Publicerat Maj 19, 201015 yr mike, nu ska jag inte vara tråkmört, men effekten jag ser får mig direkt att tänka på en flatnoskula som slår in. i det fallet beror effekten (troligtvis) på (en teori) att nosen är just flat. ju flatare man gör nosen desto mer varmintkula får man. om kulan sedan görs hård så kvarstår mycket av effekten även om du har noll expansion. detta fick mig att börja tänka på just impulsen då kulan träffar och den acceleration av material det innebär när nosen går in i skinnet. jag tror att "splatt-effekten" jag har när en flatnos träffar i 600m/s helt enkelt uppkommer på spetsiga kulor när dessa laddas upp betydligt högre i fart. där finns ju fler frihetsgrader i den ekvationen men effekten borde bli mer signifikant. så för att stilla min nyfikenhet så undrar jag hur ingångs respektive utgångshålen är i storlek för de 243-kulor du sköt. med utgång kan man då titta på spåret precis innan stoppet. är de ungefär lika stora? novisen Karl
Publicerat Maj 19, 201015 yr Författare Mike,Jag är alltid imponerad över din vilja att söka svar oavsett om det är skotteffekt relativt hagelnummer, praktisk precision eller detta. Kan du berätta Totalpenetration, Max Expansionsradie, Max splitteravgång, utgångshastighet och restvikt för Nosler 150 BT oxå? När jag tittar på videoklippen verkar det som avsevärt djupare peneteration med den kulan. Bara fortsätt att testa // Blyström Du må tro att jag saknade dig på detta test du din flykting Det har runnit lite vatten under broarna sedan våra juvenila amatörmässiga effektprov på gladö Nosler 150 Bt är inte komplett men här följer. V0-860 m/s Totalpenetration 63cm,passerade bägge gelatinblocken och försvann ut i det fria,dock enbart kalibergrovt hål de sista 20cm. mycket bra djuperkan alltså! Expansionsradie 8cm. Mycket liten splitteravgång,det splittret som fanns satt i direkt anslutning till kaviteten. Noterbart var att kulan inte var kursstabil till skillnad från de andra,vinklade rätt kraftigt där kaviteten slutade och gjorde exit snett åt höger samt uppåt. Kommer att prova den kulan igen men med mer gelatin bakom. /Mike
Publicerat Maj 19, 201015 yr Författare så för att stilla min nyfikenhet så undrar jag hur ingångs respektive utgångshålen är i storlek för de 243-kulor du sköt. med utgång kan man då titta på spåret precis innan stoppet. är de ungefär lika stora?novisen Karl Vet inte om jag hänger med riktigt? ingångshålen var kalibergrova,i Bergerns fall kom expansionen först efter 4cm och på de övriga i stort sett direkt. Ingen av dom gick ut utan samtliga satt i stort sett där kaviteten upphörde. /Mike
Publicerat Maj 20, 201015 yr Vet inte om jag hänger med riktigt? ingångshålen var kalibergrova,i Bergerns fall kom expansionen först efter 4cm och på de övriga i stort sett direkt.Ingen av dom gick ut utan samtliga satt i stort sett där kaviteten upphörde. /Mike ok, då är det inte samma sak. med flatnosar har jag större ingånghål än utgångshål alltsom oftast. det där med energiavlämning är lite knepigt begrepp. iom att kulan kanske bara har 30-60 m/s vid utgång (antagande) ofta så har de ingen kinetisk energi kvar att snacka om direkt. jag läste en artikel om det i handloader och de menade att man enbart skulle värdera kulans effekt iom att "joule" alt motsvarande knepoenhet var ett dåligt begrepp för både anslående och utgående kula. nåja, är för trött i skallen märker jag. kanske bör vara tyst....
Publicerat Maj 26, 201015 yr Tack för ett bra test.. Skulle tro att det snart dyker upp ytterligare ett Berger test här, dock i 7mm 168grn.. (om jag känner Peder rätt).. Det finns några (grannar i Väst) som har nedlagt ett flertal rådjur just med A-maxen (6,5*55) med mkt. goda resultat.. M.
Publicerat Maj 26, 201015 yr "Det skulle vara intressant att veta hur NVV kom fram till måttstocken för de joulekrav vi har idag och hur man resonerade. Spontant känns det som att klass1 kraven grundas på vad en 6,5x55 gav vid införandet av klassificeringen dvs en 9,0grams kula laddades till ca 2700joule och en 10,1 till ungeför 2000 joule." Jag har fått förklarat för mig av en numer avliden vapen konstruktör på Husqvarna att det låg en hel del påtryckningar från Svensk vapenindustri bakom att kraven hamnade just där. Visst faller det under "hörsägen" men förklaringen låter väldigt rimlig. MVH // Henrik
Publicerat Maj 26, 201015 yr OT- men kravens nivåer var nog ganska pragmatiskt lagda/satta, 6,5x55 var av förklarliga skäl tvungen att få vara med, den vid den tiden enskilt vanligaste "grovstudsaren" i hem och gård, men man sållade bort en hel massa charmiga kalibrar som 12,7x44, 9,3x57R/360 en massa Nimrod kalibrar, i egentligen det man kan kalla för förra generationens kalibrar, sådana som har sin födsel i svartkrut och blykulor. Vissa har sedan kommit att kliva med över igen, 45-70, 30-03, 6,5x57R mfl. jag vet inte om ovanstående antagande är sant men viss rimlighet har det ju. /Christian
Publicerat Maj 27, 201015 yr Jaha Mike, nu har du satt mej i arbete. Jag har suttit i ett antal timmar med papper, penna, miniräknare och karlebo handbok. Det är inte lätt att hitta på någon bra teoretiskt värde som skulle belysa det du efterfrågar. En variant skulle vara megajoule per sekund (MJ/s). Indata behöver i detta fall vara anslagshastighet (Va), kulvikt(m) och penetration(St). Man kan lite yxigt anta att medelhastigheten på kulan i testmediet är 1/2 av anslagshastigheten. Meddelhastigheten (Vm) / Penetrationsdjupet (Sp)= Tiden som det tar för kulan att stanna (t). Energiavlämningshastigheten skulle då vara Ea=((m x Va²)/2)/(Va/(2 x Sp))/1000000 i MJ/s. Exempel 155 grains Amax. Va = 740 m/s ger då en energiavlämningshastighet Ea= 2,02 MJ/s Exempel 150 grains Bt. Va = 780 m/s ger då en energiavlämningshastighet Ea = 1,82 MJ/s. Fan va teoretiskt detta blev Dessutom gäller detta bara om totalpenetration inte sker. Blöta kulor får ett högre värde, Kulor som pulveriseras med skitkass penetration kommer att få extremt högt värde. //Blyström
Publicerat Maj 28, 201015 yr Författare Tack för ett bra test.. Skulle tro att det snart dyker upp ytterligare ett Berger test här, dock i 7mm 168grn.. (om jag känner Peder rätt).. Det finns några (grannar i Väst) som har nedlagt ett flertal rådjur just med A-maxen (6,5*55) med mkt. goda resultat.. M. Tja Micke! Vad ska Peder ha sin 7mm till? tror tyvärr om det är huvudsakligen rådjur på agendan att han kommer bli besviken. Förstår att dom är nöjda med A-max,finns en hel del jänkare som skjuter white tails med den också. Synd att ni bor så långt bort /Mike
Publicerat Maj 28, 201015 yr Hej. Ja, det är väl tänkt för rådjur i 1:a hand. Hoppas du har fel där dock... Men vi får se när vi kan göra ett litet test där, tyvärr börjar kulorna tryta så det blir till att vänta in ett nytt parti innan test. A-Maxen skjuter riktigt bra, en kula med såpass bra egenskaper (bc, skottverkan) och en modest prislapp kan man ju bara inte låta bli den.. DOCK så har jag gått "från" den i 162grn. till Bergers 168 pga./(tack vare) den lite högre bcn.. många bäckar små.. Vi får se hur testerna framskrider innan man kan säga att vi funnit vår "holy grail".. Jag håller med att det är tråkigt att NI BOR så långt bort, ta med C och kom västerut i sommar... M.
Publicerat Maj 28, 201015 yr Författare Jaha Mike, nu har du satt mej i arbete. Jag har suttit i ett antal timmar med papper, penna, miniräknare och karlebo handbok. Det är inte lätt att hitta på någon bra teoretiskt värde som skulle belysa det du efterfrågar. En variant skulle vara megajoule per sekund (MJ/s). Indata behöver i detta fall vara anslagshastighet (Va), kulvikt(m) och penetration(St). Man kan lite yxigt anta att medelhastigheten på kulan i testmediet är 1/2 av anslagshastigheten. Meddelhastigheten (Vm) / Penetrationsdjupet (Sp)= Tiden som det tar för kulan att stanna (t). Energiavlämningshastigheten skulle då vara Ea=((m x Va²)/2)/(Va/(2 x Sp))/1000000 i MJ/s. Exempel 155 grains Amax. Va = 740 m/s ger då en energiavlämningshastighet Ea= 2,02 MJ/s Exempel 150 grains Bt. Va = 780 m/s ger då en energiavlämningshastighet Ea = 1,82 MJ/s. Fan va teoretiskt detta blev Dessutom gäller detta bara om totalpenetration inte sker. Blöta kulor får ett högre värde, Kulor som pulveriseras med skitkass penetration kommer att få extremt högt värde. //Blyström Du är grym Peter!! Det är precis något i den här stilen jag efterlyser,dessa siffror är något jag kan relatera till och detta kan hjälpa mig att välja rätt kula för rätt jobb! Mera uträkningar tack! /Mike
Publicerat Maj 28, 201015 yr Författare Hej.Ja, det är väl tänkt för rådjur i 1:a hand. Hoppas du har fel där dock... Men vi får se när vi kan göra ett litet test där, tyvärr börjar kulorna tryta så det blir till att vänta in ett nytt parti innan test. A-Maxen skjuter riktigt bra, en kula med såpass bra egenskaper (bc, skottverkan) och en modest prislapp kan man ju bara inte låta bli den.. DOCK så har jag gått "från" den i 162grn. till Bergers 168 pga./(tack vare) den lite högre bcn.. många bäckar små.. Vi får se hur testerna framskrider innan man kan säga att vi funnit vår "holy grail".. Jag håller med att det är tråkigt att NI BOR så långt bort, ta med C och kom västerut i sommar... M. Jag har nu skjutit Berger VLD Hunting i både 308 och 243,helt klart hade den högre farten som 243 ger en positiv effekt på kulans uppträdande,med lite tur så ger era ännu högre farter i 7mm det lilla extra som behövs för att den ska fungera perfekt. Skjuter gör den ju som bekant Ska snacka med C och se om vi kan ta en sväng ner någon helg! /Mike
Publicerat Maj 30, 201015 yr Ok Mike, Ska fundera lite på om sårkavitetens volym skulle kunna användas på nåt vettigt vis. Är lite disträ just nu eftersom polisen säjer att licensen på LTR'n blev godkänd i torsdags. NU ÄR DET NÄRA. //Blyström
Publicerat Maj 30, 201015 yr Författare Ok Mike,Ska fundera lite på om sårkavitetens volym skulle kunna användas på nåt vettigt vis. Är lite disträ just nu eftersom polisen säjer att licensen på LTR'n blev godkänd i torsdags. NU ÄR DET NÄRA. //Blyström Om du kommer upp något i sommar så ta med pärlan så kan vi kronografera den,vore kul att se om din ger samma hastigheter som min. /Mike
Publicerat Maj 30, 201015 yr Vi får se kanske i augusti, Ny valp på semester gör det lite svårt att planera. //Blyström