Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur räddar man en minimal älgstam

Featured Replies

Publicerat

I stora Områden från lillhärdal-södra Sveg- Los- Orsa-Rättvik- Mora för älgstammen en tynande tillvaro.

I Orsa så är man nere på förslaget 0,5 älgtjur per 1000 ha och totalt koförbud samt en kalvtilldelning på 0,5 per 1000 ha enligt gällande jakttabell..

Hur gör man när rovdjuren tar bort älgarna?

Lär mer på : http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Vet att Sveaskog haft funderingar på älgjaktsstopp, men är det rätt ? Rovdjuren jagar ju ändå?

Publicerat
I stora Områden från lillhärdal-södra Sveg- Los- Orsa-Rättvik- Mora för älgstammen en tynande tillvaro.

I Orsa så är man nere på förslaget 0,5 älgtjur per 1000 ha och totalt koförbud samt en kalvtilldelning på 0,5 per 1000 ha enligt gällande jakttabell..

Vet att Sveaskog haft funderingar på älgjaktsstopp, men är det rätt ? Rovdjuren jagar ju ändå?

utrota älgarna för då försvinner ju vargarna :mad: Du får leva på tjädergryta med murkelsås :lol:

Ja våran mark ligger i det området och allvarligt är det sorgligt när man ser mer björnar än älgar ...det är ett tecken på att det är dåligt med älg! de senaste fem åren har jag sett tre älgar och 8 björnar ;)

Men det är klart vi har ju bara 2500 ha så man kan ju inte räkna med att det ska vara älg inne varje säsong :wub:

Publicerat

Var en kille från SLU (kanske han var något för SVA också) och föreläste om älgstammar och grejs därikring...

Enligt vad dom kommit fram till skulle man ha en älgstam med 50/50 tjurar/kor för att få bästa tillökning.... det är tydligen inte så att en tjur kan göra hela skogens kor på smällen, utan bara några få.. dessutom är inte ungtjurarna någonting att hänga i granen när det kommer till befruktning....

Dom hade kört 5 år på Gotland där dom inte sköt tjurar alls... och tydligen har dom massa dundertjurar nu...

Nåå.. det hela lät jävligt vettigt....

Jonas Malmsten hette han.. han sa iaf att han gärna svarade på frågor och det var bara att maila...

Publicerat

problemet i det här området är inte förvaltningsmodellen utan att det inte finns en jaktbar älgstam över huvudtaget pga rovdjurstrycket. Vargar och björnar äter upp älgarna så det finns inte älg så det räcker till jägarna oxå :rolleyes:

Publicerat
problemet i det här området är inte förvaltningsmodellen utan att det inte finns en jaktbar älgstam över huvudtaget pga rovdjurstrycket. Vargar och björnar äter upp älgarna så det finns inte älg så det räcker till jägarna oxå :rolleyes:

Men då är väl svaret på frågan ganska enkelt?

Stoppa älgjakten och jaga desto mer rovdjur!

Att det sedan finns vissa politiska hinder som måste övervinnas för att man skall kunna jaga rovdjuren i tillräckligt stor skala för att rädda stammen är en annan sak!!!

// Henrik

Publicerat

Det går inte att förvalta älgstammen när vi har så pass stora bestånd av björn och varg. Jag tror att för att försöka pigga upp älgstammen så behövs större tilldelning på varg och björn. Men det är som vanligt, betongälskarna i fjollträsk ska se till att det finns en stor rovdjursstam, som dom aldrig kommer träffa på, den ska bara finnas. viltet ska bara vara rovdjurens mat och jägare ska hålla sig hemma...

Det sorgliga är att det är vi i söder som bestämmer över hur mycket rovdjur det ska vara, för det är bara vi som vill ha dom, vi som slipper leva med dom och troligtvis aldrig kommer träffa på dom. (jag är ett undantag..)

Jag anser att dom som lever med rovdjuren är dom som ska bestämma över förvaltningen.

Det kanske skulle vara läge att testa att helt enkelt inte jaga älg på ett år, problemet med det är ju att älgjakten inbringar en hel del pengar uppe i norr, pengar som många räknar med. En annan risk med det är väll att födotillgången blir riktigt stor till rovdjuren vilket resulterar i att kullarna blir större och det slutar med att vi får ännu fler rovdjur.

Ett stort dilemma, görs ingenting inom några år så är norra delen av vårat land förlorat åt rovdjuren, tragiskt men sant.

Publicerat
Det går inte att förvalta älgstammen när vi har så pass stora bestånd av björn och varg. Jag tror att för att försöka pigga upp älgstammen så behövs större tilldelning på varg och björn. Men det är som vanligt, betongälskarna i fjollträsk ska se till att det finns en stor rovdjursstam, som dom aldrig kommer träffa på, den ska bara finnas. viltet ska bara vara rovdjurens mat och jägare ska hålla sig hemma...

Det sorgliga är att det är vi i söder som bestämmer över hur mycket rovdjur det ska vara, för det är bara vi som vill ha dom, vi som slipper leva med dom och troligtvis aldrig kommer träffa på dom. (jag är ett undantag..)

Jag anser att dom som lever med rovdjuren är dom som ska bestämma över förvaltningen.

Det kanske skulle vara läge att testa att helt enkelt inte jaga älg på ett år, problemet med det är ju att älgjakten inbringar en hel del pengar uppe i norr, pengar som många räknar med. En annan risk med det är väll att födotillgången blir riktigt stor till rovdjuren vilket resulterar i att kullarna blir större och det slutar med att vi får ännu fler rovdjur.

Ett stort dilemma, görs ingenting inom några år så är norra delen av vårat land förlorat åt rovdjuren, tragiskt men sant.

Njae

Det här problemet är ju faktiskt som störst i Södra halvan av Sverige. Norra halvan har visserligen en hel del björn och Lo. Men Vargen verkar ju inte trivas där. (Varför är en annan fråga...)

OK jag förstår vad du menar. Så ta inte det här på allt för stort allvar... Men enligt mina begränsade geografikunnskaper ligger både dalarna och Härjedalen i Södra Sverige. Eller möjligtvis mellanSverige. Mitten ligger väl ungefär i höjd med Östersund?

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

Jo det ju som Jens skriver, snart finns det ingen älg att spara.

Är ju lätt att förvalta en älgstam på öland där inga rovdjur finns .

Är värre för oss som har både varg och björn.

Publicerat
Njae

Det här problemet är ju faktiskt som störst i Södra halvan av Sverige. Norra halvan har visserligen en hel del björn och Lo. Men Vargen verkar ju inte trivas där. (Varför är en annan fråga...)

OK jag förstår vad du menar. Så ta inte det här på allt för stort allvar... Men enligt mina begränsade geografikunnskaper ligger både dalarna och Härjedalen i Södra Sverige. Eller möjligtvis mellanSverige. Mitten ligger väl ungefär i höjd med Östersund?

MVH // Henrik

Den geografiska mitten är väl i höjd med Härjedalen och räknas in till norrland, Det är endast från lillhärdal och söderut det finns etablerade vargstammar (revir).....

Lillhärdalsområdet fällde 12 st Björnar under den gångna hösten, det torde visa på att det finns ordentligt med björn på skogen då området inte är så förbaskat stort och intresset för björnjakt är svalt då den mesta marken tillhör Stora enso som hade en fallavgift på ca 7000 kr i höstas...... En etabering av en vargstam som nu blivit = spiken i kistan för älgjakten i området.....

Inom en kvadrat mil från där jag bor skådas det björn varje dag igår såg en lastbilschafför fyra st vuxna djur på andra sidan ån och vid samma tidpunkt sågs hona med unge mindre än en km åt andra hållet, så gott om björn det är det ingen tvekan om att vi har här.....

Publicerat

Som trådskapare så antar jag att du själv, om ine har en lösning men åtminstone ett förslag i frågan?

Publicerat
  • Författare
Som trådskapare så antar jag att du själv, om ine har en lösning men åtminstone ett förslag i frågan?

Ja en sak som är bra är ju att Stora nu slopat fällavgiften på björn.

Sedan måste ju avskjutningen på rovdjur öka om vi jägare nu ska hålla igen. Tycker ju att jägarna här har visat en god vilja om förslaget på 0,5 älgtjur per 1000ha och fem dagars jakt går igenom.

Publicerat

Anledningen till väldigt dåligt med älg från fjollträsk och söderut har väll en hel del att göra med att det är så pass mycket tätare med bebyggelse och vägar än vad det är mer norrut. Jag tror vi aldrig kommer få en hyffsad älgstam i södra delen av landet, bebyggelsen sprider ut sig för mycket.

Publicerat
Anledningen till väldigt dåligt med älg från fjollträsk och söderut har väll en hel del att göra med att det är så pass mycket tätare med bebyggelse och vägar än vad det är mer norrut. Jag tror vi aldrig kommer få en hyffsad älgstam i södra delen av landet, bebyggelsen sprider ut sig för mycket.

Hmmm det är väl redan nu en mycket större älgstam där? Än vad det är i det nämda området alltså?

Publicerat

Har du riktigt koll på det här?

I många delar av götaland så har de en allt för tät älgstam, det pratas t.o.m om en älgexplosion.

Publicerat
Ja en sak som är bra är ju att Stora nu slopat fällavgiften på björn.

Sedan måste ju avskjutningen på rovdjur öka om vi jägare nu ska hålla igen. Tycker ju att jägarna här har visat en god vilja om förslaget på 0,5 älgtjur per 1000ha och fem dagars jakt går igenom.

Har verkligen fällavgiften haft någon betydelse? Tilldelningarna har väl fyllts ändå?

Tror nog inte ni kan räkna med annat än en marginell ökning av tilldelningen på rovdjur. Så varför inte avstå helt från att skjuta vuxna älgar? Eller har ni fler tjurar än hondjur?

En tanke om rovviltsjakten kunde ju vara att försöka styra upp mer var djuren skjuts. Det är väl frågan om en form av skyddsjakt, varför inte då bestämma mer var inom länen de tilldelade djuren skjuts?

Så att de områden med tätast rovviltstammar verkligen får nytta av tilldelningarna.

Publicerat

Nja vi har nog en tillräckligt stor Älgstam i södra Sverige.

Tilldelningen i mitt ena lag hamnar troligen på en vuxen älg på 250ha :D

Detta för att försöka skjuta ner älgstammen lite från ca 10 älgar / 1000ha till 7-8.

Tyvärr jagar jag där för lite för att veta om det är rätt eller fel beslut.

/Lasse

Publicerat
Har du riktigt koll på det här?

I många delar av götaland så har de en allt för tät älgstam, det pratas t.o.m om en älgexplosion.

Nej jag kan inte påstå att jag har riktigt kolla på det, men på dom markerna där jag jagar, samt av vänner som man pratat med kan man dra slutsatsen till att det definitivt inte är tal om någon kraftig älgstam här. I östergötland där jag även jagar var det också dåligt med älg. På min egna mark och några runtikring har vi dom senaste 2 säsongerna inte jagat älg överhuvud taget för att ge dom en chans på några år att få en lite tätare stam, tror det blir likadant ett par år till för att se om det har hjälpt.

Publicerat
Nej jag kan inte påstå att jag har riktigt kolla på det, men på dom markerna där jag jagar, samt av vänner som man pratat med kan man dra slutsatsen till att det definitivt inte är tal om någon kraftig älgstam här. I östergötland där jag även jagar var det också dåligt med älg. På min egna mark och några runtikring har vi dom senaste 2 säsongerna inte jagat älg överhuvud taget för att ge dom en chans på några år att få en lite tätare stam, tror det blir likadant ett par år till för att se om det har hjälpt.

Det är ju en väldigt lokal variaton i älgstammen överlag. Där jag jagat i Östergötland så har vi bra med älg samma sak i Småland faktiskt.

Publicerat

Svaret är väl ganska enkelt om man vill ta tag i problemet :mellow: dvs jaktstopp och rovdjursjakt. Men då kommer ju den krassa verkligheten :( . Jaktarrenden som ska betalas och vilka "älgjägare" är villiga att betala sin del för ett arrende om man inte får sin jaktvecka på säg tre år ;) .

• 2 weeks later...
Publicerat
Har verkligen fällavgiften haft någon betydelse? Tilldelningarna har väl fyllts ändå?

Tror nog inte ni kan räkna med annat än en marginell ökning av tilldelningen på rovdjur. Så varför inte avstå helt från att skjuta vuxna älgar? Eller har ni fler tjurar än hondjur?

En tanke om rovviltsjakten kunde ju vara att försöka styra upp mer var djuren skjuts. Det är väl frågan om en form av skyddsjakt, varför inte då bestämma mer var inom länen de tilldelade djuren skjuts?

Så att de områden med tätast rovviltstammar verkligen får nytta av tilldelningarna.

Klart att det kommer bli mer folk som vill skjuta björn om dom släpper fallavgifterna, vad jag har hört så är det inte billigt iaf. Har dessutom bara mött positiva besked om att dom ska släppa på fallavgifterna...

Publicerat
  • Författare
Klart att det kommer bli mer folk som vill skjuta björn om dom släpper fallavgifterna, vad jag har hört så är det inte billigt iaf. Har dessutom bara mött positiva besked om att dom ska släppa på fallavgifterna...

Hej.

Vad är du har hört som kostar utöver fällavgifterna då?

Publicerat
Hej.

Vad är du har hört som kostar utöver fällavgifterna då?

har inte hört något utöver fallavgifterna, men dom lär ju vara bra mycket dyrare än gratis..

Publicerat

Rovdjur är hämande för tillväxten, inte kapitalet. Skjuter vi inte vuxna älgar ökar stammen så det är viktigt att hitta rätt balans, vilket givetvis är svårt. Men för att följa försiktighets principen så är kalvjakt en väg tror jag, skjuter vi vuxna samtidigt som varg och björnar kraftigt minskar tillväxten går det åt fanders.

Tomas

Publicerat
Rovdjur är hämande för tillväxten, inte kapitalet. Skjuter vi inte vuxna älgar ökar stammen så det är viktigt att hitta rätt balans, vilket givetvis är svårt. Men för att följa försiktighets principen så är kalvjakt en väg tror jag, skjuter vi vuxna samtidigt som varg och björnar kraftigt minskar tillväxten går det åt fanders.

Tomas

Förstår inte vad du menar med att rovdjur bara påverkar tillväxten? Och om så vore påverkas "kapitalet" (populationen älg?) inom något år ändå. Vuxna älgar dör. Eller har jag missuppfattat dig?