Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur räddar man en minimal älgstam

Featured Replies

Publicerat
Klart att det kommer bli mer folk som vill skjuta björn om dom släpper fallavgifterna, vad jag har hört så är det inte billigt iaf. Har dessutom bara mött positiva besked om att dom ska släppa på fallavgifterna...

Javisst kommer det att vara fler som vill skjuta björn. Men det behöver ju inte betyda att det i verkligheten fälls fler björnar.

För att det skall fällas fler björnar är det tilldelningen som måste ändras. Alla andra åtgärder är av underordnad betydelse.

Sedan är det uppenbart att man i många områden måste minska på avskjutningen av älgen, om det nu är starkare älgstammar man vill ha. Hur den minskningen skall se ut finns det olika teorier om. Antagligen passar inte samma system överallt. Jag vill t.ex. inte öka kalvavskjutningen i områden med stora rovdjur. Jag vill minska den. Men eftersom jag vill minska avskjutningen av de reproducerande djuren ännu mer så ökar ju andelen kalv...

När stammen sedan har hämtat sig så blir det kalvavskjutningen som ökar först och mest.

När man är i någorlunda balans så tycker jag dessutom att det i princip är fel att tala om vad man skjuter av. Bättre , om än svårare, att tala om vad man sparar till vinterstam.

MVH // Henrik

Publicerat

Älgstammen skiljer sig så väldigt mycket även lokalt. Tex 2mil nordost om Uppsala där jag jagar så har vi inga björnar och inga vargar. Avskjutningen på vår mark på 700hektar har varit en älg på fyra år, det finns nästan inte ett klövavtryck i skogen.

Medans några grannlag norröver har väldigt mycket älg med en avskjutning på 2+2 samt en obs på nästan en älg per jaktdag under första älgjaktsveckan.

I Rättvik däremot har jag inte sett en älg på länge men desto mer björnspår.

Så oavsett anledning så kommer nog vissa av oss få acceptera ett älgjaktstop. eller enbart kalvjakt.

Publicerat
Älgstammen skiljer sig så väldigt mycket även lokalt. Tex 2mil nordost om Uppsala där jag jagar så har vi inga björnar och inga vargar. Avskjutningen på vår mark på 700hektar har varit en älg på fyra år, det finns nästan inte ett klövavtryck i skogen.

Medans några grannlag norröver har väldigt mycket älg med en avskjutning på 2+2 samt en obs på nästan en älg per jaktdag under första älgjaktsveckan.

I Rättvik däremot har jag inte sett en älg på länge men desto mer björnspår.

Så oavsett anledning så kommer nog vissa av oss få acceptera ett älgjaktstop. eller enbart kalvjakt.

Visst är det så.

Precis som det är svårt att få vargen att flytta dit politikerna bestämmer så är det svårt att få till större stammar av klövvillt i vissa områden. Alla områden kan inte "skylla" på rovdjur eller felaktig avskjutning. Vissa områden har inte rätt förutsättning för den ena eller andra villtarten. Isådana områden måste man börja med att fundera på vilka andra förändringr man kan göra. Finns säkert något man kan göra inom skogs eller jordbruk. Om nu skogs ägarna vill ha fler älgar...

Publicerat
Javisst kommer det att vara fler som vill skjuta björn. Men det behöver ju inte betyda att det i verkligheten fälls fler björnar.

För att det skall fällas fler björnar är det tilldelningen som måste ändras. Alla andra åtgärder är av underordnad betydelse.

MVH // Henrik

Kan du utveckla dig lite mer om tilldelningen, förstår inte riktigt vad du menar...

Att det ska bli mer preciserat där man ska skjuta björn??

Publicerat
Kan du utveckla dig lite mer om tilldelningen, förstår inte riktigt vad du menar...

Att det ska bli mer preciserat där man ska skjuta björn??

Enkelt uttryckt.

För att det skall skjutas fler björnar måste den totala tilldelningen vara större. Det hjälper alltså inte ens med skottpengar eftersom man idag iprincip fyller kvoterna överallt ändå.

Sedan är det ju så att för att ge maximaleffekt så måste man skjuta björn just där man har mest problem.

Att ha länsvis indelning som man oftast haft hittills riskerar att slå snett. Såg precis att Västerbotten precis lagt in ett förslag om att dela in det länet i 4 delar. Nu kan jag inte Västerbotten tillräckligt bra för att våga säga att 4 områden är bäst. Det kanske skulle varit 5 eller 8. Men fyra är i alla fall bra mycket bättre än 1.

// Henrik

Publicerat
Förstår inte vad du menar med att rovdjur bara påverkar tillväxten? Och om så vore påverkas "kapitalet" (populationen älg?) inom något år ändå. Vuxna älgar dör. Eller har jag missuppfattat dig?

Jag var otydlig. Jag hävdar att varg och björn tar få producerande djur (kapital). Däremot tar dom ansenlig mängd kalvar och fjolingar ( tillväxten) Så, om man upplever att vuxna, producerande djur fattas så måste man börja titta sig i spegeln och vara självkritisk.

Tomas

Publicerat
Hej.

Vad är du har hört som kostar utöver fällavgifterna då?

Beroende på var du jagar :D I till exempel många VVO så utgår det ersättning till markägarna beroende på areal, samt i vissa fall arrenderas ingående bolagsmark för att undgå bolaget tillsätter egna jägare i jaktlagen//US

Publicerat
  • Författare

Ja nu var det inte fällavgifter på älg det handlade om utan på björn.

Om inte markägaren har fällavgifter på björnen så kostar det ingenting när en besiktningsman från länsstyrelsen kommer ut för att besiktiga björnen.

Även om många har den uppfattningen att det är svårt och krångligt när man skjutit en björn, så är det inte .

Besiktningsmannen ska besiktiga björnen och vill han så är man skyldig att visa själva skottplatsen för honom, men man behöver inte ha björnen liggande i skogen i väntan på honom.

Men själva besiktningen kostar inget .

Publicerat
Jag var otydlig. Jag hävdar att varg och björn tar få producerande djur (kapital). Däremot tar dom ansenlig mängd kalvar och fjolingar ( tillväxten) Så, om man upplever att vuxna, producerande djur fattas så måste man börja titta sig i spegeln och vara självkritisk.

Tomas

Dessutom att kon som mist sin kalv kan öka sin kondition då den inte har en kalv att dras med, och därför kompenserar förlusten genom att föda kraftigare kalv, tvilling eller trillingkalvar följande säsong.

Mindre sannolikhet för kompensationsnativitet om ett vuxet djur skjuts.

Publicerat
Dessutom att kon som mist sin kalv kan öka sin kondition då den inte har en kalv att dras med, och därför kompenserar förlusten genom att föda kraftigare kalv, tvilling eller trillingkalvar följande säsong.

Mindre sannolikhet för kompensationsnativitet om ett vuxet djur skjuts.

Korrektomundo.