Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Luleskyttar!

Featured Replies

Publicerat

Det blev inget då, men imorgon blir det en vända med 22an och lite nöjesskytte! )(

• Svar 98
  • Visningar 13,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
  • Författare
Det blev inget då, men imorgon blir det en vända med 22an och lite nöjesskytte! )(

Måste jobba imorrn :lol: håller på att göra stugan färdig för försäljning.

Publicerat
Måste jobba imorrn B) håller på att göra stugan färdig för försäljning.

Det var synd :/ Men det kanske blir en sväng på söndag med :lol:

Publicerat

Undra då man själv ska ta sig på skjutbanan :S Skulle blivit åka i kväll men han som skulle med hade förhinder :S

Publicerat
Undra då man själv ska ta sig på skjutbanan :S Skulle blivit åka i kväll men han som skulle med hade förhinder :S

Kom till knöppeln en sväng imorgon?

Jag tar nog med mig både 6.5*55 och 22LR =)

Publicerat

Vid 18-snåret idag finns jag på skjutbanan för att leka lite med min 22LR, knöppeln. Ni är välkomna =)

Publicerat
  • Författare
Vid 18-snåret idag finns jag på skjutbanan för att leka lite med min 22LR, knöppeln. Ni är välkomna =)

Korthållsbanan? Kanske dyker upp om frugan hinner hem. Fast risken är väl stor man får nobben en fredagkväll :D

Publicerat

Jag börjar nog vid inskjutningsbanan. Bössan är inskjuten för farsan (tog över den i tisdags, lämnade in ansökan i onsdags, fick hem licens idag) så jag tänkte få den inskjuten för mig. Det är även en ny ammo för bössan så det behöver kollas träfflägen och skit.

Sedan går jag över till "grannen" och skjuter lite på självmarkernade tror jag =)

Edit: jag skickar min med en annan hona på bio vid 18, så jag får lite tid :D

Publicerat
  • Författare
Edit: jag skickar min med en annan hona på bio vid 18, så jag får lite tid :D

Har 2 små som kräver lite uppmärksamhet med :D

Publicerat
Har 2 små som kräver lite uppmärksamhet med :D

Går det inga barnfilmer? :D

Du är så välkommen om du hittar dit idag =)

Publicerat
  • Författare
Går det inga barnfilmer? :P

Du är så välkommen om du hittar dit idag =)

Äääh, var tydligen grillafton ikväll å man är ju grillmästare så ;)

Publicerat

Du vågar inte för myggen, det är där det sitter ;)

Själv var jag på knöppeln en timme, lite drygt. Första 45-50 min var att skjuta träfbilder och skjuta in bössan för mig. 80m sköts det på när jag talar träfflägen och träffbilder.

Ammunition som användes var:

Sellier och Bellot (sista halva asken av min fars storköp för ett antal år sedan, skitammo men används för "kulskjut" ibland)

American Eagle rundspets 40grain

Norma Trainer rundspets 40grain (hade inte denna innan jag for på Team Sportia och köpte markerlappar och skaffa inskjutningstavlor. Men priset var rätt, 35:- för 50 skott och jag tänkte att det skadar ju inte att testa en till!)

Så, det visade sig att ALLA ammunitioner låg mellan 6-8cm lågt för mig. Det blev bara att skruva.

Kassa träffbilder med S&B (inte förvånad allls) men även med AE.

Första femskottaren med Norma Trainer låg på runt 30mm

Självklart skruvade jag åt fel håll när jag skruvade, så jag hamnade ca 10cm LÄGRE än jag gjorde istället för högre. Så jag siktade på mitten på Normas inskjutningstavla, och fick en samlad träffbild på ca 25mm med NT vid den ruta längst ner i mitten som har en bredd/höjd på 20mm. Fin träffbild på 80m med en 22LR måste jag säga.

Nu skruvade vi rätt, och det hela blev så mycket bättre, Nu gick alla ammunitioner rätt bra i höjd och sidled, förutom att varken AE eller S&B gick att samla. Jag spred några serier med NT med, men jag kan fan inte säga om det var ammunitionen som spökade eller om det var mitt skytte som hade tur att snurra in 2 bra serier men senare inte höll ihop det.

Men skyttet kändes överlag bra, och vid torrklick så flyttade jag knappt hårkorset så jag tror inte att det var "mitt fel" att även NT började sprida.

Det gick väl totalt 65 plugg där. Sedan gick jag till korthållsbanan och sköt på de självmarkerande målen ytterligare 40 plugg, innan jag gav upp och åkte hem!

Det var trevligt, och så länge man var i solen var inte myggen ett problem. I skuggan däremot :P

Publicerat

Nu drar jag till skjutbanan igen för att skjuta in 22LR igen...

Ja jag vet... jag bänglar en del :lol:

Men jag har monterat av kikarsiktet en sväng, och då det inte är några direkta quickmounts jag har så blir det att skjuta in igen då :D

Publicerat
  • Författare

Bra att nån luleskytt är där i alla fall :D:lol:

Publicerat

Tänkte åka till sunderbyn i morgon på skjutbanan om jag bara hinner hem i tid :lol: Blir älgbana både 50 och 80 meter :D

Publicerat
Bra att nån luleskytt är där i alla fall :P:lol:

Det var förvånansvärt lite mygg igår. Nu var jag visserligen i en bastu, jag hade en tunn regnponcho som gick att dra åt i alla öppningar så det räckte med att behandla händer och ansikte. Det var inte mycket mygg ändå, men jag var beredd :)

Nu insåg jag, väl på skjutbanan, att jag monterat kikarsiktet 90grader fel ;) Så det blev intressanta vridningar. Nästa gång blir det att skjuta in igen... *suckar*

Men jag var för sugen på att skjuta igår för att åka hem :P

Fy fan vad min bössa sprider. Tyvärr. Men i dagarna får jag hem ett kalibreringsverktyg till 22LR, så där hoppas jag få lite resultat. Nu skjuter jag visserligen på 80m, så det är ju inte att vänta samma resultat som på 30-40m

• 2 weeks later...
Publicerat

En liten tanke!

Nu är det så att jag inte har något vapen med vilket jag anser att jag har riktigt bra precision. jag jobbar på det i byten av kolvar och lite småfix.

Det jag funderar på är om det finns någon skytt i området som har ett vapen med mycket bra egenprecision som kan tänka sig att träffa mig på skjutbanan här framöver så att jag får testa skjuta med det vapnet.

Jag vet att jag inte får en perfekt precision med ett vapen som inte är mitt, och att träffläget inte lär stämma 100%. Det jag vill testa är bara att skjuta med ett vapen där jag vet precis vad som är vapnets egenprecision och att jag får se vad jag som skytt gör fel/rätt.

Skulle jag på så sätt få ett mått på mitt skytte, är det lättare för mig att vid finputsningen av mina vapen se vad jag som skytt gör och vad bössan gör.

Publicerat
Det jag funderar på är om det finns någon skytt i området som har ett vapen med mycket bra egenprecision som kan tänka sig att träffa mig på skjutbanan här framöver så att jag får testa skjuta med det vapnet.

Eftersom vi ofta har olika definitioner på vad som är bra nog precision, vad är det i det här fallet?

Publicerat
Eftersom vi ofta har olika definitioner på vad som är bra nog precision, vad är det i det här fallet?

egentligen är 'bra nog precision' ett dumt uttryck, som du så diplomatiskt framhåller ^_^ jag anser mig inte vara mer än en duglig skytt, kanske inte ens det. grundkravet borde vara att det är dokumenterat precis vilken precisionsnivå bössan har, så att jag lättare kan se vad som är bössan och vad som är jag. om bössan sedan har så pass bra precision att jag VET att allt utöver xx millimeter är mina misstag skadar det ju inte? skulle räcka med ett vapen som skjuter under 30mm på 100m i snitt för att veta att vapnets egenprecision är högre än min förmåga och ger mig isådana fall en mer mätbar utvärdering. eller resonerar jag helt fel? I dagsläget vet jag inte vilka fel på tavlan som är bössans och vilka som är mina och det blir lätt att skylla på utrustningen istället för att hitta vad jag behöver träna på.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har tänkt ta 22an och skjuta lite konservburkar och dyl. runt 16 idag. Gjorde av med en 150 skott i förrgår men förstörelselustan finns kvar.

Publicerat

Det blev en sväng på knöppeln igår, mellan 20 och 21. Gick rätt bra, med tanke på att jag har nytt sikte på bössan, nyss kapat om kolven och monterat ny bakkappa =)

Publicerat
  • Författare

Var faktiskt där igår å sköt björnpasset, gick inge bra.

Publicerat

Vad säger ni, Luleskyttar, skall vi inte hitta en skjutdag på banan snart? Knöppelåsen är väl fint för det, kan vi skjuta lite långhåll, och lite annat, och inskjutningsbana finns ju med för test av ammo =)

Publicerat
Vad säger ni, Luleskyttar, skall vi inte hitta en skjutdag på banan snart? Knöppelåsen är väl fint för det, kan vi skjuta lite långhåll, och lite annat, och inskjutningsbana finns ju med för test av ammo =)

Låter som en bra ide :rolleyes: Är jag bara hemma då det bestäms kommer jag :rolleyes:

Publicerat

Jag tycker vi skall inrikta oss på något kul då :rolleyes:

Kanske helgen nästa vecka, någon som har en dag över då? Man kan ju jaga lördag och skjuta söndag, eller tvärtom, så kan man planera jakt tillsammans :rolleyes: