Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjaktspremiären 2010 står på spel!

Featured Replies

Publicerat

Jag är inte direkt för att beklaga mig och blotta mig på offentliga forum, men efter påtryckningar ifrån vissa så har jag beslutat att ändå göra så.

Många har säkert den senaste tiden förundrats över vad jag har hållt på med. Först så kom det upp en tråd om att jag blivit lycklig ägare till en Schultz & Larsen i 6,5x55. Strax därefter följde en tråd om ett projekt där jag skulle pipa om nämnda S&L till 7x57Mauser. Många följde projektet med spänning, kändes det som i vart fall.

Men så nu, här om dagen så kom det en säljesannons där jag skulle sälja min S&L och mitt nya Zeiss och vridmontage och hela balleten. Självklart så undrade många vad det igenteligen var frågan om både i trådar men också via PM.

Så gick bilen sönder och det vet väll dom flesta att det är inte gratis. Nu har jag turen och känner mekanikern som gör jobben åt oss så man kan få ner priset lite i vart fall. Men i detta fallet utan någon vidare buffert med pengar så fanns det inte mycket att be för. Att jag inte skulle få sålt bössan på ett kick stod väll ganska så klart för mig och jag fick därför låna lite av min mor för att kunna finnansiera allt.

Till slut så rullade bilen igen men jag hade skulder och livet var allmänt bistert och jag satt i en ekonomisk svacka. Vad göra? Sälja bilen? När det går inte, utan bil är man ju helt låst. Sälja frugan? Nä människohandel blev förbjuder på 16 - 1700-talet i sverige. Vapen kan man ju alltid köpa på sig nytt så småningom. Det kan man inte med kärringen ;)

Både min mor och far jagar och har vapen. Skulle andan falla på så går det snabbt att skriva ut en lånelicens från polisen.se. Därför åkte hela vapengaderoben mer eller mindre ut till försäljning. Det enda jag har kvar nu är ett hagelgevär.

Så fort jag fick sålt mitt Zeiss kikarsikte så började jag så smått spinna nya vapenplaner. En Blaser måste jag bara ha i skåpet innan jag går hädan av svält eller annat. Men så idag pratade jag med min mor som än en gång plockade ner mig på jorden och förklarade att jag rimligen bör hålla i pengarna nu när jag fått sålt vissa grejer så att jag åter kan leva ett nästan fullt normalt liv utan nervositet för hur man ska få ihop nästa månad. Att då gå och fundera på att bränna alla pengar på en bössa igen för att åter få ett kämpigt liv känns kanske inte helt rätt.

Istället gjorde jag som så att jag satte upp ett mål.

• Innan bockjaktspremiären 2010 ska jag ha fått ihop till en Blaser och ha en buffert för eventuella billagningar

Förhoppningsvis så fixar jag det. Om inte så står helt klart bockjaktspremiären 2010 på spel.

Men det är ju inte värre än att man får ta sig en bock lite senare iår. Och med tanke på vintern iår så kanske man ska låta rådjuren vara i fred 2010 och då får man genast två månader till på sig att spara till en Blaser.

Vi får väll se hur herren snittslar mina vägar det kommande året :lol:;)

Lev väl allesammans!

MVH/Jocke som kanske kommer att tappa den största gnistan för vapnen och jakten, men som lovar att titta in med jämna mellanrum.

Publicerat

tråkigt att höra!

Är lite i samma sits utan just det att något gått sönder. Har dåligt med buffert och man älskar ju att köpa nya grejer till jakt och vapen. Det krävs ofta något sånt här för att komma ner på jorden. Skönt när man har föräldrar som kan ställa upp!

jaktintresset lär du inta bli av med!

känner med dig!

Publicerat

Varför står bockjakten på spel? Det går alledels utmärkt att jaga bocke med en billig HVA 1640 i 6,5 eller liknande med ett Tasco 3-9X40 beggad ala 800 spänn. Så har jag gjort en del år och bockarna har trillat.

Bläser? Javisst, drömmar ska man ha, men det är inte en Bläser som ger dig jaktkänslan när storbocken kliver ut, den känslan ger vilken bössa som helst som bara skjuter nog bra.

Köp något billigt i år.

Min HVA 1640 med tasco som jag hade tidigare gick på 2 papp

Nu har ja en Tikka men inte vet jag om jakten är roligare för det. (fortfarande en Tasco)

Publicerat

Jag hade gärna slängt pengar på dig om inte bössan var felbyggd, för mig som är vänsterskytt ^_^.

En fin bössa är nog jätteroligt även under dem 99,9% av tiden man inte siktar på viltet men en billigare

ger en kanske mer tid i skogen? Särskilt när man får lägga pengar på oförutsedda skitsaker rent ut sagt såsom

bilar, tvättmaskiner osv osv :D

Publicerat

taskigt att höra att du är tvungen att sälja av vapnen för fixa bilen :D

Publicerat

Ja, det är inte alltid saker och ting går som de "ska", och inte minst när det gäller bössaffärer/funderingar/planer (fast i mitt fall brukar det handla om rena hjärnblödningar) :huh:

Om det går att lösa med lånelicens så är du annars varmt välkommen att använda nån av mina bössor på bockjaktspremiären. Jag kommer knappast ha användning av sex bössor samtidigt ändå :)

Så jag tror inte heller att bockjaktspremiären är hotad. Detta kommer att ordna sig på nåt sätt!

Publicerat
  • Författare

Kul med lite tips och trix i tråden!

Att jag skulle köpa på mig något billage och mellanlanda är inte ett alternativ. Nu har jag bestämmt mig för en Blaser och då ska det inte bli som det blivit alltid annars att jag hittar något lite billigare och slår till på det utan här ska jag inhandla en Blaser även om jagkten skall bli förskjuten.

Tror inte heller innerst inne att man får bättre känsla eller jagar bättre på något sätt med en Blaser än med en 1640 i 6,5. Därimot är jag lite imot att gå som hundförare på vildsvin med en 1640 i 6,5 :huh: Det funkar säkert, men det känns inte rätt!

Hundförare går jag ju nästan hela sässongen från 1okt till 31jan och då vill man ha grejer med bra knuff i och helst med uppspänningstangent. Vilket är Blaser eller Sauer 303, vi får väll se vilken det blir :)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Ja, det är inte alltid saker och ting går som de "ska", och inte minst när det gäller bössaffärer/funderingar/planer (fast i mitt fall brukar det handla om rena hjärnblödningar) :huh:

Om det går att lösa med lånelicens så är du annars varmt välkommen att använda nån av mina bössor på bockjaktspremiären. Jag kommer knappast ha användning av sex bössor samtidigt ändå :o

Så jag tror inte heller att bockjaktspremiären är hotad. Detta kommer att ordna sig på nåt sätt!

Tjenare killen!

Tack!

Snällt att höra att du är tillgänglig med ditt arteleri av vapen :D

Då vi förhoppningsvis kommer att spändera bockjakten på samma mark några dagar i vart fall, så löser det ju sig tämligen enkelt med lån av vapen, tänkte inte på det :)

MVH/Jocke

Publicerat
Jag är inte direkt för att beklaga mig och blotta mig på offentliga forum, men efter påtryckningar ifrån vissa så har jag beslutat att ändå göra så.

Många har säkert den senaste tiden förundrats över vad jag har hållt på med. Först så kom det upp en tråd om att jag blivit lycklig ägare till en Schultz & Larsen i 6,5x55. Strax därefter följde en tråd om ett projekt där jag skulle pipa om nämnda S&L till 7x57Mauser. Många följde projektet med spänning, kändes det som i vart fall.

Men så nu, här om dagen så kom det en säljesannons där jag skulle sälja min S&L och mitt nya Zeiss och vridmontage och hela balleten. Självklart så undrade många vad det igenteligen var frågan om både i trådar men också via PM.

Så gick bilen sönder och det vet väll dom flesta att det är inte gratis. Nu har jag turen och känner mekanikern som gör jobben åt oss så man kan få ner priset lite i vart fall. Men i detta fallet utan någon vidare buffert med pengar så fanns det inte mycket att be för. Att jag inte skulle få sålt bössan på ett kick stod väll ganska så klart för mig och jag fick därför låna lite av min mor för att kunna finnansiera allt.

Till slut så rullade bilen igen men jag hade skulder och livet var allmänt bistert och jag satt i en ekonomisk svacka. Vad göra? Sälja bilen? När det går inte, utan bil är man ju helt låst. Sälja frugan? Nä människohandel blev förbjuder på 16 - 1700-talet i sverige. Vapen kan man ju alltid köpa på sig nytt så småningom. Det kan man inte med kärringen :huh:

Både min mor och far jagar och har vapen. Skulle andan falla på så går det snabbt att skriva ut en lånelicens från polisen.se. Därför åkte hela vapengaderoben mer eller mindre ut till försäljning. Det enda jag har kvar nu är ett hagelgevär.

Så fort jag fick sålt mitt Zeiss kikarsikte så började jag så smått spinna nya vapenplaner. En Blaser måste jag bara ha i skåpet innan jag går hädan av svält eller annat. Men så idag pratade jag med min mor som än en gång plockade ner mig på jorden och förklarade att jag rimligen bör hålla i pengarna nu när jag fått sålt vissa grejer så att jag åter kan leva ett nästan fullt normalt liv utan nervositet för hur man ska få ihop nästa månad. Att då gå och fundera på att bränna alla pengar på en bössa igen för att åter få ett kämpigt liv känns kanske inte helt rätt.

Istället gjorde jag som så att jag satte upp ett mål.

• Innan bockjaktspremiären 2010 ska jag ha fått ihop till en Blaser och ha en buffert för eventuella billagningar

Förhoppningsvis så fixar jag det. Om inte så står helt klart bockjaktspremiären 2010 på spel.

Men det är ju inte värre än att man får ta sig en bock lite senare iår. Och med tanke på vintern iår så kanske man ska låta rådjuren vara i fred 2010 och då får man genast två månader till på sig att spara till en Blaser.

Vi får väll se hur herren snittslar mina vägar det kommande året :):D

Lev väl allesammans!

MVH/Jocke som kanske kommer att tappa den största gnistan för vapnen och jakten, men som lovar att titta in med jämna mellanrum.

En Blaser med montage och sikte buffert för bilrep odyl var hamnar vi då, 40-50000 som du ska få ihop på 4-5 mån om du har såna inkomster kan man ju inte låta bli att undra hur du lyckades hamna i knipa från början :o:P

Publicerat
  • Författare
En Blaser med montage och sikte buffert för bilrep odyl var hamnar vi då, 40-50000 som du ska få ihop på 4-5 mån om du har såna inkomster kan man ju inte låta bli att undra hur du lyckades hamna i knipa från början :huh::)

Jaja ,allt är ju relativt.

Optik har jag. Fästen behöver jag bara köpa skenan. Ringarna har jag, vilket dock är det billigaste på fästet. Sedan vet jag inte om det tvunget ska bli en ny Blaser, högst troligt inte.

Med allt det som jag sålt nu så har jag 19 000kr i sparkapital, ja när alla affärer gått i lås dvs. Att jag ska kunna lägga undan minst 1500 - 2000kr/månad med mitt leverne är nog inga problem vilket skulle bli 7 - 10 000kr till alltså nästan 30 000kr ska nog räcka för en Blaser och en liten buffert. Att det inte blir en blaser luxus står väll klart, men en offroad ska nog inte vara några problem känns det som.

MVH/Jocke

Publicerat
Jaja ,allt är ju relativt.

Optik har jag. Fästen behöver jag bara köpa skenan. Ringarna har jag, vilket dock är det billigaste på fästet. Sedan vet jag inte om det tvunget ska bli en ny Blaser, högst troligt inte.

Med allt det som jag sålt nu så har jag 19 000kr i sparkapital, ja när alla affärer gått i lås dvs. Att jag ska kunna lägga undan minst 1500 - 2000kr/månad med mitt leverne är nog inga problem vilket skulle bli 7 - 10 000kr till alltså nästan 30 000kr ska nog räcka för en Blaser och en liten buffert. Att det inte blir en blaser luxus står väll klart, men en offroad ska nog inte vara några problem känns det som.

MVH/Jocke

Du behöver inte förklara dig för mig,kände bara för att retas lite :o

/Fredrik

PS må DIANA stå dig bi i höst

Publicerat
  • Författare
Du behöver inte förklara dig för mig,kände bara för att retas lite :lol:

/Fredrik

PS må DIANA stå dig bi i höst

La märke till dina gula gubbar, vilka stod för djävlighet :lol:

Men då jag vet att det finns folk som tänker som du skrev så kan det vara bra att lägga alla fakta på bordet/nätet :o

MVH/Jocke

Publicerat

hejsan om nu mot all förmodan exabit skulle få hjärnsläpp igen o sälja alla vapen för den duma tanken o ha ett vapen till allt så har jag med all säkerhet ett vapen till utlåning :lol:

så bockjakten kan du nog inte missa för tror inte exabit gör samma misstag igen :o:lol:

tråkiga utgifter men brukar lösa sig i slutändan som tur är ( iaf oftast )

ha de!

Publicerat
så bockjakten kan du nog inte missa för tror inte exabit gör samma misstag igen ;) ;)

Låter som en utmaning! :P

Publicerat
Låter som en utmaning! :P

haha ta de inte som de så är du snäll ;) du måste ju nästan märkt av det vid de här laget att de blir dyrare ju mer man byter ;):P

Publicerat

Ua, att vara ung var kul på många sätt men ekonomin var tuff.

Minns själv en gång när kompisarna skulle dra till idre och åka skidor, tror jag var 19 eller nåt och skulle precis rycka in. Resan gick i en gammal Volvo 245 som vi lånat av en snäll förälder. För att cutta kostnaderna var vi 6 i bilen och hyrde en 4 bäddsstuga.

Trots det hade jag så fick jag åka och sälja min Krico .222 med kikare i sista minuten. Fick leverera den i Västerås och fick 1700 spänn som blev min budget på nöjen den resan. Men varken förr eller senare har vi haft en roligare resa i grabbgänget.

Har nog en känsla av att du kommer vara beväpnad igen långt innan bockjakten. :huh:

Publicerat
Tjenare killen!

Tack!

Snällt att höra att du är tillgänglig med ditt arteleri av vapen ;)

Då vi förhoppningsvis kommer att spändera bockjakten på samma mark några dagar i vart fall, så löser det ju sig tämligen enkelt med lån av vapen, tänkte inte på det :huh:

MVH/Jocke

Jag vill inte vara negativ, men du kanske vet att om du ska låna en studsare och själv inte har någon på licens så måste du göra en lånelicens ansökan hos polisen. Då gör dom samma koll som om du skulle köpt det, = 1-2v väntetid på lånelicensen som gäller 14 dagar, kostar väll runt samma pengar som en vanlig ansökan har jag för mig.

Bara så du vet, satt själv i samma sits för ett år sedan -_-

Publicerat
  • Författare
Jag vill inte vara negativ, men du kanske vet att om du ska låna en studsare och själv inte har någon på licens så måste du göra en lånelicens ansökan hos polisen. Då gör dom samma koll som om du skulle köpt det, = 1-2v väntetid på lånelicensen som gäller 14 dagar, kostar väll runt samma pengar som en vanlig ansökan har jag för mig.

Bara så du vet, satt själv i samma sits för ett år sedan :blink:

ja just fan, glömmde det. då får jag ha något bössa kvar stående på mig. Det finns några stycken som man kan skriva över på mig <_<

MKJ --------> Även jag är övertygat om att det nog hinner lösa sig innan bockjakten.

MVH/Jocke

Publicerat

men du jocke, bocken dör lika bra av en billigare pang. man blir vis av tabbar, blasern kanske är bättre att fixa om 10 år och ha roligt under tiden. du får bjuda in någon på bockjakt som kan låna ut en bössa, så blir det uppsynsjakt <_< (vaddå, har jag fler än en lämplig, nähä, eller joho!)

torsbo är fullt av trevliga saker under 5000, det löser sig. hursom, då får jag stå för ammon när vi ska skjuta då? det får bli snart, jag ska sälja min bygel snart och den har balla riktmedel. måste ju skjuta ut all hemladdad innan då ju!!!

/Kalle

Publicerat
  • Författare
men du jocke, bocken dör lika bra av en billigare pang. man blir vis av tabbar, blasern kanske är bättre att fixa om 10 år och ha roligt under tiden. du får bjuda in någon på bockjakt som kan låna ut en bössa, så blir det uppsynsjakt <_< (vaddå, har jag fler än en lämplig, nähä, eller joho!)

torsbo är fullt av trevliga saker under 5000, det löser sig. hursom, då får jag stå för ammon när vi ska skjuta då? det får bli snart, jag ska sälja min bygel snart och den har balla riktmedel. måste ju skjuta ut all hemladdad innan då ju!!!

/Kalle

Nämen tjenare Karl!

Du kanske har rätt att man skall mellanlanda innan Blasern. Men det känns helt fel. Det går verkligen ingen nöd på mig. Jag har en mor och en far som båda jagar. Pappa har gått om bössor så det är inga problem, det är bara att skriva över en av dom på mig så länge. Har länge suktat efter en 222rem igen och jag har hittat en Sako vixen jubileumsmodell med extra fin fransk valnöt och lull-lull, men det känns inte försvarbart även om jag tror att jag kan få den för ett bra pris. Hellre hålla i pengarna och sedan köpa en Blaser när jag väl har råd. Så småningom lär det bli pipor i både 222rem och andra gotte kalibrar.

Självklart hjälper jag dig att tömma skåpet på plugg. Inga problem med det :P

Säg bara till när du vill skjuta så fixar vi det. Men helst innan den 1/4 och blir det efter så är det tisdagar eller söndagar som gäller för då är det lediga dagar :blink:

MVH/Jocke

Publicerat
Nämen tjenare Karl!

Du kanske har rätt att man skall mellanlanda innan Blasern. Men det känns helt fel. Det går verkligen ingen nöd på mig. Jag har en mor och en far som båda jagar. Pappa har gått om bössor så det är inga problem, det är bara att skriva över en av dom på mig så länge. Har länge suktat efter en 222rem igen och jag har hittat en Sako vixen jubileumsmodell med extra fin fransk valnöt och lull-lull, men det känns inte försvarbart även om jag tror att jag kan få den för ett bra pris. Hellre hålla i pengarna och sedan köpa en Blaser när jag väl har råd. Så småningom lär det bli pipor i både 222rem och andra gotte kalibrar.

Självklart hjälper jag dig att tömma skåpet på plugg. Inga problem med det :blink:

Säg bara till när du vill skjuta så fixar vi det. Men helst innan den 1/4 och blir det efter så är det tisdagar eller söndagar som gäller för då är det lediga dagar <_<

MVH/Jocke

jag hör av mig, har du skjutbana?

Publicerat

Bra val att komma på fötter istället!

Ett fint vapen går alltid att skrapa ihop till med tiden.

Jag har en Sako vixen .222 som du kan låna till bockpremiären! ;)

Mvh John

Publicerat
  • Författare
jag hör av mig, har du skjutbana?

Om det blir när snön smällt bort kan vi skjuta på jaktmarken. No problem.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Bra val att komma på fötter istället!

Ett fint vapen går alltid att skrapa ihop till med tiden.

Jag har en Sako vixen .222 som du kan låna till bockpremiären! <_<

Mvh John

Känns skönt att man har ert stöd!

Vi får väll se hur det här artar sig.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Som vanligt så måste man ju sitta och planera. ÄVen fast man inte har några bössor för tillfället (jo jag har lånat mammas R93 8x57JS, och ja jag får låna den då min S&L fortfarande står kvar på mig.)

NÄR jag väl fått ihop ekonomin så har jag börjat snegla lite efter vad jag ska införskaffa. Har vissa krav.

• Pipbytessystem
  • spänntangent
  • egna fästeslösningar

Pibytessystemet känns givet i mitt fall. Kommer till hundförarjakten att ha en pipa i 308win eller 8x57JS med en piplängd på 45 - 50cm vilket borde få ett kompakt och smidigt vapen. På denna pipan kommer det att sitta en eftersökslampa fast monterad (varför fast undrar ni? Jag vill eliminera alla källor som kan ändra träffläget och av/på montering av lampa är helt klart en sådan), där ska sitta öppna riktmedel i kombination med ett 1,5 - 2x fast kikarsikte.

Den andra pipan kommer att vara till vak,pyrch och smygjakt och här kommer det att bli något i stil med 7x57, 7x64 elller 6,5x65RWS utan öppna riktmedel, med en piplängd på 57-60cm och toppad med ett 8x56 belyst.

Spänntangenten känns given i eftersökssituationer då man som regel har fler personer än sig själv att ta hänsyn till. Hur gärna man än ALDRIG vill rikta vapnet mot en annan människa. Så kan det trots allt bli så i tätt sly när man ska ha ner bössan för att den hakar fast i allt och då känns det tryggt med en slackad fjäder i bössan.

Detta med egna fästeslösningar känns jag ensam om att vilja ha. Nog för att det blir dyrare än att slänga på weaver QR fästen eller Leupold QR. Men man vet vad man får och man vet att det fungerar bra som fan till vapnet i fråga då det är för just det vapnet dom tagit fram fästet.

Vad har man då för vapen att välja bland? Jag får fram följande som uppfyller mina krav:

1. Blaser R93

2. Heym SR30

3. Mauser M03

Om vi börjar med Blasern så är det denna bössan av de tre som jag har handskatss mest med. För att ta lite för resp. nackdelar så ser listan ut såhär.

+ Kort och kompakt vapen med magasinet direkt ovanpå avtryckarhuset.

+ Gillar kikarmontaget skrapt, ett av de bästa på marknaden enligt mig.

+ Streight-pull känns trevligt och fungerar bra för mig. Får lyfta huvudet några milimeter för att inte få slutstycket i ansiktet vid repetering, men passar vapnet i fråga så hittar man tillbaka snabbt till siktet igen.

+ Finns syntetstock att köpa till. Då jag har sneglat lite mot en Standard med trästock och en syntetstock upptill.

- Har lite svårt att förlika mig med trycket, men tror att det är en vanesak. Går att byta avtryckarviktsfjäder ner till 800g, vilket kan hjälpa till.

- Fast magasin, lite knepigt att plundra med lågt monterat kikarsikte.

Heym SR 30 är den bössan som jag har pillat med och hållt på med näst mest.

+ Bombsäker lösning med uppspänning av fjädern.

+ Även den här har Streight-pull. Fungerar dock inte lika enkelt som Blasers. Jag får en väldigt ryckig repetering. Kanske en vanesak!

+ Löstagbart magasin.

+ Pipbytessystemet där man tar bort pipa och låda med fästerna leder till att inga träfflägesförändringar uppkommer(om man gör rätt)

- Finns inte syntetstock att köpa.

- Pipbytessystemet är både + och - i detta fallet. Tycker inte om att man plockar bort hela lådan och allting. Det kommer bli trångt i ett redan väldigt trångt vapenskåp.

- Kämpigt när läge ges att manövrera två säkringar. Först den "vanliga" säkringen och sedan spänna upp slutstyckshandtaget.

som en parantes kan man ju slänga in denna :rolleyes:Test Heym SR30

Mauser M03 har jag handskatts med absolut minst. Bara klämmt och kännt sådär någon gång ibland.

+ Klassiskt intryck

+ Finns med både syntet och trä.

+ Löstagbart magasin.

- Här sitter montaget fortfarande på lådan vid pipbyten, vilket kan resultera i träfflägesförändringar vid pipbyten.

- Tung som bly!

- Klassisk repetering = tar längre tid för mig att repetera.

Så hur resonerar ni övriga som går i samma tankar, eller som har gått i dessa tankar. Det är alltid intresant med fler infallsvinklar!

Med vänliga hälsningar Joacim