Publicerat April 30, 201016 yr Hej! Hade tänkt se om någon skulle kunna tänkas ha något uppslag till form på skaft till ett knivblad som jag haft liggades ett tag?! Det är 110mm långt och ca 28mm högt.
Publicerat April 30, 201016 yr Hej! Hade tänkt se om någon skulle kunna tänkas ha något uppslag till form på skaft till ett knivblad som jag haft liggades ett tag?! Det är 110mm långt och ca 28mm högt. Wohoo... När jag ser ett sån här blad börjar det krypa direkt i skapar nerven. vem har gjort bladet?? Kan det vara Vladic eller bautin?? Ser inte riktigt på bilden. mvh Kimmo Lilja
Publicerat April 30, 201016 yr Hej! Hade tänkt se om någon skulle kunna tänkas ha något uppslag till form på skaft till ett knivblad som jag haft liggades ett tag?! Det är 110mm långt och ca 28mm högt. Hejsan Kimmo, Nu är jag ingen vidare designer och absolut ingen knivmakare. (Även om jag fuskat lite för många år sedan) Så det är möjligt att jag nu föreslår något som du kanske tycker är att svära i kyrkan. Eller som av olika anledningar inte går att genomföra. Men jag har ändå ett litet frö till en idé. Som jag tolkar fotot kommer du efter slipning / putsning av detta bladet att ha ganska rena längsgående linjer i bladet. Jag skulle tro att det blir ett underbart resultat om form och mönster på skaftet plockar upp de här rena nästan raka linjerna. DVS bryt inte med för mycket tvärgående detaljer. Har du någon gång prövat att limma ihop bitar som är mindre i "diameter" men som följer hela skaftets längd? (Kanske börja med en hornbit eller likn för att inte riskera sprickbildning.) Du skulle då få en väldigt ovanlig design på kniven som ändå följer de linjerna som kommer från bladet. Utseendet på själva skaftet skulle då kunna bli lite "ektunna". Detta även om formen kanske inte behöver vara lika symmetrisk som en ektunna. Oavsett vad du väljer för design skulle det vara kul att höra/ läsa några kommantarer om denna idé. MVH // Henrik
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Wohoo... När jag ser ett sån här blad börjar det krypa direkt i skapar nerven. vem har gjort bladet?? Kan det vara Vladic eller bautin?? Ser inte riktigt på bilden.mvh Kimmo Lilja Det är gjort utav den norska smeden Steen Nielsen. tycker mig mig minnas att det hette lancacier smide.. Jo det är lite svårt att se.. bifogar en bild till för att sätta större fart så inspirationen så det kanske rinner över lite.
Publicerat April 30, 201016 yr Hej. Modellen angler ritade upp såg bra ut. Jag tycker att du ska satsa en del tid på det här bladet. Själv skulle jag nog försöka göra ett skaft som får folk att öppna ögonen Rätt mörkt blad så jag tror en komb av ljusare o mörkare material val skulle passa bra. /Kimmo Lilja
Publicerat April 30, 201016 yr Bocote trä, tror jag skulle passa bra till det bladet. Det är randigt. Svart och ljust. https://www.nordellknives.com/portal/index....amp;language=se Seved
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Hej.Modellen angler ritade upp såg bra ut. Jag tycker att du ska satsa en del tid på det här bladet. Själv skulle jag nog försöka göra ett skaft som får folk att öppna ögonen Rätt mörkt blad så jag tror en komb av ljusare o mörkare material val skulle passa bra. /Kimmo Lilja Det låter intresant, hur ska man få till ett sådant skaft. vad skulle du blanda för matriell?
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Bocote trä, tror jag skulle passa bra till det bladet. Det är randigt. Svart och ljust.https://www.nordellknives.com/portal/index....amp;language=se Seved Sneglat lite på en bit utav detta tidigare, men är osäker då man inte vet hur det är. Vet du kanske möjligtvis hur detta trä är, är det tätt och lätt jobbat?
Publicerat April 30, 201016 yr Jag har inte använt det själv. Men jag har en kniv i det och det är jäkligt snyggt tycker jag. Jag har en svag aning om att jag hört att det ska vara oljikt. Ska kolla lite. Seved
Publicerat April 30, 201016 yr Här är en länk. http://curiouswoods.com/wood--Bocote--BOC Det är hårt står det. Så jag tror knappt du behöver olja in det när du är färdig. Bara att polera. Men fråga Ingmar om du handlar från Nordellknives. Seved
Publicerat April 30, 201016 yr Författare Här är en länk. http://curiouswoods.com/wood--Bocote--BOCDet är hårt står det. Så jag tror knappt du behöver olja in det när du är färdig. Bara att polera. Men fråga Ingmar om du handlar från Nordellknives. Seved Har just laggt en beställning dit igår på andra bitar som såg intressanta ut till högen av knivblad som jag tänkte jag skulle göra klara. Ska kanske ringa och justera den lite. då den nog inte går iväg förrän tidigast på måndag. Vad tror du om inlägg, eller ska man bara köra den med trä? Enkelt är offta snyggt om biten är fin..
Publicerat Maj 1, 201016 yr Har just laggt en beställning dit igår på andra bitar som såg intressanta ut till högen av knivblad som jag tänkte jag skulle göra klara. Ska kanske ringa och justera den lite. då den nog inte går iväg förrän tidigast på måndag. Vad tror du om inlägg, eller ska man bara köra den med trä? Enkelt är offta snyggt om biten är fin.. Ja beställ en bit bocote det tror jag det kan vara värt. Dom brukar vara där redan vid 12 tiden. Oftast tycker jag "less is more" men med ett sånt blad tycker jag att det är snyggt med inlägg. Kanske såga av en 15 mm bit och lägga in en ebenholts bit på ca 10 mm. Med tenn inlägg på var sida kanske med svart spacer på varje sida om tennet. Och kanske nån mosaic pinne.Detta alltså om du använder Bocote. Då blir det alltså från bladet räknat. Bocote, svart spacer,tenn,svart spacer, Ebenholts,s spacer,tenn,s spacer och storbiten bocote. Tycker du det blir för mycket så kan du ju ta bort spacern. Seved
Publicerat Maj 1, 201016 yr Ja beställ en bit bocote det tror jag det kan vara värt. Dom brukar vara där redan vid 12 tiden.Oftast tycker jag "less is more" men med ett sånt blad tycker jag att det är snyggt med inlägg. Kanske såga av en 15 mm bit och lägga in en ebenholts bit på ca 10 mm. Med tenn inlägg på var sida kanske med svart spacer på varje sida om tennet. Och kanske nån mosaic pinne.Detta alltså om du använder Bocote. Då blir det alltså från bladet räknat. Bocote, svart spacer,tenn,svart spacer, Ebenholts,s spacer,tenn,s spacer och storbiten bocote. Tycker du det blir för mycket så kan du ju ta bort spacern. Seved Jag håller med Seved. Ibland är less is more absolut och kan passa det här bladet också. Bocote, tenn, ebenholtz blir en bra kombination tror jag, Lite mörkare skaft. Tänk bara på att ha en mask när du håller på med bocote då det är mycket allergi framkallande. Sätter ut en bild på ett lite mörkare damask blad som jag gjorde ljusare skaft på för kontrasten skull så ser du hur det kan bli då.
Publicerat Maj 1, 201015 yr Författare Jag håller med Seved. Ibland är less is more absolut och kan passa det här bladet också. Bocote, tenn, ebenholtz blir en bra kombination tror jag, Lite mörkare skaft. Tänk bara på att ha en mask när du håller på med bocote då det är mycket allergi framkallande. Sätter ut en bild på ett lite mörkare damask blad som jag gjorde ljusare skaft på för kontrasten skull så ser du hur det kan bli då. Väldigt snyggt, ja vi får väl se vad man hittar på för något. om man får den färdig.
Publicerat Maj 1, 201015 yr Japp det var en fin en Kimmo. Är det renhorn i skaftet och dammasteel damask eller. Seved
Publicerat Maj 1, 201015 yr Väldigt snyggt, ja vi får väl se vad man hittar på för något.om man får den färdig. Joodå. visst ska du få den färdig Bara ge järnet.
Publicerat Maj 1, 201015 yr Japp det var en fin en Kimmo. Är det renhorn i skaftet och dammasteel damask eller.Seved Tjena Seved. Bladet är en mix av 1095 15n20 stål. Köpte det på nordell och är de här ae damascus blad. Tror att jag gav 700 kronor för den, kommer inte riktigt ihåg men den var inte de dyraste iallafall. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Maj 2, 201015 yr Författare Tjena Seved.Bladet är en mix av 1095 15n20 stål. Köpte det på nordell och är de här ae damascus blad. Tror att jag gav 700 kronor för den, kommer inte riktigt ihåg men den var inte de dyraste iallafall. mvh Kimmo Lilja Riktigt billigt för det bladet.. ser betydligt dyrare ut! Själva kniven bävar jag mindre för att göra nu när jag suttit och skissat lite. Tror nog de värsta är läderarbetet och få till slidan.
Publicerat Maj 2, 201015 yr Riktigt billigt för det bladet.. ser betydligt dyrare ut!Själva kniven bävar jag mindre för att göra nu när jag suttit och skissat lite. Tror nog de värsta är läderarbetet och få till slidan. Hmmm.. Joo jag vet, slidan är överlägset det tråkigaste att göra
Publicerat Maj 2, 201015 yr Riktigt billigt för det bladet.. ser betydligt dyrare ut!Själva kniven bävar jag mindre för att göra nu när jag suttit och skissat lite. Tror nog de värsta är läderarbetet och få till slidan. Ja det kan vara lite segt att göra dem ibland. Jag har gjort en beskrivning på engelska. Den kanske kan hjälpa lite. http://knifedogs.com/showthread.php?t=2425 Seved
Publicerat Maj 2, 201015 yr Författare Ja det kan vara lite segt att göra dem ibland. Jag har gjort en beskrivning på engelska. Den kanske kan hjälpa lite.http://knifedogs.com/showthread.php?t=2425 Seved Ser enkelt ut när ni som kan gör dem. Jo kanske försöker mig på något liknande, kan kanske fråga er om råd om jag får problem sen!?
Publicerat Maj 3, 201015 yr Ser enkelt ut när ni som kan gör dem. Jo kanske försöker mig på något liknande, kan kanske fråga er om råd om jag får problem sen!? Absolut fråga på bara. Jag hjälper gärna till om jag kan. Och det tror jag att Kimmo gör oxå. Börja med shaftläder det är lättast att jobba med. Seved
Publicerat Maj 3, 201015 yr Författare Absolut fråga på bara. Jag hjälper gärna till om jag kan. Och det tror jag att Kimmo gör oxå. Börja med shaftläder det är lättast att jobba med.Seved La iväg beställning på lite mer saker hos Nordells idag, han jag skulle prata med skulle dock inte återkomma förns onsdag, så fick inte några klara svar ang Bocote trä, han sa att de var mycket tätt och att det var hårt men gick att snickra. typ som ebenholts De fick bära eller brista, så köpte veden i säcken så att säga! Shaftläder säger du, mm går det att få så kniven sitter som berg, har tappat en kniv tidigare som jag tror han hade använt lappläder till knivslidan, är det nått som liknar det? Får väl se om jag gör en kniv nu först utav nått Rb blad, nåra hundra billigare. Låter fint Seved, lär nog bli någon fråga..