Publicerat Mars 26, 201016 yr Fick idag min licens på en T3. Tikka T3 s/s lite camo med gängad pipa. Frågan lyder, behövs en inskjutning? Tikka garanterar ju en MOA direkt ur lådan och har vad jag förstått provskjutit vapnet...eller är jag ute och cyklar? (och jag menar givetvis inte inskjutning av riktmedlet )
Publicerat Mars 26, 201016 yr Break in ska göras på alla nya pipor.. Om man nu vill kunna rengöra den riktigt någon gång.
Publicerat Mars 26, 201016 yr Författare Break in ska göras på alla nya pipor.. Om man nu vill kunna rengöra den riktigt någon gång. aaaaahh...så heter det ja. Ok, svar på frågan
Publicerat Mars 26, 201016 yr Vad ska du göra för break-in då? En gång när jag kom till skjutbanan så var nån stolle där som skulle göra break-in med 120 skott på sin Tikka T3 Han hade att göra, kan jag säga. Och hade en boresnake till sitt förfogande Jag gjorde ingen break-in alls på min TRG-22 och har inte ångrat det hittills (762 skott senare).
Publicerat Mars 26, 201016 yr En gång när jag kom till skjutbanan så var nån stolle där som skulle göra break-in med 120 skott på sin Tikka T3 Han hade att göra, kan jag säga. Och hade en boresnake till sitt förfogande Hahaha, det var nog det bästa sättet att slösa tid på jag nånsin hört
Publicerat Mars 26, 201016 yr Hahaha, det var nog det bästa sättet att slösa tid på jag nånsin hört Kanske lite dyrt.. Men ska det va, så ska det va!
Publicerat Mars 26, 201016 yr Break-in är ett otroligt bra skäl för att få panga ordentligt med en ny bössa Det finns lite olika teorier om detta vad jag förstår och min teori är följande: Är man vapenvårdsfanatiker som mig själv så skall man göra en break-in enligt konstens alla regler. Är man inte intresserad av vapenvård och kommer på sin höjd att peta ur lite lort när bössan blir allt för grisig så kan man bortse från detta...
Publicerat Mars 26, 201016 yr Hahaha, det var nog det bästa sättet att slösa tid på jag nånsin hört Antagligen nån på Jaktia som gav honom dessa råd, en packe ammo, och en boresnake
Publicerat Mars 26, 201016 yr Kanske lite dyrt.. Men ska det va, så ska det va! Absolut, man då kan man väl kosta på sig lite borstar och rätt vätskor så att det verkligen gör någon skillnad också. Troligtvis så förvärrade han bara saken med enbart en boresnake
Publicerat Mars 26, 201016 yr Absolut, man då kan man väl kosta på sig lite borstar och rätt vätskor så att det verkligen gör någon skillnad också. Troligtvis så förvärrade han bara saken med enbart en boresnake Det kan man gott tycka. Tror jag ska inhandla lite riktiga saker innan jag köper ännu en pang, vilket inte det kommer vara så långt till.. Hoppas jag.
Publicerat Mars 26, 201016 yr http://www.vapenvardsbutiken.se/ Jo du. Precis därifrån jag tänkte lägga en beställning...
Publicerat Mars 26, 201016 yr Vapenhandlare kan ställa till det. Var med när en kille skulle breaka in sin studsare på pappälgen, visserligen med nån risig läskstång och bronsborste, men solventer m.m saknades. Får en känsla av att vissa handlare råder sina kunder till break in, men vet inte själva hur en korrekt sådan ska utföras.
Publicerat Mars 27, 201016 yr "Break in" gör man för att pipan ska bli lättare att hålla ren och förlänga livslängden. Jag kan lova att det är värt mödan. När jag började tävlingsskjuta visste jag inte ens vad "brejk in" var för något. Det fick jag äta upp, efter några enkel- och dubbelskottstävlingar i viltmål... Sen behöver det inte vara så krångligt dom det beskrivs ibland. Boresnake? På ett gevär som kan dras från patronäget? ajaj... Vapenvårdsbutiken kan rekommenderas, och där köper man en läskstång från Dewey, samt ett par bra solventer så blir det ganska kul med inskjutningen. //Danne
Publicerat Mars 28, 201016 yr Vad är det som händer med ytan i pipan efter en korrekt utförd break in? Att det kommer koppar i pipan som man sen drar bort har jag förstått men vad händer rent tekniskt, eller kanske kemiskt, med pipan som gör den lättare att hålla ren sen som jag förstått är syftet med en break in?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Vad jag har förstått så handlar det igentligen om att polera upp loppet med kulor. Dvs, man borde igentligen kunna utföra breakin med polerpasta?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Vad jag har förstått så handlar det igentligen om att polera upp loppet med kulor. Dvs, man borde igentligen kunna utföra breakin med polerpasta? Aha, täppa porer i metallen då kanske? Polerpasta... men då luktar det ju inte krut och smäller inte
Publicerat Mars 28, 201016 yr kan man göra break-in på en begagnad bössa för att efter det underlätta rengöringen? eller är loppet kört?
Publicerat Mars 28, 201016 yr Jag bräjkar in mina pipor med 3-5 skott numera. Orkar inte med nå mera. Har haft bössor som man fått skjuta 50 skott med innan det är klart.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Goven I en begagnad pipa blir det inte "break in" i dess rätta mening, men däremot kan man ge pipan en nystart och få den att skjuta bättre och vara lättare att hålla ren än någonsin tidigare. Visst finns det hopplösa fall om det är ett måndagsex eller om vapnet vanvårdats sanslöst av gamla ägare. Det är trots allt ganska få vapenägare som kan/orkar göra riktig pipvård och det syns ganska tydligt. Ofta har det bara använts "Jaktia solvent", kronfett eller liknande. En gammal Sako .308-pipa från 70-talet som var "slut" enligt den förra ägaren finns det långt liv kvar i. Jag hällde i "Butch Bore-shine", lät det verka några timmar (även starka solvent behöver tid), skrubbade rent och gjorde om proceduren två gånger till. Pipan skjuter så fint så, och loppet är skarpt. Det var värt besväret på en bössa för 2000 kr, som ju var "utskjuten" ...
Publicerat Mars 28, 201016 yr GovenI en begagnad pipa blir det inte "break in" i dess rätta mening, men däremot kan man ge pipan en nystart och få den att skjuta bättre och vara lättare att hålla ren än någonsin tidigare. Visst finns det hopplösa fall om det är ett måndagsex eller om vapnet vanvårdats sanslöst av gamla ägare. Det är trots allt ganska få vapenägare som kan/orkar göra riktig pipvård och det syns ganska tydligt. Ofta har det bara använts "Jaktia solvent", kronfett eller liknande. En gammal Sako .308-pipa från 70-talet som var "slut" enligt den förra ägaren finns det långt liv kvar i. Jag hällde i "Butch Bore-shine", lät det verka några timmar (även starka solvent behöver tid), skrubbade rent och gjorde om proceduren två gånger till. Pipan skjuter så fint så, och loppet är skarpt. Det var värt besväret på en bössa för 2000 kr, som ju var "utskjuten" ... precis det jag ville veta! tackar och bockar. sitter nämligen med en win 70 xtr i 6.5 som knappt ser skjuten ut. känns ju bra om man gör sitt yttersta för att den ska gå bra. sen är det ju kul att veta att det kan göra nytta med. det kan ju inte bli sämre tycker man. en .308 kan väl gå en herrans massa skott innan man behöver byta så det tror jag stenhårt på. men det är ju ändå en liten chansning.