Publicerat April 15, 201016 yr Här är ett project jag tänkte göra färdigt snart när jag blir bättre. Börjar klia i fingrarna efter ett lite uppehåll. En fulltångare. Bladet gjorde jag av Sandvik stål med blad längd på ca 9 cm. hela kniven är ca 21 cm lång. Skaftet gjorde jag av ett par riktigt fina bitar Desser ironwood. Stenhårt trädslag som legat o mognat under ökensand en jävla massa år. 3 st ss-pinns . Gjorde lite filework över nästan hela ryggen. Pilligt men roligt. Vad tycker ni?? mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 15, 201016 yr En av de finare Kimmo Grym helt klart. /Lasse håller med, helt klart en av dom finare du gjort. Hade du inte kunnat testa göra en avfångskniv, en sån som är dubbeleggad. (mest nyfikenhet. har inte pengar )
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Tackar alla jägare o kniv fantaster . Det är konstigt det här med knivar, väcker något slags pojk dröm bland oss vuxna. Kommer ihåg när jag var ca 9 år o jag o min familj var hos mina föräldrars barndoms hem i finska lappland. Ca 30 mil ovcanför Rovaniemi en by so heter Martin kylä. Såg en hästhuvud kniv i en av dom lokala affärerna gjord av iisakki järvenpää som jag bara var tvungen att ha. Tyckte den såg riktigt manlig ut med en bladlängd på ca 13 cm o skaftet gjord av näver o en vacker hästhuvud som stoltserade i toppen av skaftet. Tjatade på farsan ett bra tag o dillade om att jag behövde ingen veckopeng på fem veckor. Morsan var imot som vanligt o tyckte att det var för farligt. Efter ett tag så gick farsan med på grejen o köpte kniven till mig. Sa halvhögt så att morsan skulle höra att pojken måste ju lära sig någon gång. Jag kan lova att jag gick med kniven stolt hängandes från bältet hela sommaren även om jag lyckades skära mig ett par gånger. På tal om vad jag ska ha för kniven så går jag inte under 1700 kronor o då har jag redan sänkt den i pris med tanke vad jag har jobbat med den. Dessert ironwood är heller inte det billigaste materialet. En fin slida blir det förrstås till den i det priset. Ha de alla jägare. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 15, 201016 yr Helt klart en kniv i min smak! Verkar tom vara användbar, förutom att bara vara väldigt fin!
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Helt klart en kniv i min smak! Verkar tom vara användbar, förutom att bara vara väldigt fin! Självklart ska den vara användbar. En kniv ska vara vacker att se på under kafferasterna men också vara en kanon användare
Publicerat April 15, 201016 yr Självklart ska den vara användbar. En kniv ska vara vacker att se på under kafferasterna men också vara en kanon användare Sant
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Tackar. Enda tråkiga med dessert ironwood är lukten när man jobbar med det.
Publicerat April 15, 201016 yr Mmm du kan du. Snygg lyster på skaftet. Vi amatörer har en bit kvar innan vi kan börja stångas med dig om tronen som forumets knivkung
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Mmm du kan du. Snygg lyster på skaftet. Vi amatörer har en bit kvar innan vi kan börja stångas med dig om tronen som forumets knivkung Njaaeee... Lite tålamod bara så ska ni se vad ni kan åstadkomma. Allt handlar bara igentligen att sätta igång. Kniven är iallafall såld till en av våra eminenta medlem på forumet o det tackar jag forumet för o alla er häftiga medlemmar som finns bara här. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 15, 201016 yr Njaaeee... Lite tålamod bara så ska ni se vad ni kan åstadkomma. Allt handlar bara igentligen att sätta igång.Kniven är iallafall såld till en av våra eminenta medlem på forumet o det tackar jag forumet för o alla er häftiga medlemmar som finns bara här. mvh Kimmo Lilja Får du euro för den, vet jag vem det är...
Publicerat April 15, 201016 yr Författare Får du euro för den, vet jag vem det är... Heh heh... Nejdå. Inte Euro. Avslöjar inte vem det är om inte vederbörande själv gör det. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 16, 201016 yr Oooooo! Snygg! Desert ironwood gillar jag! Har haft (och har fortfarande) funderingar på att bygga en trofesköld till mitt svärd och jag vill bygga den i detta material. Men man ska ju ha ork, lust och kompetens till det också
Publicerat April 16, 201016 yr Författare Oooooo! Snygg! Desert ironwood gillar jag! Har haft (och har fortfarande) funderingar på att bygga en trofesköld till mitt svärd och jag vill bygga den i detta material. Men man ska ju ha ork, lust och kompetens till det också Hej kristin. Trofe sköld i dessert ironwood skulle vara tog snyggt. Problemet blir kanske att hitta en så stor bit. Bitar som säljs är ofta inte större än 12 cm. Leverantörer på nätet utomlands kan man kanske hitta större bitar men tror att det blir väldigt dyrt om det är topp kvalitet. Bara de små bitarna som säljs här i Sverige kostar en del. mvh Kimmo Lilja