Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bockjaktspremiären 2010 står på spel!

Featured Replies

Publicerat

Tålig kolv? Då går väl Heymen bort?

Vikt? Då går väl M03an bort?

Bra/billigare montage för dem tilltänkta siktena?

Priserna skiljer väl en hel del faktiskt en del av nämnda vapen,

å vad kostar den extra pipan?

Kommer man verkligen inte ha sådan koll på bössan så att bara en spänntangent är enda alternativet?

Å andra sidan om M03an passar som 'pitten i greta' så är kanske vikten är något man får ta

och kanske inte märker av lika mycket när allt annat är så himla bra, för just dig dvs?

Hur många nätter har du legat sömnlös över dessa fina vapenval? :rolleyes:

Publicerat
Som vanligt så måste man ju sitta och planera. ÄVen fast man inte har några bössor för tillfället (jo jag har lånat mammas R93 8x57JS, och ja jag får låna den då min S&L fortfarande står kvar på mig.)

NÄR jag väl fått ihop ekonomin så har jag börjat snegla lite efter vad jag ska införskaffa. Har vissa krav.

• Pipbytessystem
  • spänntangent
  • egna fästeslösningar

Pibytessystemet känns givet i mitt fall. Kommer till hundförarjakten att ha en pipa i 308win eller 8x57JS med en piplängd på 45 - 50cm vilket borde få ett kompakt och smidigt vapen. På denna pipan kommer det att sitta en eftersökslampa fast monterad (varför fast undrar ni? Jag vill eliminera alla källor som kan ändra träffläget och av/på montering av lampa är helt klart en sådan), där ska sitta öppna riktmedel i kombination med ett 1,5 - 2x fast kikarsikte.

Den andra pipan kommer att vara till vak,pyrch och smygjakt och här kommer det att bli något i stil med 7x57, 7x64 elller 6,5x65RWS utan öppna riktmedel, med en piplängd på 57-60cm och toppad med ett 8x56 belyst.

Spänntangenten känns given i eftersökssituationer då man som regel har fler personer än sig själv att ta hänsyn till. Hur gärna man än ALDRIG vill rikta vapnet mot en annan människa. Så kan det trots allt bli så i tätt sly när man ska ha ner bössan för att den hakar fast i allt och då känns det tryggt med en slackad fjäder i bössan.

Detta med egna fästeslösningar känns jag ensam om att vilja ha. Nog för att det blir dyrare än att slänga på weaver QR fästen eller Leupold QR. Men man vet vad man får och man vet att det fungerar bra som fan till vapnet i fråga då det är för just det vapnet dom tagit fram fästet.

Vad har man då för vapen att välja bland? Jag får fram följande som uppfyller mina krav:

1. Blaser R93

2. Heym SR30

3. Mauser M03

[

Heym SR 30 är den bössan som jag har pillat med och hållt på med näst mest.

+ Bombsäker lösning med uppspänning av fjädern.

+ Även den här har Streight-pull. Fungerar dock inte lika enkelt som Blasers. Jag får en väldigt ryckig repetering. Kanske en vanesak!

+ Löstagbart magasin.

+ Pipbytessystemet där man tar bort pipa och låda med fästerna leder till att inga träfflägesförändringar uppkommer(om man gör rätt)

- Finns inte syntetstock att köpa.

- Pipbytessystemet är både + och - i detta fallet. Tycker inte om att man plockar bort hela lådan och allting. Det kommer bli trångt i ett redan väldigt trångt vapenskåp.

- Kämpigt när läge ges att manövrera två säkringar. Först den "vanliga" säkringen och sedan spänna upp slutstyckshandtaget.

som en parantes kan man ju slänga in denna[/color] :rolleyes:Test Heym SR30

Hej,

Tror mig bland dem på sidan med mest erfarenhet av Heym SR30 på sidan, Håkan Sphur får ursäkta B)

Den modellen som Håkan testade var budgetmodellen som heter Virginia, detta var ett rent ut sagt uselt snikförsök att återta marknadsandelar i Sverige. Trät var budget, den saknade fasta riktmedel etc. Den gjorde mig förbannad då jag vet vad Heyms hantverk är efter 20 år som brukare.

Jag har sedan 2 år modell Keiler i 9,3x62 med 50cm pipa i vänsterutförande. Beställde den själv på Heym och den togs in via F&V i Piteå.

Träet är grade 5 vilket egentligen inte passar användningsområdet då det är min hundförarpang, men även Heym har till slut lyssnat till trenderna om syntet:

http://www.frankonia.de/359638/253331/prod...leNumber=158562

Håller inte alls med om att Heymen skulle vara svårrepeterad, dock vill den ha 2-300 repeteringar innan saker och ting kommer till sin rätt, men det vet man ju inte när man skjuter 30 bulor i ett test för en tidning.

Upplevde bössan som piplätt och viftig till att börja med, men övning ger färdighet. Om pipbytes systemet vet jag inget egentligen, använder denna som drev/hundförarbössa/svinvak. Jag har en VP 2,5-10 i EAW vridmontage och det sköter uppkommande sysslor med skaplig förnöjsamhet. Till pursch har jag annan bössa. Pipseten är också dyrare än på Blaser då det är mer ingående material än bara pipan - runt 9000.

Hade tidigare R93 Offroad, som ovan repeterar du snabbare med denna, men inte efter ett tag.

Publicerat
  • Författare
Tålig kolv? Då går väl Heymen bort?

Vikt? Då går väl M03an bort?

Priserna skiljer väl en hel del faktiskt en del av nämnda vapen,

å vad kostar den extra pipan?

Kommer man verkligen inte ha sådan koll på bössan så att bara en spänntangent är enda alternativet?

Å andra sidan om M03an passar som 'pitten i greta' så är kanske vikten är något man får ta

och kanske inte märker av lika mycket när allt annat är så himla bra, för just dig dvs?

Hur många nätter har du legat sömnlös över dessa fina vapenval? :rolleyes:

Ska försöka räta ut lite frågetecken.

Tålig kolv?

Det är inget tvång. Är man lite händig så fixar man snabbt till en sliten/"skammad" kolv. Alltså är det inget hinder att ha en fin träkolv på hundförar/eftersöksbössan.

Finns ju fasta Apel till Blaser vilket är lite billigare än sadelmontaget. På min vak/pyrch/smygjaktspipa så behöver jag inget annat än ett fast montage.

Somliga kanske tycker att dom har tillräcklig koll på vapnet. Men jag vet med mig att det kan hända saker i täta planteringar när grenaverk och skit hakar tag i bössan. En insident jag har varit med om mer än en gång är att man går i ett tätt buskage och en gren får tag i bössan. Man försöker få ner bössan snabbt från axeln och få bort den från grenverket. Går där då någon bakom eller snett bakom så finns risken att pipan kommer att peka på honom under resan ner från axeln. I sådana lägen vill jag inte ha en spänd fjäder i slutstycket!

Givetvis så är det så. Allt som skrivs av mig och av andra här inne är personliga reflektioner. Därav kan man få tusen tips och bara du vet vad som är rätt för dig. Efter dina egna testskjutningar, testsvingningar osv.

Hur många nätter har du legat sömnlös över dessa fina vapenval? B)

Har växt ifrån det här med att ligga vaken på nätterna och tänka på vapen. Därimot ägnar jag mer av den vakna tiden åt vapen/skytte B)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Hej,

Tror mig bland dem på sidan med mest erfarenhet av Heym SR30 på sidan, Håkan Sphur får ursäkta :rolleyes:

Den modellen som Håkan testade var budgetmodellen som heter Virginia, detta var ett rent ut sagt uselt snikförsök att återta marknadsandelar i Sverige. Trät var budget, den saknade fasta riktmedel etc. Den gjorde mig förbannad då jag vet vad Heyms hantverk är efter 20 år som brukare.

Jag har sedan 2 år modell Keiler i 9,3x62 med 50cm pipa i vänsterutförande. Beställde den själv på Heym och den togs in via F&V i Piteå.

Träet är grade 5 vilket egentligen inte passar användningsområdet då det är min hundförarpang, men även Heym har till slut lyssnat till trenderna om syntet:

http://www.frankonia.de/359638/253331/prod...leNumber=158562

Håller inte alls med om att Heymen skulle vara svårrepeterad, dock vill den ha 2-300 repeteringar innan saker och ting kommer till sin rätt, men det vet man ju inte när man skjuter 30 bulor i ett test för en tidning.

Upplevde bössan som piplätt och viftig till att börja med, men övning ger färdighet. Om pipbytes systemet vet jag inget egentligen, använder denna som drev/hundförarbössa/svinvak. Jag har en VP 2,5-10 i EAW vridmontage och det sköter uppkommande sysslor med skaplig förnöjsamhet. Till pursch har jag annan bössa. Pipseten är också dyrare än på Blaser då det är mer ingående material än bara pipan - runt 9000.

Hade tidigare R93 Offroad, som ovan repeterar du snabbare med denna, men inte efter ett tag.

Trevligt med kommentarer från dig också Magnus!

Vill börja med att säga att jag misstänkte att det var sneekmodellen som Håkan hade testat. Därav den lilla gula gubben som blinkade till innan länken B)

Kul att Heym följt trenden med syntet!

Att repeteringstekniker skiljer från person till person står klart. Tyvärr så stog jag med en bättre insliten Heym SR30 i 7mmrem.mag igår och kunde inte förlika mig med repeteringen. Hur jag än ryckte och drog och knuffade på den där spaken så va det vinglit och jag tappade fokus från kikarsiktet. Men det kan som sagt vara en vanesak.

Att en extra pipa och låda kostar 9 000kr är i och för sig inget stort problem då det finns pipor till Blaser för mer pengar än det. Men klart värt att ta med i noteringarna.

MVH/Jocke

Publicerat
Att en extra pipa och låda kostar 9 000kr är i och för sig inget stort problem då det finns pipor till Blaser för mer pengar än det. Men klart värt att ta med i noteringarna.

Hej

Att en pipuschling kostar 1000€ är alltid ett problem. :lol: Jag kan inte förlika mig med modultänket - ett vapen för alla behov finns inte, speciellt inte för en skytteintresserad jägare med diversifierad jakt. Måste man byta både kolv, pipa och kikarsikte är det minst 2 moment för mycket. Jag är glad att jag hittat en lösning som sköter 2 jaktformer i samma bössa, att montera en 270 eller 6,5 pipa på den med annan kikare och dubbla kikar montage är inget som skulle kunna konkurrera med nån av dom 2 andra Heymstudsare jag har.

Det är både smidigare och mer ändamålsenligt att ha två studsare, dessutom en billigare lösning.

Men jag är bara en inskränkt typ som man skall lyssna lagom på, välj din egen väg så blir det nog bäst. :D

Publicerat
  • Författare
Hej

Att en pipuschling kostar 1000€ är alltid ett problem. ;) Jag kan inte förlika mig med modultänket - ett vapen för alla behov finns inte, speciellt inte för en skytteintresserad jägare med diversifierad jakt. Måste man byta både kolv, pipa och kikarsikte är det minst 2 moment för mycket. Jag är glad att jag hittat en lösning som sköter 2 jaktformer i samma bössa, att montera en 270 eller 6,5 pipa på den med annan kikare och dubbla kikar montage är inget som skulle kunna konkurrera med nån av dom 2 andra Heymstudsare jag har.

Det är både smidigare och mer ändamålsenligt att ha två studsare, dessutom en billigare lösning.

Men jag är bara en inskränkt typ som man skall lyssna lagom på, välj din egen väg så blir det nog bäst. :lol:

Lyssnar till dig med all respekt!

Du är trots allt äldre. Har sysslat med jakt längre och bör därför veta precis vad du pratar om, dock efter dina behov som sagt. Därimot finns det inget som säger att jag inte skulle ha samma behov som du.

Men att ha ett vapen med ett kikarsikte på var pipa är tilltalande för mig. I och med att du lyfter av pipa, fästen och kikarsiktet så tar det inte mer än 1minut(MAX) att byta från en 8x57JS med 45cm pipa och ett 1,5-6x42 till en 6,5x65RWS med ett 2,5-10x48/50. Att man skulle behöva byta kolven har jag ännu inte förstått riktigt vittsen med (kan det bero på min ungdomlighet?) Väljer man ett vapen med trästock för alla situationer så får man ta att den blir repig när man knör sig genom planteringar och annat. Att man sedan få ta sig i kragen någon gång ibland och putsa upp den där stocken så den ser acceptabel ut och inte far illa är väll en annan sida av myntet. Ärligt talat så är jag mer och mer inne på att välja något med trästock då det är snyggare och jag är glad i att putsa på mina vapen på kvällarna.

En sak är dock säkert, ingenting är förbestämmt! Det kan bli en blaser med plastkolv men det kan lika gärna bli en Heym med träkolv, eller vise-versa.

MVH/Jocke