Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta vildsvin med 6,5*55

Featured Replies

Publicerat
Det är ju precis det jag menade.

Varför lägger folk så förbannat mycket tid på att diskutera en sån skitsak som vilken kaliber vi ska skjuta med istället för att upplysa om vikten av att alltid kolla upp med hund.

Jag säger inte emot dig, det finns många fördelar med grövre kalibrar men för mig är det en bagatell i sammanhanget.

top, det stemma. Bäst Kaliber er at man "Träff" bra!

Man hitta ju mer skillnad in kula, en i kaliber.

Jag har sjkutit alla viltsvin med Norma PPC Vulkan (i Kaliber .30-06 med 11,7g och Kaliber 9,3x74R och 15g)

och har aldrig set en kula med bättre virkning!

• Svar 57
  • Visningar 40,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
  • Författare
top, det stemma. Bäst Kaliber er at man "Träff" bra!

Man hitta ju mer skillnad in kula, en i kaliber.

Jag har sjkutit alla viltsvin med Norma PPC Vulkan (i Kaliber .30-06 med 11,7g och Kaliber 9,3x74R och 15g)

och har aldrig set en kula med bättre virkning!

Va många svar! Man tackar och bockar för alla svar! Trode inte att det fans så många som tyckte att 6,5*55 var ok till detta!

Det gör mig glad!

MVH

//

Publicerat

bättre ett skott i grisen än tio i skogen....eller va e de man säger... :)

Publicerat
ojojojoj, att du vågar :P

Det kan bli en lång het diskussion om detta.

Jag har inga egna erfarenheter men en av gubbarna i mitt jaktlag var en genuin 6,5 entusiast. Fram till han var på grisjakt i Estland och sköt på 2 årsgrisar som aldrig hittades. Han pipade om sin Sauer till 30-06 :P

Frågan är ju då ; Träffade han dom ? B)

Publicerat

För att samanfatta min erfarenhet och också trådens konklusioner?:

Att träffa rätt är överordnat allt annat. Jag skjuter alltid mitt i bogen, dvs benet rakt upp i halva kroppen, då valet finns. Enklast att hitta riktpunkten i mörker och förlåtande även om djuret är vinklat. Ger oftast kortare flyktsträcka än skott i staketet. Kan man garantera god träff varje gång fingret kröks finns ingen anledning att använda annat än 6,5x55. Jag tillhör inte dem även om ambitionen alltid finns till 100%. Jag gillar marginaler, kanske beroende på att jag oftast tar hand om mitt eget byk när det så behövs.

Sedan kommer kalibern, stora hål blöder mer än små, där är alla överens. Medelmjuka kulor är att föredra då grisarna oftast är små, där sorterar Lapua Mega och Norma Vulkan. Det skjuts förmodligen mer grisar i Sverige med Core-loct och Oryx, som är exempel på varsin ytterlighet, än dessa två jag nämner. Men det hänger väl bra ihop med att kulorna är underordnade en god träff trots allt.

Publicerat
Att träffa rätt är överordnat allt annat. Jag skjuter alltid mitt i bogen, dvs benet rakt upp i halva kroppen, då valet finns. Enklast att hitta riktpunkten i mörker och förlåtande även om djuret är vinklat. Ger oftast kortare flyktsträcka än skott i staketet

Se där MKJ! Vi är överens om något. :huh::wub:

Fast jag har nästan gett upp att försöka övertyga snåla smålänningar om att de ska skjuta i bogen. :blush: För en del vore det en ren katastrof att bevöva skära bort något hekto kött. :angry:

Publicerat
Se där MKJ! Vi är överens om något. :huh::wub:

Fast jag har nästan gett upp att försöka övertyga snåla smålänningar om att de ska skjuta i bogen. :blush: För en del vore det en REN katastrof att bevöva skära bort något hekto kött. :angry:

Egentligen är vi nog oftast överens. Men utan lite olika tolkningar blir det ju ingen debatt ^_^

Publicerat
Egentligen är vi nog oftast överens. Men utan lite olika tolkningar blir det ju ingen debatt :ph34r:

Ja och så vill vi ju inte ha det. ;)