Publicerat Mars 29, 201016 yr pga lite olyckliga omständigheter så kommer mitt NF o säljas. o jag måste köpa ett lite billigare kikarsikte för o ha på str:en. frågan är vad för något??? prisklassen är runt ja allt från 1000kr upp till 6000kr. väntar jag ett litet tag så går de nog för runt 7500kr. dock gillar jag inte o vänta högsta förstoring 16-30 typ. lägsta spelar inte så stor roll. funderar på ett zeiss c igen men vette fan, vad mer finns de för förslag? inge leupold pga deras dåliga mörkeregenskaper. ja kom med tips. beg spelar inte så stor roll ( ge mig tips o leta efter på begmarknaden oxå! ) mvh
Publicerat Mars 29, 201016 yr Jag kollade i ett par Nikon senast som låg allt mellan 5000-11000. Fin skärpa, FAST ögonavstånd och bra känsla överlag. Sen att Nikon gjort fina kameror och är ett mångdubbelt större företag än div andra känns tryggt på något sätt. Garantin på 30 år klingar ju fint.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Författare ja dom sägs va bra dom. köper jag någon sånt så blir de inte från Sverige eller beg här i landet inge nytt blir de nog inte härifrån iaf pga mkt billigare o köpa beg för samma sak
Publicerat Mars 29, 201016 yr Inget amerikanskt väl? Fast ögonavstånd hade ju tyskarna på 40 talet...
Publicerat Mars 29, 201016 yr Hög förstoring och lågt pris är en jobbig kombination Jag skulle söka igenom begagnat marknaden men som du säger är väntan inte rolig men med en STR får du väl öva diopter skytte tills ett kap dyker upp
Publicerat Mars 29, 201016 yr Författare england är väl de bästa o beställa ifrån. eller usa men men tror de blir beg i sverige faktiskt. jo de är en jobbig kombo de helt klart. beg är som sagt inget jag har något emot. finns ju elite serierna o dom ska va rätt värda sina pengar. typ ett 4-16 där är inte orimligt o få under 6k sägs de av dom som vet bättre. zeiss c 6,5x20 finns oxå. har haft ett o dom går för runt 6. visst de är ju skillnad mot ett NXS men men de får jag leva med så länge iaf. blir väl ett NXS senare men just nu är de andra hål som täpps igen o kostar för mkt. någon här som har erfarenhet av ett exempelvis elite 4200 med x50 glugg? tror 40 blir föööör litet med tanke på att jag jagar en del räv o sånt i skymning o sånt. obs diopter är inget som helst alternativ jagar ju med bössan
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare jag kommer lägga upp lite kikare här som kan vara av intresse så får ni säga om ni har någon erfarenhet av dom vad ni tycker om dom, om ni orkar såklart Elite 4200 6-24x50 SF Elite 6500 2,5-16x50 Elite 6500 4,4-30x50 Nikon Monarch 6-24x50 / 4-16x50 nå? hur är dom?
Publicerat Mars 30, 201016 yr Har du tänkt på det där med varierande ögonavstånd? Jag hade retat mig på att anläggningen inte passar till alla förstoringarna
Publicerat Mars 30, 201016 yr Jag har en Elite 4200 6-24x50 sf på min ena 308,optiken godkänd,mekaniskt fungerar den till 100%, klickjusteringen stämmer perfekt över hela registret. Är så nöjd med den att jag nästan hann beställa en Elite 6500 4,5-30x50 till min andra 308,tvivlar inte en sekund på att även den fungerar klockrent , fick i sista stund erbjudande om att köpa en 6-24x50 Swarre istället och så blev det. /Micke
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare hmm har inte tänkt på varierande ögonavstånd alls faktiskt de låter ju väldigt bra om elite:n förväntar ju mig inte att den ska va som mitt nuvarande sikte direkt, men man hoppas ju att man ska va nöjd med det ändå. hur tycker du de är mot swarren? kanske inte realistiskt men ligger den något så nära. att klicken är bra är ett KRAV för hatar när sånt strular o man måste skruva fram o tebax o massa skit
Publicerat Mars 30, 201016 yr hmm har inte tänkt på varierande ögonavstånd alls faktiskt de låter ju väldigt bra om elite:n förväntar ju mig inte att den ska va som mitt nuvarande sikte direkt, men man hoppas ju att man ska va nöjd med det ändå. hur tycker du de är mot swarren? kanske inte realistiskt men ligger den något så nära. att klicken är bra är ett KRAV för hatar när sånt strular o man måste skruva fram o tebax o massa skit Optiskt är givetvis Swarren vassare,mekaniskt vet jag inte då Swarren inte kommer användas så,den har ballistiskt riktmedel. Justeromfånget på Elite serien är ordentligt! Skjuter utan vidare i det sista skymmningsljuset med den,Rainguard beläggningen är guld värd! Jag är helt enkelt supernöjd och litar på den till 100% Köpte min när dollarn var nere i 5:90 så det är myyyycket kikare för pengarna /Micke
Publicerat Mars 30, 201016 yr jag kommer lägga upp lite kikare här som kan vara av intresse så får ni säga om ni har någon erfarenhet av dom vad ni tycker om dom, om ni orkar såklart Elite 4200 6-24x50 SF Elite 6500 2,5-16x50 Elite 6500 4,4-30x50 Nikon Monarch 6-24x50 / 4-16x50 nå? hur är dom? Jag har haft ett Elit 6500 2,5-16x40 och var helt nöjd, inget att klaga på. Bytte bort den pga att jag fick för mig att min nuvarande Nikon 4-16x50 var bättre. Okuläret är ju större så lite mer ljus kommer in, annars vet jag inte. Möjligt att optiken är lite vassare i Nikonen. /Lasse
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare hmm de låter ju ändå som att man får rätt mkt för pengarna i denna prisklassen! får försöka titta i någon Nikon M och bushnell elite, vet dock inte någon som kan ha de i närheten något av dom nu vart de ju svårt dehär ju! dock är inte NF siktet sålt ännu så har lite tid på mig att försöka titta i lite olika. läste precis nya vapentidningen o han hade en bushnell liggandes på några bilder där så ja svårt svårt svårt värre har ni möjligen några bilder på era vapen med dessa kikare på? vill jag se reklamkikare med några huxelifluxbössor så är de bara o söka på google, mvh//Marcus som är virrig som vanligt
Publicerat Mars 30, 201016 yr Är Zeiss C helt utesluten? Hade gärna sålt min till dig om jag fått tummen ur och köpt ett NF nu som det var planerat
Publicerat Mars 30, 201016 yr http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetai...p?prod=NM351050 Har haft 2 Nikon och kan rekomendera dom utan att förlora sömn.
Publicerat Mars 30, 201016 yr Författare zeiss är inte helt uteslutet nej mkt hänger på vad de är för riktmedel o sånt oxå se till o lösa ut de där NF siktet så har du ju en kanonkikare på bössan sen ser jäkligt bra ut det där Micke! snygg bössa för övrigt. helt klart verkar dom kikarna vara bra för dom pengarna bägge två. den nikon:en du länkar till. verkar ju helt klart jäkligt bra. dock är de bara 42glugg på den o de känns lite litet. jag må möjligen vara lite feg med känns som 50 glugg är en del bättre
Publicerat Mars 30, 201016 yr Grejen med fast ögonavstånd är att det blir skönt med samma anläggning gång på gång. Men alla har vi olika krav. Dock en poäng värd att tänka på innan köp tycker jag. Faktiskt lite förvånad över hur få amerikanska märken som inte får till fast ögonavstånd.
Publicerat Mars 31, 201016 yr Det är faktiskt inte bara amerikanska och asiatiska sikten som kan ha varierande ögonavstånd. Har råkat ut för det på några äldre Docter, Helia och Kaps, om jag minns rätt. Men det är klart - lika mycket som vissa Leupold, där det skiljer 4cm mellan lägsta och högsta förstoringen, hade dom inte. Hade tidigare ett äldre X111 6,5-20X40 och det var i princip oanvändbart på lägre förstoringar. //hälsn. Danne
Publicerat Mars 31, 201016 yr Jag har en Elite 4200 6-24x50 sf på min ena 308,optiken godkänd,mekaniskt fungerar den till 100%, klickjusteringen stämmer perfekt över hela registret.Är så nöjd med den att jag nästan hann beställa en Elite 6500 4,5-30x50 till min andra 308,tvivlar inte en sekund på att även den fungerar klockrent , fick i sista stund erbjudande om att köpa en 6-24x50 Swarre istället och så blev det. /Micke sf, är det targetrattar så att höjdratten kan användas som kulbanekompensator?
Publicerat Mars 31, 201016 yr sf, är det targetrattar så att höjdratten kan användas som kulbanekompensator? SF= Side Focus, I guess. /Må
Publicerat Mars 31, 201016 yr SF= Side Focus, I guess./Må Helt rätt. Parallaxjusteringen är en ratt som sitter på vänster sida av justerhuset,kikare med parallaxjustering fram på objektivet har prefixet AO(Adjustable Objektive) efter sig. /Micke
Publicerat Mars 31, 201016 yr Helt rätt.Parallaxjusteringen är en ratt som sitter på vänster sida av justerhuset,kikare med parallaxjustering fram på objektivet har prefixet AO(Adjustable Objektive) efter sig. /Micke Okidoki, heter det nåt speciellt på Buschnellspråk när siktet har kulbanekompensator (Zeiss har ju BDC/AVS, Swarre har BT o s v)?
Publicerat Mars 31, 201016 yr pga lite olyckliga omständigheter så kommer mitt NF o säljas. o jag måste köpa ett lite billigare kikarsikte för o ha på str:en.frågan är vad för något??? prisklassen är runt ja allt från 1000kr upp till 6000kr. väntar jag ett litet tag så går de nog för runt 7500kr. dock gillar jag inte o vänta högsta förstoring 16-30 typ. lägsta spelar inte så stor roll. funderar på ett zeiss c igen men vette fan, vad mer finns de för förslag? inge leupold pga deras dåliga mörkeregenskaper. ja kom med tips. beg spelar inte så stor roll ( ge mig tips o leta efter på begmarknaden oxå! ) mvh Såg att Opticsplanet sålde ut Docter Sport 8-24X50 för 799$ men de typerna ville ha 144$ för frakten så det blir inget för mig men du har kanske bättre kontakter i US?