Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ultimat förstoring på 22lr

Featured Replies

Publicerat

Har enligt signatur ett stort skitsikte. för stort.

skambudar i nuläget på två sikten.

burris ff II 3-9-40

leupold vari-x II 2-7x33. för lite förstoring? vill ju kunna skjuta på 80 meter utan större problem. (tänkte också om man får en knäpp någon gång och vill skjuta älg kan det ju vara användbart)

vad tycker ni?

Publicerat
Har enligt signatur ett stort skitsikte. för stort.

skambudar i nuläget på två sikten.

burris ff II 3-9-40

leupold vari-x II 2-7x33. för lite förstoring? vill ju kunna skjuta på 80 meter utan större problem. (tänkte också om man får en knäpp någon gång och vill skjuta älg kan det ju vara användbart)

vad tycker ni?

Jag tycker att båda de förstoringarna fungerar bra till en 22 lr. Jag har en 3,5-10*42 på min 22 mag.

Mikael

Publicerat

Jag kör med en riktigt Tasco (dvs 80-talare) 3.5-10x50 på 22an. Använder till 90% 7x förstoring.

Publicerat
  • Författare
Jag kör med en riktigt Tasco (dvs 80-talare) 3.5-10x50 på 22an. Använder till 90% 7x förstoring.

är det för att den blir bäst i 7 ggr? leupolden kanske trivs bäst i 4-5 ggr?

Publicerat

Tycker 7x är lagom för det jag anänder bössan till. Pluppar duvor och kajor på gårdar och runt stall mest.

Plus att jag inbillar mig att träffläget kan påverkas en smula om man ändrar förstoring hela tiden, så då är 7x en bra kompromiss.

Ditt 6-18x skulle jag kunna tänka mig om det gick att få bra skärpa på 18x och kort håll, omkr 50 meter. De billigare sikten jag kollat i på hög förstoring har inte fixat det.

Publicerat

Tycker du ska prova med Vari X:en först.

Jag hade ju en Burris FF II 4,5-14x50 på just den bössan, och den vart topprank och lite otymplig med den tuben, och jag använde dessutom 6-8 ggr mest.

Hade jag haft nån av de VX 3-7x33 ledig när jag hade pangen, så hade jag garanterat testat en av dem på den, för jag upplever inte att Leupolden funkar sämre med maxförstoring, än vad den gör på lägre.

Men det kan ju vara individuellt iofs.

Publicerat

Jag har en fast 4X, fungerar ypperligt. Skjuter nötskrikor utan problem ut till närmare 100 meter.

Dock hade jag nog velat ha en 2-7 eller 3-9. Men en fast 6X torde funka fint med.

Publicerat
  • Författare
Tycker du ska prova med Vari X:en först.

Jag hade ju en Burris FF II 4,5-14x50 på just den bössan, och den vart topprank och lite otymplig med den tuben, och jag använde dessutom 6-8 ggr mest.

Hade jag haft nån av de VX 3-7x33 ledig när jag hade pangen, så hade jag garanterat testat en av dem på den, för jag upplever inte att Leupolden funkar sämre med maxförstoring, än vad den gör på lägre.

Men det kan ju vara individuellt iofs.

jo leupolden känns ju bättre då den är dyrare och inte är en instegsmodell (vari-x II?). sen vill jag som sagt ha bössan simdigare.

verkar som 7 ggr räcker. klarade prickskyttar 600 meter under ww2 med gg4 så borde jag klara en kråka på 80 :huh:. ska man bara få hem leupolden me. låter ju som om det skulle funka ypperligt.

tyckte redan innan jag satte på bushnellen att den skulle bli för stor. skjuta med 6ggr förstoring på 15 m? ;)

mbbohman- vet inte om det är något för dig men vill du testa får du det billigt. ska kolla mer på hög förstoring när jag skjuter i dagarna. har bara skjutit in på 6ggr hittils.'

edit: ringde på leupolden nu, köptes beggad på torsbo för 2300 för 13 år sedan. fint skick. 1700 överpris?

Publicerat
  • Författare

hittade en zeiss med 4 ggr fast förstoring o kristallklara linser för 1500 hos handlaren. varför skryter jag då inte över att jag köpt den. 26mm ringar och 1ans riktmedel B)

Publicerat
hittade en zeiss med 4 ggr fast förstoring o kristallklara linser för 1500 hos handlaren. varför skryter jag då inte över att jag köpt den. 26mm ringar och 1ans riktmedel ;)

Ettans riktmedel är ju inte fy skam... det är ju faktiskt en absolut spets och det är ju tunnare än något hårkors i världen :D

Sen kan ju ringarna vara bökigt...

Publicerat

Enkom för att vidga trådens ämne något,

jag anser att en 22 LR skall ha en tub med en tipp förstoring runt 12-16x,

varför, jo av den enkla anledning att det typiska målet för en 22 LR är litet, oftast sitter delvist dolt eller på annat sätt tarvar en extrem form av inriktning i målet.

Med 4-7x saknas denna möjlighet anser jag även om skyttet sker på de blygsamma avstånd som dikteras av en 22 LR.

Men detta är min ringa åsikt.

/Christian

Publicerat

Instämmer helt med Christian!

Har aldrig haft mindre än 12ggr på mina 22or, har ingen 22lr idag utan min 22Hornet fyller den platsen .

Har 14ggr på den och det löser alla situationer där kulor måste lirkas in mot små mål.

/Micke

Publicerat
  • Författare

jo jag håller med om detta. självklart är det bra med hög förstoring eftersom målen som sagt ofta är små. MEN. Hög förstoring och kikare av någorlunda kvalité går inte hand i hand iaf med min budget för 22an.

förstår vad ni menar men det kräver sin man (plånbok).

jag är om man använder ovannämnda term en mycket liten man, som studerar. men som samtidigt inte vill ha en bushnell på 22an som nästan är en halvmeter.

på sikt kanske bättre doningar med hög förstoring kommer på men tills dess, mindre och kvalité.

men nu spårar jag ut tråden. det var inte vad jag tyckte som spelade någon roll...

Publicerat
  • Författare
Ettans riktmedel är ju inte fy skam... det är ju faktiskt en absolut spets och det är ju tunnare än något hårkors i världen :o

Sen kan ju ringarna vara bökigt...

ringarna kostar nästan 1000 lappen. detta blir en total på nästan 2500. har ju redan ringar till 1" så då kan jag ju nästan köpa något annat för 2500. vet inte hur jag ska göra...

Publicerat
varför, jo av den enkla anledning att det typiska målet för en 22 LR är litet, oftast sitter delvist dolt eller på annat sätt tarvar en extrem form av inriktning i målet.

/Christian

Det där var ju riktigt tänkvärt, har aldrig sett på saken från den vinkeln tidigare. Har alltid tänkt: 22lr = kort håll = låg förstoring, men det ändrades faktiskt nu.

Publicerat

Jag har en fast 4 på min 22:a och det har jag varit nöjd med tills jag förra året gick några jaktstigar med den och resultatet blev inte vad det borde, då provade jag att sätta på Leupolden 3-9x40 och helt plötsligt så blev skyttet mycket bättre.

Sköt nog inte ett ända skott med förstoringen under 7 så jag röstar på att minst ha en 3-9 eller gärna mera.

Johan

Publicerat
Det där var ju riktigt tänkvärt, har aldrig sett på saken från den vinkeln tidigare. Har alltid tänkt: 22lr = kort håll = låg förstoring, men det ändrades faktiskt nu.

mmm..jag är, eller var, inne på samma linje som dig.

För mig har 22LR jakten alltid varit max 40 meter och på åtel, så där är 6-7 fullt tillräckligt.

Och järpen kör jag med järnsiktena på 22LR kombin.

Men smygjakt och längre skotthåll med lite grönsaker ivägen tarvar nog kanske större förstoring trots allt, men det är ju bara att prova sig fram, passar inte VX-en jaktformen, så byt till en större förstoring när kassan är bättre.

Publicerat

håller med Crisse,

.22 skall ha största gluggen av alla bössor <_<

har nu en 8-24x42 på min.

min förra bössa tror jag hade en 6-16-18xXX kommer inte riktigt ihåg.länge sen jag ägde den..

Publicerat

Beror väl som sagt på vad man ska göra..

Skjuter fågel och bushnelltuben som jag fick av Skurebo :rolleyes: 3-9x32 (?) fungerar helt lysnade! Visst, ska man skjuta klisterlapp på 80 meter tror jag det kan bli bekymmer men all jakat fixar man med lätthet faktiskt. Önskar nästan att jag hade ett likadant sikte till, hade suttit hyfsat ok på Horneten med.

Mvh!

Publicerat

Hittade en beggad Tasco från Japan 3-9x40 med tyska ettan hos en handlare för det facila priset av 300 riksdaler. Kunde inte låta bli...

Den sitter nu på 22:an och ska skjutas in i helgerna.

Den känns väldigt gedigen och med fina linser. Måste vara ett klipp. :huh::D

Sen undrar man ju vad Hippen och Skurebo har för förhållande. Fick du kikarn den 14:e feb, Hippen? B)

/Må

Publicerat
Sen undrar man ju vad Hippen och Skurebo har för förhållande.

/Må

Fråga inte sånt du inte vill veta svaret på :huh:

80-tals Tasco på 22an regerar B)

Publicerat
Sen undrar man ju vad Hippen och Skurebo har för förhållande. Fick du kikarn den 14:e feb, Hippen? B)

Den relationen tog sin början långt innan Internets intåg i våra liv.. :huh:

Mvh!

Publicerat

Har ett Pecar Berlin med fast förstorning på 8 gånger och är kanon nöjd med detta :D Och riktmedlet vet jag inte vad de heter De är en liten punkt och med hårstråstunt kors. Vet inte om detta är den ultimata förstorningen! Men för mej känns den perfekt :D För stunden iaf men har svårt att se att jag skulle byta ute ^_^

Publicerat
  • Författare

vad tror som en 6x42 meopta?

går det att använda en sån till vakjakt senare i livet?

Publicerat

Absolut med rätt riktmedel.

/Christian