Publicerat Mars 18, 201016 yr Sitter på min kammare och ser tillbaka på jaktåret som varit samtidigt som jag läser att den röd/gröna oppositionen vinner alltmer mark. Är samhällsorienterad, om än definitivt inte politiskt aktiv, av denna anledning funderar jag på hur de kommande 4 åren efter valet kommer att bli rent jaktligt, givetvis eftersom att jakten är min drivkraft och alla de frågor som påverkar densamma. Under alliansens tid har mycket förändrats, kanske aldrig så mycket på så kort tid, här är ett urval: + Landsbygdens problematik har börjat att komma i fokus - speciellt beträffande rovdjurspolitiken + Äntligen har vi eftersöksjägare fått bekräftelse och gehör för våra insatser - ett bättre NVR och ersättning införs! + Om vi måste hitta ett fall framåt i "fjälljaktsfrågan" tillhör även denna alliansen + Uppmaningar om gemensamhetstänk och justeringar i jakten efter vildsvin! Här har många lagförslag faktiskt biodragit till justeringar inom ramen för jaktlagen. Om Svenska folket(varav 3% är jägare och definitivt myndiga) nu röstar fram en regering med annat fokus och med fullständig brist på konstruktiva förslag får man leva med detta i minst 4 år...gör en konsekvensanalys och inte minst rösta den 19 september 2010!
Publicerat Mars 18, 201016 yr Ser precis som du gärna att den positiva utvecklingen för jakt fortsätter. Visst är jakten mitt största intresse men det är just det, ett intresse så det finns helt andra saker som väger mycket tyngre i min konsekvensanalys när det gäller vart min röst kommer att hamna. Sedan så tror jag inte att det kommer att bli några större försämringar av det som nu har genomförts, även om Mona Svammelin uttalar sig negativt om vargjakten i media. Därmed inte sagt att arbetet för ett bättre klimat för svenska jägare kommer att gå trögare med en röd/grön majoritet, det kommer det nog att göra iom att det inte är något som ligger högt på deras agenda. Men som sagt mitt fritidsintresse väger ganska lätt i min konsekvensanalys inför valet, läget för andra är säkert annorlunda.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Som egenföretagare med inriktning på jakt och jakthundar så är valet tämligen enkelt Håll den rödgröna sörjan utanför alla tänkbara nyckelpositioner
Publicerat Mars 18, 201016 yr Ja kommer miljöpartiet tiil makten så kan vi nog hälsa hem, glöm allt vad jakt på stora rovvilt heter, blyförbudet lär väl komma som ett brev på posten. Men jensa du får nog bra motion när du ska iväg på cykeln med ett dussin hundar i koppel till dina uppdrag, för din bränsletörstiga enorma pickup får du nog skrota då
Publicerat Mars 18, 201016 yr Jag har också funderat mycket på vad som händer efter valet, för att föreställa vad som kan hända så drog jag mig till minnes lite av vad som hände förra mandatperioden när vi hade de sossarna i regeringspossition (märk väl att v och mp inte var med i regeringen som de kommer att vara efter en ev. valseger). Djurskydsmyndigheten, som tex bråkade med ett hotel om att akvariet till deras fisk var för litet..(listan över de tokigheter som de anställda djurtalibanerna företog sig kan göras lång) Ett ständigt ökande antal arter som det inte tillåts jakt på (ofta utan motivering de bara försvann ur jakttidtabellen) Mer och mer pengar från jaktkorten till organisationer som arbetar mot jakt... Jag fasar för vad som kan bli resultatet om MP och V faktiskt hamnar i regeringsställning.... /Håkan H
Publicerat Mars 18, 201016 yr + Om vi måste hitta ett fall framåt i "fjälljaktsfrågan" tillhör även denna alliansen @RG Hur tänkte du nu? Jag anser att alliansen är dom enda med en sund inställning till jakt men är det någonstans det har gått åt pipan så var det med fjälljakten år 2007? tror jag det var. Nu går det lyckligtvis att lösa årskort igen men snart är vi tillbaka i debatten om en norsk invasion av fjällvärlden dom två första veckorna av jakten. Dom enda som har gynnats av borgarna i den frågan är ett fåtal ägare av helikopterföretag och stugbyar...
Publicerat Mars 18, 201016 yr Ja kommer miljöpartiet tiil makten så kan vi nog hälsa hem, glöm allt vad jakt på stora rovvilt heter, blyförbudet lär väl komma som ett brev på posten.Men jensa du får nog bra motion när du ska iväg på cykeln med ett dussin hundar i koppel till dina uppdrag, för din bränsletörstiga enorma pickup får du nog skrota då Här kan jag bara hålla med, miljöpartiet ska inte ha makt. Det är jättebra att dom finns och är opinionsbildande men dom ska fasen inte ha nån makt då dom är alldeles för smala och trångsynta i sitt sätt att se på många saker. Apropå dess småkluddar som sitter i riksdagen så är en sak som jag länga har önskat att gränsen för riksdagen ska höjas, det är skrämmande när politiska partier med så lite stöd ska kunna agera vågmästare och sätta sig på tvären och driva igenom sin egen agenda för att vara med och ro båten framåt, oberoende av färg på dom.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Författare + Om vi måste hitta ett fall framåt i "fjälljaktsfrågan" tillhör även denna alliansen@RG Hur tänkte du nu? Jag anser att alliansen är dom enda med en sund inställning till jakt men är det någonstans det har gått åt pipan så var det med fjälljakten år 2007? tror jag det var. Nu går det lyckligtvis att lösa årskort igen men snart är vi tillbaka i debatten om en norsk invasion av fjällvärlden dom två första veckorna av jakten. Dom enda som har gynnats av borgarna i den frågan är ett fåtal ägare av helikopterföretag och stugbyar... Precis detta var argumentet. Även om alliansen i likhet med oppositionen inte har vågat stå för skillnader mellan svenska och utländska jägare, så har i alla fall alliansen lagt fokus på nåringslivet i fjällvärlden/glesbygden. Detta anser jag avra en viktig skillnad som understryker konstruktiviteten i alliansen och oppositionens lamhet!
Publicerat Mars 18, 201016 yr Här kan jag bara hålla med, miljöpartiet ska inte ha makt.Det är jättebra att dom finns och är opinionsbildande men dom ska fasen inte ha nån makt då dom är alldeles för smala och trångsynta i sitt sätt att se på många saker. Apropå dess småkluddar som sitter i riksdagen så är en sak som jag länga har önskat att gränsen för riksdagen ska höjas, det är skrämmande när politiska partier med så lite stöd ska kunna agera vågmästare och sätta sig på tvären och driva igenom sin egen agenda för att vara med och ro båten framåt, oberoende av färg på dom. Då kan ju KD och Centerpartiet säga godnatt !!! Förövrigt så verkar detta vara ett Borgerligt Forum
Publicerat Mars 18, 201016 yr + Om vi måste hitta ett fall framåt i "fjälljaktsfrågan" tillhör även denna alliansen@RG Hur tänkte du nu? Jag anser att alliansen är dom enda med en sund inställning till jakt men är det någonstans det har gått åt pipan så var det med fjälljakten år 2007? tror jag det var. Nu går det lyckligtvis att lösa årskort igen men snart är vi tillbaka i debatten om en norsk invasion av fjällvärlden dom två första veckorna av jakten. Dom enda som har gynnats av borgarna i den frågan är ett fåtal ägare av helikopterföretag och stugbyar... Nää för oss jägare har det inte blivit bättre med alliansen angående fjälljakten Vi (Sverige) är väl det enda land i norden som inte har restriktioner för utländska jägare och det kallar jag lamt att lägga sig på rygg och dö!!!!!!!!
Publicerat Mars 18, 201016 yr Då kan ju KD och Centerpartiet säga godnatt !!! Fast C har väl ingen egen agenda längre? Sen ligger väl dom redan på fallrepet om jag inte minns fel. Vilka som ryker spelar ju eg ingen roll. Det som känns sjukt är att bara för att 4% av befolkningen vill en sak så ska resten stå tillbaka vilket är fallet med de små vågmästarpartierna som finns idag. Dessa partier driver oftast en "semi extrem" politik åt något håll och iom att dom är vågmästare så kan dom driva igenom några av sina idéer mot löfte att stödja stora partier i andra frågor som de har som mindre viktiga i sina egna led.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Då kan ju KD och Centerpartiet säga godnatt !!!Förövrigt så verkar detta vara ett Borgerligt Forum Kanska bara en massa goa gubbar med sunt förnuft /Håkan H
Publicerat Mars 18, 201016 yr Som egenföretagare med inriktning på jakt och jakthundar så är valet tämligen enkelt Håll den rödgröna sörjan utanför alla tänkbara nyckelpositioner Kan bara hålla med som lantbrukare med jord,skog och djur även om jag vill ha en annan jordbruksminister så vill jag inte ha en annan regering.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Självklart röstar jag med min livstil som bas! Skillnaden för mig i jobb och ekonomi är oförändrad med den här regeringen jämfört med den förra och jag tror heller inte att det skulle bli någon skillnad för mig om det byttes tillbaka..... Förutom då man gick och retade upp sig på folk som gick hemma och levde på bidrag större delen av året och inte gjorde rätt för sig!!! Dessa människor fick det betydligt tuffare och fick så lov att skärpa upp sig!!! Kommer ihåg då en kompis sa upp sig från jobbet och fick en straffmånad, efter den så känade han ca 2000 kr mer i månaden efter skatt än vad jag gjorde vid samma tidpunkt och på de sex månaderna han gick hemma hade han alltså tjänat mer än mig totalt sett!!!Trotts att jag hade fast jobb på heltid (Nu tjänade jag inte så bra och därför sa jag upp mig i den vevan men ändå) De partiet som ger mig bäst möjligheten att fortsätta jaga med mina hundar och fortsätta mitt liv här i "ödemarken" ska självklart få min röst! Utan jakten med mina hundar skulle min livsgnista sjunka och skulle soppa priserna stiga till de hiskeliga nivåer som tex miljöpartiet vill ha då kanske det inte går att bo kvar här i mina förfäders gård!! Jag känner en stor stolthet när jag rycker kopplet här uppe på samma mark som både min far, farfar, farfarsfar gjort..... Samma personer vänder sig nog i graven nu när jag tvingas skaffa västar och pejlar för att kunna fortsätta på samma sätt som de gjort! Vill min son ta efter samma tradition så ska jag kämpa för att det ska va möjligt!!!! Vad är det som väger tyngst ig är det inte att vi ska må bra och känna frihet? MP Skulle innebära ett förfall för folk i dessa skogar därför får ingen av dessa partier min röst!!!! S skulle jag kunna rösta på då jag såg deras ställningstagande (inte MS hållning) Och de hade en något bättre politik än de blå och vargstammen skulle väl hållas på dagens nivå i ca 29 år eller vad det va....
Publicerat Mars 18, 201016 yr Självklart röstar jag med min livstil som bas! Skillnaden för mig i jobb och ekonomi är oförändrad med den här regeringen jämfört med den förra och jag tror heller inte att det skulle bli någon skillnad för mig om det byttes tillbaka..... Förutom då man gick och retade upp sig på folk som gick hemma och levde på bidrag större delen av året och inte gjorde rätt för sig!!! Dessa människor fick det betydligt tuffare och fick så lov att skärpa upp sig!!! Kommer ihåg då en kompis sa upp sig från jobbet och fick en straffmånad, efter den så känade han ca 2000 kr mer i månaden efter skatt än vad jag gjorde vid samma tidpunkt och på de sex månaderna han gick hemma hade han alltså tjänat mer än mig totalt sett!!!Trotts att jag hade fast jobb på heltid (Nu tjänade jag inte så bra och därför sa jag upp mig i den vevan men ändå) De partiet som ger mig bäst möjligheten att fortsätta jaga med mina hundar och fortsätta mitt liv här i "ödemarken" ska självklart få min röst! Utan jakten med mina hundar skulle min livsgnista sjunka och skulle soppa priserna stiga till de hiskeliga nivåer som tex miljöpartiet vill ha då kanske det inte går att bo kvar här i mina förfäders gård!! Jag känner en stor stolthet när jag rycker kopplet här uppe på samma mark som både min far, farfar, farfarsfar gjort..... Samma personer vänder sig nog i graven nu när jag tvingas skaffa västar och pejlar för att kunna fortsätta på samma sätt som de gjort! Vill min son ta efter samma tradition så ska jag kämpa för att det ska va möjligt!!!! Vad är det som väger tyngst ig är det inte att vi ska må bra och känna frihet? MP Skulle innebära ett förfall för folk i dessa skogar därför får ingen av dessa partier min röst!!!! S skulle jag kunna rösta på då jag såg deras ställningstagande (inte MS hållning) Och de hade en något bättre politik än de blå och vargstammen skulle väl hållas på dagens nivå i ca 29 år eller vad det va.... +1
Publicerat Mars 18, 201016 yr Jag vill inte blanda mig i politik. Men för fxx rösta rätt om vi skall ha råd att leva som folk och inte som fä...
Publicerat Mars 18, 201016 yr Problemet är som jag tror många inte tänker på eller har gått upp för. Är att röstar man på S så får du Miljöpartiet och Vänsterpartiet på köpet. Man har ju sett vad det har inneburit tidigare då Mp har hotat att fälla sistande s regering om de inte fått ignom sina krav. Tänkt då hur det kommer att vara i en regering med dessa. Ett Parti som vill höja skatten för företag och på arbete, ett annat som vill höja besnin skatten. Jaktligt så kan vi glömma licensjakten på varg, paragraf 28 ryker även om vissa inom s vill ha kvar den. Blyförbudet kommer. Det kan bli tuffare att jaga och även fiska.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Släpp för f-n inte in den rödgröna röran för då har vi skitit i det blå skåpet
Publicerat Mars 18, 201016 yr Problemet är som jag tror många inte tänker på eller har gått upp för. Är att röstar man på S så får du Miljöpartiet och Vänsterpartiet på köpet.Man har ju sett vad det har inneburit tidigare då Mp har hotat att fälla sistande s regering om de inte fått ignom sina krav. Tänkt då hur det kommer att vara i en regering med dessa. Ett Parti som vill höja skatten för företag och på arbete, ett annat som vill höja besnin skatten. Jaktligt så kan vi glömma licensjakten på varg, paragraf 28 ryker även om vissa inom s vill ha kvar den. Blyförbudet kommer. Det kan bli tuffare att jaga och även fiska. Jag tror som du Foffe..
Publicerat Mars 18, 201016 yr Släpp för f-n inte in den rödgröna röran för då har vi skitit i det blå skåpet Hehe...den var fyndig..
Publicerat Mars 18, 201016 yr Förövrigt så verkar detta vara ett Borgerligt Forum Nej det är ett jaktforum, tämligen synonymt iofs för alla klartänkare.
Publicerat Mars 18, 201016 yr Om vi säger så här då: Det spelar ingen roll om du röstar Blått eller Rött så kommer de två blocken att fokusera och göra sina satsningar på storstäderna/södra sverige (söder om Gävle) så har det talats om , där det finns flest väljare, vi som bor på landsbygden hamnar i marginalen. Man kanske borde emigrera till Skåne...........
Publicerat Mars 18, 201016 yr Författare "I marginalen.." - just där ska landsbygden inte vara! I min enfald tror jag att utvecklingen gått på rätt håll, långt ifrån tillräckligt, mot mera lokala beslut. Ofta möter man resonemanget att det är frivilligt att bo på landet eller kanske rentav mitt ute i ingenstans. Visst är det frivilligt men varje livsstilsval har sina negativa/positiva sidor - vilken tur att inte alla är lika.. tyvärr är väldigt många människor lika varandra beträffande hur lättmanipulerade dom är! Visst kan man gilla den gapiga Wetterstrand och hennes extrema ideér men skall sanningen fram så löser vi inga komplexa problem med den typen av lösningar. Vi måste ha en levande och lockande landsbygd för att upprätthålla standard även i dessa regioner och för de företag som verkar i varje enskilt område. För att skapa en lockande landsbygd måste folk vilja bo där, vettig infrastruktur, fritidssysslor(fiske, jakt, allemansrätt med kvalité), var skall alla storstadspartister ta vägen på somrarna annars? Kungsträdgården kanske? Om alliansen kan se vilka frågor som engagerar 3 % av svenska folket tror jag att man i framtiden kommer att värna om denna skara genom de beslut som tas. Om inte annat så hoppas jag på detta! Vi jägare måste verka på ett politiskt plan och hjälpa vår livsstil framåt. Övertygad om att mera debatt och diskussion oss jägare emellan leder till mera inflytande och en ännu trevligare fritid! //RG
Publicerat Mars 18, 201016 yr Vinner dom RÖDA så blir allt ett helvete fyfan nästan så man drömmer mardrömmar redan
Publicerat Mars 18, 201016 yr Startade en tråd som hette "sluta förminska er själva" eller nåt i den stilen, den var lätt provokativ och blev lite stormig till slut, men länge så var den riktigt bra. Återkommande läser jag, 3%...dom skiter väl i oss etc. Tänker inte rapa om allt igen, men visst utövarna är 3-5% av dom röstberättigade, med likasinnad partner 6-10%, således 4 största parti om alla röstade lika. Borgarna vann valet på dessa röster förra gången och kan göra det igen. Men det är inte poängen då vi är samhällsnyttiga, överallt. Vi servar infrastrukturen, vi ordnar världens bästa kött, vi upprätthåller ekologisk balans och mångfald, vi möjligör den gröna näringen generellt, såväl på skog som på lantbrukssidan, vi konsumerar mer än genomsnittet då det är en dyr hobby etc. Jag vägrar se mig själv som samhällsnyttig idiot, och det skall inte ni heller. Lägg rösten på dom som fattar vad vi åstakommer och är beredd att betala tillbaka för det.