Publicerat Mars 15, 201016 yr Har ju haft en förvuxen Mora från Swedol som stickkniv. Men tappade eländet i fredags. så jag får väl skaffa en ny. Hittills har jag mest använt min vanliga Helle med 10cm blad men känner att en dubbeleggad vore bättre. Krav: Inte allt för stor. Bladlängd runt 14cm och dubbelegg. Bra slida. Och eftersom jag är Smålänning så får den inte va så dyr.
Publicerat Mars 15, 201016 yr Denna kan nog upfylla din kravspec http://www.blocket.se/uppsala/Dolk___Stick...ca=23_2&w=3 Mvh Håkan H
Publicerat Mars 16, 201016 yr Denna kan nog upfylla din kravspechttp://www.blocket.se/uppsala/Dolk___Stick...ca=23_2&w=3 Mvh Håkan H Kniven funkar bra men slidans läder är bara fusk så det spricker lätt och man tappar kniven. Har nämligen redan en sådan som blivit liggandes i skåpet efter att nästan tappat den, och detta efter bara några få jakter i skogen...
Publicerat Mars 16, 201016 yr Kniven funkar bra men slidans läder är bara fusk så det spricker lätt och man tappar kniven. Har nämligen redan en sådan som blivit liggandes i skåpet efter att nästan tappat den, och detta efter bara några få jakter i skogen... Gör en egen slida? läder brukar man kunna hitta billigt lite här o där och att sy en enkel slida är inte svårt. Det kan till och med vara roligt
Publicerat Mars 16, 201016 yr På vildsvinsmässan såldes det många olika billiga varianter. Någon billig variant hade sågtandad egg lägst in, vilket jag INTE tror på. Jag sticker lågt, siktar väl i snitt i underkant på hjärtat ungefär, drar kniven lite uppåt och ut. Då försäkrar jag mig om att jag träffar rätt och att avlivningen blir snabb och etisk. Då tror jag att sågtandningen kan fastna mot huden. Här tycker jag att enklast är bäst. Billigt stål duger väl, det är bra om den är vass, men den behöver ju inte hålla skärpan länge. Dubbeleggad, hyfsat lång. En gammal bajonett duger. Jag tycker att Thams kniv är idealisk. Det finns kontinentala mkt bredeggade varianter. Kan tänka mig att avblodningen blir snabb med dessa, i alla fall att detta väl är tanken. Samtidigt kan jag tänka mig att det krävs ganska mycket kraft i sticket, att revben kan vara i vägen och att större galtar kan vara väldigt svåra att komma genom. Det är tillräckligt bökigt ändå med en 100+are. Givetvis pratar vi bara eftersök, självklart för de flesta, men det finns ju vissa som inte förstår så mycket.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Gyttorp har en som känns Trevlig i handen, den är ju inte super svindyr heller. ska köpa en sån nästa gång jag åker till jakthandlarn. http://jakthundsboden.se/stickknivgyttorp-p-247.html
Publicerat Mars 16, 201016 yr http://www.knivbutik.se/Knivar.html http://knivhuset.com/ http://www.skanejakt.se/dc8317a8-3eae-4b8f...2f54935-29.html http://www.racerback.se/knivar-stickknivar...7042899e1bb3573 http://vildsvin.se/list_varugrupp.asp?t=Ja...320〈=sv
Publicerat Mars 16, 201016 yr På vildsvinsmässan såldes det många olika billiga varianter. Någon billig variant hade sågtandad egg lägst in, vilket jag INTE tror på. Jag sticker lågt, siktar väl i snitt i underkant på hjärtat ungefär, drar kniven lite uppåt och ut. Då försäkrar jag mig om att jag träffar rätt och att avlivningen blir snabb och etisk. Då tror jag att sågtandningen kan fastna mot huden. Här tycker jag att enklast är bäst. Billigt stål duger väl, det är bra om den är vass, men den behöver ju inte hålla skärpan länge. Dubbeleggad, hyfsat lång. En gammal bajonett duger. Jag tycker att Thams kniv är idealisk. Det finns kontinentala mkt bredeggade varianter. Kan tänka mig att avblodningen blir snabb med dessa, i alla fall att detta väl är tanken. Samtidigt kan jag tänka mig att det krävs ganska mycket kraft i sticket, att revben kan vara i vägen och att större galtar kan vara väldigt svåra att komma genom. Det är tillräckligt bökigt ändå med en 100+are. Givetvis pratar vi bara eftersök, självklart för de flesta, men det finns ju vissa som inte förstår så mycket. Snabbt och etiskt är ju ett fångstskott. Kan näppeligen se nyttan med en Stickkniv............... Skulle kalla det ännu en onödig pryl istället !!!!!!!!!!!!
Publicerat Mars 16, 201016 yr Inte dubbelegg men jag kan rekomendera den ändå, bra grepp i handtaget & suverän slida. http://www.dianova-ab.se/svenska/default1.htm
Publicerat Mars 16, 201016 yr Dubbelegg är att rekomendera då musklerna kan sluta sig runt bladet. Finns en orsak till att bajonetter är utformade på detta sätt, den skall vara lätt att få ut ur kroppen. Etiskt fångskott- Ja det är ju bra men jag skjuter personligen inte när hundarna håller fast grisen utan då sticker jag. Kalla in hundarna- nej då kommer jag förmodlingen inte hinna skjuta innan grisen är borta och man får göra om jobbet igen. Likaså att skjuta inne i täta granen är ju inte att rekomendera om man inte vet var ens hundar är. Då är kniven det bästa alternativet och i dessa situationer får det se hur rambo ut som helst bara det funkar. Mina åsikter bara men det finns säkert de eftersöksjägare som akn hålla med.......
Publicerat Mars 16, 201016 yr Författare Snabbt och etiskt är ju ett fångstskott. Kan näppeligen se nyttan med en Stickkniv...............Skulle kalla det ännu en onödig pryl istället !!!!!!!!!!!! Tack för dina synpunkter! Men jag tror nog jag har rätt bra koll själv på vad jag behöver i min eftersöksutrustning. Och just nu behöver jag en kniv.
Publicerat Mars 16, 201016 yr Å så är vi där igen. Snabbt och etiskt är ju ett fångstskott. Kan näppeligen se nyttan med en Stickkniv............... Skulle kalla det ännu en onödig pryl istället !!!!!!!!!!!! Hur skjuter man fångskott på ett djur som hunden håller? Har hunden (arna) fått fast ett skadat djur så inte motar jag bort dom för att kunna skjuta. Nu kom jag ju för sent in matchen
Publicerat Mars 16, 201016 yr Är fullkomligt övertygad om att Musköt vet vad han behöver. Den eviga diskutionen ang det är rätt tröttande. Verkar i det stora hela va en fråga mellan norr o syd. Finns bara älg o björn så nog är det överflödigt med stickkniv. Inte många hundar som håller varken björn eller älg.. Kanske en fråga om traditioner oxå?
Publicerat Mars 20, 201016 yr Är fullkomligt övertygad om att Musköt vet vad han behöver.Den eviga diskutionen ang det är rätt tröttande. Verkar i det stora hela va en fråga mellan norr o syd. Finns bara älg o björn så nog är det överflödigt med stickkniv. Inte många hundar som håller varken björn eller älg.. Kanske en fråga om traditioner oxå? Helt rätt som du skriver skillnad mellan Norr och Syd här i Norr finns det inga ju inga Vildsvin utan bara Älg och Björn så jag tror att jag avstår Kniven när det gäller Björn IAF Man får se det som en investering för framtiden att köpa sig en riktig stickkniv även här uppe. Eller om man tycker att Björnjakten inte är nog spännande så kan man ju prova kniven .....
Publicerat Mars 20, 201016 yr Dubbelegg är att rekomendera då musklerna kan sluta sig runt bladet. Finns en orsak till att bajonetter är utformade på detta sätt, den skall vara lätt att få ut ur kroppen.Etiskt fångskott- Ja det är ju bra men jag skjuter personligen inte när hundarna håller fast grisen utan då sticker jag. Kalla in hundarna- nej då kommer jag förmodlingen inte hinna skjuta innan grisen är borta och man får göra om jobbet igen. Likaså att skjuta inne i täta granen är ju inte att rekomendera om man inte vet var ens hundar är. Då är kniven det bästa alternativet och i dessa situationer får det se hur rambo ut som helst bara det funkar. Mina åsikter bara men det finns säkert de eftersöksjägare som akn hålla med....... Det skulle vara intressant att höra hur ni som jagar gris går tillväga med stickkniven , en liten beskrivning i några korta punkter vore på sin plats
Publicerat Mars 20, 201016 yr Det skulle vara intressant att höra hur ni som jagar gris går tillväga med stickkniven , en liten beskrivning i några korta punkter vore på sin plats punkt 1. jakt med kniv är olagligt. 2. Eftersök o då avlivning med kniv är tillåtet. 3. I alla lägen där det går använder man krutvapen. Men det händer att det inte går på grund av säkerhet osv. på gris o större vilt så sticker man där man normalt siktar. Bakom bogbladet mot hjärta och lunga. Se till o vända bladet parallellt med reven. Skär uppåt o neråt. Rör runt med kniven så gör den större skada och leder snabbare till blodtrycksfall o medvetslöshet. Nackstick klarar man göra på rådjur o ev mindre dov. Man böjer ner nosen mot halsen o sticker in kniven mellan atlaskotan o skallen. Sekundsnabb död. Öva på döda djur innan ni ger er på de som ev lever.
Publicerat Mars 20, 201016 yr Det skulle vara intressant att höra hur ni som jagar gris går tillväga med stickkniven , en liten beskrivning i några korta punkter vore på sin plats Om vi utgår från en eftersöks situation där hundarna håller grisen så brukar jag om grisen är stor försöka få tag i ett bakben och välta ikull grisen så att man kan sätta ett knä i sidan och på sätt få kontroll över den därefter bogsticker du bakom frambenet i hjärttrakten och på så sätt får du ett snabbt avslut. MVH Jens
Publicerat Mars 20, 201016 yr Jag tror att det som tidigare antytts är viktigt att slidan är billig i drift, den får liksom inte gå sönder av normalt bruk i fält.
Publicerat Mars 20, 201016 yr NS och Jensa Tack för fina beskrivningar. En eloge för det. Mycket positivt att vi kan lära av varandra här på Forumet. Från en okunnig (Vildsvin) Norrbottning
Publicerat Mars 21, 201016 yr Gör en egen slida?läder brukar man kunna hitta billigt lite här o där och att sy en enkel slida är inte svårt. Det kan till och med vara roligt Jo det blir projektet nu till våren när man ändå inte har så mkt jakt att ägna sig åt Har faktiskt 2 olika modeller med lika dåligt läder liggandes så det blir lite hantverk snart tror jag...
Publicerat Mars 23, 201016 yr Jo det blir projektet nu till våren när man ändå inte har så mkt jakt att ägna sig åt Har faktiskt 2 olika modeller med lika dåligt läder liggandes så det blir lite hantverk snart tror jag... Kul. Jag har själv blivit inspirerad av alla knivprojekt här på jaktsnack och tänkte göra mig en köttyxa under våren
Publicerat Mars 23, 201016 yr Kniven KAN bara användas om man har full kontroll på vildsvinet, och det är i nio fall av tio då det är så skadat att en hund håller det. Vet inte vad det tionde fallet skulle kunna vara? Hunden har lärt sig att om man i vissa lägen INTE håller det så kutar grisen mot horisonten, nästan hur skadat det än är. Jag är helt övertygad om att det finns ett antal eftersök då jag hade lämnat skadat djur i skogen, eller fått en skadad hund, om det inte var för kniven. Ingen har lyckats ge exempel på ett eftersök som MISSYCKATS p gr av kniven så jag tycker att det är svårt att argumentera mot att den finns med därbak i ryggsäcken. Men självklart är bössan vapnet nummer ett. Teoretiskt kan man tänka sig att knivanvändandet ökar om man har en hund som belönas för att hålla i vildsvinet. Jag kan villigt erkänna att min ena, vi kan kalla honom x☺, ALLTID går på djuret direkt efter skottet. Eftersöksskotten tenderar ju att bli lite mer slumpartat fördelade, vilket gör detta beteende riskfyllt. Men å andra sidan har vi avlivat ALLA djur som vi en gång fått ”kontakt med. Det otrevliga är förstås om det kommer fram korkade, knivbärande, hundförare vars hundar regelmässigt håller friska grisar, men det är en helt annan fråga. Dessa typer ska inte påverka debatten så att eftersöksjägare som behöver det inte får/kan/vill göra vad som krävs för att förkorta djurs lidande.
Publicerat Mars 23, 201016 yr Kniven KAN bara användas om man har full kontroll på vildsvinet, och det är i nio fall av tio då det är så skadat att en hund håller det. Vet inte vad det tionde fallet skulle kunna vara? Hunden har lärt sig att om man i vissa lägen INTE håller det så kutar grisen mot horisonten, nästan hur skadat det än är. Jag är helt övertygad om att det finns ett antal eftersök då jag hade lämnat skadat djur i skogen, eller fått en skadad hund, om det inte var för kniven. Ingen har lyckats ge exempel på ett eftersök som MISSYCKATS p gr av kniven så jag tycker att det är svårt att argumentera mot att den finns med därbak i ryggsäcken. Men självklart är bössan vapnet nummer ett. Teoretiskt kan man tänka sig att knivanvändandet ökar om man har en hund som belönas för att hålla i vildsvinet. Jag kan villigt erkänna att min ena, vi kan kalla honom x☺, ALLTID går på djuret direkt efter skottet. Eftersöksskotten tenderar ju att bli lite mer slumpartat fördelade, vilket gör detta beteende riskfyllt. Men å andra sidan har vi avlivat ALLA djur som vi en gång fått ”kontakt med. Det otrevliga är förstås om det kommer fram korkade, knivbärande, hundförare vars hundar regelmässigt håller friska grisar, men det är en helt annan fråga. Dessa typer ska inte påverka debatten så att eftersöksjägare som behöver det inte får/kan/vill göra vad som krävs för att förkorta djurs lidande. Det fanns väl nån filmsnutt från et e-sök nånstans med dej där hunden nöp grisen direkt efter skottet, vill minnas att en del skrek sej hesa över att hunden gjorde så, men det är ju som du säger med snabba skott osv.