Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vassaste vaksiktet alla kategorier?

Featured Replies

Publicerat

Efter gårdagkvällens vakpass så börjar man osökt fundera på den bästa vakoptiken. Ni som har erfarenhet av detta: hur står sig en Zeiss Varipoint 2,5-10x50 mot konkurrensen?

Sen undrar jag om det finns några genvägar för en bra vakhandkikare förutom en Zeiss eller Swarre 8x56? :)

Ska inte rusa åstad och köpa massa grejer, men det kan ju vara intressant att veta vad det absolut bästa är.

Publicerat

Avseende sikte så tror jag du ligger bra till som det är..

Handkikare däremot har jag lite tankar. Jag har en Nikon 8x40 och det är väl ok linser osv men tack vare stereoseendet så har man bättre ljus i handkikaren tycker jag än kikarsiktet, eller bättre ljus, man ser bättre tycker jag.

Så handkikare räcker nog långt med en Nikon, skulle jag handla idag så skulle jag tagit en 8,5x56 i stället för 8x40. När det gäller de riktigt bra så har jag inte så mycket erfarenhet, suttit och tittat på gris med en jävligt fin Zeiss handkikare och visst var den bra och detaljrik men den natten hade vi optimala förutsättningar så jag tror nog en Oxo fungerat..nja kanske inte :lol:

Inser att jag inte besvarar din fråga riktigt men jag vill iaf framhålla att man klarar sig långt med en lite billigare kikare då man använder båda ögonen. Min nikonkikare håller i det närmaste jämna steg med stora zeiss siktet, lite större öppning i handkikaren så hade de hängt med lika länge tror jag.

Mvh!

Publicerat

Om vi börjar med handkikaren så fick jag möjlighet att köpa mig en zeiss 8x56 för över 10 år sedan. Denna står sig än idag som helt outstanding! Har ännu inte provat något bättre kikare.

Kikarsikten då. Ja här har jag provat några olika. Leupold, trijicon samt nåt billigt. Tyckte inte dessa var tillräckligt bra, man jämförde hela tiden mot handkikaren. Så för någon månad sedan investerade jag i en Zeiss Varipoint 3-12x56 och jag har väl inte varit ute i mörker mer än 8-10 kvällar men så här långt är jag riktigt nöjd, fortfarande är ju handkikaren något bättre ( 2 ögon ) men siktet är inte långt efter.

Så för vakjakt känner jag mig nu helt komplett! :lol:

Visst är det dyra produkter men jag resonerade som så att bättre spara ihop och köpa något man verkligen vill ha och som man förmodligen kan ha och vara nöjd med en lång tid framöver. Att köpa något man egentligen kanske inte tror man blir helt nöjd med gör ju bara att det finns en längtan/önskan kvar att köpa det man egentligen vill?

/ ekebo

Publicerat
  • Författare

Ja, det vettigaste kan nog vara att leta upp en riktigt bra handkikare.

Publicerat
  • Författare
Så för vakjakt känner jag mig nu helt komplett! :lol:

Det låter onekligen så :D

Tror inte jag har nåt att vinna på att byta min 50-tub till 56, men däremot bör en bra handkikare stå långt upp på önskelistan.

Publicerat

King of the light,

6-24x72, ja du vet vem som tillverkar den,

å andra sidan finns det inte tillgängligt ljus ja då ser man inget.

Angående handkikare vill jag minnas att det märke som toppar ut i ljus transmission i test var Leica och deras kikare,

de må ha andra brister som att vara centrumjusterande men utöver de king of the light.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Men vann inte Zeiss 8x56 testet i VT följt av Swarre 8x56?

Publicerat
Ja, det vettigaste kan nog vara att leta upp en riktigt bra handkikare.

Jag har en swarre 7x42 och den är mitt ovärdeliga instrumen i nattjakt den är alltid mycket ljustarkare än kikarsiktena och framför allt så är det enklare att titta genom kikaren än kikarsiktet.

Publicerat

Då minns du bättre än vad jag gör, Pertan fick mitt x av tidningen, så jag vet inte längre, minnet verkar svikta.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Då minns du bättre än vad jag gör, Pertan fick mitt x av tidningen, så jag vet inte längre, minnet verkar svikta.

Det kan mycket väl vara mitt teflonminne som spökar...

Publicerat

Tror att de fick samma "poäng" men Zeissen utsågs som testvinnare... Swarren var bättre (enligt VP) i det ergonomiska. Zeiss ögonmusslor slog de ner på vad jag minns..

/Må

Publicerat

I och med att du använder båda ögonen så tror jag inte du behöver värstastevärstaste kikaren som handtittare. Kolla på Nikons 8,5x56, rätt säker på att den levererar allt du behöver.

Mvh!

Publicerat

Har en Pentax 7x50 i vakkojan och är mycket nöjd med den. Kanske mest för att den var gratis :rolleyes: Nä faktiskt så upplever inte jag det som nån stor skillnad då man tittar genom kikaren ser räven komma och tar upp bössan och gluttar genom Zeissen. Ljusmässigt så känns dom ungefär lika men bilden blir ju klart bättre i siktet. Inte lika grynigt om jag lyckas göra mig förstådd här.

Publicerat
  • Författare

Mats, det är en jäkla skillnad på kraven på ett sikte om man vakar räv när det är snö ute, och när man vakar på gris på barmark. Jag har avverkat ett rätt stort antal timmar på rävvak och har då alltid varit nöjd med mitt f.d. Zeiss 3-12x56. Men igår var det mycket mycket mörkare än så. När man inte har nån vettig bakgrund bakom djuren så står saken i en helt annan dager.

Hippen, du har säkert rätt: jag lär nog ha svårt att se några större skillnader mellan dessa kikare.

Har nu kollat igenom VT nr 2 2009 - "50 & 56mm vakkikare i upplysande test". Zeiss Victory FL 8x56T vann testet rent "ljusmässigt" med en överlägsen transmission (93%). Swarovski SLC 8x56B var god tvåa men ansågs lika bra då den är lite mer ergonomisk.

Leican kom inte upp i samma värden, men det var en 10x50 de testade som kanske inverkar. Nikon Monarch 8,5x56 når "tyvärr inte ända fram med sina mörkeregenskaper".

I övrigt ansågs Meopta 8x56 som "Prisvärd" då den är nästan lika bra som testvinnarna, men kostar drygt hälften.

Risken är att när man sitter där med sin handkikare för 20 loppor så kommer grisarna ut 21:30 när det fortfarande är ljust, och man undrar vad man skulle med handkikaren till. Så det får nog bli nån form av kompromiss på en lite mer rimlig prisnivå. Även om det tar emot som tusan att inte köpa det allra bästa...

Publicerat

Jo snö ger onekligen vissa fördelar ;) Fattar inte hur ni orkar sitta i kolmörker? Själv håller ögonen på att falla igen bara månen går i moln mitt i kritvita vintern :D

Publicerat
  • Författare
Fattar inte hur ni orkar sitta i kolmörker?

Grejen är att när vi sätter oss så är det ju fortfarande ljust, så det är inga problem :D

Efter gårdagkvällens upplevelser så kommer jag inte ha några som helst svårigheter med att hålla mig vaken. Att se och höra grisarna gav verkligen mersmak så nu är jag grymt sugen på att komma till skott ;)

Publicerat

Ni har inte funderat på bara en aningens litet åtelljus?

Ett litet grönt kanske som ger det där lilla extra ni behöver nu?

Jag vet att det är lagligt men anses kankse vara ett litet fusk, å andra sidan får man ganska många lampor för ett pris motsvarande ens den billigaste kikaren du funderar på.

Min egen Zeiss 7x56BGA som väger typ ett ton kommer jag aldrig att släppa ifrån mig,

ser man inget i den, då är det mörkt ute.

Sen gillar jag att läsa att du är motiverad..

/Christian

Publicerat
  • Författare
Ni har inte funderat på bara en aningens litet åtelljus?

Hur löser man det rent praktiskt? Vi är en bit från ära och redlighet, så fast eltillgång har vi ej.

Du får ursäkta om jag är lite ringrostig på bestämmelser etc. kring denna jaktform då den är väldigt ny för mig :D

Givetvis har du en poäng i att belysning torde vara att föredra framför massiva investeringar i optik. När jag och Anette satt och vakade förra veckan hade vi nästan fullmåne rakt bakifrån. Det var "lite" skillnad ;)

7x56??? Huvva! :D

Publicerat

Rikard- det skall vara möjligt att köpa och eller bygga samman timer/ljusavkännande sensor med en gradvis ökning av lampans styrka,

med halogener eller dioder är det inte mycket energi som går åt och batterier med eller utan solcellsladdare fungerar mycket bra,

Lasse aka skurebo verkar vara en fena på det där och kan säkert ge goda råd.

Legalt sätt blev det lagligt att skjuta vildsvin i fast anbringad lampa för kanske ett års en eller så.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ok, får fundera på det där. Är ju trots allt elektroingenjör så nåt borde man kunna koka ihop ;)

Tack för din input :D

Publicerat

Du kan få låna min kikare om du vill också?

Du kan du släppa tanken på att investera idag,

det går bra att göra det imorgon!!

/Christian

Publicerat
  • Författare
Du kan få låna min kikare om du vill också?

Vågar nog inte handha den überoptiken ;) Men tack ändå!

Det blir nog att tajma månljus och att fundera på nån form av artificiell belysning.

Publicerat
Är ju trots allt elektroingenjör så nåt borde man kunna koka ihop ;)

Det får man hoppas... :D

Skämt åt sido. Beslutet att tillåta åtelbelysning har ju förändrat kravbilden en del m.a.p. optiken man har till åteljakt (på gris)

/Må

Publicerat
  • Författare
Skämt åt sido. Beslutet att tillåta åtelbelysning har ju förändrat kravbilden en del m.a.p. optiken man har till åteljakt (på gris)

Skrev ju att jag var ringrostig på bestämmelserna... ;)

Trodde att fast belysning innebar fast belysning såsom på boningshus, ladugårdar, etc.

Publicerat

Typisk oss jurister vaa,

fast i detta fall är till skillnad från handhållen eller vapenmonterad belysning det som har kommit att bli lagligt.

Behöver inte vara boningshus/ladugård eller annan fast belysning som egentligen är monterad för annat syfte,

en lampa på en vildsvinsåtel har bara syftet att luminera viltet så att selektering och skott kan ske på ett bra sätt.

Visst kan jag fina ord? ;)

/Christian