Publicerat Juni 10, 201015 yr Korrekt, de är otroligt snabba när de sprätter iväg, de senaste 2 årens Comp bågar (de flesta) är idag otroligttysta, men man måste räkna in pilens ljud samt att om man markjagar kan de även se en snabb rörelse. Har man trasiga fenor så hörs swichet och de hinner reageraså enbart bågen vore inte korrekt att räkna på så att säga. Sen ska man ALLTID skjuta på ovarska hjortdjur, som betar eller ser åt ett annat håll, har de blicken på dig skjuter man inte. Om tysthet är den viktigaste faktorn väljer jag nog min gamla långbåge med 2" set, står man vänd med ryggen mot är det svårt att säga när pilen lämnar strängen förrän den slår in i tavlan. Den är inte snabb, men den är grymmt tyst.
Publicerat Augusti 17, 201015 yr Tjena! Det är givande att läsa inläggen i denna tråd! En långsam träff är väl i alla lägen bättre än en snabb miss, kan man tycka. Men allt hänger ju ihop - om man tex försöker skjuta på vilt och bedömer avståndet lite kort så är det ju fördelaktigt med en snabb båge. Jag tänker på främst på fasaner (de har ett litet träffområde) vilka man sällan får skottchans på under 20 meter. Om man är en någorlunda habil bågskytt så tycker jag att man alltid ska välja så snabb båge som möjligt och istället laborera med olika pilar (spine, vikt osv etc.). Om en båge "låter" mycket i skottet fastän man har dämpat sträng och svampat båglemmar osv. kan det vara fel i trimningen och/eller i förhållandena mellan pilvikt och dragvikt. Går man under 5grains/lbs så låter det om grejerna hur man än gör - dessutom blir pilarna olagliga för jakt (i skandinavien) om man går under 25 gram, fast det vet ju alla redan! För egen del har det alltid varit svårt att komma upp i anständiga hastigheter eftersom jag drar kort och inte är någon biff. Men nu kan jag använda en lättdragen båge med hybridcammar och skjuta 275 fps utan att bågen blir stökig och väsnas, och det bästa tycker jag är att man kan goofa lite avstånds bedömning.
Publicerat Augusti 18, 201015 yr Tjena!Det är givande att läsa inläggen i denna tråd! En långsam träff är väl i alla lägen bättre än en snabb miss, kan man tycka. Men allt hänger ju ihop - om man tex försöker skjuta på vilt och bedömer avståndet lite kort så är det ju fördelaktigt med en snabb båge. Jag tänker på främst på fasaner (de har ett litet träffområde) vilka man sällan får skottchans på under 20 meter. Om man är en någorlunda habil bågskytt så tycker jag att man alltid ska välja så snabb båge som möjligt och istället laborera med olika pilar (spine, vikt osv etc.). Om en båge "låter" mycket i skottet fastän man har dämpat sträng och svampat båglemmar osv. kan det vara fel i trimningen och/eller i förhållandena mellan pilvikt och dragvikt. Går man under 5grains/lbs så låter det om grejerna hur man än gör - dessutom blir pilarna olagliga för jakt (i skandinavien) om man går under 25 gram, fast det vet ju alla redan! För egen del har det alltid varit svårt att komma upp i anständiga hastigheter eftersom jag drar kort och inte är någon biff. Men nu kan jag använda en lättdragen båge med hybridcammar och skjuta 275 fps utan att bågen blir stökig och väsnas, och det bästa tycker jag är att man kan goofa lite avstånds bedömning. Just att kunna Goofa lite är viktigt!! (Välkommen)
Publicerat Augusti 18, 201015 yr Just att kunna Goofa lite är viktigt!! (Välkommen) Tack mannen! och ja vafasen!