Publicerat Mars 8, 201016 yr Tjena på er alla. Tänkte att jag sätter ut lite bilder på knivar jag gjort länge sedan. Här är två knivar jag gjort ett bra tag sedan. Den första gjorde jag av buffelhorn, silver, stabbad ko horn, masur björk. Bladet är Maihkel Eklund aeb-l stål. Slidan gjorde jag en drake i. Den andra kniven är skaftet gjort av vatten buffel horn, silver o ett eget scrimm jag rista in. En scorpion. Vad tycker ni?? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Mars 8, 201016 yr Som vanligt är det förstklassigt hantverk, fina material och en fantastisk finish. Men om jag ska vara helt uppriktig så tycker jag den översta blir lite överarbetad, det är inte brist på ovannämnda egenskaper, men jag är mer för en mer ren design. Draken och skorpionen gillar jag dock starkt, jag önskar jag vore tillräckligt konstnärligt lagd för att kunna göra lite sådant på mina knivar.
Publicerat Mars 8, 201016 yr Snyggt Kimmo. Den nedersta tycker jag mej känna igen. Btw var det inte länge sen du scrimmade nåt. Stabbat kohorn har jag inte sett förut. Seved
Publicerat Mars 8, 201016 yr Författare Som vanligt är det förstklassigt hantverk, fina material och en fantastisk finish. Men om jag ska vara helt uppriktig så tycker jag den översta blir lite överarbetad, det är inte brist på ovannämnda egenskaper, men jag är mer för en mer ren design. Draken och skorpionen gillar jag dock starkt, jag önskar jag vore tillräckligt konstnärligt lagd för att kunna göra lite sådant på mina knivar. Tjena Markus. Joo, smaken är som baken Ibland är det kul att göra det där lilla extra på en kniv även om det kan bli lite mycket. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Mars 8, 201016 yr Tjena Markus. Joo, smaken är som baken Ibland är det kul att göra det dår lilla extra på en kniv även om det kan bli lite mycket. mvh Kimmo Lilja Smaken är som röven, klöven. Som vi säger i Värmland. Jo det är klart att det kan vara kul att testa nya tekniker och material, det har jag full förståelse för. Det är ju min plexikniv ett exempel på för min del. Du imponerar starkt med finishen, det har jag inte riktigt tålamod till
Publicerat Mars 8, 201016 yr Kommer inte som en chock men satan vad snygga knivar kimo:D som vanligt ofc
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare Tackar. Materialet i skaftet är stabbat alm rot, mässing, stabbat masur björk, pocken holtz,
Publicerat Mars 9, 201016 yr Tackar. Materialet i skaftet är stabbat alm rot, mässing, stabbat masur björk, pocken holtz, OK.. Alm... Vet inte om jag tycker det är speciellt snyggt, men det är ett förbannat vackert hantverk. Smaken är som sagt som baken - delad.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Författare OK.. Alm... Vet inte om jag tycker det är speciellt snyggt, men det är ett förbannat vackert hantverk. Smaken är som sagt som baken - delad. Tackar. Själv tycker jag almen som är rötad ger en riktigt trevlig karräktär.
Publicerat Mars 13, 201016 yr Tjena Kimmo! Förbannat snygga knivar! Är själv en amatör än så länge.. Är mellanläggen nerfilade? och i så fall hur svårt är det att få till? några tips? Mvh Marcus
Publicerat Mars 14, 201016 yr Författare Tjena Kimmo!Förbannat snygga knivar! Är själv en amatör än så länge.. Är mellanläggen nerfilade? och i så fall hur svårt är det att få till? några tips? Mvh Marcus Hej Marcus o tackar. Mellanläggena är nerfilade. Det gör du med runda nålfilar. Är inte så svårt om man har tungan rätt i mun. Lycka till. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 8, 201016 yr Jäklar i min lilla låda vad snygga knivar! Den översta - och den andra där - är ju mer för prydnad. Kan ju inte förstöra så vackert hantverk! Blir så himla sugen på att göra något själv, men har noll koll på hur man gör... Sen har jag ingenstans att vara annat än i lägenheten eller på verandan. Kanske skulle jaga karl med liten verkstad?
Publicerat April 8, 201016 yr Som sagt, snygga knivar. Ända problemet är att jag aldrig skulle våga ta med en sådan ut i skogen av rädsla för att tappa den eller förstöra den. Den rädslan infinner sig inte, av någon konstig anledning , när man tar med tar med en billig plastfällkniv eller Mora 2000 ut på pass i skogen. Vågar man fråga hur lång tid det tar för dig att göra en kniv? MVH Alias
Publicerat April 8, 201016 yr Vad menas med STABBAT trä ?? Stabiliserat trä, injicerat med epoxi och trycksatt, efter härdning ett mycket mer homogent trä som är "dött" i det att det inte påverkas av fukt på samma sätt som vanligt trä. Ansiktsmask är obligatorisk vid bearbetning. /Christian
Publicerat April 8, 201016 yr Författare Stabiliserat trä, injicerat med epoxi och trycksatt, efter härdning ett mycket mer homogent trä som är "dött" i det att det inte påverkas av fukt på samma sätt som vanligt trä.Ansiktsmask är obligatorisk vid bearbetning. /Christian Precis som Christian skriver. Hur lång tid det tar att göra en kniv är svår att svara på. Om man gör bladet också som jag gör i de flesta nuförtiden så blir det rätt så många timmar. En enklare kniv utan kombinationer tar ett par dagar med slidan men mer avancerade byggen kan man hålla på med ett par veckor till o från. Jag sitter inte hela dagar utan då och då när jag får tid från familjen o heltids jobbet jag har. Räknar man ut en timmpenning så blir det inte många kronor men jag gör detta för att jag tycker det är roligt och alltid något nytt att lära sig. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 8, 201016 yr fina knivar Kimmo som markus säger sorpionen o den med stabbad alm kniven är riktigt snygga gillar den enkla kniven skarpt
Publicerat April 8, 201016 yr Precis som Christian skriver. Hur lång tid det tar att göra en kniv är svår att svara på. Om man gör bladet också som jag gör i de flesta nuförtiden så blir det rätt så många timmar. En enklare kniv utan kombinationer tar ett par dagar med slidan men mer avancerade byggen kan man hålla på med ett par veckor till o från. Jag sitter inte hela dagar utan då och då när jag får tid från familjen o heltids jobbet jag har. Räknar man ut en timmpenning så blir det inte många kronor men jag gör detta för att jag tycker det är roligt och alltid något nytt att lära sig. mvh Kimmo Lilja Helt klart beundransvärt att du orkar lägga ned så mycket tid och energi på knivarna - men det märks ju på resultatet att det inte är gjort i en handvändning. Hade lite funderingar på att testa själv någon gång, dock inte lika avancerade saker som du håller på med, men din tidsangivelse gör att jag misstänker att mitt tålamod tar slut innan jag kommit halvvägs MVH Alias
Publicerat April 10, 201016 yr Författare Helt klart beundransvärt att du orkar lägga ned så mycket tid och energi på knivarna - men det märks ju på resultatet att det inte är gjort i en handvändning.Hade lite funderingar på att testa själv någon gång, dock inte lika avancerade saker som du håller på med, men din tidsangivelse gör att jag misstänker att mitt tålamod tar slut innan jag kommit halvvägs MVH Alias Kör hårt Alias. Det finns inget att förlora, bara vinna. När du väl har börjat så märker du villket tålamod som ändå kommer fram när man skapar något man tycker är roligt. För mig är det som meditation när jag sitter i snickeriet o håller på med en ide som dykt upp i skallen. Komma ifrån vardagen en stund o sitta med sina egna tankar. Det är guld värt. Man ska alltid bara komma ihåg att ha roligt när man håller på och utmana sig själv till att testa olika grejer. Ibland går det åt helvete men ibland går det riktigt bra som man ville och de stunderna överväger allt. Man lär sig mycket genom att misslyckas för då vet man nästa gång hur man inte skulle göra och prova på ett annat sätt. Man kan alldrig bli fulllärd i det här för det finns så mycket olika tekniker , kombinationer och varianter av knivar. Efter att man hållit på ett antal år så börjar man få en egen stil i det man gör. Jag kan många gånger se en fin kniv på nätet och känna igen vem som har gjort den. Vi har riktigt bra knivmakare här i scandinavien och jag känner mig som småpotatis i jämförelse med många av dem men jag gör mina knivar för jag tycker det är riktigt roligt och känner en tillfredställelse med det. Lycka till Alias o sätt ut lite bilder när du gjort något, sen om jag kan hjälpa dig med något så gör jag det gärna. mvh Kimmo Lilja