Publicerat Mars 24, 201016 yr Så har det blivit dags att presentera sig. Jag är 85a och jagar i norra västmanland men har tidigare jagat i sörmland (nyköping) och andra delar av västmanland.Favoriten är smygjakt på rådjur men jag ger mig ut efter i stort sett allt jaktbart vilt som vi har stabila stammar av på området. Smygjakt är alltid favoriten men vakjakt är vad som gett störst utdelning. Har även börjat lite med lockjakt utan någon större framgång, förhoppningsvis lossnar det för det verkar vara en intressant jaktform.Jagar för det mesta ensam men det är egentligen mest ett resultat av att jag jagar mycket mer än dom andra i laget och inte orkar engagera mig i att dra ut folk. Så gästjägare och bytesjakter är alltid intressant, speciellt om det är någon framgångsrik lockjägare som vill ut och ge mig lite tips.Pysslar med en del fiske, fågelskådning diverse medeltid och fantasy relaterade aktiviteter så som rollspel, lajv och långsvärdsfäktning. Även reptiler och insekter är ett stort intresse och jag har en "samling" på 15 ormar och 14 olika insektsarter, även lite gnagare, geckos, skinkar fiskar och pilgiftsgrodor har råkat komma med i samlingen.Började jaga vid 19 års ålder men intresset väcktes kring 15 års åldern då jag hade min andra skolpraktik på Grimsö forskningsstation. Åkte dit som skeptisk till jakt på min första praktik och kom hem från min andra praktik med viljan att bli jägare. Tog jägarexamen ett par år senare och köpte vapen efter mitt första sommarjobb. Lyckades följa med på lite gästjakter men kom inte igång ordentligt med jakten förrän jag började gymnasiet på öknaskolan i nyköping och fick vara en del omkring nyköping och jaga med klasskamrater. Jagade mest vildsvin i nyköping och en del rådjur uppe i västmanland på gästjakt.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Författare Hej och välkommen! Fäktar du enligt den tyska eller italienska skolan? Kör efter tyska, Ringeck just nu och Talhoffer tidigare. Har tränat lite efter fiore dei liberi också men träningskamraten flyttade det fick bli enbart tyska skolan.
Publicerat Mars 24, 201016 yr Kör efter tyska, Ringeck just nu och Talhoffer tidigare. Har tränat lite efter fiore dei liberi också men träningskamraten flyttade det fick bli enbart tyska skolan. Tränar du på egen hand eller är du med i någon fäktklubb? Om du känner för att flytta ner till Linköpingstrakten så finns det en fäktklubb som kör Fiore-fäktning med allt vad det innebär (obeväpnat/dolk, brottning, svärd, spjut och kominationer av detta). Tror att de också tränar lite svärd & bucklare också, fast det är ju inte Fiore Var själv med där under 3-4 år men har nu lagt fäktningen lite på is då huvudtränaren och min bästa träningspartner flyttade från stan. Vi hade precis börjat träna rapir enligt Capo Ferros system. Kul som sjuttom men väldigt plågsamt
Publicerat Mars 24, 201016 yr Hej och välkommen. Kul med en fågekskådanande jägare till på forumet. Lasse
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Tränar du på egen hand eller är du med i någon fäktklubb? Om du känner för att flytta ner till Linköpingstrakten så finns det en fäktklubb som kör Fiore-fäktning med allt vad det innebär (obeväpnat/dolk, brottning, svärd, spjut och kominationer av detta). Tror att de också tränar lite svärd & bucklare också, fast det är ju inte Fiore Var själv med där under 3-4 år men har nu lagt fäktningen lite på is då huvudtränaren och min bästa träningspartner flyttade från stan. Vi hade precis börjat träna rapir enligt Capo Ferros system. Kul som sjuttom men väldigt plågsamt Kör i en förening som egentligen inte är inriktad på fäktning men vi var tillräckligt många för att vilja dra igång en fäktningsgrupp. Linköping är ju tyvär lite långt bort, annars var ju fiore rätt skoj. Har kört en hel del annat än långsvärd också tidigare men fastnade verkligen för långsvärdet, det är ett grymt kul vapen oavsett vilka tekniker man använder.
Publicerat Mars 25, 201016 yr Har kört en hel del annat än långsvärd också tidigare men fastnade verkligen för långsvärdet, det är ett grymt kul vapen oavsett vilka tekniker man använder. Ja verkligen! Det har dessutom hög imponeringsfaktor Folk tittar både en och två gånger när de ser vad det är man håller i händerna. Jag är visserligen partisk men jag tycker att den italienska fäktningen är så vacker att titta på. Det är som dans med svärd Håller ni på något med frifäktning också?
Publicerat Mars 25, 201016 yr Vad menar du med frifäktning? Fri form eller sparring? Hm...hur ska jag förklara det? Vi tränade enligt övningar som Guy Windsor (http://www.swordschool.com/) har skapat och dessa utfördes alltid i kontrollerat tempo. I frifäktningen använde vi alla tekniker vi hade lärt oss för att fäktas utan att ha övningarna att gå efter. Det är så nära långsvärdsduell man kan komma. Frifäktningen används för att se hur man reagerar under press, ofta blir teknikerna helt åt h-e . Vi krängde på oss fäktjacka, knä- och armbågsskydd, halskrage i läder, frifäktningsrustning, fäktmask och stålhandskar för dessa "dueller". Vet inte om du blev något klokare av min förklaring
Publicerat Mars 25, 201016 yr Författare Du menar antagligen fullkontaktssparrning. Det lägger vi en del tid på. Oftast har vi 50% sparring just för att lära oss att verkligen använda teknikerna fullt ut. Vi kör alltså olika övningar (mest parövningar) i lågt tempo för att lära oss rörelserna och då har vi alla rörelser förutbestämda, sedan kör vi sparrning för att lära oss använda teknikerna fullt ut och då är det helt improviserat, man använder dom tekniker man finner lämpligast för situationen och det går otroligt snabbt. Vi använder dock bara hand och ansiktsskydd i sparrningen och kör mest med trä men även en del med blankt stål för dom av oss som har hållt på ett tag och vet vad vi gör. Vi kör efter Göteborg historiska fäktskolas manualer föresten, om du vill kika lite på den tyska skolans tekniker så är deras grundhäfte en bra början. http://www.ghfs.se/
Publicerat Mars 25, 201016 yr Du menar antagligen fullkontaktssparrning. Det lägger vi en del tid på. Oftast har vi 50% sparring just för att lära oss att verkligen använda teknikerna fullt ut. Vi kör alltså olika övningar (mest parövningar) i lågt tempo för att lära oss rörelserna och då har vi alla rörelser förutbestämda, sedan kör vi sparrning för att lära oss använda teknikerna fullt ut och då är det helt improviserat, man använder dom tekniker man finner lämpligast för situationen och det går otroligt snabbt.Vi använder dock bara hand och ansiktsskydd i sparrningen och kör mest med trä men även en del med blankt stål för dom av oss som har hållt på ett tag och vet vad vi gör. Vi kör efter Göteborg historiska fäktskolas manualer föresten, om du vill kika lite på den tyska skolans tekniker så är deras grundhäfte en bra början. http://www.ghfs.se/ Det är troligen samma sak, ja. Vi kallar dock vårt frifäktning (eftersom SESH benämner det free play och det är den bästa översättningen) och det är bara stålsvärd som gäller. Tror att anledningen är att teknikerna inte funkar lika bra med träsvärd pga balans och andra faktorer. Bäst funkar ju teknikerna med skarpa svärd men det är måttligt intressant att sätta sådana i händerna på nybörjare Vi använder dock endast frifäkningen för att se hur bra man kan använda de inlärda teknikerna under press och det är inget som görs i inlärningssyfte. Som åskådare ser man direkt att garderna blir sämre, anfallen inte lika rena och avstånden är helt fel. De som börjar med frifäktning har tränat regelbundet i minst ett par år och är de duktigaste i klubben (och de mest ruinerade med tanke på vad utrustningen kostar). Jag har kollat in de tyska teknikerna en del och vissa saker är rätt lika det italienska. Fast jag begriper inte ett ord av de olika gardernas namn Jag är nog lite för inkörd på det lite "fjolliga" italienska köret
Publicerat Mars 26, 201016 yr Författare Det är troligen samma sak, ja. Vi kallar dock vårt frifäktning (eftersom SESH benämner det free play och det är den bästa översättningen) och det är bara stålsvärd som gäller. Tror att anledningen är att teknikerna inte funkar lika bra med träsvärd pga balans och andra faktorer. Bäst funkar ju teknikerna med skarpa svärd men det är måttligt intressant att sätta sådana i händerna på nybörjare Vi använder dock endast frifäkningen för att se hur bra man kan använda de inlärda teknikerna under press och det är inget som görs i inlärningssyfte. Som åskådare ser man direkt att garderna blir sämre, anfallen inte lika rena och avstånden är helt fel. De som börjar med frifäktning har tränat regelbundet i minst ett par år och är de duktigaste i klubben (och de mest ruinerade med tanke på vad utrustningen kostar).Jag har kollat in de tyska teknikerna en del och vissa saker är rätt lika det italienska. Fast jag begriper inte ett ord av de olika gardernas namn Jag är nog lite för inkörd på det lite "fjolliga" italienska köret Ja free play är samma sak som sparrning. Jag tycker ju att man har inte lärt sig teknikerna ordentligt innan man kan använda dom i sparrning. Visst blir det inte lika klockrent som i övningar men desto mer man tränar desto bättre blir det. Håller med om att trä inte funkar lika bra som stål, blankt stål och skarpt stål har jag dock aldrig märkt någon större skillnad på, jag har förvisso mest kört med blankt stål men tycker att balansen och tyngden har mer betydelse. Vad kör ni med för svärd på blankvapenbiten? Väljer folk fritt eller har ni särkilda modeller och fabrikat ni köper in?
Publicerat Mars 26, 201016 yr Ja free play är samma sak som sparrning. Jag tycker ju att man har inte lärt sig teknikerna ordentligt innan man kan använda dom i sparrning. Visst blir det inte lika klockrent som i övningar men desto mer man tränar desto bättre blir det. Håller med om att trä inte funkar lika bra som stål, blankt stål och skarpt stål har jag dock aldrig märkt någon större skillnad på, jag har förvisso mest kört med blankt stål men tycker att balansen och tyngden har mer betydelse. Vad kör ni med för svärd på blankvapenbiten? Väljer folk fritt eller har ni särkilda modeller och fabrikat ni köper in? Vi använder mestadels Pavel Mocs svärd eftersom de är så bra och välbalanserade men ändå prisvärda. Själv har jag ett Embelton Syle, det som syns på min profilbild. Det är underbart lätt och trevligt att fäkta med Skillnden mellan oskarpa och skarpa svärd är att de skarpa eggarna biter sig fast i varandra vilket gör att teknikerna funkar som de ska. De oskarpa svärden glider bara. I alla fall inom den italienska fäktningen så utnyttjar man ju kraften från motståndarens svärd för att sätta sitt eget i rörelse och sätta svärdet i huvudet på motståndaren (ex om man gör en fenestra som försvar på ett fendentehugg). Detta funkar oändligt mycket bättre med skarpa svärd. Det är svårt att förklara bättre utan att kunna demonstrera
Publicerat Mars 26, 201016 yr Författare Pavel moc är bra grejer, testade ett embelton på saltvik som var sjukt lätt. Jag har själv inte införskaffat mej ett pavel moc svärd ännu, trots att man är inne på tionde året i fäktning men jag har sagt att när mitt nuvarande långsvärd går sönder så blir det pavel moc, problemet är bara att mitt nuvarande håller alldeles för bra. Jag tror att jag förstår vad för typ av tekniker du menar, får ta och testa lite nästa gång jag kör skarpt.