Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lite högre förstoring typ 4-16

Featured Replies

Publicerat

Du får ett Trijicon 5-20 för ca7´tvärs över pölen(US).

Lite fel närmare 8´, var lite väl snabb :o

Publicerat
  • Författare
Nikon Monarch III 5-20 x 44 BDC riktmedel på 308:an

de såg väldigt fint ut. de jag funderar över är 44 gluggen på den? hur pass bra är den i mörker/gryning/kväll.

min bössa är ett jaktvapen som prio 1, dock går det väldigt väldigt många skott på papptavlor oxå ;)

RW: tyvärr har jag ju det inte :D letar bara runt på olika sidor o tittar priser. det bästa hade ju varit om någon kikargalning ( som jag då ) har tagit hem o sen vill byta igen o då hamnar ju priset rätt bra till.

Trijicon har jag tittat mkt mkt på. dock är 8k väl dyrt o då måste jag vänta o de är inget jag har tid med då jakten drar igång ganska så snart för min egen del ;)

Publicerat
Okidoki, heter det nåt speciellt på Buschnellspråk när siktet har kulbanekompensator (Zeiss har ju BDC/AVS, Swarre har BT o s v)?

Heter inget speciellt,det är inget ballistiktorn motsvarande Zeiss och Swarre,det är egentligen bara höga targetrattar utan täcklock och sen klickar man upp för det aktuella avståndet.

/Micke

Publicerat

de såg väldigt fint ut. de jag funderar över är 44 gluggen på den? hur pass bra är den i mörker/gryning/kväll.

min bössa är ett jaktvapen som prio 1, dock går det väldigt väldigt många skott på papptavlor oxå :ph34r:

jag är inte nån "banskytt" utan det är ren jaktbössa...och 44" har inga problem i mörker , har prövat i mörker utan månljus. när jag inte kunde se små granarna mer än som skuggor med ögat så kunde jag "nästan" räkna fjolårsskotten på ca 50 m så vakar man över åkrar och sjöisar är det inga problem. kunde använda maxförstorning när jag satt i rävkojan ut över isen utan att det blev spec grynigt. sen är riktmedlet så pass grovt att det funkar i mörker trots det inte är belyst.

och bdc riktmedlet funkar fast bara testat med första ringen hitills på 200m

så jag är nöjd med vad jag fick för pengarna mvh jonas

Publicerat
  • Författare

hmm ja de låter ju helt klart intressant. får jag bara sålt NF siktet så slänger jag mig på blocket en sådär 10ggr om dagen minst o hoppas de kommer in något elite eller Nikon M till vettigt pris o inte dom överpriserna som är där ganska så ofta ;)

känns som de kan bli rätt bra ändå. visst lär de va liten skillnad på elite o ett NXS men såååå jävla stor betydelse har de nog inte för jakten jag bedriver. jagar ju inte på 1000m :ph34r: fast känslan av mitt sikte ja. de är kärlek ;)

Publicerat
  • Författare

vilken skulle ni välja av dessa två o varför?

Nightforce NF 5,5-22 ?

B elite 6500 4,5-30 ?

om man tänker att de inte är någon vidare prisskillnad på dom bägge oxå. så nu är de bara just varför man ska välja just den ena av dom två :rolleyes:

NF har ju belysning vilket är ett plus. sen får ni fylla i resterande

Publicerat

??

Skit samma,

NF varje dag i veckan, de är ju byggda som stridsvagnar, helt enkelt en starkare konstruktion.

/Christian

Publicerat
vilken skulle ni välja av dessa två o varför?

Nightforce NF 5,5-22 ?

B elite 6500 4,5-30 ?

om man tänker att de inte är någon vidare prisskillnad på dom bägge oxå. så nu är de bara just varför man ska välja just den ena av dom två :rolleyes:

NF har ju belysning vilket är ett plus. sen får ni fylla i resterande

nighforce pga att det är bättre på alla sätt.

Publicerat
  • Författare

hmm då får jag hoppas jag får sålt min NXS snart då så man kan skaffa en sådan.

frågan kändes faktiskt lite dum men jag har aldrig pillat på en elite 6500 så jag vet inte änns hur dom känns så därav min småkorkade fråga :rolleyes:

Publicerat
hmm då får jag hoppas jag får sålt min NXS snart då så man kan skaffa en sådan.

frågan kändes faktiskt lite dum men jag har aldrig pillat på en elite 6500 så jag vet inte änns hur dom känns så därav min småkorkade fråga ;)

Såg att Minox släpt en ny serie kikarsikte i US där ZA5 4-20X50SF verkar intressant för långskytte. Har samma leverantör av glas som Zeiss, kostar 690$....

Publicerat
  • Författare

nu är jag väldigt ovetande så har någon testat det märket? Minox menar jag. har nog aldrig hört talas om de änns ;)

Publicerat
Såg att Opticsplanet sålde ut Docter Sport 8-24X50 för 799$ men de typerna ville ha 144$ för frakten så det blir inget för mig men du har kanske bättre kontakter i US?

Oj, oj, det där är en riktigt vass glugg :lol:

Publicerat

När det gäller Minox så har de historiskt sålt bra kameror och kikare.

Numera försöker de också sälja kikarsikten, även om de skall använda Schott glas med deras Minobright ytbehandling vilket borde borga för bra optisk kvalité så har de omdömen som jag har tagit del av inte varit direkt lysande. Uppenbarligen lämnar mekaniken en hel del i övrigt att önska och inte heller optiken har imponerat.

Henrik

Publicerat
När det gäller Minox så har de historiskt sålt bra kameror och kikare.

Numera försöker de också sälja kikarsikten, även om de skall använda Schott glas med deras Minobright ytbehandling vilket borde borga för bra optisk kvalité så har de omdömen som jag har tagit del av inte varit direkt lysande. Uppenbarligen lämnar mekaniken en hel del i övrigt att önska och inte heller optiken har imponerat.

Henrik

Ahh, det var synd! När det gäller deras handkikare så ska toppserien APO HG ha samma FL glas som Zeiss och de tester jag sett så får dessa kikare bra betyg.

Det är ju en gammal tillverkare av kvalitetskameror av minimått (spionkameror) men även vanliga kompaktkameror. De är dock nya på kikarsikte så det är väl anledningen till vissa brister.

Publicerat
Oj, oj, det där är en riktigt vass glugg ;)

Man blir ju duktigt sugen men frakt på 1400:- (inkl moms o tull) är ju inte billigt!

Publicerat
Man blir ju duktigt sugen men frakt på 1400:- (inkl moms o tull) är ju inte billigt!

Fråga om dom inte kan skicka med USPS i stället?

(F-n vad sugen jasg blev på en sådan glugg igen....fattar inte varför man alltid tror att "gräset är grönare"....)

Publicerat

Dom tar $36 om du väljer USPS i stället för USP ;) (Då är det bara att beställa ;) )

Publicerat
Dom tar $36 om du väljer USPS i stället för USP ;) (Då är det bara att beställa B) )

Usch, du är ju för jäklig. Nu blev jag ju sugen igen.... :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

nu är de aktuellt! nu är bokat o ska skickas :P

elite 6500 4,5-30 eller något annat. NF 5,5-22 är inte aktuellt längre.

mildot är ett stort plus. o belysning är såklart oxå ett plus :P men de känns klent med budgeten som ligger på runt 7-8k nu om jag lever på nudlar ett tag :D

lägger till oxå: targetrattar är ett stort plus oxå, har aldrig gillat skyddslocken öht.

Publicerat
  • Författare

nu är de bestämt vilken de blir. bushnell elite 6500 4,5-30 med mildotriktmedel och targetrattar