Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta vildsvin med 6,5*55

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada jägare!

Tänkte ta upp diskutionen med 6,5*55 kalibern igen. Är det någon här inne som skjutit något vildsvin med denna kalibern?

Isf finns det några bilder på skotthålet och hur stor grisen var. Gick den långt eller knall och fall verkan? Vilket märke på ammon användes?

Tacksamm för svar!

MVH

//

• Svar 57
  • Visningar 40,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

ojojojoj, att du vågar :)

Det kan bli en lång het diskussion om detta.

Jag har inga egna erfarenheter men en av gubbarna i mitt jaktlag var en genuin 6,5 entusiast. Fram till han var på grisjakt i Estland och sköt på 2 årsgrisar som aldrig hittades. Han pipade om sin Sauer till 30-06 :wub:

Publicerat

hejsan o välkommen till forumet :)

angående dina funderingar. jag har sj inte skjutit någon gris med 6,5. har dock sätt x antal som har blivit de. och sätt på när några har fallit. största grisen va en galt på 140kg levandevikt ( ca +- 5kg ) och den gick 30m efter en norma oryx fabrikspatron rätt genom bägge lungorna. annars har dom mindre blivit på plats likaså som gått 100-150m beroende på.

du kan lugnt o fint skjuta kommande grisar med din 6,5:a :wub:

happy hunting//Marcus

Publicerat

Förra året skjöt min kusin en skaplig galt ( den vägde ca 150 kg) på uppsiktsjakt med 6.5 an och den la sig på platts!

Antar att det var med normas oryx.

Slänger in en bild på grisen:

MVH/M

post-5412-1274459914_thumb.jpg

Publicerat
Jag har inga egna erfarenheter men en av gubbarna i mitt jaktlag var en genuin 6,5 entusiast. Fram till han var på grisjakt i Estland och sköt på 2 årsgrisar som aldrig hittades. Han pipade om sin Sauer till 30-06 :wub:

Träffade han bättre med 30-06?

Publicerat

Jag äger ingen 6,5 55 men har sett den "in action". Det man alltid skall ha i betänkande är att det alltid ger större effekt med en tyngre och snabbare kula - ren fysik. Problemet ligger i att man skall placera kulan rätt och slutklämmen blir därav att man väljer ett vapen man skjuter väl med. "En grövre kaliber kompenserar aldrig för ett dåligt skott!"

Om man återgår till fysiken så tycker jag det är viktigt med tyngre/grövre kaliber med anledning av eftersöksrisken, enklare med ett rejälare utgångshål, inte allid så att klenare kaliber ger mindre kötförstöring. Som bekant påverkar mycket annat exempelvis kultyp, utgångshastigheten.

Fortsätt med 6,5 om Du är nöjd med denna! :wub:

Publicerat

Jag tror att en grövre kaliber har sina fördelar de kan tex lämna mer blod etc. men tror kulan är avgörande och givetvis träffen såklart. jagar själv gris med 6,5x55 oryx och hört mycket positivt om kulvalet.

Publicerat
:wub::) Glömde följande: Kostnaden! Jag ser ammunitionskostnad och övning som klara begränsningar med mina grövre prylar. Tråkigt att pynta 900 plus för en ask jaktskott! Till de grövsta doningarna finns heller ingen träningsammunition - om du inte laddar själv..
Publicerat

Jag går ju en del griseftersök och jag kan ju säga det, att hittills har inget berott på kalibern. :rolleyes:

Visst kan det va kul att sitta och diskutera kalibrar och kulor, men det som avgör är ändå var träffen sitter.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bilder och svar än så länge!

Det var en kille som jobbar på torsbo som berättade att han eller va det hans kompis som skjutit på en gris med

6,5 och kulan hade stutsat...... hmmmmm låter lite konstigt tycker jag allt......

Publicerat

Den enda tanken jag har är att det vid drevajkt kan vara en fördel med en grövre kula medans set vi åteljakt när grisen är lugn går mkt bra med 6,5x55.

Sen är det ju så att dom flesta grisar man skjuter är mindre grisar och då är inte 6,5x55 för klen tror jag iaf.

Mvh Fredden

Publicerat
  • Författare
Den enda tanken jag har är att det vid drevajkt kan vara en fördel med en grövre kula medans set vi åteljakt när grisen är lugn går mkt bra med 6,5x55.

Sen är det ju så att dom flesta grisar man skjuter är mindre grisar och då är inte 6,5x55 för klen tror jag iaf.

Mvh Fredden

Med mindre grisar menar du mellan 30-70 kg eller?

MVH

//

Publicerat
Tack för alla bilder och svar än så länge!

Det var en kille som jobbar på torsbo som berättade att han eller va det hans kompis som skjutit på en gris med

6,5 och kulan hade stutsat...... hmmmmm låter lite konstigt tycker jag allt......

Ja vad säger man. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Ja vad säger man. :rolleyes:

Ett bra argument att få sälja en bössa tycker jag att det låter som! :wub:

Publicerat

Som Musköt säger så ev eftersök beror inte på kalibervalet..

Men en dålig träff med grov kaliber ger ju lättare eftersök än om det skjutits med en klenare kaliber.

Har själv fällt några grisar med 6,5

Men då i kalibern 6,5x57R.

Har laddat med oryxkula.

Funkar helt klart.

Denna är skjuten snett frammifrån in i bogleden och kulan satt i skinnet i ljumsken.

post-348-1274466873_thumb.jpg

Här är oryxkulan som passerat bogled och ca en meter gris.

post-348-1274466924_thumb.jpg

Grisen gick väl en 30-40 m.

Publicerat
  • Författare
Som Musköt säger så ev eftersök beror inte på kalibervalet..

Men en dålig träff med grov kaliber ger ju lättare eftersök än om det skjutits med en klenare kaliber.

Har själv fällt några grisar med 6,5

Men då i kalibern 6,5x57R.

Har laddat med oryxkula.

Funkar helt klart.

Denna är skjuten snett frammifrån in i bogleden och kulan satt i skinnet i ljumsken.

post-348-1274466873_thumb.jpg

Här är oryxkulan som passerat bogled och ca en meter gris.

post-348-1274466924_thumb.jpg

Grisen gick väl en 30-40 m.

Vad är det för skillnad på 6,5*55 och 6,5*57?

Publicerat
Vad är det för skillnad på 6,5*55 och 6,5*57?

6,5x57R är för brytvapen. Där R står för randpatron

Hylslängden är.. antar jag 2mm. längre.

Skulle tro att prestandarn är j-kligt lika dem emellan.

Kalibern är väl vanlig i tyska brytvapen.

Tyvärr är det numera svårt att få tag på klass 1 laddad frabriksammo.

Man får ladda själv eller köpa handladdat.

Publicerat
  • Författare
6,5x57R är för brytvapen. Där R står för randpatron

Hylslängden är.. antar jag 2mm. längre.

Skulle tro att prestandarn är j-kligt lika dem emellan.

Kalibern är väl vanlig i tyska brytvapen.

Tyvärr är det numera svårt att få tag på klass 1 laddad frabriksammo.

Man får ladda själv eller köpa handladdat.

Tackar och bockar för svaret!

Publicerat
Med mindre grisar menar du mellan 30-70 kg eller?

MVH

//

Ja det var typ de spannet jag tänkte mig

Publicerat

Håller med de andra om att kulvalet och skottets placering är det viktigaste.

Har själv skjutit två grisar med 6,5x55 och den ena la sig på platsen och den andra är den grisen jag skjutit på som sprungit absolut längst efter ett lungskott, nämligen 200meter.

Den första skjuten med LApua mega och den sistnämnda grisen skjuten med oryx.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Håller med de andra om att kulvalet och skottets placering är det viktigaste.

Har själv skjutit två grisar med 6,5x55 och den ena la sig på platsen och den andra är den grisen jag skjutit på som sprungit absolut längst efter ett lungskott, nämligen 200meter.

Den första skjuten med LApua mega och den sistnämnda grisen skjuten med oryx.

MVH/Jocke

Har en ask mega hemma =)

Publicerat

Utan att lägga några som helst värderingar i 6,5x55 vara eller inte vara kan jag konstatera följande,

-Ingen kailber har lagt fler älgar i svenska skogar än 6,5x55.

-Genomsnittsälgen väger ca 3-4ggr så mycket som genomsnittsgrisen.

-Grisar klarar inte en 5,1a bättre än en älg.

-Huvuddelen av grisarna skjuts på kortare håll än älgarna.

Skjuter du bra med din 6,5a så räcker den bra. Har bara skjutit en mycket blygsam del av mina grisar med 6,5 men det har gått bra när jag försökt.

Publicerat

Kan bara berätta att min far dom senaste 20 åren jagat med 6,5x55. Han har skjutit en förbannad massa älgar i Jämtland och ett par hundra grisar här hemma och bara en gris har behövt eftersök. Den låg 60 meter in i ett tätt grane sten död. Han laddar med Lapua Mega, tror 10 grams kula.

Publicerat

Man kan ju sen fortsätta älta myterna!? varför 6,5x55 inte anses tillräcklig som griskaliber eller i vissas åsikter ens till klass 1 vilt.

Det hänger till stor del samman med att när du laddar med den lagstadgade kulvikten för klass 1 (10,1gram) blir kalibern att bedömma som lätt uddlöss bortom 100 meter, kulbanan är inte bättre än exempelvis 8x57 fast med lägre energi på avstjälpningsplatsen. Att jag jämföred med 8x57 just beror på att den (med 12,7 g) just gjort sig känd som potatiskastare men också en sällsamt god dräpare sett till rekylpaketet. Anser egentligen att denna kaliber är den bäst lämpade av alla kalibrar för svensk allroundjakt upp till 150 meter. 6,5ans största fördelar hittar men enligt mig laddad som klass 2 med lättare kulor.

Den andra anledningen är kopplad till halvtaskiga skott, avgjort mår en gris sämre om en kraftig kaliber passerar magdelar än en 6,5mm. Dessutom lämnar den tydligare spår efter sig vilket brukar uppskattas av den som kommer efter och skall lösa uppgiften mitt inatten. En påskjuten gris är en farlig gris oavsett storlek egentligen. Där skiljer sig typisk älgjakt mest mot typisk grisjakt, lägg till det mörk tid på dygnet så är marginaler att önska om det bara går.

Nån här skrev, använd så grov kaliber som du klarar av att skjuta bra med, tycker det är kloka ord. För många går gränsen vid just 6,5, för en liten minoritet vid .458.

Publicerat

Säkert bra död i en 6,5a men jag föredrar som MKJ lite marginal främst på grisarna. Jag gillar när det är stora sårkanaler som det blir av mina 21 grammare i 9.3. För när jag gör eftersök så blir det väldigt lite på skottplatsen oavsett kaliber i många fall, men har man en grövre kaliber så säkerställer man åtminstone att det blöder bättre. kompisen som oxå jagar med 9,3 62 var på en avskjutnings jakt i ett hägn och tog då 6,5an för detta ändamål. Efter att ha skjutit 8 hjortar och inte fått en enda dubble skjuten bara för att hjortarna inte lade sig på plats utan gick en bra bit inan dom dog, så ledsnade han. Efter att ha bytt vapen till eftermiddagen så gick det mycket bättre. som pürs vapen och så är väl 6,5an kanon men för drevjakt och grisjakt inte optimal enligt mitt sätt och se det.