Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad menar vapensmeden med detta ?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Frågan är om det var det som var utgångsfrågan i ämnet? Nä det var det ju inte. Din utgångsfråga var varför smeden sa som han gjorde. Du har fått mer än ett svar på din fråga således borde det vara överstökat.

Väljer du sedan att gå till en sjö och hälla ut din spargris rakt ner i dyngan på bottnen så är det upp till dig. Du har nu fått svar på din fråga vilket borde vara tanken med tråden!

MVH/Jocke

Men du Joacim och Dunderklumpen verkar ta allt så allvarligt och ser inte smileysarna efter mina inlägg!

Nåväl det var inte det som var frågan utan NU har jag fått svar på den.

Tack för alla svar jag fått och då menar jag verkligen alla !

SLUTSATS:

Som det verkar av nästan alla inlägg så är det tydligen inte värt att satsa pengar på CG:n och det accepterar jag.

Nog om detta!!

Publicerat
Det var kanske inte just det senariet jag misstänkte skulle hända dig. Det tyder dock på vilken skit till kvalitet det är. Då jag vet tusen jägare/skyttar som ryggar tillbaka när man nämner CG3000, varför? jo för att den har ett dåligt rykte om tvivelaktig kvalitet! Thats it :lol:

MVH/Jocke

Njae - nu ska "sortera" lite här va.....

Sauer 80/90 är en kvalitespang - från mynning till kolvkappa. Den som påstår att den är av "tvivelaktig kvalitet" vet nog fasen inte vad han/hon pratar om.

Den utvecklades framför allt för den amerikanska marknaden där målet var att man skulle ha marknadens bästa slutstycksgång i premiumsegmentet. Vilket man också hade. I jmf med den löjligt överreklamerade 1900:an så är det som att jämföra en rysk Lada med en BMW.

Och att jmf med en Win70 som möjligen innan 1964 var att kalla ett premiumvapen - men sedan dess är armerikanskt massproducerat grovsmide som då icke gör ngn glad. Till och med turkarna gör ju bättre i från sig i dag.

Men den har nu en del - sak vi kalla det - bieffekter. Den sträcker hylsor (rörliga klackar bak) den är knölig att pipa om - men å andra sidan är den jävligt smäcker vid pipmuttern och den är känd för sin balans och förighet. Den består i slutstycket av mer delar än en kompplett m/98 gör totalt. Så den är knölig att skruva i, en notoriskt hopplös pang om den strular för "gemene man".

Ska man ha en ska man gilla att göra rent - eller rättare gilla att betala för att ngn som kan ska hålla den ren. Olja ska man bruka extremt försiktigt - och om man ska ska det vara olja som under inga omständigheter härdar över tid eller styvnar vid kyla.

Att den har ett grundmurat uselt rykte i sverige ser jag mer som att de flesta svenska jägare inte ska ha sofistikerade vapen utan lämpligen ska förses med nått passande brytspett man kan misshandla å det grövsta. Att ha en 90 och tro att det är som den gamla 1600:an man hade innan är som att köpa en Ferrari och sedan envisas med att köra ungarna till dagis med den på vintern. Och då gnälla över vilken kass vinterbil man har. Då har man köpt fel bössa till fel sak.

Så i mina ögon har smeden delvis rätt - men han är mest lat..... Med dess rykte är det ett korkat "Ämne" att "bygga" på, det är pengarna i sjön - jag brukar alltid framhålla Tikka m/55 och m/65 som de mest lämpade för slika övningar. Men att påstå att bössan är kass bara för att svenska jägare är puckon och inte fattar vad de har är att dra saker lite för långt.

/T

Publicerat
Men du Joacim och Dunderklumpen verkar ta allt så allvarligt och ser inte smileysarna efter mina inlägg!

Nåväl det var inte det som var frågan utan NU har jag fått svar på den.

Tack för alla svar jag fått och då menar jag verkligen alla !

SLUTSATS:

Som det verkar av nästan alla inlägg så är det tydligen inte värt att satsa pengar på CG:n och det accepterar jag.

Nog om detta!!

Visst såg jag de gula gubbarna i dina inlägg. Men för att få slut på småpratet eller inlägg som "den dödar älgar, det bara är så" så valde jag att lägga upp det sista inlägget som jag gjorde.

MVH/Jocke

Publicerat

Sauer 80/90 är en kvalitespang - från mynning till kolvkappa. Den som påstår att den är av "tvivelaktig kvalitet" vet nog fasen inte vad han/hon pratar om.

Den utvecklades framför allt för den amerikanska marknaden där målet var att man skulle ha marknadens bästa slutstycksgång i premiumsegmentet. Vilket man också hade. I jmf med den löjligt överreklamerade 1900:an så är det som att jämföra en rysk Lada med en BMW.

Och att jmf med en Win70 som möjligen innan 1964 var att kalla ett premiumvapen - men sedan dess är armerikanskt massproducerat grovsmide som då icke gör ngn glad. Till och med turkarna gör ju bättre i från sig i dag.

Men den har nu en del - sak vi kalla det - bieffekter. Den sträcker hylsor (rörliga klackar bak) den är knölig att pipa om - men å andra sidan är den jävligt smäcker vid pipmuttern och den är känd för sin balans och förighet. Den består i slutstycket av mer delar än en kompplett m/98 gör totalt. Så den är knölig att skruva i, en notoriskt hopplös pang om den strular för "gemene man".

Ska man ha en ska man gilla att göra rent - eller rättare gilla att betala för att ngn som kan ska hålla den ren. Olja ska man bruka extremt försiktigt - och om man ska ska det vara olja som under inga omständigheter härdar över tid eller styvnar vid kyla.

Att den har ett grundmurat uselt rykte i sverige ser jag mer som att de flesta svenska jägare inte ska ha sofistikerade vapen utan lämpligen ska förses med nått passande brytspett man kan misshandla å det grövsta. Att ha en 90 och tro att det är som den gamla 1600:an man hade innan är som att köpa en Ferrari och sedan envisas med att köra ungarna till dagis med den på vintern. Och då gnälla över vilken kass vinterbil man har. Då har man köpt fel bössa till fel sak.

Så i mina ögon har smeden delvis rätt - men han är mest lat..... Med dess rykte är det ett korkat "Ämne" att "bygga" på, det är pengarna i sjön - jag brukar alltid framhålla Tikka m/55 och m/65 som de mest lämpade för slika övningar. Men att påstå att bössan är kass bara för att svenska jägare är puckon och inte fattar vad de har är att dra saker lite för långt.

/T

Alla är saliga i sin tro. Du i din, jag i min :lol:

Att jag utryckte mig klumpigt ser jag nu. Skulle varit mer i stil med. Presitionsarbetad bössa som är ett helvete om det börjar djävlas och du behandlar den fel ^_^

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

/T

Av alla svar var detta det mest utförliga stort tack för det PMT

Det var en del positiva och en del negativa punkter men det är OK, man ska ha med både positiv och negativ kritik .

Publicerat

Det är ju bara fråga alla som skruvar i bössor vilken som är bättre utgångspunkt om man ska bygga om den. Rätt säker att du får ett enhälligt svar B)

Att Win liksom Rem är amerikanskt grovsmide råder inga tvivel om, jag har aldrig påstått annat. Men, dom blir riktigt bra när man får jobba lite med dom och funktionsmässigt skulle jag aldrig välja nåt pickel med lösa låsytor.

Har som sagt aldrig haft nån men hur är dom i kyla och väta? Finns det chans att dom inte låser eller går dom inte att stänga om det tex fryser i mekaniken?

Publicerat
  • Författare

Än så länge har den fumgerat i kyla och väta inga problem alls men har dock haft den bara de 3 senaste säsongerna innan dess har Farsan haft den sen mitten av 80 talet och vad jag vet har det aldrig varit något problem.

Publicerat
Än så länge har den fumgerat i kyla och väta inga problem alls men har dock haft den bara de 3 senaste säsongerna innan dess har Farsan haft den sen mitten av 80 talet och vad jag vet har det aldrig varit något problem.

Ok, kändes bara som nåt som kunde falera under vissa omständigheter.

Publicerat

Varför lägger sig smeden i vad du får för andrahandsvärde på pangen? Ska väl han fullkomligt skita i? Låter snarare som att han inte vet hur man pular med en Sauer och av den anledningen avråder dig...

Slutstycksgången på Sauer brukar vara riktigt bra emöm.

Publicerat
Det är ju bara fråga alla som skruvar i bössor vilken som är bättre utgångspunkt om man ska bygga om den. Rätt säker att du får ett enhälligt svar :huh:

"Bygge" eller "bygga om" brukar ju betyda att man skapar en premium pang med ett personligt stuk - lite som forna tiders Volvotrimmare. Fast med den skillnaden att en trimmad Volvo förblir ett primitivt fordon då kanske.....

Men nu var det knappast "bygge" som är vad det handlade om - förr en "uppfräshning" och det är en helt annan sak. Därtill är det ju löjligt att börja ett bygge på vad som redan är ett premiumvapen - lite som att trimma en Ferrari - den går fort nog redan .... Sedan kan jag tycka att den där skithusrullen inte har på en pipa att göra av något som helst skäl - men det är bara jag det.

Så svaret på fråga vad som lämpar sig för ett "bygge" är ju en ganska klassisk lista: Winchester, Remington, gamla Sako, gamla Tikka, alla herrans 98:or, BRNO.... Orsaken för alla är att de är av en sund grundkonstruktion - för de två första är det huvudsakliga argumentet att det mesta "lull-lull" finns färdigt att köpa över disk, nackdelen är att de som regel är så uruslet gjorda att man som regel måste lägga lika mycket jobb på att rätta till som man måste lägga på att göra specialmojänger till alla de andra. Men det finns nog få som skulle säga att en Kimber från tidigt 80-tal är ett dåligt val för ett bygge... Eller en Mannlicher för den delen.... Men outgrundligt korkat val. Liksom att en Sauer 90 är ett jävligt dumt val om man nu bara ska behålla låda och bult....

Att Win liksom Rem är amerikanskt grovsmide råder inga tvivel om, jag har aldrig påstått annat. Men, dom blir riktigt bra när man får jobba lite med dom och funktionsmässigt skulle jag aldrig välja nåt pickel med lösa låsytor.

Låsningen är garaterat säkrare än det mesta annat om vi håller oss till bultbössor. Genom att pipmuttern saknar urtag är den smäcker, stark och skulle nu hylsan haverera så kan inte skiten komma ut. Ngt som alla bössor med låsningen fram får leva med i ngn form - klackarna måste ju in nånstans i muttern och sedan vridas en bit..... Kvar blir du spåret som är öppet. Men Sauers låsning är på 90:an komplicerad, onödigt komplicerad tom. Men kalla den inte osäker.....

Har som sagt aldrig haft nån men hur är dom i kyla och väta? Finns det chans att dom inte låser eller går dom inte att stänga om det tex fryser i mekaniken?

Klick är extremt vanligt - mest beroende på att man använder fel olja. Eller ännu värre fett. Fryser kan alla bössor göra om man får in lite vatten i dem - på den punkten är inte Sauern värre än andra. Matningsproblem är en annan klassisk åkomma. Det är nu ingen bössa jag rekommenderar till ngn egentligen - men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en själv. För den som förstår sig på bössan och uppskattar den efter dess förtjänster är det en mycket välskjutande och balanserad pang.

Men att kalla den "tvivelaktig kvalitet" är inte bara löjligt - det är nått annat. Alla delarna i låset är extremt välgjorda av ett bra material - ngt man inte kan anklaga Remington för tex...

Den är i ngn mening lite som en Flodman eller en Perazzi i hagelväg - inget för den retarderade primaten som tycker en Bacho 0669 är ett precisionsverktyg, men för den som har vett i skallen att sköta om dem alldeles utmärkta vapen....

Men det är vanligare att dessa vapen ses i händer på folk som tycks betrakta en 0669 som ett ytterst extremt finmekaniskt verktyg som urmakare måhända kan ha nytta av. Och då blir det som det blir.... Fel olja, förvarar den stående på kolven så diverse gucka rinner in i slutstycket, håller inte rent, blåser med tryckluft som man tvingar in mer skit i låset än innan, tvättar i skitig diesel, förvarar magasinet påfyllt, helst i fickan så diverse skit och fickludd hamnar i det..... Eller i korthet - uppför sig som en komplett idiot. Och bössan får det rykte den har. Märkligt då att den mig veterligen görs fortfarande, eller i alla fall till för nyligen. Vilket torde indikera att den bevisligen uppskattas efter förtjänst av andra....

Fast konstruktörerna måste ha haft en jävla rolig tid när de gjorde den - maken till överkonstruerad pang kan man svårligen finna.

/T

Publicerat
Varför lägger sig smeden i vad du får för andrahandsvärde på pangen? Ska väl han fullkomligt skita i? Låter snarare som att han inte vet hur man pular med en Sauer och av den anledningen avråder dig...

..........

Han är bara en smula lat....

/T

Publicerat

pmt, bössan är säkert bra konstruerad och nåra ingenjörer har fått sina våta drömmar uppfyllda då dom fick fria händer med den. Men då det gäller vapen är jag lite som en ryss, ju enklare och få delar desto bättre. Mindre som kan rackla. Du listade ju själv en hel del grejer man måste tänka på med en sån bössa. Räcker för mig att få gåshud ;)

Men hade faktiskt glömt vad det handlade om, det var ju inget bygge. Som jag sa tidigare, trivs du med bössan så skjut o njut!

Publicerat

Det finns massor man kan "anklaga" den bössan för - men inte bristande kvalitet. Så döm den gärna - men gör det på punkter där den bevisligen kanske inte är så där himskandets bra.....

Och det har jag inte sett ngt av i tråden, rent trams som vilar på hörsägen kan man ju fundera en del kring varför det dyker upp. Och jag undrar lite stillsamt om de som skriver i tråden ens sett en i verkligheten - utöver trådskaparen....

/T, som skruvat en hel del i 90:orna...

Publicerat

Jodå var tom på väg att köpa en men ändrade mig snabbt då jag såg "rapplet" :lol: