Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybliven jägare, statligt jaktkort?

Featured Replies

Publicerat

Hej, kan någon här förklara hur jag kan fixa ett statligt jaktkort inför kommande jaktår 1 Juli till 31 juni. Hur ska jag gå tillväga?

Publicerat

Du betalar helt enkelt in 300:- på Kammarkollegiets konto och anger namn och personnummer i meddelandefältet:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...ar-du-jaktkort/

Obs att jaktår och kalenderår inte är samma sak; skall du jaga innan den 1/7 måste du alltså betala för jaktåret 2009-2010.

NV håller på att ändra rutinerna, så att man ska få ett kort utskickat efter att man betalat avgiften. Där är vi dock inte ännu...

Publicerat
NV håller på att ändra rutinerna, så att man ska få ett kort utskickat efter att man betalat avgiften. Där är vi dock inte ännu...

fyfan vad bra med ett vettigt kort ist för dom jävla lapparna med kvitto som man måste klistar på

äntligen har nån byråkrat tänkt till lite

ursäkta OT

BOT

Publicerat
fyfan vad bra med ett vettigt kort ist för dom jävla lapparna med kvitto som man måste klistar på

ursäkta OT

BOT

Man kan ju dock beställa ett jaktkortsintyg, (när avgiften är betald), från Naturvårdsverket, det är ungefär som ett "kort".

http://www.naturvardsverket.se/sv/Formular/Jaktkortsintyg/

Publicerat

ursäkta OT

BOT

Här kan du beställa jaktkort och jägarbevis: http://www.naturvardsverket.se/sv/Formular/Jaktkortsintyg/

• 1 month later...
Publicerat

Nu kan man betala med kort, men hur får man ut ett kvitto.

Måste man anmäla att man vill ha ett kvitto precis som innan, verkar inte riktigt genomtänkt.

Eller har jag missat något!

\Mats

Publicerat

Måste man anmäla att man vill ha ett kvitto precis som innan, verkar inte riktigt genomtänkt.

\Mats

Det skall komma ett kort efter ca 10 dagar efter man betalat in avgiften.

Publicerat

\Mats

Pratade med dom i går på jaktkortsregistret och ska komma ett kort inom 10 dagar från betalning sa hon åt mig :)

Publicerat
Pratade med dom i går på jaktkortsregistret och ska komma ett kort inom 10 dagar från betalning sa hon åt mig :)

Låter bra!

Men det hade ju varit enklare om man kunnat skriva ut det själv!

\Mats

Publicerat
Låter bra!

Men det hade ju varit enklare om man kunnat skriva ut det själv!

\Mats

vad jag fattar ska det bli nån typ av litet plastkort :) om jag fattade rätt :P slippa papperslapp är ju bra...

Publicerat

Riktigt trevligt att det kommer ett kort inom 10 dagar...  :)

Publicerat

är jag dum i huvudet eller? ska det finnas någonstans på den ovanstående länken

att man kan betala med kort för jaktkortet? hittar´t inte... :rolleyes:

Publicerat
är jag dum i huvudet eller? ska det finnas någonstans på den ovanstående länken

att man kan betala med kort för jaktkortet? hittar´t inte... ^_^

https://ripan.naturvardsverket.se/ripanweb/

Alternativt:

Hade du jaktkort förra året, men inte fått inbetalningskort

Det här gäller dig som betalade jaktkort förra året. Om du inte har fått inbetalningskortet eller förlorat det gör du så här:

Vi ser gärna att du betalar med VISA eller Mastercard via Min sida.

Om du vill betala via Internet eller girering:

* Betala in 300 kronor på plusgirokonto 89 33 00-4

(Betalningsmottagare: Kammarkollegiet).

Som OCR anger du 00(10-siffrigt personnummer)42.

* Betalorderkopia (med kontoutdrag eller underskrift av banktjänsteman) eller internetutskrift gäller som jaktkort.

* Cirka tio dagar efter att din betalning kommit in till jaktregistret skickar

vi ut ditt jaktkort.

Publicerat

Det här med jaktkort, vad är det egentligen för hokus pokus? Jag har alltid betalat och sett glad ut, men syftar eländet till något eller är det bara för att finansiera ett antal byråkrater som inte fått arbete på den öppna arbetsmarknaden? Ifall pengarna går till vettig viltvård så kommer jag fortsätta betala med ett leende på läpparna, i annat fall med knuten näve i fickan :D

Publicerat
Det här med jaktkort, vad är det egentligen för hokus pokus? Jag har alltid betalat och sett glad ut, men syftar eländet till något eller är det bara för att finansiera ett antal byråkrater som inte fått arbete på den öppna arbetsmarknaden? Ifall pengarna går till vettig viltvård så kommer jag fortsätta betala med ett leende på läpparna, i annat fall med knuten näve i fickan :D

Nästan all forskning om våra vilda djur finansieras från just viltvårdsfonden pengarna går till. Tror jag...  :lol::D

Publicerat

Det finansierar väl bland annat forskning. Har jag för mig att jag lärt mig någonstans.

Publicerat
https://ripan.naturvardsverket.se/ripanweb/

Alternativt:

Hade du jaktkort förra året, men inte fått inbetalningskort

Det här gäller dig som betalade jaktkort förra året. Om du inte har fått inbetalningskortet eller förlorat det gör du så här:

Vi ser gärna att du betalar med VISA eller Mastercard via Min sida.

Om du vill betala via Internet eller girering:

* Betala in 300 kronor på plusgirokonto 89 33 00-4

(Betalningsmottagare: Kammarkollegiet).

Som OCR anger du 00(10-siffrigt personnummer)42.

* Betalorderkopia (med kontoutdrag eller underskrift av banktjänsteman) eller internetutskrift gäller som jaktkort.

* Cirka tio dagar efter att din betalning kommit in till jaktregistret skickar

vi ut ditt jaktkort.

Kan man regga sig där och betala även för ett nytt kort, dvs om man ska skaffa ett för första gången?

Publicerat
Kan man regga sig där och betala även för ett nytt kort, dvs om man ska skaffa ett för första gången?

Det tror jag.

• 2 weeks later...
Publicerat

Funkar det att skriva ut kvittot på inbetalningen och plocka med sig om man ska ut å jaga innan man hunnit

få själva kortet?

Publicerat
Funkar det att skriva ut kvittot på inbetalningen och plocka med sig om man ska ut å jaga innan man hunnit

få själva kortet?

Ja det ska funka. :rolleyes:

Publicerat

Är ca 14 dagar sen jag betalade men har inte fått jaktkortet än.

Publicerat
Är ca 14 dagar sen jag betalade men har inte fått jaktkortet än.

Näe, 10 dagar har gått och jag har fortfarande inget kort...  :unsure:

Publicerat

Jag pratade med damerna i dag. Jaktkorten är försenade dom viste inte riktigt när dom kommer..

Men dom skickar gärna ett intyg på betald avgift om man vill.

Mvh Jocke

Publicerat

En fråga om kortet. när man ska ha 2 betroda för att ha den som licens måste de typ va poliser?? kanske e en dum fråga :unsure:

Publicerat
En fråga om kortet. när man ska ha 2 betroda för att ha den som licens måste de typ va poliser?? kanske e en dum fråga :unsure:

2 betrodda= t.ex 2 släktingar, arbetskamrater, vänner. Dessa ska vara just betrodda vilket betyder om jag inte missat nått att dessa personer inte ska ha nått allvarligt i sina register. Alltså ingen Tony Ohlson, Mattias Flink eller liknande. Stämpel sättes tillsammans med polismans signatur. Så summan av kardemumman är alltså: namnteckning av 2 betrodda alt. en namnteckning av polisman+myndighetsstämpel.

Mvh//Matte. :lol: