Publicerat April 16, 201016 yr Hej kristin.Trofe sköld i dessert ironwood skulle vara tog snyggt. Problemet blir kanske att hitta en så stor bit. Bitar som säljs är ofta inte större än 12 cm. Leverantörer på nätet utomlands kan man kanske hitta större bitar men tror att det blir väldigt dyrt om det är topp kvalitet. Bara de små bitarna som säljs här i Sverige kostar en del. mvh Kimmo Lilja Jo det är nog det som är problemet. Det blir väl inte så snyggt att limma ihop flera små bitar antar jag? Jag tvivlar dock på att jag någonsin får tummen ur och bygger en sköld, oavsett material, så jag fortsätter att drömma Men skulle det finnas en stor bit av något annat material som får ungefär samma lyster som d.i så funkar det också. Rosewood är ju rätt snyggt med, och wenge (samma material som i trädelen i hjaltet på min rapir) även om lystern kanske inte blir riktig samma.
Publicerat April 16, 201016 yr Författare Jo det är nog det som är problemet. Det blir väl inte så snyggt att limma ihop flera små bitar antar jag? Jag tvivlar dock på att jag någonsin får tummen ur och bygger en sköld, oavsett material, så jag fortsätter att drömma Men skulle det finnas en stor bit av något annat material som får ungefär samma lyster som d.i så funkar det också. Rosewood är ju rätt snyggt med, och wenge (samma material som i trädelen i hjaltet på min rapir) även om lystern kanske inte blir riktig samma. Hej Kristin. Vi har ju också svenska trädslag som skulle kunna funka. Vad jag förstår så är det lite mörkare trädslag du vill ha.tex Flamm björk är ju riktigt vackert om man betsar den mörkare och jobbar en riktigt fin finish till den men det finns andra också. Fint vågigt ek kan också bli riktigt snyggt. Hur stor diameter är det vi pratar om?? mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 16, 201016 yr Hej Kristin. Vi har ju också svenska trädslag som skulle kunna funka. Vad jag förstår så är det lite mörkare trädslag du vill ha.tex Flamm björk är ju riktigt vackert om man betsar den mörkare och jobbar en riktigt fin finish till den men det finns andra också. Fint vågigt ek kan också bli riktigt snyggt. Hur stor diameter är det vi pratar om?? mvh Kimmo Lilja Jag är ute efter trä som har en riktigt mörkröd ton med mörkare skiftingar, när det är välpolerat så ser det nästan tredimensionellt ut, men de flesta mörka träslagen kan funka. Om det går att "måla sig till" rätt färg så kan det nog lösa många probelm. Då kanske det räcker med att hitta en bit trä som har rätt flammighet. Storleken skulle nog ligga någonstans runt 40*30 cm (jag vill ha en sådan där flashig älgtrofésköld). Skölden måste gå ner en liten bit nedanför parerstången eftersom jag ska sätta i två krokar i skölden som svärdet vilar på. Det här är dock mest funderingar från min sida. I dagsläget tillåter inte min ekonomi några byggprojekt av det här slaget
Publicerat April 16, 201016 yr Grymt fin kniv! Tänkte Pm:a dig och lägga ett bud men när jag läste tråden fick jag svaret....
Publicerat April 16, 201016 yr Dennna var verkligen riktigt snygg gillade verkligen hela kniven. Riktigt snygg Mvh Fredden
Publicerat April 16, 201016 yr Hah hah.. Här kom avslöjanded direkt Ha ha, varför hålla inne på det. It's miiiine.
Publicerat April 18, 201016 yr Författare Ha ha, varför hålla inne på det. It's miiiine. Slidan är nästan färdig. Måste torka bara lite mer o färgas lite mer. Snart har du den hemma /Kimmo Lilja
Publicerat April 18, 201016 yr Kimmo är finska för "kung" va? Grymt. Har tänt en liten brasa vid brevlådan där jag sitter och grillar korv medans jag väntar. Ha ha
Publicerat April 18, 201016 yr Författare Kimmo är finska för "kung" va? Grymt. Har tänt en liten brasa vid brevlådan där jag sitter och grillar korv medans jag väntar. Ha ha Naaaeee.... kung?? Jag är inte ens kung hemma. Frugan.