackarn..

Känner igen det där..

Jag tror allvarligt att jämten här hemma har gått in i en depression efter den otursförföljda säsongen hon hade.. :rolleyes:

Publicerat

Postade ett inlägg, vet i fan var det tog vägen? Lägger till en ny art i denna tråd, och nej de lever inte i hägn!! :rolleyes:

post-3797-1267474287_thumb.jpg

post-3797-1267474301_thumb.jpg

Publicerat

Coolt.  :rolleyes: Visst är det mufflon?

Publicerat
Coolt.  ;) Visst är det mufflon?

Visst är det det! De är väl en 30-40st i olika grupper, de är väldigt stationära och mycket varska! Vi har skjutit 3st i år (1st lamm och 2st ungtackor) sparar på baggarna, det verkar all runt omkring vara överens om :D De verkar klara vintern bra så det ska bli kul och se föryngringen som kommer ganska snart.

Publicerat

Som för alla andra har vissa delar gått bra, andra lite sämre.

Nöjd med det som ramlat, blev nästan 20 grisar bl.a. och totalt över 40 fyrbentingar inklusive räv och grävling.

Har haft liite svårt att få till tillräckligt med hundtid under säsongen men och andra sidan har jag ett ganska högt och jämt flöde av jakttillfällen spridda över året tack vare vårbockar och vildsvin m.m.

Årets höjdpunkter: 4 svin på 15 minuter för hundarna i december + ett dike i Märsta på gåsmorgon tillsammans med helskruvade likasinnade. ^_^

Årets misär: Gråwachtelns benbrott i augusti och efterföljande konvalisens. Otroligt tuff tid med mycket jobb i övrigt och sedan detta. -_-

Årets comeback: Samma hund som ovan: Han fick egentligen bara en jaktmånad och då i dålig fysik. Men grävling, älg och vildsvin sköt vi innan hunden var 1 år, trots skadan - det är stort. Han kommer att ge mig mycket gråa hår men samtidigt mycket glädje nästa år, det är säkert. ;) Målet är björn, inget snack!

Årets wacko: Snön, kylan och allt helvete det för med sig på viltstammar, kostnader och utebliven jakt i Januari ;)

Årets konstaterande: Vildsvin och jordbruk funkar bra, om man bara lyfter röven när det så behövs :P

Ser fram emot nästa säsong även om jag är beymrad för vad lodjur, snö och kyla ställer till med på viltstammarna. Ny mark och härja vidare på. Har nu över 3000 ha hundmark inom 20 minuter hemifrån, och ytterligare 2000 ha 1,5 timme bort. Nu gäller det bara att prioritera klokt och planera livspusslet med familjen väl.

Publicerat

Får väll med ge att jaktåret inte har varit så där lysande ;)

Men det största problemet för jakten får jag nog skylla mig själv för ;) Det stavas BARN :P och framförallt knatte-ishockey.

Får väll skylla på för mycket snö jag med. Har inte ens försökt locka på räv än i en halvmeter lössnö. Blev strul på vargjakten så man inte han med, sjuk nu dom första dagarna under lodjursjakten och dom hade visst skjutit ett lo på den mark där jag hade tänkt att vara med i går. Bara att hoppas att det finns något kvart på Lördag. (för på Söndag är det ju hockey som vanligt)

Men till det positiva var kompisens Beagelvalp gick som tåget från första släpp. Jag fick inte skjuta för den men fick höra flera klockrena drev och det räcker gott och väl första säsongen för mig.

Skjutmässig. Nja en älg fick jag nöja med med. Hade kunnat skjuta något rådjur men någon gång var jag för självsäker och trodde att jag skulle få ännu bättre läge men rådjuret blev skrämt av något annat och tog till sjappen fort som fan. Och när jag väl hade läge på ett annat rå så viste jag att hunden inte drev det så jag tog en kopp kaffe och väntade på upptag.

Publicerat

Själv är jag grymt nöjd med mitt jaktår som i princip avslutades igår med en fantastisk upplevelse när jag fick förmånen att vara med på lojakt. ;)

Många höjdare har det blivit (utan ragnordning):

- Riktigt rolig andjakt på Gesta.

- Lika rolig gåsjakt hos Holsten.

- Sköt 2 st +100 kilos galtar inom 9 dagar.

- Blev medlem i nytt jaktlag i Tindered.

- Skyddsjakt på vildsvin i spannmålsfält.

- Sköt min första doublé på ko + kalv på landet.

- Gårdagens lojakt.

- Lärt känna en massa nya trevliga jaktkamrater.

- Ett gäng nya kikarsikten har blivit inköpta.

Visst fortsätter säsongen till 30 juni men det blir mest skydds- och vakjakt.

Publicerat
  • Författare

Jag är nöjd med jaktåret som gett mig mycket upplevelser, men mindre nöjd med mina prestationer spec 2 grejjer .

(1) bomskott på 6-7 taggars älgtjur, hade bra stöd och älgen stod stilla.då endast halsen var synlig sköt jag på ett halsskott på 130m vilket borde ha gått om allt stämt. men eftersök gjodes och inga tecken på träff. provsköt bössan och såg att den gick heeelt galet och skottet borde i teorin swichat högt över.(2) jaktresa ner i småland och smög in på en 6 taggare och sköt snett framifrån på ca 60m bocken tippade .jag tittade på ett kid som var på ca 5 m och funderade om jag skulle göra en dubbl'e. men lät den gå och gick fram till bocken ist. men vart fan e den? inga tecken på skottplatsen. kan tillägga att vi fick bocken med eftersökshund och skottet hade sprängt bort hela högra steken provskjutning av bössan 40cm vänster påca 80 m.Bort bort bort bytte ut hela ekipaget och efter det vände jaktlyckan och jag är 100% efter bytet

har väl blitt några fasaner,3orrar,2 tjädrar,1räv i snara,1 bock,några änder,kråkor måsar trutar korpar,1 hare

nu har vi ett tag kvar till 30 juni så det blir rävjakt,skräpfågel och bäver jakt i vår

Publicerat

Mitt jaktår har vart rejält annorlunda. Iom att man skaffat sig sin första hund har det blivit riktigt många dagar i skogen men dock inte mycket fällt vilt för egen del. En gråhundshane som fyllde ett år den sista juli har fått gå på högvarv i skogarna. Har i stort sett vart ute lördag söndag sen i augusti(hela januari brann ju dock inne som för alla andra) och han har fungerat utöver alla förväntningar, det enda jag kan klaga på är att han är lite för jaktgalen och har väääldigt svårt för att komma på inkallning(fanns dock några ljusglimtar i slutet av säsongen)

3 älgar skjutna för honom dock ingen av mig trots att lägen har funnits i mängder men som alltid fel djur, ej jakttid etc, etc...

En vecka i jämtland, en polenresa samt en hägnjakt efter dov blev det för mig.

Resulterade i 2 vildsvin 3 dovhjortar och en mycket mycket retlig bom på en kronhind. En älgkalv hemma och helt otroligt nog inget rådjur och endast 3!!!! dagars rådjursjakt.

Hunden rodde också hem ett förstapris på löshundsprov och tråkigt nog så fick vi ställa in det andra pga snön men det bir nya chanser nästa år.

Tills nästa år hoppas jag på ett ökat intresse på gris, har med säkerhet skällt gris 5 ggr iår så jag tror nog det kommer.

Måtte bara den där jakla vår/sommaren ta slut så man får komma ut i skogen igen...

Har dock förhoppningsvis många spännande kråkjakter i mars/april att se fram emot.

Publicerat

För att summera mitt första jaktår skulle jag behöva skriva ett låååångt inlägg här, men jag sak fatta mig kort.

Efter avklarad examen förra våren började äventyret på riktigt, vill faktiskt kalla det något av ett äventyr då känslan från när jag var med min farbror på jakter som liten infann sig ungefär i samma stund jag plockade bössan ur skåpet.

Resultatmässigt har jag inte mycket att skryta om men min statistik ser ut enligt nedan.

Grågås 3st

Kanadagås +9st

Fasan 8st (2 kasserade p.ga för bra träff)

Skräpfågen +15

Jag har lärt mig otroligt mycket och har samtidigt kommit till insikt med vart jag vill komma med nästa "säsong" även om denna inte är över. Har identifierat svagheter i min utrustning som ska åtgärdas. Pimpa vakbössan för just vakjakt och skaffa mig en drevbössa modell närstrid då jag hamnat i flera sådana situationer men fått avstå p.g.a. fel bössa i händerna (läs högförstorande vakkikare). En 9.3a med vidvinkelglugg och trevligt riktmedel står högt på önskelistan...

Jag grämer mig en del över att jag inte lyckats fälla gris, hjort, eller rå. Chanserna har funnits där. Vid ett tillfälle t.om för bra för att vara sant. Gris finns det chans på än vilket jag hoppas ska falla väl ut när snön börjar ge med sig även i skåne.

När man ändå är igång och funderar kring bössbyten så kommer jag nog att uppgradera med ny bättre vakbössa också :lol: lika bra när man är igång. Den jag har köptes mest för att inte sitta tomhänt på bockpremiären och där hände inget så den kunde jag varit utan <_<

Publicerat

Jag är nöjd. Fick skjuta på drev för ung taxen och det var väl höjdpunkten. Jämten har också gått bra.

Hittils under jaktåret har det blivit en älgkalv, ett rådjur, en räv, en kanadagås, 10 orrtuppar, en tjäder, ett gäng kråkor och skator. Har säkert glömt nått.

Publicerat

är jäkligt nöjd med resultatet men inte nöjd med hur mycket jag varit ute, dock har det varit dåligt väder halva säsongen.

Publicerat

Det har gått bra fram till mitten på januari månad. Hundarna har gått mycket bra, 19 älgar och en björn på stånd. Toppjakten så där, 28 orrar men ingen tjäder och bara en bom. Räv och mårdjakten har gått sämre än vanligt, jag skyller lite på kyla, snö och kraftiga vindar. Men nu snor det säkert hoppas jag.

Publicerat

Själv har man haft en säsong man bara kan skratta åt...eller gråta... :D

Nytt jobb, nytt boende på ö långt ut i Östersjön..inga grisar, tja ni hör.

Som tur är är man tillbaka till nästa säsong, då jäklar skall det bli ändring

Ett tiotal vildsvin, några kronhjortskalvar och något rådjur har det dock blivit...huvuddelen av grisarna och hjortarna föll dock under den årliga Litauentrippen..

Publicerat

Både ja & nej. Ynglingen är den som fått flest chanser & han har hittills kört ut 7 rävar & minst lika många grävlingar är fällda för honom. Tyvärr har det varit skit bakom bössan ibland så några rävar har klarat sig. Ynglingen har i alla fall skött sig hyfsat tycker jag men i övrigt har säsongen varit kantad av skador & sjukdomar här så hundarna har stått långa perioder. Men än är ju inte säsongen över för vår del så kanske hinner vi knipa någon mer räv innan jakten tar slut.

Publicerat

Kort sagt ganska nöjd över jaktåret. Sköt 15 harar för beaglarna fram till december så det var riktigt skoj. Även första räven vinkade och jag hade även 2 rävar till i pass men kunde inte skjuta pga för trånga pass. Så hundarna har nog skött sig och jag ser fram emot nästa höst!

Mårdhundsjakten gick däremot sämre, verkar som om fällfångsten har börjat visa resultat här i närmarkerna. Så till nästa höst blir det kanske att flytta om fällorna.

Jag vann rovdjurstävlingen här i föreningen för 3:e året i rad och fick därmed en stor buckla att lägga på hyllan. Blev även invald i föreningen som vice ordförande så det visar väl att man är uppskattad av de andra jägarna.

Kom även på andra plats i grannförenings rovdjurstävling så det var ju skoj!

2 minus med jaktåret var den varma hösten och också snömängden som förstörde i princip jakten från januari och framåt.

Målet för nästa år är mer utbytesjakt. Bytte i år harjakt mot sjöfågeljakt med en skolkamrat och det var riktigt skoj! Mer sånt skulle det vara för det är alltid roligt att få se nya marker!

Publicerat

Jag är suuupernöjd över att ha fått en mark att sitta och vaka gris på! :D:D:D

Nästan lika nöjd är jag över att det till sist äntligen hittade vildsvin till åteln och bitvis har det varit många där, även om det varit svårt att få till det att jag varit där samtidigt... <_< Till dags dato har ändå 4 st fått följa med hem och det känns väldigt bra och jag markägaren är minst lika glad över att det försvunnit några "bökare" från åkrarna.

Mer roligt: Jag var på bockpremiärvecka "hemma" i Roslagen och såg rådjur varje gång jag var ute nästan och fällde 2 bockar.

Tråkigt: På grund av klen plånbok har jag inte någon mark att jaga med basset hound på. Där jag sitter och tittar efter vildsvin är det inte lämpligt att släppa hundar och jag står högst i kurs om jag skjuter vildsvin och inte dovvilt - även om jag har tillåtelse. Lite "trist" också att det inte kommit någon räv eller grävling till åteln när jag suttit där.

Men: Året har varit fantastiskt eftersom jag sett så mkt vildsvin och skjutit 4 årsgrisar i varierande storlek. :P

Publicerat

post-3444-1268139703_thumb.jpg[

Denna höst/vinter har det verkligen lossnat för stövarn så många "grytlägen" har d blivit.

Drygt 40 rävdrev å nästan alla i gryt inon timmen,inga kaffedrickardrev mao :D

Hade en tyskterrier kull våren 09 där jag sparade en tikvalp,även den har funkat efter 5mån ålder.

16 av 24 rävar lämnade grytet fö henne innan 10mån fyllda.

Skulle vilja ha den jaktmognaden på stövarn :lol:

Jagar med två andra herrar å 24jan fyllde vi kvoten på 50 rävar för hundarna som var målet denna säsong.

Så man ska väl vara nöjd me jaktåret,synd bara att det tog slut :lol:

Så 3man+3stövare+3terrier=50rävar :P

Publicerat

Även jag är nöjd med säsongen som var, trots att den blev kort pga snövintern som tog oss i sitt järngrepp. Fick skjuta såväl älg som gris och rådjur under fina jakter för duktiga hundar. Nu ser jag fram emot en skön sommar på skjutbanan och då jag blev banchef på Trapbanan denna säsong ska det nog skjutas mera på helgerna oxå när tid finns.

Publicerat

Är jävligt nöjd med denna jaktsäsongen!!

Fått skjuta en hel del grisar på drev för min egen kopov och det har även trillat ett par till för andra hundar plus att man fick skjuta sina första älgar ( 2 ) st och ett par dovhjortar har det blivit!! det enda som varit dåligt är väl vakjakten som har fått mindre tid detta året!! Men det bästa är ju ändå att fått skjuta 11 rävar!!

Publicerat

Jodå det har varit ett bra jaktår, fast det är ju inte riktigt slut än=)

Det har blivit 3 rådjur, (2, 6:or) 3 älgar varav en 14 taggare. En räv i snara, lite olika fåglar, hoppas nu på nån till räv och sen en bäver till våren!

Men mest nöjd är jag nog med labbens eftersök, dels på jonaswandes bock som han gick ikapp och drog ner, (vilket jag aldrig hade trott om han) samt ett annat på en buk skjuten ägkalv som vi kom till som 3:dje hund ca15 timmar senare och han löste upp det, då var jag en stolt husse=)