Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wachtel-frågor

Featured Replies

Publicerat

I slutet av nästa månad bär det av på en 55mils resa ner till skåne för att hämta en wachtelvalp(Bor i sala, ca 2 mil från västerås, västmanland), har läst alla möjliga trådar om wachlar men vill ställa några frågor endå och få lite feedback från er som jagat med wachlar förut.

Vilka lekar ska man leka(och inte leka för att inte träna in något oönskat betende) med en valp för att aktivera hunden och lära den att tex spåra, har läst att man bland annat ska dra en påse med blött foder utomhus för att tex lära den spåra, hur långa spår bör man börja med? 1-2 meter runt husknuten så den får leta efter maten men snabbt får den för att den inte ska tröttna direkt?

Undrar också hur man bäst får hunden skogsvan, ska man gå med koppel i skogen till att börja med, och hur gammal/ung bör hunden vara när man börjar med sitta-på-en-stubbe-med-en-bok-tekniken och hur stort bör området man gör det på vara?

Ska man belöna hunden som den tex börjar följa efter något spår in i skogen vid sidan av stigen om man är ute och rastar hunden eller är det nått den bara gör göra när man är ute på jakt eller träning?

Och hur är det att ha en wachtelvalp och en kastrerad honkatt på ca 10-11 år?

Kommer säkert med fler kanske dumma frågor och ursäkar om jag formulerar mig lite konstigt, eg. är det far min som är jägaren och han har överlåtit större delen av ansvaret för hunden till mig.

Publicerat

Dragkamp är väl kass om du ska ha jycken att apportera något i framtiden i övrigt så är det bara att busa på..

Påse med hundmat, rejält full av vatten är bra. Stick något eller några små hål och släpa påsen en bit. Hur lång vet jag inte men jag tror du blir överaskad över jyckens förmånga att nå spårslut.

Blås inkallningssignal med den tuta du tänker använda vid varje måltid, underlättar inkallningen i skogen sen.

Bok på stubben är inte alls säkert att du behöver! Har du fått tag på en jycke med driv i så kommer du sannolikt att få det motsatta problemet, jycken vill inte lämna skogen då du önskar :lol:

Du behöver inte belöna jyckens spårande utan koppel på friskt vilt, själva förföljandet är belöning i sig för jycken. Däremot kan du lite lågmält säkert berömma jycken då den håller ett lagt spår föredömligt med bra hastighet.

Kissen är nog inga problem, jycken lär sig att kissen bor där med.

Låter som en klassiker förövrigt, far din skaffar jycke och om ingen tar tag i hunden så kommer det att bli en drever med långa ben dvs en jycke som jagar till tidens slut.

Detta var mina halvsömiga tankar, sitter och väntar på att dottern vaknar så jag kan köra henne till dags..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Kissen är nog inga problem, jycken lär sig att kissen bor där med.

Då är det bara att hålla tummarna på att katten också lär sig ;)

Publicerat

Nu vet jag inte utav erfarenhet men kan man kampa med te x päls för att få fram en lite skarpare inställning

när hunden väl ser viltet, eller iaf öka intresset?

Publicerat
Nu vet jag inte utav erfarenhet men kan man kampa med te x päls för att få fram en lite skarpare inställning

när hunden väl ser viltet, eller iaf öka intresset?

Behövs inte.

Träna mycket inkallning och vardagsdisiplin, det är en Wachtel så skärpan finns redan.

hunden kommer jaga och det bra utan speciel träning bortsett apportering.

Men den kan vara en riktig pain in the ass om inte disiplinen finns från början.

Sedan är frågan om man vill att den ska driva länge eller inte.

Med massa klapp kel och beröm varje gång den kommer till dig i skogen så kommer den vilja ha mer kontakt och således inte vara borta för länge

Publicerat
  • Författare
Med massa klapp kel och beröm varje gång den kommer till dig i skogen så kommer den vilja ha mer kontakt och således inte vara borta för länge

När du säger "för länge", hur menar du då? Är det bra att ge mycket klapp & beröm för att motverka att den lullar runt i över en timme även om man ropar på den? eller missuppfattade jag dig?

Publicerat
När du säger "för länge", hur menar du då? Är det bra att ge mycket klapp & beröm för att motverka att den lullar runt i över en timme även om man ropar på den? eller missuppfattade jag dig?

Klapp o beröm är nog bra vid återkomst men du måste se till att du är ledaren. Är du inte det kan du klappa o berömma hur mycket du vill. Se bara till att ha hyfsad grund dressyr så ordnar det sig nog. Wachteln är ganska förar vek.

Skogs vana skaffar du genom att ge dig ut i skogen valpen lös.

Skogs söket tränar jag när valpen gjort sina första drev. Polletten bör trillat ner först annars fattar valpen inte vad du förväntar dig av den. Jag är för tidig jaktträning dock kvalite före kvantitet. När valpen har gjort något bra ifrån sig bryt och beröm.

Lycka till mvh Mattis.

Publicerat

Får väl lägga mig i lite.

Va det gäller injagning osv..

Se till vad du har i kopplet....

En hund som ev är lite jaktljum kommer få sämre sök och korta drevtider om man lägger hård dressyr på den.

Rejäl dressyr hämmar lätt söket.

Det är faen så mycket lättare att dra in ett stort sök än tvärt om, alltså få hunden att söka stort.

När du kan konstatera om du har en hund med rejäl jaktlust o sökvillig så är det dags att lägga mycket träning o dressyr.

Innan dess så kör vanlig kopplehyfs, hit, fot o lite lek apportering m.m.

Lägg enkla forderspår, plastpåse men mat o vatten i osv.

Byt vatten mot blod efterhand.

De wachtlar som blir som "långbenta drevrar" utan dressyr är nog rätt få i dagsläget...

Som sagt när du vet vad du har i kopplet så planera träningen därefter.

Man kan få en riktigt bra wachtel av en jaktljum hund oxå, den behöver oftast få lite lösare tyglar.

En med våldsam jaktlust får man lägga mycket jobb på för att den ska jaga som du vill.

Publicerat
De wachtlar som blir som "långbenta drevrar" utan dressyr är nog rätt få i dagsläget...

Ähum... :rolleyes:

Njae så illa är det inte..

Men som Ns säger..., se vad du har i kopplet och utgå från det. En sak jag har lärt mig då det gäller hundar i allmänhet och wachtlar i synnerhet är att det går inte träna alla hundar på samma sätt. Utgå från hur just din hund funkar.

Wachtlar är oftast väldigt trevliga hundar att ha att göra med och är ganska enkla hundar att ha med att göra. Däremot helt odrägliga då de inte får jaga tillräckligt.. Slutet på denna säsongen var inget kul alls.. ^_^

Publicerat
Ähum... :D

Njae så illa är det inte..

Men som Ns säger..., se vad du har i kopplet och utgå från det. En sak jag har lärt mig då det gäller hundar i allmänhet och wachtlar i synnerhet är att det går inte träna alla hundar på samma sätt. Utgå från hur just din hund funkar.

Wachtlar är oftast väldigt trevliga hundar att ha att göra med och är ganska enkla hundar att ha med att göra. Däremot helt odrägliga då de inte får jaga tillräckligt.. Slutet på denna säsongen var inget kul alls.. :lol:

Jag håller med både MaxW och Ns, man måste utgå från den egna hunden. Det finns som vanligt ingen "mall" att utgå ifrån.

Måste också hålla med MaxW om odrägliga wachtlar som ej får aktiveras. Så skönt att snön äntligen gått så man kan cykla av den värsta tristessen.

Jag har en gammal tik som mest sover hela dagarna men också en hane på 2 år. Har nästan fått ett bryt på han. Han tar hur mycket korrigering som helst bara det händer något och han får vara i centrum. Under jaktsäsong var han nästan som min tik.

Måste också passa på att tipsa om hund foder. Den gågna säsongen har jag kört med färskfoder. Har märkt stor skillnad på ork och energi. Långa dagar med mycket viltkontakter. Flera dagar i sträck. De jagat väldigt bra ändå. Hundarna älskar det. Det är värt böket med hanteringen av fodret.

Publicerat

Jag behöver inte svara :lol: läs Mattis och NS svar.

"Lullar gör den nog bara första året, rasen har överlag en hel del jaktlust i sig så de Wachtlar jag jagat in har aldrig lullat, endra söker de eller så driver de dock tog det någon sässong innan skallet släppte ordentligt.

Men hundar är olika och de flesta hussar jagar in dem olika så du kan få tusen olika råd. men mitt råd är jobba efter hur hunden är och vad du tror på..

Publicerat

Man skall passa sig för att generalisera, kolla kravprofil för din egen del, jaktprov för att se rasen helhet och senare anpassa träningen efter dina önskemål. Långt ifrån alla wachtlar har tillräckligt sök och viltskärpa, därav håller jag inte med om att tuffheten finns enbart för att man har skaffat en wachtel - merparten av wachtelhundarna är kraftigt uppsnackade(generellt för alla jakthundar?? :lol: ).

MVH/ RG

Publicerat
Man skall passa sig för att generalisera, kolla kravprofil för din egen del, jaktprov för att se rasen helhet och senare anpassa träningen efter dina önskemål. Långt ifrån alla wachtlar har tillräckligt sök och viltskärpa, därav håller jag inte med om att tuffheten finns enbart för att man har skaffat en wachtel - merparten av wachtelhundarna är kraftigt uppsnackade(generellt för alla jakthundar?? :lol: ).

MVH/ RG

Njae.. visst finns det dålgia wachtlar, tu tal om annat..Men däremot finns det ännu fler dåliga wachtelhundsägare och där i ligger det stora problemet.. :/ Att förstöra en en duktig hund kräver ju inga kunskaper, det klarar vilken idiot som helst.. ;)

Det påhittade begreppet "viltskärpa" är ju ingen direkt mental egenskap utan bygger på flera olika mentala egenskaper, samt erfarenhet och träning. Söket däremot kan ju generaliseras ganska kraftigt, men även här vill jag påstå att det har en hel del med träningen att göra. Visst, en hund med oerhörd jaktlust och goda nerver har inga problem att ge sig i väg. Men om nu hunden aldrig får möjligheten att söka ut självständigt eftersom man transkar på och stressar för att nå jaktliga resultat.

Det finns som sagt en hel del dåliga wachtlar som egentligen inte borde ha fått komma till världen, men det man ofta glömmer är att det faktiskt finns en hel del ruskigt bra hundar. Och många av dessa de jagar och hamnar aldrig på ett prov heller. :/

Men faktum är ju också att ju mer man blir bekant med en ras ju mindre inser man att man begriper.. :lol: Har haft wachtlar i ganska många år och ska ha en ny valp nu igen, men aldrig har det varit så svårt att hitta det man vill ha! så knepigt att jag funderade på om jag verkligen ska ha en wachtel till.. Men å andra sidan hittar jag ingen annan ras som fungerar på samma sätt heller..

Ok, kom lite väl ot, men kontentan i det hela är som många tidigare sagt, se till din hunds förutsättningar och ge den alla möjligheter att utvecklas och bli bra. Men se även till dina egna kunskaper och möjligheter och se vad du kan göra där. Att fråga runt här är en bra början! Det finns mängde med teorier och tankar om hur exakt vad som är det bästa sättet att träna en hund. Men var kritisk och prova dig fram till det som passar din hund.

Publicerat

Har ett tips som är rätt bra.

Har du tänkt att apportera med jycken så nyttja de ev spontana apportanlagen som kan följa med.

Alltså bär valpen omkring på, va de nu är så locka till dig jycken beröm rikligt o byt med en godisbit i början senare räcker det med beröm.

Bannar man en blivande apportör som bär skor, leksaker grötsleven eller va de nu är så blir det alltid lite knepigare när apportdressyren sen ska sättas in.

Så länge jycken bär omkring så brukar det inte tuggas sönder utan det kommer när kräket lägger sig ner.

Har vi då lyckats få det positivt att visa upp för husse/matte vad man hittat så blir det skitbra.

Även om det kan va lätt irriterande o sitta i TV soffan o ha hela familjens skor, vantar o leksaker på bordet o i soffan... :huh:

o hundjävlen glatt fortsätter o leta grejer o komma med... :(

Publicerat
  • Författare

Kom på att jag glömt en av dom viktigaste frågorna, vad är bästa sättet att ha hunden på vägen hem? bör man ha den i knät medans man sitter i baksätet?

Publicerat
Kom på att jag glömt en av dom viktigaste frågorna, vad är bästa sättet att ha hunden på vägen hem? bör man ha den i knät medans man sitter i baksätet?

Våra valpar vi säljer är bilvana och sover gott där bak om dem rastats lite innan avfärd. Man är ju jättelycklig

när man hämtar valpen men man borde försöka ge ett lugnande intryck B) . Sen skiljer det ju från individ till

individ...

Man kan också skaffa en liten bur som man sätter fast med bilbältet och då vet valpen att den inte är själv. En filt

som luktar mamma är kanon och jag tror alla skickar med en sådan numera.

Publicerat

Jag skulle ta chansen att bonda lite med valpen dvs ha den i knät det brukar vara tryggast för valpen som gärna vill ha lite kroppskontakt när den känner sig otrygg.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle ta chansen att bonda lite med valpen dvs ha den i knät det brukar vara tryggast för valpen som gärna vill ha lite kroppskontakt när den känner sig otrygg.

Aa var det jag tänkte också, tackar.

Publicerat

jag kapar lite, jag vill,och kommer skaffa mig en wachtel när tiden är inne, kan man träna den till både drev och apportering? eller det blir för mycket för jycken?

Publicerat
jag kapar lite, jag vill,och kommer skaffa mig en wachtel när tiden är inne, kan man träna den till både drev och apportering? eller det blir för mycket för jycken?

Inga problem att träna apportering snarare en fördel att träna apportering då det är en mycket bra metod att få både lydnad och kontakt med hunden som ger fördelar i allt annat arbete

MVH Jens

Publicerat
Inga problem att träna apportering snarare en fördel att träna apportering då det är en mycket bra metod att få både lydnad och kontakt med hunden som ger fördelar i allt annat arbete

MVH Jens

Håller med om detta också. Den tiken jag har kvar nu har lite tankar om att man ska jaga läääänge. Henne körde jag en jäkla massa apportering med och det gjorde iofs lite nytta. Men jaktlusten är fortfarande liiite för stark.. :blush:

Vattenapportering är ju också en jäkligt bra fysträning för hunden, då den vuxit klart. Provade att köra slut på tiken med apportkastaren, men jag fick sluta då jag bördae få lagom ont i armen av rekylen efter någon timme.. :D

Publicerat
Vattenapportering är ju också en jäkligt bra fysträning för hunden, då den vuxit klart. Provade att köra slut på tiken med apportkastaren, men jag fick sluta då jag bördae få lagom ont i armen av rekylen efter någon timme.. :blush:

Håller med om att vattenappotering är en bra fysträning.

Var vid ett tillfälle och tränade, hunden tycker det är skitkul att simma hämta komma tillbaks.

Men han upptäckte ettt gäng Kanadagäss och hans tankar var tydliga skit i husse och simma efter gässen som var ca 20 st det är roligare än att hämta något han slänger ut.

Blev lite orolig när gässen var runt hunden ett par hundra meter ut i sjön. Men det brydde sig inte Wactlen om som gör allt för att hugga gässen i röven.

Slutade med att jag var tvugen att sätta mig i kanoten och padla i väg och hämta honom mitt i en flock halvsura kanadagäss.

Försök lyfta upp en Wactel i en kanot med ett gäng sur gäss runt och hunden vill inte sitta i kanoten kan bara sluta på ett sätt husse blev blöt också. :D

Men hunden hade skit roligt. :D

Lasse

Publicerat
Slutade med att jag var tvugen att sätta mig i kanoten och padla i väg och hämta honom mitt i en flock halvsura kanadagäss.

Försök lyfta upp en Wactel i en kanot med ett gäng sur gäss runt och hunden vill inte sitta i kanoten kan bara sluta på ett sätt husse blev blöt också. :)

Men hunden hade skit roligt. :D

Lasse

Säkert omgivningen också :D :D :D

Publicerat
  • Författare

Bara jag som tycker att det låter som en scen ur nån svensk komedi? :)

Publicerat

Är det en riktig wachtel så har han ihjäl kattotyget!