Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 75 6ppc

Featured Replies

Publicerat
Tjenare Flex

Det är mycket svårt att vara missnöjd med den bössan :D:D den har hittils överträffat alla mina

förväntningar. Nästa provladdningar blir när jag fått tag på några scenar kulor för att provladda tänkte

köra samma krutdos som till sierra kulan. Men eftersom den sotade så pass mycket på 28,5 grains så tror jag

att jag kommer att landa på ca 29,5-30 grains om jag ska fortsätta med Varget krutet.

Men vi får se hur det blir, men jag ser fram emot nya övningar med bössan.

I kväll tänkte jag försöka skjuta mej en bäver med den.

Mvh jocke

Hur har det gått med laddningen Jocke ?

Publicerat
  • Författare
Hur har det gått med laddningen Jocke ?

Hej

Jag har laddat upp några olika laddningar, började med 29 grains och har ökat ett halvt grain åt gången så jag kommit upp till 30 grains. Börjar bli ganska fullt i hylsorna redan vid 29,5 så det blir en lätt komprimering av krutet.

Har inte fått hem några scenar kulor än så jag fortsätter med sierran så länge.

Har haft långdagar på jobbet så jag har inte vart till skjutbanan än och provat dom sista laddningarna.

Mvh Jocke

Publicerat
Hej

Jag har laddat upp några olika laddningar, började med 29 grains och har ökat ett halvt grain åt gången så jag kommit upp till 30 grains. Börjar bli ganska fullt i hylsorna redan vid 29,5 så det blir en lätt komprimering av krutet.

Har inte fått hem några scenar kulor än så jag fortsätter med sierran så länge.

Har haft långdagar på jobbet så jag har inte vart till skjutbanan än och provat dom sista laddningarna.

Mvh Jocke

Ska bli intressant o se du kan ju hålla i bössan oxå ruggiga träffbilder :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Ska bli intressant o se du kan ju hålla i bössan oxå ruggiga träffbilder :D

Mvh.

Hej

Det är inte så svårt att få till fina träffbilder med den bössan, den skjuter ju nästan själv :rolleyes:

ska nog iväg till skjutbanan i morron om jag inte är helt ledbruten när jag vaknar.

Blev med lurad på ett kick and boxtränings pass nu på kvällen. Kan bara säja att det är bland det jobbigaste jag provat på

när det kommer till tempoträning. Kan varmt rekomenderas.

Mvh Jocke

Publicerat
Hej

Det är inte så svårt att få till fina träffbilder med den bössan, den skjuter ju nästan själv :rolleyes:

ska nog iväg till skjutbanan i morron om jag inte är helt ledbruten när jag vaknar.

Blev med lurad på ett kick and boxtränings pass nu på kvällen. Kan bara säja att det är bland det jobbigaste jag provat på

när det kommer till tempoträning. Kan varmt rekomenderas.

Mvh Jocke

He he lite blygsam är du nu.

Det kan jag tänka mig att det var allsidig träning sen kan det ju va bra till självförsvar :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare
He he lite blygsam är du nu.

Det kan jag tänka mig att det var allsidig träning sen kan det ju va bra till självförsvar ;)

Mvh.

Nnjaa lite då :rolleyes: när det kommer till träningen så var det som du sa mycket allsidig träning. Trött i hela kroppen mör i muskler jag inte trodde fanns :D. Men det är bra att komma igång med träning, är väldigt oliksidig i kroppen då jag haft krångel med nerverna i ena axeln som suttit ikläm måste försöka komma ikapp med vänstersidan har du nåt bra tips på hur jag ska lägga upp träningen?

Mvh Jocke

Publicerat
Nnjaa lite då B) när det kommer till träningen så var det som du sa mycket allsidig träning. Trött i hela kroppen mör i muskler jag inte trodde fanns :). Men det är bra att komma igång med träning, är väldigt oliksidig i kroppen då jag haft krångel med nerverna i ena axeln som suttit ikläm måste försöka komma ikapp med vänstersidan har du nåt bra tips på hur jag ska lägga upp träningen?

Mvh Jocke

Jag kan ge dig en del övningar men jag tycker att du ska ta kontakt med en sjukgymnast men det kanske du redan har? så att man inte går in o förvärrar det hela så man vet vilka övningar som är ok o göra.

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Jag kan ge dig en del övningar men jag tycker att du ska ta kontakt med en sjukgymnast men det kanske du redan har? så att man inte går in o förvärrar det hela så man vet vilka övningar som är ok o göra.

Mvh.

Hej

Jo den biten är redan klar, ska inte vara något som hindrar att träna på så mycket man orkar :)

Var iväg till skjutbanan nu på morgonen och testsköt lite över kronografen. Resultatet var mycket bra med 29 grains hogdon varget krut och en 90 grains sierra snittade jag 906m/s över 10 skott. 29 grains laddningen sotade ytterst lite så stopp laddning blir 29,5 som det ser ut nu :huh: men det blåste som fan på banan så någon träffbilds skjutning blev det inte :wub: .

Men det blir fler tillfällen. Hur skjuter din pang som du har som avatar bild då? ser ut att va en mysig bössa.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Har du tillgång till kronograf? Det vore riktigt intressant att höra vad du får ut för hastighet med varget. Med 203B är jag uppe i runt 880m/s sommartemperatur och 860 på vintern.

Hej

29 grains varget gav ett snitt på 906 m/s med 90 grains sierra kula snittet är på 10 skott. Sotar lite än men väldigt lite stopp laddning blir 29,5 grains som det ser ut nu.

Mvh jocke

Publicerat
Hej

Jo den biten är redan klar, ska inte vara något som hindrar att träna på så mycket man orkar :)

Var iväg till skjutbanan nu på morgonen och testsköt lite över kronografen. Resultatet var mycket bra med 29 grains hogdon varget krut och en 90 grains sierra snittade jag 906m/s över 10 skott. 29 grains laddningen sotade ytterst lite så stopp laddning blir 29,5 som det ser ut nu :huh: men det blåste som fan på banan så någon träffbilds skjutning blev det inte :wub: .

Men det blir fler tillfällen. Hur skjuter din pang som du har som avatar bild då? ser ut att va en mysig bössa.

Mvh Jocke

Ok börja med framåtlutade hantellyftåtsidan Baksida axel sen hantellyftåtsidan stående bygger bred o sedan avsluta med pressbakom nacken eller frampå bygger massa prova vilken övning som passar då pressbakom kan bryta lite i leden börja med dom övningarna till o börja med sen kan vi ta det ett steg högre :huh:

Den laddningen låter ju lovande ska bli intressant o se träffbilderna sen :huh:

Jo min pang skjuter bra oxå det är en 308a 6 bulor :D

post-906-1272361783_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Ok börja med framåtlutade hantellyftåtsidan Baksida axel sen hantellyftåtsidan stående bygger bred o sedan avsluta med pressbakom nacken eller frampå bygger massa prova vilken övning som passar då pressbakom kan bryta lite i leden börja med dom övningarna till o börja med sen kan vi ta det ett steg högre :wub:

Den laddningen låter ju lovande ska bli intressant o se träffbilderna sen :)

Jo min pang skjuter bra oxå det är en 308a 6 bulor :huh:

post-906-1272361783_thumb.jpg

Mvh.

Tack för tipsen!

Jäkligt fin serie, :huh: vad har du laddning till den då?

Mvh Jocke

Publicerat
Hej

29 grains varget gav ett snitt på 906 m/s med 90 grains sierra kula snittet är på 10 skott. Sotar lite än men väldigt lite stopp laddning blir 29,5 grains som det ser ut nu.

Ok, det var inte illa. Man kanske borde prova Varget vid tillfälle, problemet blir bara att få tag på eländet.

Keep on shooting... :unsure:

Publicerat
  • Författare
Ok, det var inte illa. Man kanske borde prova Varget vid tillfälle, problemet blir bara att få tag på eländet.

Keep on shooting... :unsure:

Hej

Jag kan kolla upp om du vill om det finns varget hemma där jag köper mitt hogdon krut.

Har nu lagt en order hos skytteprecision på några hundra lapua kulor både 90 grains scenar och 77 grainaren.

Sen jävlar ska det laddas upp nya experiment skott :ph34r:

Måste försöka få tag på ett par medium eller höga optilock ringar då jag vill sätta på leupolden som är tänkt till bössan. Den har en Kenton industries kulbanekompensator å jag är jäkligt sugen att prova den.

Mvh Jocke

Publicerat

Laddningen jag kör med är.

Hela patronens längd 66 mm

Krut VihtaVuori N530 44 gr

Kula Sierra Varminter 110 gr

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Laddningen jag kör med är.

Hela patronens längd 66 mm

Krut VihtaVuori N530 44 gr

Kula Sierra Varminter 110 gr

Mvh.

Det låter som en riktig räv och kråksprängar laddning :unsure: har du skjutit nån räv med den laddningen?

Mvh jocke

Publicerat
Det låter som en riktig räv och kråksprängar laddning :unsure: har du skjutit nån räv med den laddningen?

Mvh jocke

He he nja det är inte så farligt två rävar har jag träffat i halsen o dom har blivit lite grisiga på baksidan men ett skott i stickhålet så är räven hel o fin :ph34r:

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Har ju inte blivit några nya tester på ett tag och nu när vädret vart skapligt har jag ändå inte kunnat testskjuta några nya laddningar. :D Justerade mitt högeröga i torsdags och har inte sett så mycket med med det. Har tillbringat tid på akuten och fått tid till ögonkliniken dom är rädda för att pupillen ska tappa sin förmåga att öppna och stänga som den skall då det var en redig smäll på ögat <_< Håller på med ögon droppar som öppnar pupillen maximalt för att den inte ska limma ihop som läkaren sa. Skapligt ljuskänslig blev jag med, har inte kunnat vara ute fastän det vart mulet och regn B) än mindre skjuta :( förhoppningsvis fixar det sej med ögat fort som attan då jag är väldigt sugen på nya laddtester.

Mvh Jocke

Publicerat

Faan det där låter inge vidare Jocke hoppas att ögat ditt läker snart så du kan komma ut o panga på vallen <_<

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Faan det där låter inge vidare Jocke hoppas att ögat ditt läker snart så du kan komma ut o panga på vallen B)

Mvh.

Tjena!!

Jag hoppas verkligen på det bästa med ögat :( skulle ju vara helkass om det inte löser, i värsta fall får jag väl anhålla om medlemsskap i vänsterskytteföreningen <_<:D ser ju ut som det funkar det med. ^_^

Får inte upp gluggen mer än så här för tillfället.

Mvh Jocke

post-1757-1272745539_thumb.jpg

Publicerat
Tjena!!

Jag hoppas verkligen på det bästa med ögat B) skulle ju vara helkass om det inte löser, i värsta fall får jag väl anhålla om medlemsskap i vänsterskytteföreningen <_<:D ser ju ut som det funkar det med. :(

Får inte upp gluggen mer än så här för tillfället.

Mvh Jocke

Såg inte så trevligt ut som sagt hoppas att det läker fort ^_^

Mvh.

Publicerat
  • Författare
Såg inte så trevligt ut som sagt hoppas att det läker fort <_<

Mvh.

Då är vi två som hoppas på snabb återhämtning :DB)

Måste ju ut och försöka knipa en bäver med bössan också innan det är försent :(

Mvh Jocke

Publicerat
Då är vi två som hoppas på snabb återhämtning :P:D

Måste ju ut och försöka knipa en bäver med bössan också innan det är försent :)

Mvh Jocke

Det får vi ju hoppas att du hinner med så du får inviga bössan :)

Mvh.