Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

snabba bågar ett måste?

Featured Replies

Publicerat

:huh: Hej på er! tänkte vi skulle diskutera lite runt snabba bågar! eller rättare sakt pilar som går väldigt fort!

Behövs verkligen det?

vi vet att alla bågar i dag är ruskigt snabba! pilhastigheter på 260-340fsp! Jag gjorde en koll i helgen! pilens vikt och hastighet blir anslagenergin! då landade jag på 115joul! de är VÄLDIGT mycket mer änn vad jag behöver!

får offta höra när det kommer någon till mej att dom vill ha en snabb båge!

Nu har jag skruvat ner min båge till under 62# och märker ingen större skillnad i hastighet! men ack så mycket trevligare att skjuta med!

Va tycker ni? har vi hastighets hysteri när det kommer till våra bågval?

MVh Mamre

Publicerat
! Va tycker ni? har vi hastighets hysteri när det kommer till våra bågval?

Ja jag tycker det verkar dra åt det hållet när man läser om bågdiskutioner här.

Nu har ju jag inte fällt med bågen ännu, men jag har väldigt svårt att tänka mig att min Bear T2 inte kan skicka iväg pilen snabbt nog för att fälla ex vis ett rådjur.

Om det misslyckas så beror det nog på att jag gjort en missbedömning, inte att bågen är för klen.

Frugans lilla Dartonbåge på 45# bör räcka för all jakt här i Norden, och då vore det väl faen om inte min som är både starkare och snabbare ska räcka till.

Ändock är ju T2:an relativt långsam mot de nyare bågarna ni har, men så jagar ni lite annat vilt på era sydafrikaresor också, och där kanske det ställs andra krav, det vet ni bättre än mig. :D

Nu menar jag ju inte att det är fel att ha en snabb båge, men risken kan ju vara att man försöker kompensera för lite träning och ett i övrigt dåligt skytte och jaktsätt med en snabbare båge, och då blir det ju fel.

Man kan ju jämnföra det med att köpa en grovkalibrig halvautomat bara för att man är usel på att skjuta.. :D

Publicerat

Som jag ser det finns det 2 grundläggande skäl att ha en snabb båge

1. Flackare pilbana, dvs 1 pinne upp till 25 meter, vilket för mig är acceptabelt avstånd vid jakt och det är sällan man kan skjuta på längre håll inne i skogen, skulle det läget dyka upp, släpper jag hellre och skjuter en annan dag.

2. Snabbare pil minskar chansen för stringjump på korta håll -15 meter typ.

I övrigt är det ganska meningslöst tycker jag

Publicerat

Precis som du skriver så kan man gå ganska långt ner i lbs styrka men fortfarande ha bra fart i bågen!

Tydligen är trenden sådan i USA att folk inser att de inte behöver 70-80 lbs för att jaga hjort, utan man går ner till 50-55 lbs!

Mycket behagligare att dra en sådan båge när man har stått stilla i X antal timmar..

Det andra är att om man nu ska jaga lite större vilt typ buffel eller liknande, så är det ju bra med mera lbs styrka men att man använder lite tyngre pil. Man får ju en tystare och lugnare båge + bra energi i pilen!

Av någon anledning så säljer PSE väldigt mycket 85 lbs Omen bågar till Sydafrika ! =)

Publicerat

Tja jag är också lite nyfiken på hur mycket man måste dra för att utan problem kunna fälla ett rådjur.

Utan att veta mer om det än att ha skjutit min båge på både 50 och 60, så känns det ju som att 50 borde räcka mer än väl.

Eller har jag fel?

Publicerat
  • Författare
Tja jag är också lite nyfiken på hur mycket man måste dra för att utan problem kunna fälla ett rådjur.

Utan att veta mer om det än att ha skjutit min båge på både 50 och 60, så känns det ju som att 50 borde räcka mer än väl.

Eller har jag fel?

räcker gott och väl med 50# för ett rådjur! självklart beror det på vilken draglängd och pilvikt du har också!

hade en kille på Bågjägarskolan i helgen! som sköt en 56# båge som fick en anslagsenergi på nästan 115jol! å de skjuter man genom en buffel med! men då hade han 31,5" i draglängd och pilarna vägde dryga 36g.

så det inte bara pundstyrkan som är viktig!

Mvh

Publicerat

Skönt att höra då jag var hos Anders idag och ställde ned min båge till 50 igen då min axel inte pallade med 60.

Jag får helt enkelt problem med tekniken när det blev för tungt.

Hoppas detta skall gå bättre.

Publicerat
  • Författare
Skönt att höra då jag var hos Anders idag och ställde ned min båge till 50 igen då min axel inte pallade med 60.

de kommer att räcka bra!... lycka till!...

Mvh

Publicerat

50 pound räcker för att fälla en älg!

• 4 weeks later...
Publicerat

Man har väl jagat djur med spjut i himla massa år, knappast i 300fps. Men dom vägde nog lite mer än en pil och knappast den flackaste spjutbanan kan jag tänka mig :blink:

Publicerat
Man har väl jagat djur med spjut i himla massa år, knappast i 300fps. Men dom vägde nog lite mer än en pil och knappast den flackaste spjutbanan kan jag tänka mig ;)

40J får man nog ut av en 30# compoundbåge, 42J räcker för 100kr vildsvin i allfall, genom revben och lungor.

Det absolut viktigaste är att skjuta innom sin förmåga med bågen

Det näst viktigaste är att skjuta innom sin förmåga med bågen

Det tredje viktigaste.... (ja ni förstår)

Anslagsenergi spelar i princip ingen roll (om vi inte pratar leksaker här), särskilt inte när vi snackar rådjursstorlek.

Flack pilbana, visst, men mellan en snabb compoundbåge och en hemmabygd långbåge i trä skiljer det faktiskt inte många cm på 20 meter (jag har lagt ett räkneexempel någonstans här på sidan).

Mitt tipps är att ställa bågen där den känns bekväm och enkel att dra, och man känner att man har riktigt bra precision. Skit i om det är på 40 eller 80 pound.

Publicerat
40J får man nog ut av en 30# compoundbåge, 42J räcker för 100kr vildsvin i allfall, genom revben och lungor.

Det absolut viktigaste är att skjuta innom sin förmåga med bågen

Det näst viktigaste är att skjuta innom sin förmåga med bågen

Det tredje viktigaste.... (ja ni förstår)

Anslagsenergi spelar i princip ingen roll (om vi inte pratar leksaker här), särskilt inte när vi snackar rådjursstorlek.

Flack pilbana, visst, men mellan en snabb compoundbåge och en hemmabygd långbåge i trä skiljer det faktiskt inte många cm på 20 meter (jag har lagt ett räkneexempel någonstans här på sidan).

Mitt tipps är att ställa bågen där den känns bekväm och enkel att dra, och man känner att man har riktigt bra precision. Skit i om det är på 40 eller 80 pound.

Jo då du har så rätt, en sak vill jag säga till hög hastighets fördel, och du minskar String Jump risken på 15 m + avstånd

samt att om man nu ska ha en långsammare båge är det viktigt att den då är tyst av samma skäl jag just nämnt

Publicerat

Oj vad jag blev besviken!!

En snabb båge för mig är en Hayuabussa eller liknande... :)

Publicerat
Oj vad jag blev besviken!!

En snabb båge för mig är en Hayuabussa eller liknande... :P

Den är ju slö i jämnförelse med min båge! :)

Publicerat
Den är ju slö i jämnförelse med min båge! :)

Hmmm, över en lite längre sträcka är t o m en moppe snabbare än din pilbåge. :P

Publicerat
Hmmm, över en lite längre sträcka är t o m en moppe snabbare än din pilbåge. :)

Så då ska jag alltså kasta en moppe i nacken på rådjuren istället för en pil i lungorna? :D

Publicerat
Så då ska jag alltså kasta en moppe i nacken på rådjuren istället för en pil i lungorna? :D

Nu snackar vi hög anslagsenergi...

Publicerat
Så då ska jag alltså kasta en moppe i nacken på rådjuren istället för en pil i lungorna? :)

Tja, kan du kasta den i 30km/h så lär nog rådjuret dö....

Nä, du menade att din pilbåge är snabbare än moppen men vi kan väl göra ett test på en mil. Du skjuter pilen samtidigt som jag startar med moppen så ser vi vem som kommer först fram... ;)

Publicerat
Tja, kan du kasta den i 30km/h så lär nog rådjuret dö....

Nä, du menade att din pilbåge är snabbare än moppen men vi kan väl göra ett test på en mil. Du skjuter pilen samtidigt som jag startar med moppen så ser vi vem som kommer först fram... ;)

En mil är ju totalt ointressant! Vi kan väl ta 100 meters lopp istället? :)

Publicerat

Altså, bågen är väl förhoppningsvis långsam (eller helst ganska stilla) men pilen flyger fort.

Här är ett exempel på en BÅGE som är snabb i bågskyttet

http://www.youtube.com/watch?v=QQy_VTAT8ck

Publicerat
Altså, bågen är väl förhoppningsvis långsam (eller helst ganska stilla) men pilen flyger fort.

:angry:

Får nog trimma moppen om man ska hänga med den bågen...

Publicerat

Förklaringen till varför mongolerna var så fruktade krigare och erövrade en stor del av asien var just deras förmåga att snabbt skjuta pil från hästryggen! Fantastiskt!!

Attackerna kom snabbt och med stor förödelse!

Publicerat

Stringjump är ju som sagt den viktigaste anledningen till att ha en snabb båge. Det vore ytterst intressant att se hur tyst en båge måste vara för att man ska slippa stringjump, samt hur snabb reaktionstiden för en hjort att förflytta träffområdet utanför pilbanan är (detta skulle kunna användas till att beräkna maximalt skjutavstånd för bågar med olika snabbhet.

/Henrik

Publicerat

Efter lite sökande på nätet hittade jag reaktionstid på hjort på 0,2sek, detta ger ett maximalt skjutavstånd på 19,4 meter om bågen gör 300fps förutsatt att hjorten i fråga reagerar på strängen.

Motsvarande tid med en mycket långsam långbåge (150fps) är 10,25 meter

I båda fallen har jag räknat med tiden för ljudet att nå hjortens öra.

Om vi tar en långsam compoundbåge blir avståndet 16.35 meter (250 fps)

Frågan är vilken ljudstyrka som räknas. Jag har hittils aldrig sett ett stringjump själv, men har heller aldrig fält hjortdjur.

Summa summarum bör man defenitivt ha dessa värden som absoluta maxavstånd för djur som är det minsta uppmärksamma. Risken för stringjump minskar ju om de betar/dricker etc.

/Henrik

Publicerat
Efter lite sökande på nätet hittade jag reaktionstid på hjort på 0,2sek, detta ger ett maximalt skjutavstånd på 19,4 meter om bågen gör 300fps förutsatt att hjorten i fråga reagerar på strängen.

Motsvarande tid med en mycket långsam långbåge (150fps) är 10,25 meter

I båda fallen har jag räknat med tiden för ljudet att nå hjortens öra.

Om vi tar en långsam compoundbåge blir avståndet 16.35 meter (250 fps)

Frågan är vilken ljudstyrka som räknas. Jag har hittils aldrig sett ett stringjump själv, men har heller aldrig fält hjortdjur.

Summa summarum bör man defenitivt ha dessa värden som absoluta maxavstånd för djur som är det minsta uppmärksamma. Risken för stringjump minskar ju om de betar/dricker etc.

/Henrik

Korrekt, de är otroligt snabba när de sprätter iväg, de senaste 2 årens Comp bågar (de flesta) är idag otroligt

tysta, men man måste räkna in pilens ljud samt att om man markjagar kan de även se en snabb rörelse.

Har man trasiga fenor så hörs swichet och de hinner reageraså enbart bågen vore inte korrekt att räkna på så att

säga. Sen ska man ALLTID skjuta på ovarska hjortdjur, som betar eller ser åt ett annat håll, har de blicken på dig skjuter man inte.