Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Wachtel-frågor

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tänkte posta en bild av Zacke som vi fick från uppfödaren, bor ju ganska långt bort så att besöka var inte direkt ett alternativ.

Zacke.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu när det bara är 4 dagar kvar tills valpen kommer hit så kom jag på nån fråga till.

Hur gammal bör hunden vara innan man går på längre promenader med den? (Tänkte mest på att 2 i hemmet golfar, och dom undrade när hunden kunde följa med ut på banan)

Publicerat

Fin hund!

Länktar som f-n tills jag får hem min valp i slutet av juli :rolleyes:

MVH

Publicerat
  • Författare

Oj vad med energi valpen har B) Lite tråkigt att den den visar intresse ungefär lika länge som en fiskpinne ;) (om man inte har lite godis i handen förstås :) )

Publicerat
Oj vad med energi valpen har B) Lite tråkigt att den den visar intresse ungefär lika länge som en fiskpinne ;) (om man inte har lite godis i handen förstås :) )

Ett tips med intresset är att ha mycket godis.. få valpen att kolla mycket på dig (kontakt), tex innan den får mat och innan den går ut och så.. det har man alltid igen mycket sen

sen vill jag tipsa om att köra mycket inkallning från början. vänj valpen vid att va omkring dig även när den är lös.

Koppelträning är ju viktig så du kan ha med dig hunden överallt.

Lycka till nu då :D

Publicerat
  • Författare
Ett tips med intresset är att ha mycket godis.. få valpen att kolla mycket på dig (kontakt), tex innan den får mat och innan den går ut och så.. det har man alltid igen mycket sen

sen vill jag tipsa om att köra mycket inkallning från början. vänj valpen vid att va omkring dig även när den är lös.

Koppelträning är ju viktig så du kan ha med dig hunden överallt.

Lycka till nu då :)

Tackar och tackar

Kom precis in och måste tipsa om något som era valpar kanske också gillar, vi hittade en såndär röd gummi-fotboll som inte var fullt pumpad och det höll Zacke på med i säkert 15 minuter innan jag la undan den så han kunde få tid att kissa och bajsa, så sånna tror jag många valpar tycker är roliga att leka med!

Publicerat
Är det en riktig wachtel så har han ihjäl kattotyget!

Föga troligt, speciellt inte med en 8 veckors valp. Förövrigt så är det inte många wachtlar jag har sett som skulle våga/ eller försöka ta en katt. Inte för att klanka ner på rasen men wachtlar som utan tvekan klipper en fullvuxen hankatt är idag sällsynta i vårt land. Fanns sådana hundar här för 15 år sedan men det var länge sedan jag såg en sådan wachtel. Att rasen rent allmänt har förlorat väldigt mycket i viltskärpa ska vi inte förneka. Förövrigt så håller jag med NS om att man ska låta hunden få lite friare tyglar i skogen för att främja ett stort sök speciellt på en jaktljum vovve så är det ganska lätt att kväva den fria viljan om alltför stor vikt läggs på dressyren och annat tjafs som apportering mm. Detta med tanke på den drivande biten hos wachteln. Detta är givetvis om man prioriterar drevegenskaperna och vill ha ett bra sök på hunden. Ska du ha hunden som drivare så se till att detta fungerar innan du börjar med apport mm. OBS givetvis ska man ha vardagslydnad även innan injagningen börjar. Jag har sett alltför många hundar på prov och i praktisk jakt där husse till viss del har brutit ner den fria viljan som är så viktig för tex sök när det gäller de individer som kanske inte har den rätta jaktlusten. För vad det är värt...