Publicerat Mars 17, 201016 yr Hejsan.. har idag en jämttik på snart 8månader och är ute och spanar efter nytt foder.. Vad kan ni rekomendera ? Vad använder ni? Detta är ju en hel djungel verkar de som..
Publicerat Mars 17, 201016 yr Eukanuba funkade bra för mig då jag hade tysken. Hon fick bra med energi från det fodret. Hon fick nåt billigare foder nån gång men då orkade hon ingenting, låg mest och slöade.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag kan efter att ha testat en del olika rekomendera Lone star. Dyrt men bra, inget fyllnadstjofräs o dyl. Är du sen medlem i jägareförbundet så får du 15% rabatt och sen är det något med 10 säckar och 1 fri eller hur det var. Man landar då på runt 360 kr säcken vilket jag tycker är ett hyffsat bra pris.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Det har skrivits spaltmeter om hundfoder här på forumet... Varför är du på "spaning" efter ett nytt foder känns som en adekvat fråga.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag kan efter att ha testat en del olika rekomendera Lone star. Dyrt men bra, inget fyllnadstjofräs o dyl. Är du sen medlem i jägareförbundet så får du 15% rabatt och sen är det något med 10 säckar och 1 fri eller hur det var. Man landar då på runt 360 kr säcken vilket jag tycker är ett hyffsat bra pris. Har inte testat Lone Star så det kan säkert fungera precis som många andra i den prisklassen men det innehåller både majs och vete vilket ofta inte rekomenderas. Mängden kolhydrater är ca 40% vilket inte är något annat än utfyllnadstjofräs. Själv rekomenderar jag High Energy Professional - Torrfoder el. Fodax Neutral - Färskfoder. Inte de billigaste o inte de dyraste men fungerar mkt bra. Jag strävar alltid efter att få så lite kolhydrater i fodret som möjligt då det i första hand är utfyllnad. Färksfodret är att rekomendera då det kommer så nära ett naturligt foder man kan komma. Är dock lite mer krävande. Bättre att ha ett energirikt foder året runt men att minska mängden under lågsäsong. Vissa inkl. mig själv rekomendarar att ngn gång i veckan låta hunden stå över en måltid eller två. Jag tycker magarna fungerar bättre då. Det är en jungel och du kommer att kunna få lika många åsikter som det finns hundägare. Erik
Publicerat Mars 17, 201016 yr Hej. Granngården/lantmännen har foder fullt tillräckligt för jakthundar. Revir eller Doggy är foder som ibland säljs under 200 kr/17 kg - men svensktillverkade och av tillräcklig kvalitet. Utöver detta ger jag diverse rester(kött mm) samt under tävlingssäsong eller intensiv jakt Roburs fetare modell(dyrt men bra vid dessa tillfällen). Tetser visar att skillnader mellan "bra" och bättre foder är relativt liten och rent av ibland motsatt. MVH RG
Publicerat Mars 17, 201016 yr Hej. Granngården/lantmännen har foder fullt tillräckligt för jakthundar. Revir eller Doggy är foder som ibland säljs under 200 kr/17 kg - men svensktillverkade och av tillräcklig kvalitet. Utöver detta ger jag diverse rester(kött mm) samt under tävlingssäsong eller intensiv jakt Roburs fetare modell(dyrt men bra vid dessa tillfällen). Tetser visar att skillnader mellan "bra" och bättre foder är relativt liten och rent av ibland motsatt. MVH RG Blir alltid förvånad när priset på hundfoder tas upp som ett argument... Många har en jaktbil för hundra tusen, bössor och kikare för löjliga belopp samt arrenden som är helt galna men jagar billigast tänkbara foder till sin jakthund! Är det så att precis allt annat får kosta men inte maten till hunden? En hund är inte skapt för att ta hand om fibrer och kolhydrater, den behöver fett och protein för att fungera bra, billiga hundfoder BETYDER ALLTID hög halt kolhydrater alltså precis det hunden INTE behöver. Vad maten heter betyder inte ett dugg men i princip alla hundfoder där innehållsförteckningen börjar med någon form av spannmål är inte särskilt väl lämpade för hundar.
Publicerat Mars 17, 201016 yr vi kör med royal canin 4800 under jakt säsongen sen byter vi till 4200 under övriga säsongen & det funkar ypperligt.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Intressant det där med foderbyte, va på en föreläsning för något år sedan och där sas det att det kunde ta upp till tre månader för hunden att anpassa sig till ett nytt torrfoder..... Nu i vinter så bytte jag foder av anledning att den jag delade pall med bytte, jag beställde en pall Top Race som en bekant körde med, märkte efter en vecka eller så att hudarna sket kollosala lass och ofta och jag tänkte att det kanske inte va så rackarns bra det här men lika bra att köra slut på skiten...... Nu tre månader senare skiter hundarna små "rävlortar" och max två ggr per dag (oftast en), de är hur fina som helst i pälsen och allt verkar bra så jag fortsätter nog med detta... Det som va konstigt tyckte jag de va att alla tre reagerade lika och att tre verkar ta upp maten lika bra nu... Det kan ju va bra att tänka på när man byter foder.... Färskfoder är väl kanske det bästa men hanteringen innebär extra jobb och jag föredrar därför torrfoder!!! Nu kör jag som sagt med Toprace och jag tycker det verkar bra iaf men har provat lite olika foder och hundarna har verkat må fint av alla de märken som jag provat....... Det är också lika bra att köra med ett ganska kraftigt foder året om ist för att toppa med högenergi till jakten eftersom det kan ta tid för hunden att anpassa sig till torrfoder.... Färskfoder ska hundarna inte behöva någon anpassningstid till.....Mvh
Publicerat Mars 17, 201016 yr Som skrivet i annan tråd Bara positiva erfarenheter av Lone star. Mycke tack vare kycklingfett misstänker jag. Hade en hund som jag hade viktproblem med trots varsamt med maten och mycket jakt varav mest sjöfågeljakt så gick hon alldrig ner i vikt. Bytte till Lone star när jag köpte Gonicarna och efter 6 månader hade den andra hunden tappat ca 5 kilo och var mycke finare i päls och framförallt bra mycke livligare och på allerten. En kompis hade problem med päls och provade LS vilket snabbt fick förändringar i pälsen. Vederbörande hade provat flertalet olika foder innan. Eller var lite opolitisk och gör som en kompis pappa. Han ger dom från matbordet det som blir över och med 3 hundar köper han max en säck/månad av doggy eller det som är billigare. Alla rester från matlagningen hamnar i hundskålarna- Ben, kycklingskrov, fisk, potatisskal etc dock inte lök. Han har under 50 år alldrigt haft problem med hundarna. Han jagar under säsong ca 2 dagar/vecka med hundarna och cyklar längre rundor med dom minst 2 ggr/vecka. Han anser att man klemar bort hundarna som oftast har det bättre på matbordet än vad vi människor har det. Har jagat med han och hans hundar under ca 15 år och alldrig märkt av att dom skulle prestera sämmre än "soffhundarna"..... Men som sagt innan kan listan göras lång på kloka människor. Jag har en veterinär som rekomenderat mig och det kör jag på och som även sagts innan svält gärna hundarna 1-2 ggr/månad det ligger naturligt hos dom att göra det.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Det finns alltid mer eller mindre fantastiska historier om hundar som i princip bara ätit sågspån men ändå jagat 7 dagar i veckan, levt i 25 år och som det skjutits tusentals diverse djur för... De allra flesta dessa historier tar jag med en rejäl nypa salt! Ingen tror väl heller längre på att en riktigt bra jakthund ALDRIG ska vara inomhus utan alltid bo i hundgården och för att jaga extra bra så ska den inte få mat före jakten för "hungriga hundar jagar bäst"? Hunden som ju är släkt med vargen behöver protein i första hand, inte kolhydrater, det är ju därför vargen normalt sett hellre tar älgar, rådjur och jakthundar och inte skövlar jordbrukarnas sädesfält.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Som sagt det har skrivits massor om hundfoder andvänder själv Eukanuba (Stavas det så ?) till mina hundar. Som medlem i SJF har man rabbatt på detta foder & hamnar prismässigt kring en sexhundring per 20 kg säcken. Däremot så är det väl lite löjligt att prata om någon hundring hit eller dit per månad eller vad det kan bli . Hundmat är en av de få sakerna som du verkligen kan säga "Du får det du betalar för" . Så var inte dumsnål . //Lasse D.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Det finns alltid mer eller mindre fantastiska historier om hundar som i princip bara ätit sågspån men ändå jagat 7 dagar i veckan, levt i 25 år och som det skjutits tusentals diverse djur för... De allra flesta dessa historier tar jag med en rejäl nypa salt! Ingen tror väl heller längre på att en riktigt bra jakthund ALDRIG ska vara inomhus utan alltid bo i hundgården och för att jaga extra bra så ska den inte få mat före jakten för "hungriga hundar jagar bäst"?Hunden som ju är släkt med vargen behöver protein i första hand, inte kolhydrater, det är ju därför vargen normalt sett hellre tar älgar, rådjur och jakthundar och inte skövlar jordbrukarnas sädesfält. Men det vet väl alla att vargar endast mycket motvilligt dödar något djur & då endast mycket gamla & sjuka som dessutom är med på det ... //Lasse D
Publicerat Mars 17, 201016 yr Författare Som sagt det har skrivits massor om hundfoder andvänder själv Eukanuba (Stavas det så ?) till mina hundar.Som medlem i SJF har man rabbatt på detta foder & hamnar prismässigt kring en sexhundring per 20 kg säcken. Däremot så är det väl lite löjligt att prata om någon hundring hit eller dit per månad eller vad det kan bli . Hundmat är en av de få sakerna som du verkligen kan säga "Du får det du betalar för" . Så var inte dumsnål . //Lasse D. Har varit inne på det fodret då jag använde det när hunden var valp. Vilken sort är det du använder? Eukanuba Preformance eller nån annan?
Publicerat Mars 17, 201016 yr Har en jämte på 4 år och har hela tiden kört med Purina Pro Plan. Tycker det fungerar mycket bra. Hunden mår bra, pendalar inte i vikt och har fin päls. Har iof inte provat andra foder på denna hund men rekommenderar helt klart Purina Pro Plan. Finns olika varianter men jag har bara kört på orginal under jakt och hårdträning oxå. Han har istället fått mer mat. Funkat bra.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Glömde säga att 15kg kostar 599:- så det är ju inte billigt men som andra sagt tidigare så blir det inte så mycket när man slår ut det på längre sikt. Är man sen medlem i jägareförbundet så får man var 6:e säck gratis så där tjänar jag in lite.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Men det vet väl alla att vargar endast mycket motvilligt dödar något djur & då endast mycket gamla & sjuka som dessutom är med på det ... //Lasse D Visst ja... Tänkte inte på D!
Publicerat Mars 17, 201016 yr Hade en tråd som behandlade ämnet:http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=24089 Så om jag skall försöka att sammanfatta allt.....(läst här, på hänvisningar och andra forum)Har jag hundar av normal hull och som inte bara sover i soffan jämt: Kan jag mala slakresterna från älg rått, så är det det bästa mina hundar kan äta och då helst med någon benknota då och då. Det är bra om det även finns innälvor typ lever med. Om hundarna skall äta torrfoder, så ska det vara ett högenergi foder med så lite närning från växter som möjligt ink fetter från den samma. Minska mängden vid låg aktivitet istället för att byta till ett "lättare"foder. Inte låta torrfodret blötas upp utan ska det vara vatten med så häll på det vid servering. Det dyraste fodret behöver inte vara bäst men jag skall inte söka bland fodret med lägst kilopris. Om jag måste variera mellan torrfoder och rått. Servera det råaköttet för sig självt. (Om jag ger rått och torrt lika mycket, är det bättre att hundarna får rått på morgonen och torrt på kvällen? Eller är det bättre att dom 50/50 per måltid?) Och drar jag upp någon gädda el annan fisk så är det ypperligt att soltorka och ge hundarna som det är med jämna mellanrum. Har missuppfattat eller är det en riktig slutsats? Något att tillägga? Gäller detta även för valpar???
Publicerat Mars 17, 201016 yr Hundfoder är enl. mig mkt buffel o båg. Använderi dag Doggy Prima till mina och dom mår bra av det . Kostar väl ca 195 kr / 15 kg. Dom orkar inte mer o inte mindre än förut. Dom får dessutom det som blir över i hushållet. Dom älskar mammas sås
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag har inga problem med mitt foder men min kära tös tycker bara att hon får på tok för lite! (hon vill helst ha fri tillgång ) För några veckor sedan började jag att bulka med en riven morot till middagen (hon äter två mål om dagen) och nu verkar hon vara mättare och inte lika "gud-vad-det-är-synd-om-mig" direkt efter att hon har ätit upp. Är det ok för hunden att äta så pass mycket grönsaker? Hon har inga problem med avföringen och är annars frisk som en nötkärna. Stabil vikt (strax under 16 kilo). Vilka andra saker kan man ge sin tokhungriga hund utan att det påverkar hunden?
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag har inga problem med mitt foder men min kära tös tycker bara att hon får på tok för lite! (hon vill helst ha fri tillgång )För några veckor sedan började jag att bulka med en riven morot till middagen (hon äter två mål om dagen) och nu verkar hon vara mättare och inte lika "gud-vad-det-är-synd-om-mig" direkt efter att hon har ätit upp. Är det ok för hunden att äta så pass mycket grönsaker? Hon har inga problem med avföringen och är annars frisk som en nötkärna. Stabil vikt (strax under 16 kilo). Vilka andra saker kan man ge sin tokhungriga hund utan att det påverkar hunden? Problemet är enl. vad jag erfarit att hund magen kan inte tillgodogöra sig råa grönsaker. Kokta däremot så är cellulosan nedbruten på ett sätt som hundmagen klarar av.
Publicerat Mars 17, 201016 yr Såg att fodax nämdes lite tidigare men inte så utförligt. Är som sagt ett färskfoder som givetvis kräver lite mer tid. Men det förvaras fryst och jag tar fram ungefär 5 dagars ranson åt gången och förvarar det i kylen. Sen är det faktiskt riktigt billigt om man går ihop några och köper. 1-2 påsar á ca 12,5 kg kostar 180 kr, men köper man 13 påsar eller mer så kostar det 130 kr per påse dvs ca 10,40 kr kg. Sen är väl inte priset det viktiga utan att hunden mår bra. Min jämte, kusinens båda stövare och deras gammla labbe går alla på samma foder och ingen kan då klaga på energin hos dom. Pälsen är kanonfin och avföringen ser ut som rävskit. En annan bra sak är att det är lätt att "lura" i hunden mycket vätska på morgonen före en ex en jaktdag. Länkar till hugade spekulanter Fodax
Publicerat Mars 17, 201016 yr Jag har inga problem med mitt foder men min kära tös tycker bara att hon får på tok för lite! (hon vill helst ha fri tillgång )För några veckor sedan började jag att bulka med en riven morot till middagen (hon äter två mål om dagen) och nu verkar hon vara mättare och inte lika "gud-vad-det-är-synd-om-mig" direkt efter att hon har ätit upp. Är det ok för hunden att äta så pass mycket grönsaker? Hon har inga problem med avföringen och är annars frisk som en nötkärna. Stabil vikt (strax under 16 kilo). Vilka andra saker kan man ge sin tokhungriga hund utan att det påverkar hunden? Rivna morötter är väldigt bra... De går in, de går ut, de är billiga och de ger en mättnadskänsla åt hunden dessutom påstås det att de ev. har en mild parasitfientlig verkan!