Publicerat April 14, 201016 yr Nu har jag fått hem min ny byggda tjäderslägga. Projekt planen var att pipa om min 22 ppc till 6ppc och då passa på att sätta dit en varmint pipa. Jag köpte en fabriksny original sako varmint stock från usa som jag skulle använda. När stocken anlände visade det sej att den var tycker jag i allafall mycket fin. Ganska ljus i färgen men med mycket mörka ådringar. Till smed valdes Olesen precision firearms i Sågmyra utan för Falun. Thöger Olesen är en mycket trevlig person att ha att göra med så det funkade bra. Nu har jag inte skjutit så mycket med bössan ännu men break in är gjord och ett par test serier med tilltänkt bäver medicin har skjutits. Laddningen är inte utprovad för bössan men den ser mycket lovande ut. 28 grains hodgdon H322 mättes upp och stoppades i hylsorna och toppades med en 75 grains sierra varmint kula, och detta blev resultatet. Lägger in ett par bilder på bössan också
Publicerat April 14, 201016 yr Jag tror att en 75:a med fet pipa är det vackraste vapnet man kan hitta.
Publicerat April 14, 201016 yr Grattis till en kanonfin bössa! Jag hoppas du blir nöjd, jag är i alla fall grymt nöjd med min. Tjädrarna faller som käglor...
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Grattis till en kanonfin bössa!Jag hoppas du blir nöjd, jag är i alla fall grymt nöjd med min. Tjädrarna faller som käglor... Tack!! Det jag har sett hitills när jag skjutit med bössan så finns det inte något mer att önska. Jag har testat hornadys 80 grains helmantel och sierras 90 grains fmj utöver dom 75 grains varmint kulorna. 90 grains kulan laddade jag med 29 grains norma 203b som du tipsade om och faktiskt sköt den ganska bra med den laddningen med. Men det finns ju lite att testa kvar, bland annat 90 grains scenar måste bara försöka skaffa fram några först. Mvh Jocke
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Trevlig pang! Må ni få mycket nöje tillsammans Tack !! Jag hoppas det samma jag tror nog att jag kommer att bli mycket nöjd med den här pangen har gnetat på ett tag för att få ihop grejerna så det kunde bli av. Mvh Jocke
Publicerat April 14, 201016 yr Författare Mycket vacker pang! Tack! Jag kan tillägga att grund bössan var en 75 ss som jag köpte av garage här på forumet. Jag använde den i original utförande först men ganska fort började tankarna gnaga i huvet. Jag gillade aldrig syntetstocken som satt på från början så en valnötare i standard 75 hunter modell köptes in före varmintstocken som sitter på idag. Även standard valnötaren köptes från usa. Hela vintern användes bössan med den första trästocken på och med orginalpipan. Det hela funkade bra men tankarna på kaliberbytet gnagde i bakhuvet. Så när fågeljakten var slut gjorde jag slag i saken och beställde ompipningen. Pipan är förövrigt en Lothar Walther matchgrade med 1-10 i räffel stigning, jag tror att det var ett bra val, men det får framtiden utvisa. Mvh Jocke
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Tackar!! Har varit på skjutbanan i dag igen och jag blir bara nöjdare med bössan. Sköt några femskotts serier och den bästa mäter 6,7 mm. Den sköt jag med sierras 70 grains matchking. Drog av ett par femskottare med den tilltänkta bäver laddningen oxå, och fick till ett par riktigt bra serier där med. Lägger in bilder på träffbilderna senare när jag har tillgång till min egen dator. Har lagt till bilderna Mvh Jocke
Publicerat April 15, 201016 yr Stilig bössa!! Vad för pipdiameter i mynningen vald du till sist? ....tycks ju skjuta "rätt okej"! /Mr Bängelsson
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Stilig bössa!!Vad för pipdiameter i mynningen vald du till sist? ....tycks ju skjuta "rätt okej"! /Mr Bängelsson Tjena!! Pipan är ganska grov och drygt 20mm i mynningen, men den är bara 56 cm lång. Visst blev bössan ganska tung, men den är hanterbar då den inte upplevs som framtung. Vill du får du gärna komma och kolla på den, du vet ju vart jag bor. Mvh jocke
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Ricktigt fin pang Nu blev jag sugen på en ny MVH Tjena!! Blir man sugen på en ny pang är det bara att handla risken finns att man ångrar sej om man inte handlar när man är sugen Mvh Jocke
Publicerat April 15, 201016 yr Skulle vara kul med gemensamt besök på banan. ...hem till dig vågar jag mig ju inte, bara risk att jag får med mig licenspapper hem igen! /Mr Bängelsson Tjena!! Pipan är ganska grov och drygt 20mm i mynningen, men den är bara 56 cm lång. Visst blev bössan ganska tung, men den är hanterbar då den inte upplevs som framtung. Vill du får du gärna komma och kolla på den, du vet ju vart jag bor. Mvh jocke
Publicerat April 16, 201016 yr Författare Skulle vara kul med gemensamt besök på banan....hem till dig vågar jag mig ju inte, bara risk att jag får med mig licenspapper hem igen! /Mr Bängelsson Inte våga!!! så jäkla hemskt var det väl inte dom papperen kan du ju inte få med dej hem i allafall för den bössan har jag ju sålt vore kul med lite jämförelser på banan bössorna imellan är lite sugen på en br också fast då bygga en lite lättare än ppc'n. Mvh Jocke
Publicerat April 19, 201016 yr Författare Hej Då har man vart och testat lite laddningar igen. Gjorde en testladdning med sierras 90 grains fmj som jag laddade med 28,5 grains hogdon varget. Precisionen var det inga fel på men jag måste öka krutmängden något då det sotade ganska friskt. Laddningen är tänkt som toppjaktsladdning så det var riktigt kul att se att precisionen fanns där.
Publicerat April 20, 201016 yr Författare Faan jocke bössan skjuter ju som en gud förstår att du är nöjd Mvh. Tjenare Flex Det är mycket svårt att vara missnöjd med den bössan den har hittils överträffat alla mina förväntningar. Nästa provladdningar blir när jag fått tag på några scenar kulor för att provladda tänkte köra samma krutdos som till sierra kulan. Men eftersom den sotade så pass mycket på 28,5 grains så tror jag att jag kommer att landa på ca 29,5-30 grains om jag ska fortsätta med Varget krutet. Men vi får se hur det blir, men jag ser fram emot nya övningar med bössan. I kväll tänkte jag försöka skjuta mej en bäver med den. Mvh jocke
Publicerat April 20, 201016 yr 6 PPC i Sako är mysiga grejer. Jag sköt en 4-skottsserie på 9 mm med min Varmint och Sierra MK 70:or med 2 mm ff (0 mm gav 14 mm och 1 mm ff gav 12 mm). Och då hade jag ändå bara tagit en laddvikt rätt av (28 grains Norma 201) Att skjuta 5-skottare på 6,7 mm kräver sin man!
Publicerat April 22, 201016 yr Nästa provladdningar blir när jag fått tag på några scenar kulor för att provladda tänkteköra samma krutdos som till sierra kulan. Men eftersom den sotade så pass mycket på 28,5 grains så tror jag att jag kommer att landa på ca 29,5-30 grains om jag ska fortsätta med Varget krutet. Har du tillgång till kronograf? Det vore riktigt intressant att höra vad du får ut för hastighet med varget. Med 203B är jag uppe i runt 880m/s sommartemperatur och 860 på vintern.
Publicerat April 22, 201016 yr Författare Har du tillgång till kronograf? Det vore riktigt intressant att höra vad du får ut för hastighet med varget. Med 203B är jag uppe i runt 880m/s sommartemperatur och 860 på vintern. Hej Dorro Jodå jag har en kronograf, men har inte test skjutit över den med ppc'n än så hitills famlar jag i blindo när det kommer till hastigheter. Jag tror att varget krutet kan funka bra till lite tyngre kulor i ppc'n. Har min kronograf utlånad för tillfället, jag återkommer med hastigheter när jag fått hem den igen. Mvh jocke
Publicerat April 22, 201016 yr Författare 6 PPC i Sako är mysiga grejer. Jag sköt en 4-skottsserie på 9 mm med min Varmint och Sierra MK 70:or med 2 mm ff (0 mm gav 14 mm och 1 mm ff gav 12 mm). Och då hade jag ändå bara tagit en laddvikt rätt av (28 grains Norma 201) Att skjuta 5-skottare på 6,7 mm kräver sin man! Tjenare Exabit Jo visst kräver det en hel del av skytten, och lite tur med . Jag är väldigt nöjd med min bössa efter ompipningen. Hela tanken med ompipning och kolv bytet var att jag skulle få en bössa som skulle bli min nya skogsfågeldräpare och visst ser det ut som om det lyckats den här ppc'n är min fjärde sako i ppc kaliber, har haft en sån enkelskottare som du har och en till rostfri 75:a i 6ppc och en s491 varmint som det finns bilder på här på forumet. Mvh Jocke