Publicerat April 2, 201016 yr Författare Absolut med rätt riktmedel./Christian 6x42 2000 artemis riktmedel nr4?
Publicerat April 2, 201016 yr Författare tog mig tid nu att montera om siktet så att det iaf enligt mig inte det ser ut som om en 6åring monterat det. måste säga att jag blev mycket nöjd. drog bak det en hel del så vapnet blev mindre framtungt och monterade fästena så långt ut som det gick. känns som jag ska ge detta siktet en chans ändå. trivs kanonbra i 12ggr förstoring. får se vad som händer nu under träningen innan jakten igen.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Författare "It´s alive" blev ett par sikten på auktion nyss. ett pecar berlin 4x ett pecar berlin 4x light vad är skillnaden förutom vikten? tyckte 1027 kr va rätt okej
Publicerat Maj 24, 201016 yr på min 22-a sitter det en Conquest 3-9x40. känns väldigt bra. Från början satt där en fast tasco 4x40 som byttes mot en Husqvarna (tillverkad i japan) 2-7x32 (?). Nu alltså en budgetzeiss. Jag vet inte om det är för att jag vant mig vid bössan efter ett par tusen skott men jag tycker nog att jag skjuter betydligt bättre med den nu än tidigare. Å andra sidan har jag jobbat en del med hur den ligger i stocken....
Publicerat Maj 24, 201016 yr Har alltid gillat mycket förstoring så inget mindre än 5x15-50 på 22an o 17HMR det ska va mycket fjäder i siktet Mvh.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Jag resonerar som många andra här, har en vxIII 6,5-20x40 target dot på min 22a. Dock är riktmedlet för mig viktigt, har numera varipoint med dot riktmedel på alla mina kulvapen, att då öva med 22an med kors eller annat riktmedel förtar lite av vad träningen kan göra för jaktskyttet.
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Väcker upp tråden lite igen då jag på nått är i funderingar kring ämnet. Jag har nu anammat tidigare talares synpunkter om hög förstoring. Objekten är: Burris FF 4.5-14x42 Ballistic plex. ca 2600kr Leupold VXII 6-18x40 Target dot/plex. ca 4700kr Eftersom jag nu har en pipbytare ser jag en ganska stor användning av ballistic plex då HMR vmax 17grain på 150m överensstämmer med första strecket riktmedlet (maximala jaktavståndet) och en 22 long har 75m och 100m på första respektive andra strecket. Köper jag en leupy med dot/plex försinner dessa fördelar. Fördel leupold är att den kan skickas till småländska vapen för reparation trots import medans ett burris får skickas till finland. Båda har dock vad jag förstår bra garantier. synpunkter?
Publicerat Januari 3, 201115 yr Varför inte prova en Burris, visst de har olika kvalitet på sina modeller/linjer men Mike aka Mad Mike har ju varit bra nöjd med sina. Kör hårt nu och visst är 17HRM rolig? /Christian
Publicerat Januari 3, 201115 yr Författare Varför inte prova en Burris, visst de har olika kvalitet på sina modeller/linjer men Mike aka Mad Mike har ju varit bra nöjd med sina. Kör hårt nu och visst är 17HRM rolig? /Christian Är ganska inne på det och priset är ju helt sjukt jämfört med sverigeköp! FF serien tycker jag får mycket beröm på jänkeforum. Mikes lovord väger också tungt. Ja den är helt otrolig. Jag har mycket svårt att hitta kulfång som inte pulverviseras och den äter "22 snurror"
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag kör med 4-12 och tycker det är helt ok. Skulle inte vilja ha lägre förtstoringsintervall på en variabel.
Publicerat Januari 5, 201115 yr Jag ska prova med en aimpoint 9000 2moa på 22an nu, mest bara för att få samma riktmedel som på studsaren, så man kan göra mer träning med 22an. Får se imorgon om det duger att fälla någon skata med också. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 6, 201115 yr 80-tals Tasco på 22an regerar Uppdaterat lite jag med, fick tag på ett Tasco Titan 2,5-10x50 med ett tunt och fint hårkors.. kört siktet en del och är tvärnöjd! Finns dessutom en mildot men de hållen har jag inte nått ut till riktigt ännu. Mvh!
Publicerat Januari 6, 201115 yr Jag har tre kikarsikten på 22:an. En Leupold VX-II 3-9X33EFR, en Leupold M8 4X28, båda med Duplex-riktmedel och monterade i Tikka originalringar samt en Swarovski Habicht Nova 4X32 med tyska fyran och monterad i upptagna Warne-ringar. Därtill ett lingonlyse (Aimpoint 3000 i Lynx-ringar) för användning på korthåll med eftersökslampa på sädesmagasinet. Smidigt med flera olika gluggar i snabbfäste då träffläget diffar avsevärt mellan olika ammunitionssorter..
Publicerat Januari 7, 201115 yr Det funkade över förväntan med aimpoint på 22an, två nötskrikor mindre idag. Var lättare än jag trodde det skulle vara, bara 50m men det funkade bra. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 9, 201115 yr när jag ägde en cz453 varmint hade jag en 6-24 monterad, klockrent med den studsaren, sköt på små mål på realtivt långa håll. Idag kör jag öppna på min ruger 10/22 från tech-sight, vilket också lirar suveränt. Man får se till användningsområdet helt enkelt.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Jag är normalt alltid inne på Leupold när det gäller sikten. Men på de modellerna som har större förstoring än 14 ggr tycker jag det varierande ögonavståndet gör sig för mycket påmint.
Publicerat Januari 11, 201115 yr Har insett att jag har behov av en bössa som jag kan mängdträna med, tankarna går då i banorna att skaffa en 22lr som i många avseenden ger känslan av att ha en normalstudsare i händerna. Dock har jag fastnat i optikvalet, och inte vid vilket gevär som kan tänkas aktuellt. CZ 453 varmint har jag klämt på och den kändes behaglig men nog om bössan. Givetvis ska jag kunna fälla någon kråka eller skata med bössan och kikarsiktet, men träning framförallt. I denna tråden fick jag lite mer kött på benen vad gäller optikvalet och om jag läser lite mellan raderna så förstår jag att "många" har hyfsat högförstorande kikare på sina 22:or. Jag har funderat ett steg längre och vill skaffa ett kikarsikte som jag vid behov kan montera på min 308:a för att kunna skjuta på längre håll. Visst, på den bössan sitter idag en Zeiss 3-12x56 vilken jag är supernöjd med. Gillar mörkerprestandan vilken jag haft nytta av. Riktmedlet känns dock inte 100% rätt när jag vill skjuta på längre håll. Stör mig redan idag på medförstoringen vilket kanske gör att mina funderingar nedan redan är uteslutna då Conquest verkar ha medförstorande riktmedel. Fast ett medförstorande Mildot rm kanske är roligare än tyska 4:an? Mina funderingar ligger på följande två kikare just nu: Zeiss Conquest 4,5-14x50AO, MILDOT alt. Zeiss Conquest 6,5-20x50AO, MILDOT Båda känns helt okej, frågan är dock vilken av de båda som känns mest rätt om man vill leka med 308:an på 300-500meter? Kan tänka mig att en CZ ser lite märklig ut med typ 6,5-20x kikare på, och är det isåfall total overkill? Pristaket ligger på max 10lax, varför även begangad Trijicon med mildot kan tänkas vara aktuell. Har inte några krav på belysning utan är mer ute efter en kikare som inte skäms för sig vare sig på en 308:a eller på en 22lr. Föredrar av naturen att köpa nytt då jag hellre försvarar skavanker åstadkommna av mig själv vid eventuella reklamationsärenden varför begagnat nog är mindre aktuellt och Conquest kikarsikten finns att hitta i sverige till bra priser. Dock måste dom tydligen skickas till USA vid reparationer, men säljarna i sverige brukar sköta reklamationer på ett bra sätt så det avskräcker inte. Är jag ute och reser, stylar jag en volvo för att konkurera med Mercedes. Att sminka en gris gör ju ingen glad!
Publicerat Januari 11, 201115 yr Författare Har insett att jag har behov av en bössa som jag kan mängdträna med, tankarna går då i banorna att skaffa en 22lr som i många avseenden ger känslan av att ha en normalstudsare i händerna. Dock har jag fastnat i optikvalet, och inte vid vilket gevär som kan tänkas aktuellt. CZ 453 varmint har jag klämt på och den kändes behaglig men nog om bössan. Givetvis ska jag kunna fälla någon kråka eller skata med bössan och kikarsiktet, men träning framförallt. I denna tråden fick jag lite mer kött på benen vad gäller optikvalet och om jag läser lite mellan raderna så förstår jag att "många" har hyfsat högförstorande kikare på sina 22:or. Jag har funderat ett steg längre och vill skaffa ett kikarsikte som jag vid behov kan montera på min 308:a för att kunna skjuta på längre håll. Visst, på den bössan sitter idag en Zeiss 3-12x56 vilken jag är supernöjd med. Gillar mörkerprestandan vilken jag haft nytta av. Riktmedlet känns dock inte 100% rätt när jag vill skjuta på längre håll. Stör mig redan idag på medförstoringen vilket kanske gör att mina funderingar nedan redan är uteslutna då Conquest verkar ha medförstorande riktmedel. Fast ett medförstorande Mildot rm kanske är roligare än tyska 4:an? Mina funderingar ligger på följande två kikare just nu: Zeiss Conquest 4,5-14x50AO, MILDOT alt. Zeiss Conquest 6,5-20x50AO, MILDOT Båda känns helt okej, frågan är dock vilken av de båda som känns mest rätt om man vill leka med 308:an på 300-500meter? Kan tänka mig att en CZ ser lite märklig ut med typ 6,5-20x kikare på, och är det isåfall total overkill? Pristaket ligger på max 10lax, varför även begangad Trijicon med mildot kan tänkas vara aktuell. Har inte några krav på belysning utan är mer ute efter en kikare som inte skäms för sig vare sig på en 308:a eller på en 22lr. Föredrar av naturen att köpa nytt då jag hellre försvarar skavanker åstadkommna av mig själv vid eventuella reklamationsärenden varför begagnat nog är mindre aktuellt och Conquest kikarsikten finns att hitta i sverige till bra priser. Dock måste dom tydligen skickas till USA vid reparationer, men säljarna i sverige brukar sköta reklamationer på ett bra sätt så det avskräcker inte. Är jag ute och reser, stylar jag en volvo för att konkurera med Mercedes. Att sminka en gris gör ju ingen glad! Har du waeverklackar på 308an funkar det bra då du kan köpa en picatinnyskena till cz:an och sedan bara ha samma höjd på snabbfästena typ warne. 4.5-14 och uppåt tycker jag låter vettigt och kvalitet på de tuberna duger gott och väl till en 22a.
Publicerat Januari 19, 201115 yr Nikon Buckmaster 4.5-14x40 måste vara en vettig tub att ha på en 22:a. Ganska så vettigt pris om man beställer från utlandet oxå Sån vill jag själv ha nu ju
Publicerat Januari 19, 201115 yr Författare Nikon Buckmaster 4.5-14x40 måste vara en vettig tub att ha på en 22:a. Ganska så vettigt pris om man beställer från utlandet oxå Sån vill jag själv ha nu ju på TOZ åker du säkerligen på tull och moms eftersom de måste söka tillstånd för att exportera så då är man uppe i lite över 3000. http://www.frankonia.de/226485/144313/productdetail.html?pagingSize=16&lastSelected=f_s_marke&sortOption=performance&f_s_marke=Nikon&page=0&displayType=gallery&articleNumber=141181&navCategoryId=6728 här är de ifrån tyskland vilket säkert gör garantin mer lätthanterlig och de har rabatterat rejält plus låg kurs. frakten går nog inte på mycket heller... frågan är. kan man leva med nikoplex?