Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 eller 6,5*55

Featured Replies

Publicerat

Nu ska jag köpa mig en småvilt stuttsare,, men vilken kaliber, 222a eller en 6,5*55,,

Jag har pratat med lite folk, och jag få olika svar, den ena tycker 222a den andre 6,5*55,, så nu lägger jag frågan här,,

men jag tror det lutar mot en 222a, den är mindre och lättare att bära på,

Vad ska jag köpa,,

M,V,H JmK,,,

Publicerat

Allt ligger i det du skal använda bössan till.

Viktens betydelse, precision, hur långt håll du tänker skjuta på m.m. m.m. Själv skulle jag valt 6,5x55 ;)  

Publicerat

Jag hade valt 6,5x55. Större utbud av expanderande kulor som håller ihop bra, t.ex om du vill ha den till rådjur. Dessutom byttes många bra vapen in när vilsvinen började spridas så de går ofta att få tag på till en billig penning. Ytterligare en fördel får du om du kommer över gammal mauserammo att öva med.

Publicerat
  • Författare

Jag kommer nog att jaga det mästa inom småvilt, fågel,räv,bäver,rådjur,m,m,,,

avstånd blir nog då allt mellan 15m-200m,,,

Publicerat

Ska du enbart skjuta småvilt så är 222 given !

Men vill du ladda en 6,5a med klass 1 kulor och kunna ta chansen på högvilt även så är ju 6,5 kalas för jobbet.

Själv har jag 6,5 för jag har de flesta vilt framför mig när jag jagar.

Men hade jag inte det eller bara nöjde mig med små villt skulle jag aldrig tveka på 222.

Välj kaliber efter hur din jakt kommer att se ut !

Publicerat
  • Författare
Ska du enbart skjuta småvilt så är 222 given !

Men vill du ladda en 6,5a med klass 1 kulor och kunna ta chansen på högvilt även så är ju 6,5 kalas för jobbet.

Själv har jag 6,5 för jag har de flesta vilt framför mig när jag jagar.

Men hade jag inte det eller bara nöjde mig med små villt skulle jag aldrig tveka på 222.

Välj kaliber efter hur din jakt kommer att se ut !

jag har redan en ruger M77 338federal i vapen skåpen så en högvilts bössa är jag inte i behov av,

Publicerat

helt klart 6,5x55, det är en super klass 2 kaliber.

Publicerat

klart du ska ha dej en 222a då du redan har en älg pang så ser jag inte mer nödvändig het att ha en till.

så jag hadde utan tvekan valt 222a

Publicerat

Tänker du köpa nytt eller begagnat?

Om begagnat så kan det vara bra att kika på båda och låta bössornas övriga egenskaper komma in i bilden.

Personligen ser jag väldigt få fördelar med 222 framför 6.5.

Visst är vikten oftast lägre. Men för toppfågel och bockjakt kanske du ändå vill ha lite vikt för precisionens skull.

Och visst är det lockande att kunna nypa till en rödgris om den råkar dyka upp vid "fel" tillfälle.

Publicerat

Jag har en .222:a till småvilt själv.

Några fördelar med .222 Rem mot en kraftigare kaliber är hur enkel den är att skjuta ur ej perfekta skjutställningar. Nu har jag aldrig haft en 6,5x55 men jämför jag med min .308:a så är det mycket enklare att få en bra träff fast skjutställningen är lite konstig. Det går väldigt lite krut så det går att skjuta billigt om man laddar själv. Det smäller mindre och det känns säkrare att skjuta lättare projektiler med tanke på kulfång m.m framför allt vid toppfågel jakt.

Nackdelar har den också .222:an och den största är vindkänsligheten. När hållen börjar vara uppemot 200m så ger en 2m/s rak sidvind en avdrift på nästan 1dm. Sedan är det kulornas lämplighet till t ex rådjur nu har jag 1 på 9" stigning i min så jag kan stabilisera lite tyngre kulor och därför är det inga problem om man vill skjuta rådjur eller liknande men annars kan det vara lite kinkigt i vissa .222:or att hitta en kula som håller ihop och samtidigt stabiliseras.

Max skjutavstånd med en .222:a tycker jag ligger kring 200m med gynnsamma vindar annars får man smyga närmare ner mot 150-100m om det är blåsigt.

Publicerat
jag har redan en ruger M77 338federal i vapen skåpen så en högvilts bössa är jag inte i behov av,

Då återstår ju bara 222 då.

För den är ju en riktig småvilts kaliber jämnfört med 6,5 som är klass 1 men kan laddas till klass2.

Du får:

Mindre bössa i 222.

Mindre knall.

Mindre rekyl.

Mindre kostand i amunition.

De är helt enkelt små å trevliga och för småvilt tillräckliga ut till 200m och mer.

Publicerat

jag har jagat småvilt med båda kalibrarna genom åren och jag vet inte om jag är bra på rekylupptagning men 6,5x55 ger bättre resultat och träffprocent än 222.

Publicerat

Ska du uteslutande jaga småvilt med den skulle jag välja .222:an.

Den är billig "i drift" och duger gott.

*

Publicerat

Jag röstar för 6,5x55 då jag har erfarenhet av en sådan... perfekt kaliber för rådjur då du har en flack och bra kulbana och dessutom tyngre kula än .222 vilket stoppar djuret även vid lite sämre träffar...

Laddar du hylsor med en 100 grains (6,5 g) kula så är den perfekt både till räv, hare och fågel...

David

Publicerat
jag har jagat småvilt med båda kalibrarna genom åren och jag vet inte om jag är bra på rekylupptagning men 6,5x55 ger bättre resultat och träffprocent än 222.

Jag tror att vindkänsligheten kanske tar ut att .222:an har mindre rekyl. Jag har inte hunnit skjuta så extremt mycket på bana med .222:an sen jag skaffade .308:an eftersom jag haft 222:an hos smeden ett längre tag så jag har inte kunnat jämföra riktigt ordentligt.

Det jag har märkt är att om det i princip är vindstilla så har jag lättare att ha samma träffläge med .222:an än med .308:an men blåser det så vinner nog ändå .308:an i träffsäkerheten.

Jag gillar .222:an trots sina brister men man ska veta om dom innan man bestämmer sig för vilken kaliber man ska satsa på.

Publicerat
Nu ska jag köpa mig en småvilt stuttsare,, men vilken kaliber, 222a eller en 6,5*55,,

Jag har pratat med lite folk, och jag få olika svar, den ena tycker 222a den andre 6,5*55,, så nu lägger jag frågan här,,

men jag tror det lutar mot en 222a, den är mindre och lättare att bära på,

Vad ska jag köpa,,

M,V,H JmK,,,

För att krångla till det yttligare kan du ta en "mitt i mellan dessa" 243Win vi bor ju i mellanmjölkens land <_<

Annars så med tanke på din älgpang så kanske en sexåenhalva till älgbanan hade varit ekonomiskt ur ammo synpunkt.

Tycker ändå att du i slutändan skall ta det som "magkänslan" säger.

MVH Ola.

Publicerat

Eftersom jag inte har en sexochenhalva så kan jag inte riktigt utala mig om den men i stort hänger det på vad du ska ha den till.

I min värd så är 6,5 och .222 två olika vapen till olika saker. 6,5an kan allt som .222an kan visst men det är mycket lättare att ta ut .222an när det gäller kråka o liknande om man inte vill väcka hela huset med smällen.

.222an är ett mindre vapen i alla avseenden och ska behandlas därefter. Visst lika dödlig men mindre.

Fan blev flummigt hoppas jag lyckades förmedla lite av mina tankar.

/Lasse

Publicerat
Eftersom jag inte har en sexochenhalva så kan jag inte riktigt utala mig om den men i stort hänger det på vad du ska ha den till.

I min värd så är 6,5 och .222 två olika vapen till olika saker. 6,5an kan allt som .222an kan visst men det är mycket lättare att ta ut .222an när det gäller kråka o liknande om man inte vill väcka hela huset med smällen.

.222an är ett mindre vapen i alla avseenden och ska behandlas därefter. Visst lika dödlig men mindre.

Fan blev flummigt hoppas jag lyckades förmedla lite av mina tankar.

/Lasse

...och så kan man också träffa mål på 550m med lite träning.... <_<

Publicerat
...och så kan man också träffa mål på 550m med lite träning.... <_<

eller 900m.

Publicerat

Killen vill ju ha en småvilts pang och han har nämt att han redan har en klass 1 vapen.

Varför då välja klass ett när det finns klass 2 om han nu inte vill ha möjlighet till att skjuta klass ett vilt !

Är det rimligt att kalla ett klass ett vapen för småviltspang när man får skjuta älg,björn och vildsvin med samma ?

Inte i min värld ! Då är 222an så mycket mer väl avvägd för småvilt.

Men vill man ha en allroundare så är 6,5an helt perfekt. Har själv det då jag även vill klämma till älg, hjort å gris när läge ges.

Men när jag passar småvilt saknar jag min gammla 222a. Är nästan på G att skaffa en igen. Fast jag har ju 6,5an :blush:

Publicerat
Killen vill ju ha en småvilts pang och han har nämt att han redan har en klass 1 vapen.

Varför då välja klass ett när det finns klass 2 om han nu inte vill ha möjlighet till att skjuta klass ett vilt !

enkelt svar, toppjakten.

Publicerat

6,5x55 av den anledningen att den är kalas som klass2, men kan till nöds användas till klass 1.

Publicerat

Välj en 6,5*55 liten rekyl och skjuter oftast väldigt bra. Funkar bra till det mesta som går att jaga i Sverige.

Mikael

Publicerat
  • Författare

tack för alla svar,,

det är ju även så att,, vildsvin har vi inte här uppe, älg får jag inte jaga "själv" och vi har ju inte nå kron eller dov.

så jag kommer ju bara att jaga småvilt när jag tar den "mindre" bössan med mig ut, och tvärt om,,

så jag är ju ute efter en liten lätt och smidig bössa, så jag tror skarp att det lutar mot en 222a. och skulle jag inte bli nöjd med den så er det ju bara att byta "upp" sig,,

M,V,H JmK,,

Publicerat
  • Författare
För att krångla till det yttligare kan du ta en "mitt i mellan dessa" 243Win vi bor ju i mellanmjölkens land :lol:

Annars så med tanke på din älgpang så kanske en sexåenhalva till älgbanan hade varit ekonomiskt ur ammo synpunkt.

Tycker ändå att du i slutändan skall ta det som "magkänslan" säger.

MVH Ola.

har även titta på en av den kalibern, med jag såg att det inte fanns så mycket ammo att välja på, 338an jag har så finns det inte så mycket att välja på häller så jag unbviker en udda kalider,