Publicerat Juli 9, 201015 yr Författare hunden har vuxit och busar mest hela dagarna när han är lös. jag måste försöka ta någon bild och lägga in det ser ut att bli en mörk och fin jämte av vad man ser nu.
Publicerat September 4, 201015 yr Författare på fredag var ja ut med lillen och lät han springa lite vi kom på ganska färska älgspår han for på spåren i ca en kvart ja började sätta upp en salt sten för ja var inte så noga han skulle träffa älg ännu. han kom tillbaka och hittade bast hud från hornen där älgen gått och han tyckte det var riktigt gott tyvärr. så det ser ut att med lite tur att bli hund av han så i veckan ska man kanske lägga ut lite blod spår åt han och se vad som händer. på måndag kanske han får träffa sin första döda älg och lukta och känna lite på.
Publicerat September 25, 201015 yr Författare har varit ut en del i skogen med valpen och det är full fart tills man kommer hem. jag har försökt gå på ställen där det inte brukar vara så mycket älg för att få kontakten och söken och det ser ut att fungera bättre för varje gång så nu är det bara att invänta oktoberjakten och se om man kan och ska skjuta för han eller vänta tills nästa höst det är tillfället som avgör.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr Författare har inte hunnit fixa nå bilder har varit arbete och jakt hela tiden men ja ska försöka fixa bilder när tid kommer och försöka få ut dom så ni får se han. har hunnit ut en del med hunden och det ser väldigt lovande ut med han han har haft älgkontakt en gång och tog upp på en ca 400-500 meter i vind men det stod inge vidare några minuter i upptaget och sen tog det undan sakta och stannade på två ställen före det fick ordentlig fart och då följde han efter en bit och sen släppte han och började jaga fågel på tillbaka vägen när jag gick och mötte han. förra helgen var jag och spårade ko och dubbelkalv med han och intresset finns så det blir intressant se vad det blir av han ser ut att bli en spårare av det jag varit med han tills nu. imorgon tänkte ja kanske släppa han om det inte finns någon passare på området jag ska gå för jag vill jaga in hunden själv och försöka få han till det jag vill.
Publicerat Oktober 22, 201015 yr har inte hunnit fixa nå bilder har varit arbete och jakt hela tiden men ja ska försöka fixa bilder när tid kommer och försöka få ut dom så ni får se han.har hunnit ut en del med hunden och det ser väldigt lovande ut med han han har haft älgkontakt en gång och tog upp på en ca 400-500 meter i vind men det stod inge vidare några minuter i upptaget och sen tog det undan sakta och stannade på två ställen före det fick ordentlig fart och då följde han efter en bit och sen släppte han och började jaga fågel på tillbaka vägen när jag gick och mötte han. förra helgen var jag och spårade ko och dubbelkalv med han och intresset finns så det blir intressant se vad det blir av han ser ut att bli en spårare av det jag varit med han tills nu. imorgon tänkte ja kanske släppa han om det inte finns någon passare på området jag ska gå för jag vill jaga in hunden själv och försöka få han till det jag vill. Ok! Det hinns ju och imorgon ska vi stycka så att alla i laget ska vara med så att ingen kommer undan något arb. av något slag. Styckning och städning! På söndag blir det jakt för oss.
Publicerat Oktober 23, 201015 yr Författare fanns passare på området så valpen fick vara hemma idag och imorgon också men kanske nästa helg.
Publicerat November 6, 201015 yr Författare idag har jag jagat med valpen och det blev upptag på ca 700-800m men det var rådjur och blev ett drev så det var bara gå tillbaka men han kom efter en bra stund så vi fortsatte och gå dit vi hade tänkt från början och det blev ett nytt rådjurs drev åt andra hållet så jag började gå i spåren och hunden kom och mötte mig halvägs där han varit. sen gick jag en bra bit till men hunden och inga spår eller något så det blev inte så mycket mera men det syns att det finns jakt i hunden så nu är det bara försöka hitta någon älg och skjuta för han så han vet vad han ska göra.
Publicerat November 15, 201015 yr Författare igår skällde hunden tjur och ko och efter en stund kom dom mot mig och stannade på ca 20m helt öppet men hunden kom inte över bäcken älgarna hade passerat så jag såg ingen vits i att skjuta när han inte var med och skällde så dom fick fortsätta. men jakten är ju inte slut ännu så chansen att få skjuta åt han finns ännu.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare idag blir den lille ett år iaf så nu är det bara vänta och hoppas att det blir något av han.
Publicerat Mars 20, 201115 yr Ja min lilla tik har visat att hon kan bli ganska bra, har lyckats skjuta en ensam kalv för henne på stånd helgen efter det så lyckades en passare skjuta en gris för henne på gång stånd. Sen satte tyvärr snön stop för all hundjakt, vilket kan va bra så den lille får mogna lite. Älgen skjöts när tiken va 9 månader
Publicerat September 17, 201114 yr Författare har några släpp på hunden nu och det finns iaf lite intresse av han men inget skjutet på stånd ännu. har varit ut idag och haft sök på mellan 200-900m med bra kontakt mellan söken och ett förmodat upptag på ca 900m men det tog undan och rundade ett berg ett varv kommer till baka och vänder om och far mot en bäck och där mister jag han ur pejlaren. vi kör runt och efter en väg och får in han på pejlen några hundra meter från vägen och visslar som jag brukar göra i skogen och hunden kommer sen bryter jag för dagen efter det hunden sprungit 1,5 mil det jag har haft kontakt i pejalaren med han. imorgon får han vila så jag tar gammeln istället.