Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rhodesian Ridgeback?

Featured Replies

Publicerat

Hej! Är det ingen här som använder Rhodesian Ridgeback som viltspårhund? Om det är någon som använder dem, hur fungerar dem? :wub:

Publicerat

Klart den spårar om du börjar jobba med dom... Det gör dom flesta raser, men ska man ha en hund för just eftersök så finns det en hel del säkrare kort. Min förra blandras (pitbull/dobermann) ställde älg med fint skall under några tillfällen... Men skulle trots detta aldrig använt henne som jakthund.

Mitt råd är att skaffa en hund av jaktrastyp.

Publicerat

varför e du intresserad av just en sån?

o snälla säg inte för att dom är häftiga....

Publicerat

Jag har ägt en o det är underbara hundar med ganska mycket jaktlust

Men att skaffa en sådan för fokus på jakt skulle jag inte råda någon men skaffa en sådan som trevlig familje hund med vakt egenskaper så får du en underbar kompis för dig o din familj

Har du tur så kan du jaga med den men skaffa den inte för enbart jakt

Publicerat

Härlig ras, för mig, men har inte sett dem i jaktsammanhang. Deras roll i afrika var väl snarare att hålla ordning på svartfötterna än, som så många säger, djuren?

• 3 months later...
Publicerat

Tror säkert att de funkar som eftersökshundar. Dock tror jag att i många linjer så är deras mod helt bortavlat eller så är det för stort, och då måste västarna på om du ska göra griseftersök iallfall. Själv har jag planer på att införskaffa en Blackmouth cur dog så fort mina studier e avslutade. Suveräna baydogs som har förmågan och fysiken att hålla fast skadade halvstora grisar så man slipper tänka på rikoschettrisken. Större grisar ställer dom. Kanske lite för "catchy" för många, men underbara hundar, bra vaktinstinkter, bra med barn och det finns linjer som e avlade med cold nose, dock inte som plotthundar+ att man slipper de ofantliga mängderna hår som våra kära spetsar ger ifrån sig. Förstår inte varför alla bara tittar på sk jakthundraser, många sk dogge hundar har utmärkta möjligheter till bli utmärkta eftersökshundar, de har fysiken och framförallt viljan att hålla fast eller ta död på ett skadat djur. Den enda varningen är ju just gris o älg då d kan gå galet men då får man kanske välja någon annan hund för det tillfället./ Christian . E

Publicerat
Härlig ras, för mig, men har inte sett dem i jaktsammanhang. Deras roll i afrika var väl snarare att hålla ordning på svartfötterna än, som så många säger, djuren?

Svartfötterna?

Publicerat

Jag tycker RR verkar vara en trevlig ras, otroligt snygga och ståtliga är de också. :lol:

(Däremot undrar jag om det är sant att ridgen innebär ett genetiskt fel, och hundar utan den karaktäristiska ridgen tas bort eftersom de inte är rastypiska? Alltså, att ridgen är egentligen en defekt. I så fall är det extremt sjukt. Men vet inte om jag fått det hela om bakfoten, och i vilket fall som helst hör det inte till huvudfrågan. :rolleyes: )

Publicerat
Jag tycker RR verkar vara en trevlig ras, otroligt snygga och ståtliga är de också. :)

(Däremot undrar jag om det är sant att ridgen innebär ett genetiskt fel, och hundar utan den karaktäristiska ridgen tas bort eftersom de inte är rastypiska? Alltså, att ridgen är egentligen en defekt. I så fall är det extremt sjukt. Men vet inte om jag fått det hela om bakfoten, och i vilket fall som helst hör det inte till huvudfrågan. :wub: )

hejsan.

nu kommer jag få mycket mot hugg men det e det värt.

RR är en framavlad ras från södra afrika i syfte att driva lejon och andra djur till jägaren.

den är en utomordentlig spårhund.

och ridgen är ett fel från korsningen. och tyvärr så finns det kennlar som avlivar hundar med ridge fel.

jag har en 12 veckor tik med ridge fel.....

ska även använda henne som eftersökshund.

Publicerat
hejsan.

nu kommer jag få mycket mot hugg men det e det värt.

RR är en framavlad ras från södra afrika i syfte att driva lejon och andra djur till jägaren.

den är en utomordentlig spårhund.

och ridgen är ett fel från korsningen. och tyvärr så finns det kennlar som avlivar hundar med ridge fel.

jag har en 12 veckor tik med ridge fel.....

ska även använda henne som eftersökshund.

Vad i det inlägget skulle ogillas? Det är ju strålande om en ras duger till att arbeta med något, och inte bara springa vänstervarv.

Din tik har alltså ingen ridge? Grattis, som valpköpare hade jag då hellre tagit en valp med "ridgefel" eftersom den ju vad jag förstår är frisk till skillnad från den s.k. rastypiska.

Publicerat

Var i början på året hemma hos en PH i Sydafrika som hade två Ridgebacks.

Han skröt då rejält över deras förmåga att spåra och t.o.m. riva ner skadat villt.

Det är i och för sig inte helt ovanligt att hundägare gör...

(Han jobbar mestadels i länderna norr om SA)

De hade tydligen också en hel del "trädskällare" i sig. DVS de jagade upp ganska stora katter i träden...

Jag har egentligen bara två "onda aningar" om rasen som jakthund.

1: Köper du den i Sverige har den nog avlats på annat än jakt.

2: Om den nu har kvar all jakt i sig så kan den nog vara lite väl het.

// Henrik

Publicerat

Hallå. Min sambo köpte en tik för snart 2 år sedan, redan från start tränade jag tiken på spår, och gjorde allt för att stärka/plocka fram hennes jaktlust. Jaktlusten är enorm, dock oanvändbar i de flesta ajktsammanhang, förutom spår och avfångning. De har ett temperament som kan vara lite svårt att hantera rent samarbetsmässigt, men fokusera på lusten så går det nog bra, samtidigt som deras kroppar är super. Skadade rådjur och hjortar är inga som helst problem,bara att släppa hunden..Även ett friskt rådjur har svårt at hinna undan, speciellt i mera öppna landskap.

Visst har man avlat mycket på ren exteriör, med ursprung i gen. fel, men hunden har fortfarande jakt i sig. Problemet är att 99% av ägarna inte använder dom till annan än ren uppvisning. Vår tik fick konstiga resultat på mentaltestet(skottmomentet) enbart pga hon blev helt överförtjust och sprang på världens sökrunda, rasen skall enbart noterasmällen och återgå till annat för maximal poäng. Jag tyckte givetvis det var döhäftigt! :)

Apporten gick inget vidare, med anledning av det egensinniga arbetet, men spårmomentet kräver inte lika mycket av kontakt mellan förare och hund. Genom RRén har jag utökat mitt jakthundsstall med en god eftersökshund som även vaktar huset kanonbra.

Sätter Du familjen innan jakten och skall ha en trofast hund hade jag satsat på Ridgeback!

RG

Publicerat

tänk på ordvalen mannen!

Publicerat
Hej! Är det ingen här som använder Rhodesian Ridgeback som viltspårhund? Om det är någon som använder dem, hur fungerar dem? :wub:

håller med dom andra. Finns så pass många raser i detta land som är säkrare kort och som är avlad för just jakt och viltspårning. Skulle häldre välja någon av dom raserna om ja var ute efter en ren eftersökshund. Vill du ha en familjehund så välj någon av de andra raserna.. Vet många små golvmoppar som är jätte duktig på spår, men är dom duglig när de verkligen gäller i skarpt läge?

Publicerat

Ledsen om jag missförstod frågan, jag trodde att det skulle vara en familjehund i första hand som även kunde användas till spår. Min hundgarderob har och består av allt från duktiga älghundar(karelare/jämtar) till wacktel och spaniels. Dock kan jag påstå att de alla varit "gulligare" är Ridgebacken i närkontakt med klövvilt. Kan utan problem dra ner årsgrisar(friska som skadade) och göra mycket effektiva avslut.

Givetvis skall du kolla att föräldradjuren är ok spårmässigt, just Viltspår finns det mpnga individer som är duktiga på...i alla fall inom ramen för våra prov. Få används till jakt rent praktiskt.

Dra nu inga förhastade slutsatser om mina övriga hundar...till stor del på grund av att RR-tiken väger kring 45 kg och att det är lätt att vara stor när man är stor ;) '

RG

Publicerat
tänk på ordvalen mannen!

Franska kolonialister i algeriet kallade sig ”les pieds-noirs”.. eller "svartfötter" om man översätter det ;)

Kanske var dem robin syftade på`? B)

Publicerat
Franska kolonialister i algeriet kallade sig ”les pieds-noirs”.. eller "svartfötter" om man översätter det ;)

Kanske var dem robin syftade på`? ;)

Och europeiska kolonianister i nordafrika var väl kända som politiskt korrekta B)

Publicerat
Och europeiska kolonianister i nordafrika var väl kända som politiskt korrekta ;)

De kallade sig själva det alltså, så jag är tveksam till att de på ngt vis syftade på hudfärg?

Publicerat

För att återgå till Ridgebacken som spårhund,

är det helt klart en intressant hund men bara för vissa former av spår och eftersök,

de tillika som rottweillers är skarpa och har stor dådkraft tillsammans med jaktlust.

Vi har använt en råtta som spårhund, tror jag har skrivit om det tidigare, han, Oskar var helt fantastisk och lyckades med en del saker där andra hundar gått miste,

men dem kräver en stark hand och förare för att det inte skall gå illa.

/Christian

Publicerat

Kanske var dem robin syftade på`? B)

spelar egentligen inte så jätte stor roll. på ett allmänt forum kan man begränsa sina ordkunskaper lite ;)

Publicerat

Det finns säkert många trevliga exemplar.

Däremot ser jag inget i rasen som många andra raser inte klarar.

Kollar man sen på rasens mentalitet så blir man inte heller särskillt imponerad.

http://www.genetica.se/_mh_data/rhodesian.pdf

En som letar efter en hund att träna och arbeta med skall nog tänka sig för lite.

Jag har sett kanske ett 10tal olika hundar i olika träningssammanhang(sök, spår mm)och det är inget som tilltalat mig.

Gillar man rasen av någon anledning så köp en, men att lägga den på listan av lämpliga raser för arbetande hund skulle inte jag göra.

Det är att göra det onödigt svårt för sig.

Inget illa menat i mitt inlägg, bara lite att tänka på ;)

Mvh

Petter

• 3 weeks later...
Publicerat
Vad i det inlägget skulle ogillas? Det är ju strålande om en ras duger till att arbeta med något, och inte bara springa vänstervarv.

Din tik har alltså ingen ridge? Grattis, som valpköpare hade jag då hellre tagit en valp med "ridgefel" eftersom den ju vad jag förstår är frisk till skillnad från den s.k. rastypiska.

min RR tik är nu 3.5 månader och älskar att spåra och nosa upp saker och ting.

var ute i skogen och gick så började hon att spåra vildsvin..men blev lite reserverad ju mer spår vi hittade...

hon har en ridge men med tre virvlar.....

Publicerat
Hallå. Min sambo köpte en tik för snart 2 år sedan, redan från start tränade jag tiken på spår, och gjorde allt för att stärka/plocka fram hennes jaktlust. Jaktlusten är enorm, dock oanvändbar i de flesta ajktsammanhang, förutom spår och avfångning. De har ett temperament som kan vara lite svårt att hantera rent samarbetsmässigt, men fokusera på lusten så går det nog bra, samtidigt som deras kroppar är super. Skadade rådjur och hjortar är inga som helst problem,bara att släppa hunden..Även ett friskt rådjur har svårt at hinna undan, speciellt i mera öppna landskap.

Visst har man avlat mycket på ren exteriör, med ursprung i gen. fel, men hunden har fortfarande jakt i sig. Problemet är att 99% av ägarna inte använder dom till annan än ren uppvisning. Vår tik fick konstiga resultat på mentaltestet(skottmomentet) enbart pga hon blev helt överförtjust och sprang på världens sökrunda, rasen skall enbart noterasmällen och återgå till annat för maximal poäng. Jag tyckte givetvis det var döhäftigt! :)

Apporten gick inget vidare, med anledning av det egensinniga arbetet, men spårmomentet kräver inte lika mycket av kontakt mellan förare och hund. Genom RRén har jag utökat mitt jakthundsstall med en god eftersökshund som även vaktar huset kanonbra.

Sätter Du familjen innan jakten och skall ha en trofast hund hade jag satsat på Ridgeback!

RG

hejsan....hoppas att min lilla tjej blir som eran....gör en riktig sökrunda efter skottet....

hon skötte sig riktigt bra när vi gjorde ett litet skott prov....

• 3 years later...
Publicerat

Hej! Är det ingen här som använder Rhodesian Ridgeback som viltspårhund? Om det är någon som använder dem, hur fungerar dem? :smile:

I högsta grad! Min RR är den predatorinriktade hund han är varför han är en duktig ställande grishund och en funktionell eftersökshund,

Att rasen skulle vara mycket duktiga på eftersök generellt sätt stämmer inte med min erfarenhet. Anledningen till detta, som jag anser felaktiga rykte, är att den europeiska och amerikanska varianten som man förstört jaktlusten hos trots allt likt många andra hundar blir s.k. eftersökschampions. Detta gör man av taktiska skäl. Hunden kan helt enkelt då ställas ut i fler klasser vilket ökar chansen att hamna bland 3 i topp.

Som parantes borde det heta viltspårchampion då det konstruerade spår hunden skall klara är ljusår från ett skarpt eftersök, på t.ex. en +100 kg gris kl. 3 på natten.

Lyckas man som jag få tag på en äkta RR med helafrikanska linjer får du en hund som till 90% säkerhet har sina ursprungliga naturliga gener för jakt fortfarande fullt intakta. Jag har haft fem olika raser vanligt förekommande jaktraser i Sverige men ingen av dessa kom i närheten av den enorma jaktlust jag sett hos RR som kommer från en jaktlinje.

Min, och andra äkta RR jag sett, söker av ett område, men aldrig större än den har kontakt med föraren. Förr eller senare hittar den grisar, och då kommer deras verkligt starka sida fram; den taktiska, tänkande och mycket "smarta " sidan, sidor de tvingats ha för att göra liknande jobb då de jagar lejon. Trots den starka driften att jaga vet de att bytet är farligt. listigt och kan gå till attack. Således måste RR vara smartare och mer taktiska än bytet de skall ställa.

Min hund har ett antal kullar efter sig, emellertid har ingen av dessa brukats till jakt utan dömts till ett liv att springa i en manege i diverse skönhetstävlingar. Stop med detta nu. Söker en tik med liknande bakgrund för att rädda det som räddas kan genom att ta fram en jaktlinje. Detta för att en äkta RR har sidor som ibland gör dem överlägsna enligt min erfarenhet som predatorhundar bör tilläggas.

Som drivande anser jag min vara för snabb och åter, de är framavlade för predatorjakt.Min hund har fått prova att jobba som drivande men då de är programmerade för att gå efter predatorer kan de plötsligt sluta driva eftersom de fått upp vittringen på gris och precis som de är ämnade att göra prioriterar deras gener hjärnan att gå efter gris istället.

Rätt förvaltade och från rätt linjer har du en diamant i dina händer som likt andra jakthundar måste förädlas.

Publicerat

Heter Viltspårchampion idag, Svensk viltspårchampion (Svch).