Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöksbössa

Featured Replies

Publicerat

slår ett slag för bygelrepeter. har iof en i 22magnum bara ( som för övrigt ska säljas men den passar nog inte som hundförarbössa till gris så :) )

men med lite träning så går de förbannat fort o skjuta. sen hade din far oxå de i en väldigt passande kaliber! 45-70 med dom grövsta kulorna ger nog en tillfredsställande effekt i viltet skulle jag tro :wub:

Publicerat
  • Författare
slår ett slag för bygelrepeter. har iof en i 22magnum bara ( som för övrigt ska säljas men den passar nog inte som hundförarbössa till gris så :) )

men med lite träning så går de förbannat fort o skjuta. sen hade din far oxå de i en väldigt passande kaliber! 45-70 med dom grövsta kulorna ger nog en tillfredsställande effekt i viltet skulle jag tro :wub:

Ja, hans Ruger No1 i laminat och rostfripipa är riktigt fin :) Men jag tror att det hänger mellan en Marlin 1895GBL i 45-70 och en Halvautomat i 9.3x62 eller .338 WM

Ska prova hans bygel inom en snar framtid, så får vi se hur det känns :P

Publicerat

Snabba skott :) Tycker de är snabba allihopa, inte många klass-ettor under 600 mps :)

Nu kommer jag väl få mothugg som fan men vad menas med snabba skott när det pratas eftersök?

I min värld så skjuts första skottet när läge ges på ståndskall eller i sårlega. På ståndskall tror jag att i 99 fall av hundra så kastar sig hunden/arna på grisen direkt efter smällen och även om första skottet inte dödar så ser jag inte vitsen med att rappa iväg skott nr två skitsnabbt då man med största säkerhet får släpa ut både gris och hund.

Hur fel tänker jag :wub:

Publicerat

du har troligen mer rätt än mig iaf för jag är verkligen nybörjare på eftersök. har väl aldrig gått ett skarpt. bara testat vår hanhund som förhoppningsvis nästa månad är viltspårschampion :wub: på döskjuta så jag är en riktig nolla på eftersök :)

bygel inbillar jag mig är mer driftsäker o ja. kaliber 45-70 är ju helt klart lite manlig! :) dom blydankarna man skickar iväg med dom är inte dom minsta jag har sätt om man säger så!

oooh han har en ruger 1:a oxå. han har helt klart bra smak enligt mig!!!

mvh//Marcus som ska köpa ruger 1:a väldigt snart :P

Publicerat
  • Författare
Snabba skott :) Tycker de är snabba allihopa, inte många klass-ettor under 600 mps :)

Nu kommer jag väl få mothugg som fan men vad menas med snabba skott när det pratas eftersök?

I min värld så skjuts första skottet när läge ges på ståndskall eller i sårlega. På ståndskall tror jag att i 99 fall av hundra så kastar sig hunden/arna på grisen direkt efter smällen och även om första skottet inte dödar så ser jag inte vitsen med att rappa iväg skott nr två skitsnabbt då man med största säkerhet får släpa ut både gris och hund.

Hur fel tänker jag :wub:

Men man kan jaga med stötande hundar också ju, så då kanske det kommer ett pärlband av grisar och hinner du med då så kan du ju kanske skjuta fler än en.

Jagar du i en havreåker så vill jag gärna ha något pålitligt i mina händer. Får man några grisar i knäet där så vill jag helst ha ett snabbt vapen

Publicerat

Kan väl inte säga att jag tycker någon av de bössor du nämner är något jag skulle vilja ha till eftersöksvapen.

Men av de två så är ju helt klart Marlin bäst lämpad. Skulle aldrig välja en kulautomat till eftersök. Och 338vm är väl inte någon optimal kaliber heller.

Nej köp en vanlig kort repeter istället. Lämplig kaliber i mina ögon. 308w, 8x57, 9.3x57 eller 9,62.

Fast det optimala i mina ögon är ju ändå ett brytvapen och då dubbelstudsare i 8x57irs. Men det faller ju på budgeten.

Publicerat
  • Författare
du har troligen mer rätt än mig iaf för jag är verkligen nybörjare på eftersök. har väl aldrig gått ett skarpt. bara testat vår hanhund som förhoppningsvis nästa månad är viltspårschampion :wub: på döskjuta så jag är en riktig nolla på eftersök :)

bygel inbillar jag mig är mer driftsäker o ja. kaliber 45-70 är ju helt klart lite manlig! :P dom blydankarna man skickar iväg med dom är inte dom minsta jag har sätt om man säger så!

oooh han har en ruger 1:a oxå. han har helt klart bra smak enligt mig!!!

mvh//Marcus som ska köpa ruger 1:a väldigt snart B)

haha jadu, jag har aldrig gått ett riktigt eftersök jag heller. Mina vildsvin har blivit på platsen, men det kommer att komma så småningom så jag vill vara förberedd när det väl händer.

Om man pratar säkerhet så är ju en Marlin riktigt svårslagen med både hane och säkring.

Men som sagt, jag ska prova den innan jag uttalar mig om den :)

Publicerat
  • Författare
Kan väl inte säga att jag tycker någon av de bössor du nämner är något jag skulle vilja ha till eftersöksvapen.

Men av de två så är ju helt klart Marlin bäst lämpad. Skulle aldrig välja en kulautomat till eftersök. Och 338vm är väl inte någon optimal kaliber heller.

Nej köp en vanlig kort repeter istället. Lämplig kaliber i mina ögon. 308w, 8x57, 9.3x57 eller 9,62.

Fast det optimala i mina ögon är ju ändå ett brytvapen och då dubbelstudsare i 8x57irs. Men det faller ju på budgeten.

Den kommer ju följa med på jakter också, den kommer inte att enbart användas till eftersök utan kanske älgjakten och hundjakt och åkerjakt efter gris

Publicerat
  • Författare
Skulle aldrig välja en kulautomat till eftersök.

Varför lämpar sig inte en halvautomat till eftersök?

Publicerat
  • Författare

Nu har man äntligen hittat en perfekt repeter, den är kort, öppna riktmedel, ser hyfsat bra ut, och det skrivs rätt så bra om den.

Men SÅKLART så ska den bara finnas i 2 kalibrar och båda är lika lustiga:

.300 RCM

.338 RCM

RCM står då för "Ruger Compact Magnum" och innebär att de har förminskat hela patronen precis som tex .300 WSM

Finns i princip inte att få tag i här i Sverige. Blev så där lagom sur.

Dessutom är det helt lustiga kalibrar det handlar om i denna lilla bössa. Totallängden på vapnet är inte längre än 39 ½" eller 40" vilket är drygt en meter. Och i den ska man ha precision & långskjutar-kalibrar? Hade varit bättre med något slött & tungt, tycker man ju? Men jaja, amerikaner är amerikaner.

Om jag nu måste ha denna så får det nog fan bli en liknande modell i .375 Ruger. Den verkar ju finnas här i alla fall, dock dyr, antar jag..

post-5291-1274812295_thumb.jpg