Publicerat Maj 14, 201016 yr Jaha du RW. Härlig kudu och impala. Men måste fråga dig en sak. Hur kan din resa sluta på 39 000 då jag vill minnas att du köpte den för 20 000 + flyg ? Flyget lär gå på ca 9 000
Publicerat Maj 14, 201016 yr Jaha du RW. Härlig kudu och impala. Men måste fråga dig en sak. Hur kan din resa sluta på 39 000 då jag vill minnas att du köpte den för 20 000 + flyg ? Flyget lär gå på ca 9 000 Pilsner?
Publicerat Maj 14, 201016 yr Författare Jaha du RW. Härlig kudu och impala. Men måste fråga dig en sak. Hur kan din resa sluta på 39 000 då jag vill minnas att du köpte den för 20 000 + flyg ? Flyget lär gå på ca 9 000 Vafalls, var inte Steeboken fin?? Vi tog 2 dagar extra, vapenhyra & 1:1 utöver grundpriset sen kostade biljetterna 10500:- (Kock Ljungberg). Grundpriset var 22190:-. Om jag reser till Afrika igen så blir det nog inte till Limpopo eftersom jag då är ute efter bl a Springbok och Bläsbok så det kan bli till John & Hettie med dig...
Publicerat Maj 14, 201016 yr Författare Pilsner? Den ingick faktiskt (i moderata mängder som det står i kontraktet). Man orkar inte sitta och supa kvällen igenom eftersom man går upp så tidigt varje morrgon och sen håller igång hela dagen. Det tar faktiskt på krafterna även att åka runt i bilen eftersom vägarna liknar inget jag sett tidigare. 0,5 m hålor på ena sidan var standard och ibland körde vi ner i raviner så att man först höll på att slå snoken i instrumentbrädan sen såg man bara himmel på väg upp ur ravinen.
Publicerat Maj 14, 201016 yr Vafalls, var inte Steeboken fin?? Vi tog 2 dagar extra, vapenhyra & 1:1 utöver grundpriset sen kostade biljetterna 10500:- (Kock Ljungberg). Grundpriset var 22190:-. Om jag reser till Afrika igen så blir det nog inte till Limpopo eftersom jag då är ute efter bl a Springbok och Bläsbok så det kan bli till John & Hettie med dig... F-n hade inte observerat den bilden. Nä den är inte fin, den är enormt fin. Måste vara en guld med klar marginal
Publicerat Maj 14, 201016 yr Författare F-n hade inte observerat den bilden. Nä den är inte fin, den är enormt fin. Måste vara en guld med klar marginal PH Andy sa att det var en av de största han sett och han har arbetat som PH i 18 år runtom i RSA. Jag funderade på att bogmontera den men tyckte att priset var lite väl häftigt (3500:-) och nästan samma som att boga en Vattenbok som är 10ggr större. Nu bakefter ångrar jag mig nästan.... Vad gäller mitt nästa resmål så måste jag lägga in i bland alla aspekter, den jäkla långa resan, som man måste göra till RSA. Jag blir matt bara att tänka på den. Att det blev Afrika nu beror på bl a att svågern Micke ville dit och att jag tror att på sikt kommer det att bli väldigt dyrt att flyga så då är det bättre att passa på. Att göra en safari i Afrika har varit ett av mina mål i livet och jag ångrar inget, det har varit en stor upplevelse.
Publicerat Maj 14, 201016 yr PH Andy sa att det var en av de största han sett och han har arbetat som PH i 18 år runtom i RSA. Jag funderade på att bogmontera den men tyckte att priset var lite väl häftigt (3500:-) och nästan samma som att boga en Vattenbok som är 10ggr större. Nu bakefter ångrar jag mig nästan.... Vad gäller mitt nästa resmål så måste jag lägga in i bland alla aspekter, den jäkla långa resan, som man måste göra till RSA. Jag blir matt bara att tänka på den. Att det blev Afrika nu beror på bl a att svågern Micke ville dit och att jag tror att på sikt kommer det att bli väldigt dyrt att flyga så då är det bättre att passa på. Att göra en safari i Afrika har varit ett av mina mål i livet och jag ångrar inget, det har varit en stor upplevelse. Bogmontage av steenbock - 1762 Rand och en helmontering 3478 Rand. Boga den oavsett pris. Du kommer att ångra dig senare. Den är absolut värd minst ett bogmontage.
Publicerat Maj 14, 201016 yr Vad ska man säga? Grattis till de fina djuren du fick nedlägga!!! Dessutom mycket underhållande läsning och bra bilder. Måste därtill erkänna att jag har blivit ännu mer sugen på att testa jakt i Afrika nu. Kan det vara så att det ligger något i Amakulus "Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot"? MVH Alias
Publicerat Maj 14, 201016 yr Tack för en mycket inspirerande berättelse, och grattis till fin jakt! Extra grattis till din steenbock! Mycket läckert och kul att du hann före mig ner. Jag var ju nära att åka men har skjutit det på framtiden... Tänkte samma som Hippen, inte lätt att få in de hornen bredvid öppna spisen! Hälsningar, Martin
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare ...dagen efter bestämdes det att vi skulle åka till en annan farm som låg precis vid Limpopofloden. Faktum är att farmens norra gräns var gräns mot Zimbabwe. Gränsen var/är väldigt strängt bevakad för att hålla ANCs militära gren (Umkhonto we Sizwe) ute. Idag håller den flyende Zimbabweneser ute. Att vi bytte farm var för att målet för dagens övningar var Buschbok. Buschboken lever i djungelliknande terräng nära vatten och de få som finns på Mopane höll inte måttet enl Andy. Vi började smyga längs ett biflöde till Limpopofloden försiktigt, sikten var kanske 20-30 m så det gällde att ha ögonen med sig. Tyvärr var Vic inte på helspänn utan en bock upptäckte oss först. Vi hörde hur han frös till och såg en skymt när han knallade iväg. Dessbättre går inte buschbokar så lång utan vi följde efter och nu började en form av katt o råtta lek där vi försökte smyga/krypa runt bocken utan att den upptäckte oss men det gjorde den varje gång. Efter att ha stött den fyra ggr var det bara att acceptera, bocken lurade oss hela tiden så vi gav upp och vi tog lunch. Vi körde sen runt en stund och kollade in resten av farmen för det kunde ju knalla runt nåt bra ex av Waterhog. Vi såg nån halvstor gris men inget skjubart djur och vi såg en massa Wildebeest men de fick inte skjutas på denna farm, attans! När solen började dala återgick vi till att leta Buschbok och plötsligt såg vi en hona som gick ut ur en buske och efter gick en bock. Snabbt upp med kikarna för att se om den var skjutbar MEN till vår stora besvikelse så var ena hornet brutet. Annars var det en stor troffe på 14-15 tum (obrutna hornet) med tjocka baser. Vi återgick till att söka igenom de täta buskridåerna till fots och plötsligt upptäcktes två bockar som smög runt i buskarna. Vi började följa efter och det verkade som att de inte upptäckt oss för de rörde sig ganska öppet. Efter en stund blev vi dock av med dem, de hade upptäckt att nåt var efter dem så nu var goda råd dyra för dagen började gå mot sitt slut så vi tänkte byta taktik. Andy o jag smög runt och placerade oss i en av de tänkta flyktriktningarna och Vic skulle smyga efter bockarna för att om möjligt stöta dem mot oss. Vi kom på plats och Vic började gå. Efter 10 min ser jag hur en stor blomma rör lite på sig och förstår att nåt är på gång och det blir mycket spänande med en gång. Jag försöker att stå blixtstilla samtidigt som jag spanar av området där bocken kan komma och plötsligt kommer den smålunkande till vänster på 50-60m. Jag börjar flyta bössan på det hållet när Andy hejdar mig, den är för liten, faaaan. Nåväl det ska ju stå en till i buskaget. nån minut senare ser vi hur det rör sig i buskaget och jag gör mig redo att skjuta och ur buskarna kommer...Vic. Ytterligare en bock som lurat oss! Inget att göra så vi smyger vidare och ser faktiskt en skymt på långt håll av bocken som just lurade oss och som tur var (för vår självkänsla) så var även den liten. Nu var tiden snart ute med ett sista ryck i den sista buskridån skulle göras. Vi närmade oss och plötsligt viskar Vic att det står en bock och tittar på oss och att den är stor. Småpanik utbryter och snabbt upprättas planer. Jag o Andy ställer oss på ena sidan om buskaget och Vic går in från andra sidan. Ljuset börjar nu bli för skumt för mitt kikarsikte (kinajunks 1,5-5x20) så att försöka skjuta i buskarna var inte att tänka på. Nåväl Vic börjar smyga runt och efter en stund ser vi honom i en glipa i buskarna, viftande med händerna. Andy säger "kom" och kutar dit. När vi kommer fram ser Vic olycklig ut och säger att han inte ville att vi skulle komma utan att vi skulle göra oss bereda för bocken hade just börjat röra sig mot oss.... ridå... Det var ett tyst gäng som körde hemåt den kvällen men attans vad spännande det var att jaga Buschbok. Precis min form av jakt och är det nån annan som gilar att smyga sig på viltet och inte bara att skjuta på långa håll så jaga Buschbok! PS. kom just att tänka på att vid ett tillfälle skulle vi över bäcken och den var ca 5 m bred just där vi stod så jag undrade om vi inte kunde vada men då sa Andy att det nog inte var så lyckat eftersom det fanns ganska gott om krokodiler i Limpopofloden och risken var stor att nån simmat upp i bäcken.....
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare Tack för en mycket inspirerande berättelse, och grattis till fin jakt! Extra grattis till din steenbock! Mycket läckert och kul att du hann före mig ner. Jag var ju nära att åka men har skjutit det på framtiden... Tänkte samma som Hippen, inte lätt att få in de hornen bredvid öppna spisen! Hälsningar, Martin Tack själv för dina uppskattande ord men än är inte resan slut......
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare Nästa dag var målet att hitta en bra Blue Wildebeest och eftersom ingen hade sett nån tjur överhuvudtaget på Mopane farmen så åkte vi till en grannfarm, Corea. Andy o Vic var inte så hemma på Corea så vi fick även med oss spåraren Johannes som skulle visa oss runt. Vi gummipurschade en stund och såg några Zebror vilket är intressant eftersom Zebror ofta går tillsammans med Wildebeest så vi stanade och började smyga mot dem. Vi kom närmare o närmare och satte oss i skuggan för att spana. Då började Zebrorna att gå mot oss och snart var de inne på på 80-90m och vi kunde lätt se att det inte fanns några wildebeester med så vi gick vidare. Andy mutrade irriterat nåt om att när man jagar Zebra så hittar man inga men nu går de rakt i famnen på oss. Hade vi jagat Zebra så var det väl Wildebeest som vi fick chans på. Se muttrade han nåt om den där jävla Murphy! Vi knallade vidare leda av Johannes och han visade oss runt på alla hotspots. Tyvärr hadde han en lite speciell stil när han gick så vi hördes som en hjord elefanter och givetvis såg vi inget. Det blev lunch och sen gummipurschade vi lite till. Vi märkte då på djuren att de blev väldigt stirriga så fort de såg bilen. Troligen berode det på att det förekom en hel del "meatculling" (köttjakt) från bil på denna farm så djuren förknippade bilen med fara. Det fanns även några gömsle avsedda för bågskytte vid vattenhålen vilket då lede till att alla äldre djur drack efter det blivit mörkt. Andy berättade att det var inget trevligt jobb att vara PH till en bågjägare. De satte sig i gömslet på morrgonen och satt där hela dagen och svettades i gömslet till kvällen och så fortsatte det hela veckan. Gille hade haft en Texasjägare som dessutom släpte väder hela tiden så det stank som ett ruttet lik hela dagen, urk! När vi var på väg upp på den högsta koptjen för att kikarspana så hittade vi en liten hjord Wildebeest med en hyffsad tjur med eller rättare sagt, vi skrämde upp dem med bilen. De reste sig ur skuggan och störtade iväg, vi stannade genast och började spåra dem. De höll en ganska hög takt till att börja med men saktade ner så vi spårade vidare. Efter ca tre timmars spårande såg vi att de tog en stor cirkel och var på väg tillbaks till Koptjen vilken då var nån timmes gående tillbaka och nu började det skymma så vi bestämde att låta dem vara och att återkomma dagen efter för nu trodde vi att vi viste var hjorden höll till. Denna dag gick vi ca 6 timmar i ganska högt tempo i 32°C värme vilket delvis var mitt fel för jag hade blivit lite tuffare mot Andy vad gällde gummipursch, jag gillade bättre att gå och det fick han acceptera. Han somnade dock på kvällen strax efter maten.
Publicerat Maj 15, 201016 yr Författare ..och nu till dagen då jag borde stannat i sängen istället. Vi körde tillbaka till Corea farmen fulla av tillförsikt, vi "visste" ju var Wildebeestarna skulle hålla till. Vi parkerade en bit ifrån koptjen och smög oss ditåt rätt i vind o allt. Tji fick vi, vi satt och spanade efter Wildebeestarna nån timme men de behagade inte att dyka upp. Nu var det näst sista jaktdagen och vi hade redan bestämt att köra och jaga Buschbok dagen efter så chansen att skjuta en Wildebeest minskade för varje minut. Lite desperat började vi gummipurscha och när vi kom ut mot staketvägen så sa plötsligt Vic att det gick nåt på vägen ca 300m bort. Vi stannade och såg att det var en stooor Vattenbock, faktiskt sa Andy att det var en av de största han sett. Vi satt nån minut och kollade på den när jag undrade om vi inte kunde byta Wildebeesten mot denna. "Det måste jag ringa o fråga" sa Andy. Några snabba telefonsamtal och den var skjutbar. Det var denna farms avelstjur men eftersom han började bli gammal så passade det faktiskt bra att skjuta den. Jag smög ut ur bilen och fick upp pinnarna och började sikta på den. Det var låångt håll men den fortsatte att komma mot mig. Det kändes lite osäker att skjuta för avståndet var runt 200m och jag ville sätta mig ner men då sa Andy "vill du ha den så gör nåt nu" och jag tog ett nytt tag och fick in tjuren i siktet. Den hade nu vridet lite på sig och stod lite, lite mot höger så jag siktade så jag skulle träffa vid framkanten av vänster bog vilket då skulle ge ett dödande skott. När jag kände att riktmedlet låg rätt...PANG... Tjuren tog ett skutt och for in i buschen...FAN.. jag blev nu osäker på om jag träffat rätt men Andy o Vic var övertygade. De sa att det hördes på träffen och visst kan man höra när kulan slår i djuret men att höra skillnad på en bra träff o en mindre bra trodde jag inte men de sa att det blir ett dovare ljud när man träffar bringan. Vi gick till stället där tjuren stod och började gå. Snart hittade vi lungblod, till en början ganska mycket men sen efterhand mindre. Det var naturligt sa Andy för deras päls var ganska långhårig och kletades igen av torkande blod så det droppade bara. Oavsett så var spåret lätt att följa men vi tog det lungt för det sista vi ville göra vad att stöta tjuren för då började han fly och blev han fylld av adrenalin skulle han inte stanna förrän allt blod i kroppen runnit ut och det kunde ta dagar. Tyst och försiktigt följde vi blodspåret som bestod av bloddroppar var 30:e cm men snart märktes också att blodet torkade snabbt in i sanden och blev svår att se. Efter lite dividerande beslöts att en hund skulle hämtas så Vic och Andy lämnade mig på spåret och for iväg. Efter 1-1,5 timmer senare kommer de med en blandras i koppel, ingen förare! Hmm, tänker jag, hur fan tänkte de att detta ska funka. De försöker få hunden intresserad av spåret men den är måttligt intresserad och vill helst bli klappad. Efter en stund inser jag att de inte har en aning om hur hunden funkar på spår så jag ber att få testa och får faktiskt hunden att spåra en liten bit men sen blir den mer intresserad av en Frankolin som for upp och sen var det slutspårat. Efteråt visar det sig att det var en yngre hund som bara provats på två spår tidigare och då var det helt färska spår. Vi övergår till att använda Vic som nu försöker hitta spåret. 5 timmar senare har han hittat spåret igen men nu var det snart skymmning så vi markerade spåret och fortsatte dagen efter. En sak som upptäcktes var att tjuren drog höger framben konstigt vilket tyder på att träffen möjligen tagit ca 25 mm till vänster från min sida och därmed bara gått igenom ena lungan. Det hittades även bukblod vilket inte stämmer med att träffen skulle tagit något åt vänster om inte kulan splitrats och att nån matelrest gått in i buken. Dagen efter förstärks styrkan med ytterligare 2 spårare och de vill börja där spåret tog slut dagen innan. Jag föreslog att man skulle spåra av vägarna runt blocket. Marken består nämligen av ca 10 block på ca 250ha med grusvägar mellan. Min teori är att om tjuren blev påskjuten runt 8 så skulle den hålla sig på benen som längst till lunchvilan som infaller 11-12 alltså kan den ha gått upp till 10 km från skottplatsen. Snabbast borde det därför vara att snabbt kolla vägarna innan arbetarna på farmen förstörde spåren så man kunde se i vilket block den troligen låg. Spårarna verkade tycka att det gick deras ära förnär och började spåra från gårdagens spårslut. Vid lunch hade de kommit från till vägen som skiljde blocken och de var fortfarande på gårdagens spår. Det gick långsammare och långsammare att spåra eftersom spåren förstördes av andra djur och tillslut insåg alla att dagens började ta slut. Vägarna spårades därför av runt blocket och det hittades inge utspår. Sen krysades blocket igenom för att sen om man kunde hitta nåt men tre olika grupper i 250 ha tät busch är som att hitta den berömda nålen. När vi körde hemåt på kvällen försökte Andy trösta mig med att han skulle fortsätta leta de närmaste dagarna vilket knappast fick upp mitt nu usla humör. Dagen efter fick vi äntligen sovmorrgon vilket jag inte kunde utnyttja. Jag kunde inte sova utan låg och grubblade hela natten och retade mig på att jag sköt. Det här är faktiskt det första större vilt som nånsin gått ifrån mig och jag har skjutet en hel del, fan, fan, fan. Efter att ha ordnat med papperna så åkte vi mot Polokwane och flyget hem och den afrikanska resan som börjat så bra slutade i moll. Jag har nu i efterhand varit i kontakt med Caj så får vi se hur det utlöper. Det kan hända att de hittar trofen när bladen äntligen vissnar bort och man kan spana av på ett annat sätt eller så kan det hända att nån snubblar över den. I värsta fall knallar tjuren fortfarande kvar och blir skjuten av nån annan jägare men det bör inte kunna hända för de visste precis vilken tjur det var, men man vet aldrig.... PS.Nu har jag börjat titta på nästa resmål och en kompis undrade om jag ville hänga med till Ryssland......
Publicerat Maj 15, 201016 yr Aj så surt! Förstår att det la sordin på avslutningen. Just waterbock är för övrigt ett av de djur som verkligen skulle locka mig i Afrika, mer än en wildebeest - kanske för att den senare trofén är lite för lik en kossa... Hälsningar, Martin
Publicerat Maj 16, 201016 yr Författare Fan så surt Du skulle haft Mr Berg m Loke med dej Mvh! Bengt o Loke hade hittat Vattenbocken inom nån timme. Surt som fan är det att den inte är hittad än men jag har hört förr att trofeer hittas månader senare. Det verkar inte vara så noga med eftersöker i Afrika. Hittas blod får jägaren ju betala och jakten är ju främst affärer för farmägaren.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Trist med ett sådant avslut, men annars tycks det ha varit ett trevligt äventyr. Fin berättelse även, hatten av.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Bogmontage av steenbock - 1762 Rand och en helmontering 3478 Rand. Boga den oavsett pris. Du kommer att ångra dig senare. Den är absolut värd minst ett bogmontage. Jag har fått bannor av Caj för att jag angivit fel priser. Ett bogmontage av Steenbok kostar ca 3000:- och en Vatterbock ca 5300:- så skillnaden är större än vad jag antytt menar han. Å andra sidan är skillnaden i storlek också större än vad jag angav har jag upptäckt efter att ha slagit upp fakta, skillnaden i vikt är ca 26 ggr.... Han vill också påpeka att det finns billigare konservatorer men att kvalité kostar. Att få en djur uppstoppat billigt som ser ut som fan är kanske att slänga pengarna i sjön, det kan jag hålla med om.
Publicerat Maj 18, 201016 yr Författare Vad ska man säga?Grattis till de fina djuren du fick nedlägga!!! Dessutom mycket underhållande läsning och bra bilder. Måste därtill erkänna att jag har blivit ännu mer sugen på att testa jakt i Afrika nu. Kan det vara så att det ligger något i Amakulus "Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot"? MVH Alias Tack, det har varit en häftig upplevelse på många sätt men jag tror att det kommer att dröja innan jag åker dit igen. Jag tycker inte direkt om att gummipurscha och jag tycker inte om staket. Dessutom finns det så många andra ställen på vår jord att jaga på som jag tänkte testa först. Jag har fått för mig att jag ska jaga på samtliga kontinenter innan jag försvinner till de sälla jaktmarkerna. Därav tror jag inte riktigt på Amakulu:s devis. Är det dock nån annan som går i tankar att åka dit så vill jag ge några små tipps på vägen. Beställ 1:1 jakt, det kostar nån tusenlapp extra men du får dubbelt så mycket jakt för pengarna. Beställ några dagar extra när du ändå har åkt så långt. Att unna sig en dag vid poolen och/eller turistande mitt i jakten gör kroppen glad. Det är lite slitigt för både dej och övriga att gå upp kl 5 och jaga hela dagen sju dagar i sträck. Jaga istället 3 dagar, ta en vilodag och jaga igen. Så kommer jag att göra vid en ny resa till Afrika. När det gäller markens storlek så är 6000ha minimum om man är några olika jaktgäng som far runt dels för säkerheten och dels för att kunna hitta ostörda djur. Den minsta farmen jag jagade på var på ca 1500ha och då var jag själv men den kändes direkt trång. Försäkra dej om att det finns bra eftersökshundar att tillgå. Spåraren räcker inte alltid till har jag (och säkert många fler) upptäckt doch är de jäkliga på att spåra, inget snack om saken.
Publicerat Maj 24, 201016 yr Bengt o Loke hade hittat Vattenbocken inom nån timme. Surt som fan är det att den inte är hittad än men jag har hört förr att trofeer hittas månader senare. Det verkar inte vara så noga med eftersöker i Afrika. Hittas blod får jägaren ju betala och jakten är ju främst affärer för farmägaren. Det var en kille på Amakulu som sköt ett skott långt fram på en springbock. Dom slutade inte leta förrän dom hittat den.
Publicerat Juni 22, 201015 yr Författare Jaha, då har jag fått besked från Andy att de inte kommer att leta efter vattebucken längre. De har tydligen sett en bock med ett läkt så på som de tror vara den jag sköt på så nu bedöms det som att mitt skott var ett köttsår som läkt. Det hoppar väldigt från att fått grattulationer vid skottögonblicket för ett bra skott till att vara ett dåligt skott när man inte hittar djuret. Känns som att de bara gissar vilt utan att ha en aning. Desutom vill de ha fullt betalt för djuret fastän de samtidigt säger att det knallar runt, redo för att skjutas av en annan jägare. Jag har inte många positiva känslor kvar för Andy just nu och jakt överhuvud taget i Sydafrika.
Publicerat Juni 22, 201015 yr Surt med denna konflikten du har hamnat i... Dock är det bra att du skriver om det så vi andra som är sugna på att åka men ännu inte fått tummen loss har en bra bild om hur det kan gå till när saker inte blir som det var tänkt. Fast å andra sidan har man hört många historier om hur bra det kan vara på vissa ställen att oron stillar sig lite. Hoppas det går bra för dig och att du slipper pröjsa!
Publicerat Juni 22, 201015 yr Jaha, då har jag fått besked från Andy att de inte kommer att leta efter vattebucken längre. De har tydligen sett en bock med ett läkt så på som de tror vara den jag sköt på så nu bedöms det som att mitt skott var ett köttsår som läkt. Det hoppar väldigt från att fått grattulationer vid skottögonblicket för ett bra skott till att vara ett dåligt skott när man inte hittar djuret. Känns som att de bara gissar vilt utan att ha en aning. Desutom vill de ha fullt betalt för djuret fastän de samtidigt säger att det knallar runt, redo för att skjutas av en annan jägare. Jag har inte många positiva känslor kvar för Andy just nu och jakt överhuvud taget i Sydafrika. Fy fan vad tråkigt att höra. Hur kan dom ta fullt betalt när djuret lever och frodas. en annan sak om man sett att detär illa skadat och lider men att man inte fått skott på den. Jag lider med dig!
Publicerat Juni 22, 201015 yr Bittert att behöva betala fär något som snart kommer att säljas igen alternativt ligger dött i buskarna!! Beträffande lån av vapen på plats kan intygas, genom bitter erfarenhet både i Europa och Afrika, att man ALDRIG skall låna vapen på plats. Dessa är ofta avsevärt mycket sämre än de vi använder hemma(till purch och smygjakt), givetvis tänker jag i första hand på optiken.. Ni som skall resa inom kort eller längre fram - skaffa alla papper(inom EU/EU-vapenpass) och ta med eget vapen. Dåligt av bolagen att de inte rekommenderar eget vapen