Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

222 eller 6,5*55

Featured Replies

Publicerat
Killen vill ju ha en småvilts pang och han har nämt att han redan har en klass 1 vapen.

Varför då välja klass ett när det finns klass 2 om han nu inte vill ha möjlighet till att skjuta klass ett vilt !

Är det rimligt att kalla ett klass ett vapen för småviltspang när man får skjuta älg,björn och vildsvin med samma ?

Inte i min värld ! Då är 222an så mycket mer väl avvägd för småvilt.

Men vill man ha en allroundare så är 6,5an helt perfekt. Har själv det då jag även vill klämma till älg, hjort å gris när läge ges.

Men när jag passar småvilt saknar jag min gammla 222a. Är nästan på G att skaffa en igen. Fast jag har ju 6,5an :lol:

+1 vakis, varför ha 2 klass 1 bössor när han ha en han kan skjuta älg,gris o björn med

då jag har läst lite om jocke så har jag fått för mej att han hjärna skjuter dom vilten på stånd för sin hund och varför då ha en 6,5

han vill ju ha en han jaga räv med på 100+ och då skulle iallafall jag ta en 222a

är själv på G att köpa en 222a :lol:

Publicerat

Hade jag inte haft vildsvin på markerna hade jag valt 222 framför 6,5 till småviltet. Båda är mycket trevliga men jag vill inte ha mer kräm i bössan än nödvändigt.

222 är dessutom lite säkrare eftersom det finns köpevarmintammo som dammar bort vid träff i djur eller mark.

Publicerat

... eller så tar man en .223, lite mer kräm än .222:an fast

fortfarande klass 2. Onödigt med klass 1 till småvilt, även

om 6,5x55 är utmärkt till båda (eftersom du redan har en

rejäl klass etta)

Mindre rekyl, smidigare bössa, billigare ammo, samma resultat

på småviltet.

Har själv en 6,5x55 men ska ha en klass två också.

Publicerat
Hade jag inte haft vildsvin på markerna hade jag valt 222 framför 6,5 till småviltet. Båda är mycket trevliga men jag vill inte ha mer kräm i bössan än nödvändigt.

222 är dessutom lite säkrare eftersom det finns köpevarmintammo som dammar bort vid träff i djur eller mark.

+1

Det blir förmodligen en .222 eller en .223 till mig om några år också, även om jag kommer skaffa en 6,5x55. Orsaken till detta är att man kanske inte alltid vill ta ut ett klass-ett vapen ur skåpet då man har i avsikt att bara skjuta småvilt. Perfekt till bäver, fågel, rådjur, räv och kråkfågel.  :lol:

Publicerat
  • Författare

jag har hittat mig en Remington 600 Mohawk 222, men 3/4 kolv, (om man nu kan kalla den för det)

och det va en mycket bra pris med, får bara se nu hur fin den är,,

Men är den hyfsat fin så blir det nog att köpa den, blir man inte nöjd så är det ju bara att byta,

sen blir det skjut stöd, och kanske ljuddämare, vilka ska jag köpa tycker ni??

Publicerat

Ljuddämpare är nog tyvärr ganska svår att skaffa i klasstvå... Har jag för mig iaf.  :rolleyes:

Publicerat
Ljuddämpare är nog tyvärr ganska svår att skaffa i klasstvå... Har jag för mig iaf.  :rolleyes:

klass ett och två är väl inga problem. tre och fyra är väl i princip yrkes/kommunjägare som får.

Publicerat
klass ett och två är väl inga problem. tre och fyra är väl i princip yrkes/kommunjägare som får.

Ok, fel av mig, men ibland sviker minnet även för oss halvgudar..  :rolleyes:^_^

Jag skulle iaf kolla på Stalon-dämparna till den tilltänkta .222:an.. Riktigt stilren och faktiskt riktigt bra också. :rolleyes:

Som benstöd finns det bara ett märke och det är Harris.

Publicerat
Ok, fel av mig, men ibland sviker minnet även för oss halvgudar..  ;)B)

Jag skulle iaf kolla på Stalon-dämparna till den tilltänkta .222:an.. Riktigt stilren och faktiskt riktigt bra också. ;)

Som benstöd finns det bara ett märke och det är Harris.

hehe aa så är det ibland.

Ljuddämpare kan jag inte uttala mig om men till benstöd kan jag rekommendera stoney point rapid pivot. för priset av en harris kan du köpa ett par för liggandes och ett par för sittande skytte. stoney använder adaptrar vilket gör att du kan ha en adapter på varje vapen viket gör att du kan ha fyra vapen och två benstöd exempelvis.... lite smutt.

tror sittande med adapter ligger på ca 900, liggande med adapter ca 700 och enbart adapter ca 350.

Publicerat

Köp en .222:a du, och inse efter ett tag att du nog skulle haft en 6,5:a istället....vapenbytarsjukan slår till i vilket fall som helst!

Själv hade jag först 6,5 och bytte ner mig till en .222. Nu funderar jag starkt på byta upp mig igen!!

Varför? Jo vindkänsligheten och enkelheten att få ammunition som ger bra träffbilder bra i olika hastigheter.

Att ammunitionen ska vara billigare till .222 håller jag nog inte med om!

Laddar man själv är det ganska liten skillnad, dock blir ju 6,5:an något dyrare,

men köper man jaktmatch kostar .222 dryga 400kr medan 6,5x55 ligger under 300kr!

Det är ju trots allt övningsammon som kostar då det utgör mängden.

Och till toppjakten duger jaktmatch bra till 6,5 tycker jag!

Personligen tycker jag också .222:an känns klen till rådjur.

Till bäver spelar det ingen roll med de korta skotthållen.

Till toppfågel vinner 6,5:an i vindstabilitet.

Tyvärr smäller 6,5:an lite högre i öronen...

Summan av kardemumman är väl att vilken kaliber du än väljer så kommer du undra om inte den andra var bättre lämpad....så köp en av varje! ;)

Publicerat

Mitt mellan 222 och 6,5x55 hittar man en 6mm br eller 6mm PPC med samma kulbana som en 6,5x55 och med en rekyl som en 222. Perfekt till bäver rå räv och fågel. Kulvikter från 55grain till 107grain. Kan inte bli bättre. :rolleyes:

Publicerat
Mitt mellan 222 och 6,5x55 hittar man en 6mm br eller 6mm PPC med samma kulbana som en 6,5x55 och med en rekyl som en 222. Perfekt till bäver rå räv och fågel. Kulvikter från 55grain till 107grain. Kan inte bli bättre. :rolleyes:

ha ha inte riktigt bana som 6,5 och inte riktigt rekyl som 222 men jag förstår vad du menar.

dock handladdar inte alla annars är ju dom kalibrarna klockrena.

Publicerat

ska du ändå gänga på ljuddämpare så faller ju argumenten knall och rekyl bort från 6,5...köp en sån har jagat med 6,5 tills i höst då jag råkade köpa en 308,,,varför inte sälja älg pangen och köpa en 308 för allt ist? funkar kanon för allt vilt i norrland

Publicerat
ska du ändå gänga på ljuddämpare så faller ju argumenten knall och rekyl bort från 6,5...köp en sån har jagat med 6,5 tills i höst då jag råkade köpa en 308,,,varför inte sälja älg pangen och köpa en 308 för allt ist? funkar kanon för allt vilt i norrland

Det där börjar jag halka in på så smått bara för att jag känner att jag inte hinner skjuta in alla bössorna, eller hålla dom inskjutna. Det är ju så viktigt att skruva bort kikarsiktet och hålla på och pilla hela tiden.

Publicerat
ha ha inte riktigt bana som 6,5 och inte riktigt rekyl som 222 men jag förstår vad du menar.

dock handladdar inte alla annars är ju dom kalibrarna klockrena.

4 millimeter i skillnad på 300meter inskjutet på 200. Knappt märkbar skillnad upp dit. 222 rem är inte ett vapen för över 200 meter på rådjur och vindavdriften börjar bli problematisk.

Rekylhastighet skillnad i % mellan 6mm och 6,5 ca 26% och mellan 222rem ca 57% för ett vapen med samma vikt.

Ingen av dessa kalibrar är på något sätt besvärande att skjuta med ljuddämpare. Jag slår ett slag för någon av 6mm kalibrarna utan att blinka och 6mm br går att köpa i dagsläget.

Publicerat
4 millimeter i skillnad på 300meter inskjutet på 200. Knappt märkbar skillnad upp dit. 222 rem är inte ett vapen för över 200 meter på rådjur och vindavdriften börjar bli problematisk.

Rekylhastighet skillnad i % mellan 6mm och 6,5 ca 26% och mellan 222rem ca 57% för ett vapen med samma vikt.

Ingen av dessa kalibrar är på något sätt besvärande att skjuta med ljuddämpare. Jag slår ett slag för någon av 6mm kalibrarna utan att blinka och 6mm br går att köpa i dagsläget.

det beror ju lite på hur man jämför en 100 gr scenar går märkbart snabbare i en 6,5x55 .

jag gillar 6mmbr och har en själv men om man inte handladdar skulle jag inte rekommendera den till jakt pga det mycket klena utbudet fabriksammo..

Publicerat
det beror ju lite på hur man jämför en 100 gr scenar går märkbart snabbare i en 6,5x55 .

jag gillar 6mmbr och har en själv men om man inte handladdar skulle jag inte rekommendera den till jakt pga det mycket klena utbudet fabriksammo..

Där har du nog en poäng. Men med de priser som är på ammo så tillhör väl handladdning nästan allmänbildning för att kunna träna överhuvudtaget. 222 är inte en dålig kaliber men lite klen på längre avstånd. En 6,5x55 är väldigt lagom men skjuter man bäver med den så kan den också ge genomslag ibland. Den är ju patronernas volvo och går att få tag på i nästan vilken korvkiosk som helst.

Publicerat
Där har du nog en poäng. Men med de priser som är på ammo så tillhör väl handladdning nästan allmänbildning för att kunna träna överhuvudtaget. 222 är inte en dålig kaliber men lite klen på längre avstånd. En 6,5x55 är väldigt lagom men skjuter man bäver med den så kan den också ge genomslag ibland. Den är ju patronernas volvo och går att få tag på i nästan vilken korvkiosk som helst.

sant.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag skrivit lisens ansökan på en Remington 600 kal222,,

Så nu får man hoppas jag blir nöjd med den,

Finns det syntet kolvar till dom? och vad ligger dom i för pris?

Publicerat
Nu har jag skrivit lisens ansökan på en Remington 600 kal222,,

Så nu får man hoppas jag blir nöjd med den,

Finns det syntet kolvar till dom? och vad ligger dom i för pris?

eftersom det är en remington finns det nog några, prisklassen varierar efter kvalitet.