Publicerat Mars 9, 201016 yr Hejsan. Jag ska köpa mig en hagelbössa och trots alla sökningar på nätet och kik i forum och sök här så är jag inte helt nöjd ännu. Bössan jag tänkt mig skall vara en hagelbock i kaliber 12 och budgeten för detta ligger på 8000:- Browning, Beretta verkar vara det som går hem hos de flesta, och Lanber samt Sabatti verkar sågas i 90% av alla trådar jag läst där dessa märke nämns. Jag har själv skjutit med en Lanber och det gick kanon att träffa med den. Hur den håller i långa loppet kan jag inte uttala mig om. Men vad säger ni att jag kan få för 8000:- som är en bra bössa? Får man en ny bock som är schysst för den summan eller får man ta till begagnat marknaden? Helst vill jag ha en ny bössa, och ska det vara begagnat så vill jag inte ge mer än 5000-6000:- Mvh//Matte.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Själv gav jag strax över 4000:- för min pang och den har jag nog skjutit närmare 50 000 plugg med. En lerduvekrossare förvisso men inte av de kändare märkena. Så nog funkar det fast det inte står Browning eller Beretta på knallpåken Min filosofi är,vid kulvapenköp är jag mer noga med kvalitet, hagelbrakaren ska passa och kännas bra, lite krasst. Givet att kulpangen ska passa men man har oftast tid att korrigera, lite beroende på vad man jagar förstås. Åk till en skjutbana och be att få testa lite olika bössor om det finns möjlighet.
Publicerat Mars 9, 201016 yr Annan tråd i samma stil.... Men med resonemanget 8000 kr ny eller 6000 beg har du i realiteten att välja på en SKB, Beretta 55 eller 56 mot italiensk eller turkisk lågprisproduktion...... Lägger du 8000 beg kan du hitta en Beretta 686 eller en Browning 425. Frågar du mig så är 8000 kr för en ny bössa pengarna i sjön - på begagnat marknaden ska tex en Lincoln inte kosta mer än max 3000 kr - och redan då tycker jag att den är svindyr och knappast prisvärd. Men köper du en bra men begagnad Browning så har du alltid pengarna tillbaka. /T
Publicerat Mars 10, 201016 yr Vad har du för bössa då? Om det är min du menar heter den Dan Arms (Italiensk ammo tilverkare som namngivit den) Silva Trap. Haft riktigt kul med den på banan, 123 träff av 125 som bäst på N-trap så den funkar för mej. Något tung i skogen men de kan jag leva med
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Japp det var dig jag tänkte på. Ja då går det att träffa med "budgetbössor" också då.
Publicerat Mars 10, 201016 yr ..........Ja då går det att träffa med "budgetbössor" också då. Om man träffar beror på om kolven passar och om man kan skjuta - inte på priset. Men hur länge man kan träffa med bössan beror på hur pass väl ihopkommen den är - och det är prisberoende i mycket stor grad. Jag vet också om billiga italienare som gått osannolikt mycket - men å andra sidan behöver jag ju bara jmf med det antalet stift jag bytt i sådana bössor i jmf med tex. Browning/Miroku för att inse att sådana vapen är undantag..... /T
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Ja jag ska väll inte stå och mata 100 000 skott om året på en bana utan det bli väll nån duva då och då samt att jag ska jaga med den. Jag vill gärna köpa grejer med bra kvalité vad det än gäller men man får ju också se på hur mycket man kommer att använda och slita på dessa. Sen om man köper en beggad bössa så ska ju som sagt bössan passa skytten och hitta en schysst bössa som passar, samt att skicket och priset ska vara rätt är ju inte så bara. Kollade på en beggad Browning för 8 papp men den var på tok för sliten. Den hade varit med i skogen, det syntes. Och 8000:- för en så pass sliten påk är på tok för mycket. Sen får den vara hur bra den vill. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Ja jag ska väll inte stå och mata 100 000 skott om året på en bana utan det bli väll nån duva då och då samt att jag ska jaga med den. Man lägger snabbare på sig smällar än vad man vill tro i bland..... Det är ju inte direkt tokovanligt att en billig turk börjar strula efter 200 smällar..... Men visst har du en poäng, men det är inte frågan om 100 000 om året - 1500 smällar om året blir 15 000 på 10 år. Och jag är då inte särdeles flitig på banan - men två lådor om året blir det som regel + en 4-500 jaktskott. Så årsförbrukningen ligger kring 1500. Jag vill gärna köpa grejer med bra kvalité vad det än gäller men man får ju också se på hur mycket man kommer att använda och slita på dessa. Sen om man köper en beggad bössa så ska ju som sagt bössan passa skytten och hitta en schysst bössa som passar, samt att skicket och priset ska vara rätt är ju inte så bara. Det har stått en Miroku med dubbla pipsett för 6900 hos J&F-gården utanfär Lund för inte så fasligt länge sedan. I mitt tycke ett mycket vettigt alternativ.... Visst den är använd, men bättre pang kan du svårligen hitta för den pengen. Eller för den delen en Beretta 56E, fövisso en smula glapp och i behov av stockolja. Men för 4900 är det ett fynd sett till vad man får - och lägg i 1000-lapp hos smeden så är den tät och fin, dock var den en smula låg i kolven för mig - men jag vill ha ovanligt raka kolvar i höjd men ganska hårt skränkta så den passar nog "normalskytten". Rätt skött efter smeded lär den hålla ditt liv ut..... Kollade på en beggad Browning för 8 papp men den var på tok för sliten. Den hade varit med i skogen, det syntes. Och 8000:- för en så pass sliten påk är på tok för mycket. Sen får den vara hur bra den vill. Mvh//Matte. Priset ska ses mot vad det är för modell, nypriset och skicket. Personligen så bryr jag mig bara om hur det ser ut på insidan egentligen - utsidan kan man åtgärda ganska enkelt om den är skabbig. Så 8 papp för en Browning - kanske dyrt, kanske inte. För en 325 skulle jag säga att det är väl kanske lite mycket, för en 425:a - förmodligen relevant dvs i nivå med en Beretta 686 som inte är allt för gammal. Nypriset på dessa drar mot 20-25 000. En relativt ny i bra skick kostar då minst det dubbla av din begbudget dvs runt 12-14 000..... Men om utseendet är viktigt är det ju inte en bra bössa du ska ha - det är ett skådebröd som ser snyggt ut i armvecket. Om man prioriterar utseende framför kvalitet eller skjutegenskaperna (och där hamnar en Browning eoner framför en billig turk eller italienare även om de är ganska fula) så må det ju vara upp till var och en. Men i så fall skulle jag leta efter en beggad Lincoln eller dyligt - med en smula flyt kan du hitta en med lösa sidoplattor och tafflig maskingravyr. Bössan ser hyfsat trevlig ut så länge man inte synar den - men det är då inget under av vare sig kvalitet eller skjutegenskaper. Ska man ha vettig kvalitet på ett brytvapen så startar prislappen på nya pangar strax över 15 000:- och mest sannolika fyndet där är en SKB eller möjligen en Fabarm Elos. Går man under så sjunker kvaliteten - märkbart. Prioriterar man därtill utseendet så blir det mer värdelöst skådebröd än bössa om du frågar mig. /T
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Man tackar för ett rejält och uttömmande svar. Sen får jag se vad det blir för bössa. Dyker det upp en fräshare beggad kvalitétsbössa hos handlarn så tar jag hellre en sådan för 12 000:- än en Sabatti för 8000:-. Jag ska väll inte precis gå o flascha med bössan för då hade jag inte ens funderat på en Sabatti. Nä då ska det vara nån sån där engelsk enpipig med hanspänn samt rejält tilltagen kolv och gravyrer värre än hieroglyferna i Tuthankamons grav. Som tur är så får man ju låna olika bössor av handlarn och testa, och det ska jag göra ordentligt har jag bestämt. Då kan det bli kul att jämnföra en äldre kvalitétsbössa mot nått billigare alternativ. Tack för svaren ännu en gång. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Hade absolut hellre köpt en beg. Beretta , Browning eller ngt annat kvalitetsvapen för 8000 än ett nytt för mindre än den summan
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Man kanske kan ta kort hos handlarn så kan man visa dom här, för jag vet inte hur mycket olika skador på utsidan av en bössa kan dra ner den i pris. Prestandan är ju A och O men handen på hjärtat hur många vill köpa en bössa som ser ut som skit? Är det hack i stocken kan ju dessa lätt åtgärdas, är det bulor repor och hack i pipan är det ju minder enkelt att fixa på ett snyggt sätt. Helst snygg och bra. Att slipa, olja och snygga till en stock är ju kul också. Jag är lite sådär "puts bögig" av mig.
Publicerat Mars 10, 201016 yr Man kanske kan ta kort hos handlarn så kan man visa dom här, för jag vet inte hur mycket olika skador på utsidan av en bössa kan dra ner den i pris. Prestandan är ju A och O men handen på hjärtat hur många vill köpa en bössa som ser ut som skit? Alldeles för få egentligen - det kostar ingen förmögenhet att putsa upp det yttre - ändock köper de flesta hellre nytt värdelöst mög.... Och i ett internationellt perspektiv har vi världens billigaste begagnade kvalitetsvapen i sverige. Just för att folk hellre köper en ny turk jävligt dyrt än en bra bössa beggad. Är det hack i stocken kan ju dessa lätt åtgärdas, är det bulor repor och hack i pipan är det ju minder enkelt att fixa på ett snyggt sätt. Helst snygg och bra. Att slipa, olja och snygga till en stock är ju kul också. Att renovera en kolv kostar runt 1500-2000 kr om man lämnar bort rubbet och då är den förbanne mig långt bättre än när den var splång ny. Så det är nog mer förbättring än renovering i den pengen. Att blånera om ett par pipor kostar runt 2000 kr, att trycka några bulor kostar nån hundring till. Och jag lovar - du kommer inte att kunna se var bulan varit i de flesta fallen när pipan blånerats om. Det enda man ska undvika som pesten är att klåpa själv om man inte kan och att använda kallblåneringar. För det - om något - drar ner priset hysteriskt. Jag är lite sådär "puts bögig" av mig. Det är väl inget fel i det - men att vägra se kvalitet för att den blivit en smula hårdhänt nyttjad tycker jag är att lura sig själv... /T
Publicerat Mars 10, 201016 yr Författare Om det går så lätt att få en skabbig pipa schysst igen så då verkar det ju genast mycket intressantare med en beggad bössa. Jag ska höra med handlarn hur mycket dom kan fixa på en bössa som är lite naggad i kanterna. Kanske t.om går att få dom att göra lite jobb inbakat i priset om man har tur.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Hej. Hittade en beggad Beretta 686 för 7900:- samt en Sabatti för 9900:- vilka jag lånat hem för testskjutning. Väntar på duvkastarn. Tips om vad man ska leta efter för skavanker på en beggad bössa mottages tacksamt. Sköt några skott på ej rörliga mål och såg sen på tändhatten på tomhylsorna att märket efter stiftet satt bra mycket mer centrerat på hylsorna på patronerna som sköts med Berettan än på dom som sköts med Sabattin.... Som tidigare nämts i tråden så skall 8000:- för en Beretta 686 vara ett ok pris. (?) Mvh//Matte
Publicerat Mars 21, 201016 yr Sabatti är samma kvalite som classic. Köp inte och verkligen inte till det priset. Även om den skulle funka ett tag kommer pmt att prygla dig varje tisdag om du köper den. Satsa slantarna på berettan bara den passar.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Jo jag tror nog faktiskt att det blir Berettan. Måste kika hur det går att panga duvor först bara. Handlarn kikade och sa att den verkade passa och jag tyckte det också men man vet ju inte förrens man testat. Sabattin är ju skön att hålla i den med men sen är det ju alla historier man hört om dessa bössor som får en att dra öronen åt sig. Andrahandsvärdet är ju också nått som kan vara lite intressant, och där ligger väll Berettan bättre till. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Hittade en beggad Beretta 686 för 7900:- samt en Sabatti för 9900:- Man köper ALDRIG en Sabatti för ett fyrsiffrigt belopp. Om du inte gillar 686an säljer du den för samma pris. Om du inte gillar Sabattin får du ett par-tre tusenlappar för den. Och du kommer ALDRIG att verkligen gilla en sabatti.
Publicerat Mars 21, 201016 yr Man köper ALDRIG en Sabatti för ett fyrsiffrigt belopp. Om du inte gillar 686an säljer du den för samma pris. Om du inte gillar Sabattin får du ett par-tre tusenlappar för den. Och du kommer ALDRIG att verkligen gilla en sabatti. Sant, sant... Så när som på att jag tvivlar på att man får så pass mycket för en Sabbatti..... /T
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Blev lite "manuellt" handkastande med duvorna och lite stationära duvmål placerade på lämpligt avstånd i en snödriva som fick agera måltavlor på förmiddagen. Gick bra att skjuta med bägge bössorna men det kommer ändå att bli Berettan som jag kommer att lägga mina slantar på. Avgör gör priset, andrahandsvärdet, samt ryktet. Kan jag på nått se få reda på hur gammal Berettan är?? Mvh//Matte.
Publicerat Mars 21, 201016 yr .................... Kan jag på nått se få reda på hur gammal Berettan är?? Mvh//Matte. Finns en dateringskod, som inte är själva numret. Den kan du koda av på http://www.shotguns.se/html/italy.html. /T
Publicerat Mars 21, 201016 yr Vet du var koden sitter på bössan? Den brukar sitta på demiblocket..... /T
Publicerat Mars 21, 201016 yr Författare Hrmmm.. öh! Vad är det. EDIT: Googlade och hittade. Men inga bokstäver som indikerar årtal tyvärr.