Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad menar vapensmeden med detta ?

Featured Replies

Publicerat

Har en CG 3000 6,5x55 som jag hade tänkt fixa till lite grand t ex kokblånera ta bort korn och siktesblad montera baser och fästen och montera ljuddämpare men då säger han så här:

"Personligen skulle jag inte lägga ner några pengar på en CG 3000 (Sauer 80-90)du får aldrig tillbaka dom vid en försäljning,den har ett väldigt risigt andrahandsvärde,satsa stålet på nå´n annan pang istället"

och så här:

"Du kan bygga på nästan vad som helst,Sako,Tikka HVA 1900,Rem 700,Win 70, you name it!Men inte CG 3000"

Alltså vad menar han skulle den vara så dålig att det inte lönar sig eller vad är det annars ?

Jag bara undrar!

Ni som har kunskaper om detta kan väl kommentera för själv har jag aldrig "hottat/moddat" nån pang som jag ägt.

Hade tänkt lämna in den till smeden men nu vet jag inte.

Publicerat

vet inte hur det är med just ditt vapen men så som jag har fått lära mig så får man nästan ALDRIG tebax pengarna på vapenbygge/fixande.

möjligen om man bygger det ultimata vapnet o hittar den ultimata köparen men den risken är inte såååååå stor.

jag är iaf relativt säker att man förlorar pengar hur man än gör. men kan inte tänka mig att de skulle va så stort problem o kränga en 3000?!?

Publicerat

3000 är väl modellen med låsklackar bak som poppar ut då man stänger bulten. Det systemet vill flexa för mycket och sträcker hylsorna ordentligt. Kan va därför han avråder dig.

Publicerat
  • Författare

Jo men inte har jag ju tänkt kränga den direkt efter att jag gjort dessa grejjer!

Började fundera om det är några tekniska grejjer som gör det omöjligt!

Har själv haft en WIn 70 och den var ju rena dyngan i jämförelse med CG3000 !!!!!!!!!!

så där förstår jag inte smedens resonemang.

Publicerat

Två saker som jag tänker på,

1 pipan är pressad på plats, inte gängad.

ie svårt, dyrt att pipa om

2 klackarna låser bak på bulten

medför viss sträckning av hylsor,

inte optimalt för handladdning/ompipning.

Sen är det är det ju som så att din smed är ärlig, lägg 5 000 kr på att fixa till pangen och det kommer inte ge 500 kr extra åter på ett säljpris,

skall du inte sälja pangen, tja då är det inget argument.

Det är ingen dålig pang, men den är inte heller något jag skulle välja, min far har en trycket är udda.

/Christian

Publicerat
Har själv haft en WIn 70 och den var ju rena dyngan i jämförelse med CG3000 !!!!!!!!!!

Nu får du nog förklara vad du menar. Du hittar nog inte en smed i världen som håller med om det.

Publicerat
  • Författare

Ingen precision i den fast den var plastbäddad och mkt dåligt trycke i och för sig var den original men men, jag kanske gjorde en miss då som sålde den ? :lol:

Publicerat

Dålig precision kan bero på många saker inte bara bäddning. Vilken kaliber var det? Trycket går att få riktigt bra på win 70 om man vet hur man ska justera det. Kan behöva en bryning av ytor åxå. På mitt behövdes det inte. Det är justerat till ca 1 kg utan släp alls. Det går att få ner till ca 0,8 kg om man vill.

IMHO så har du nog gjort ett nerköp men trivs du med en 3000 så kör du med den. Men den har som sagt sina nackdelar och att utgå med den som bas för ett bygge är nog mindre klokt. Men laddar du så var beredd på att köpa en hylstrimmer om du inte har en :lol:

Publicerat

Har haft en 3000 en gång, och det som var bra var väl kolvhalssäkringen och slutstycksången, sköt helt ok.

Men dom brukar ju gå och hitta för en spottstyver, så han har ju en bra poäng i att det knappast är nåt att lägga pengarna på. Winchester 70 är en BRA mekaninsm.............

Publicerat
  • Författare
Dålig precision kan bero på många saker inte bara bäddning. Vilken kaliber var det? Trycket går att få riktigt bra på win 70 om man vet hur man ska justera det. Kan behöva en bryning av ytor åxå. På mitt behövdes det inte. Det är justerat till ca 1 kg utan släp alls. Det går att få ner till ca 0,8 kg om man vill.

IMHO så har du nog gjort ett nerköp men trivs du med en 3000 så kör du med den. Men den har som sagt sina nackdelar och att utgå med den som bas för ett bygge är nog mindre klokt. Men laddar du så var beredd på att köpa en hylstrimmer om du inte har en :lol:

Det var en .308 och CG 3000 fick jag av min far när han la av med jakten så den kostade mig inte en spänn :blink:

Publicerat

Jägarn, var det möjligtvis en Featherweight i 6,5 du hade?

Publicerat
  • Författare
Har haft en 3000 en gång, och det som var bra var väl kolvhalssäkringen och slutstycksången, sköt helt ok.

Men dom brukar ju gå och hitta för en spottstyver, så han har ju en bra poäng i att det knappast är nåt att lägga pengarna på. Winchester 70 är en BRA mekaninsm.............

Bra att du skrev det om slutstycksgången för det var väl bland det värsta jag upplevt i Win 70 . Den var trögare än trög och vad det berodde på har jag ingen aning om :lol:

Publicerat
  • Författare
Jägarn, var det möjligtvis en Featherweight i 6,5 du hade?

Nope en win 70 westerner

Publicerat

Slutstycksgången kan bero på dålig bäddning. Får du spänningar så kröker man lådan då man drar skruvarna. Inte mycket men tillräckligt för att det ska kärva och kan lova att det inte är bra för precisionen heller. Hade du oljat slutstycket nånting? Min kräver en tunn oljefilm för att gå riktigt lent.

Publicerat

Hur dåligt sköt den egentligen och vad matade du den med. Lite ointressant då bössan är såld kanske men ändå tycker jag det är intressant då dom brukar skjuta bra. Varför jag frågade om det var en Featherweight var för att min var en sån i begynnelsen och den sköt skit då pipan blev varm och det blir den rätt fort med den profilen.

Publicerat
  • Författare
Hur dåligt sköt den egentligen och vad matade du den med. Lite ointressant då bössan är såld kanske men ändå tycker jag det är intressant då dom brukar skjuta bra. Varför jag frågade om det var en Featherweight var för att min var en sån i begynnelsen och den sköt skit då pipan blev varm och det blir den rätt fort med den profilen.

I början så sköt jag Kronans men övergick till Jaktmatch när jag fick veta att det inte kanske var att rekommendera.

Kan det ha varit det att det blev nåt med pipan efter att man skjutit kronskott eller ?

Publicerat
  • Författare
Slutstycksgången kan bero på dålig bäddning. Får du spänningar så kröker man lådan då man drar skruvarna. Inte mycket men tillräckligt för att det ska kärva och kan lova att det inte är bra för precisionen heller. Hade du oljat slutstycket nånting? Min kräver en tunn oljefilm för att gå riktigt lent.

Jo då jag oljade in slutstycket och det blev lite bättre men inte att jämföra med den fina slutstycksgången i CG3000

Publicerat
I början så sköt jag Kronans men övergick till Jaktmatch när jag fick veta att det inte kanske var att rekommendera.

Kan det ha varit det att det blev nåt med pipan efter att man skjutit kronskott eller ?

Körde inte knektarna med nån stålmantlad historia? Ska inte säga att det var därför men sköt den bra innan så kan det ju va en orsak.

Jo då jag oljade in slutstycket och det blev lite bättre men inte att jämföra med den fina slutstycksgången i CG3000

Vissa bössor har bara bättre slutstycksgång, se bara på Rem 700 och 1900 tex.

Publicerat
Har en CG 3000 6,5x55 som jag hade tänkt fixa till lite grand t ex kokblånera ta bort korn och siktesblad montera baser och fästen och montera ljuddämpare men då säger han så här:

"Personligen skulle jag inte lägga ner några pengar på en CG 3000 (Sauer 80-90)du får aldrig tillbaka dom vid en försäljning,den har ett väldigt risigt andrahandsvärde,satsa stålet på nå´n annan pang istället"

och så här:

"Du kan bygga på nästan vad som helst,Sako,Tikka HVA 1900,Rem 700,Win 70, you name it!Men inte CG 3000"

Alltså vad menar han skulle den vara så dålig att det inte lönar sig eller vad är det annars ?

Jag bara undrar!

Ni som har kunskaper om detta kan väl kommentera för själv har jag aldrig "hottat/moddat" nån pang som jag ägt.

Hade tänkt lämna in den till smeden men nu vet jag inte.

Håller med din smed fullständigt!

Lägg inte ner en cent på en CG3000! Jag var sinnesförvirrad för något år sedan och var inne på att köpa mig en CG3000 sporter, som tur var tog Henrik dessa dumma tankar ur huvudet på mig :lol:

Har bland annat en kille i vårt jaktlag som missat merparten av de älgar han fått levererade till sig pga sin CG3000. Säkringen fungerar inte som den ska, den hakar fast, leder till klick så man får säkra för att sedan osäkra igen för att i sin tur efter det kunna avlossa skott. Men då brukar de drivna älgarna redan vara förbi.

Som regel är en CG3000 en osäker bössa över lag!

MAO, satsa pengarna på något bättre är mitt tips!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Håller med din smed fullständigt!

Lägg inte ner en cent på en CG3000! Jag var sinnesförvirrad för något år sedan och var inne på att köpa mig en CG3000 sporter, som tur var tog Henrik dessa dumma tankar ur huvudet på mig :lol:

Har bland annat en kille i vårt jaktlag som missat merparten av de älgar han fått levererade till sig pga sin CG3000. Säkringen fungerar inte som den ska, den hakar fast, leder till klick så man får säkra för att sedan osäkra igen för att i sin tur efter det kunna avlossa skott. Men då brukar de drivna älgarna redan vara förbi.

Som regel är en CG3000 en osäker bössa över lag!

MAO, satsa pengarna på något bättre är mitt tips!

MVH/Jocke

Jag har smörjt säkringen på min och den fungerar ypperligt och har inte ännu missat en älg med den !!! ^_^

Publicerat
Jag har smörjt säkringen på min och den fungerar ypperligt och har inte ännu missat en älg med den !!! :lol:

Vill du blunda och skrika connie_mini_lalalalala.gif Så behöver man inte fråga om synpunkter och svar..

Publicerat
Jag har smörjt säkringen på min och den fungerar ypperligt och har inte ännu missat en älg med den !!! ^_^

Det var kanske inte just det senariet jag misstänkte skulle hända dig. Det tyder dock på vilken skit till kvalitet det är. Då jag vet tusen jägare/skyttar som ryggar tillbaka när man nämner CG3000, varför? jo för att den har ett dåligt rykte om tvivelaktig kvalitet! Thats it :lol:

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Vill du blunda och skrika connie_mini_lalalalala.gif Så behöver man inte fråga om synpunkter och svar..

Men herregud vad är du för en forumpolis nu får du väl ge dig :lol:

Publicerat
  • Författare
Det var kanske inte just det senariet jag misstänkte skulle hända dig. Det tyder dock på vilken skit till kvalitet det är. Då jag vet tusen jägare/skyttar som ryggar tillbaka när man nämner CG3000, varför? jo för att den har ett dåligt rykte om tvivelaktig kvalitet! Thats it :lol:

MVH/Jocke

Hehe ja men den fäller en och annan älg ännu ... ^_^

Publicerat
Hehe ja men den fäller en och annan älg ännu ... :lol:

Frågan är om det var det som var utgångsfrågan i ämnet? Nä det var det ju inte. Din utgångsfråga var varför smeden sa som han gjorde. Du har fått mer än ett svar på din fråga således borde det vara överstökat.

Väljer du sedan att gå till en sjö och hälla ut din spargris rakt ner i dyngan på bottnen så är det upp till dig. Du har nu fått svar på din fråga vilket borde vara tanken med tråden!

MVH/Jocke