Publicerat Maj 21, 201015 yr Visst inte under vilket ämne jag skulle lägga detta, men vi provar väl här. Jag brukar ju använda S&B:s slug på eftersök. Kan väl inte säga annat än att de funkar bra. Men har nu två gånger varit ute för att de inte ger genomslag vid träff i bogen även fast det varit på nära håll. Första gången var på en 50kg gris och rakt sidohåll på högst 15m. Den andra var senaste eftersöket, 70-80kg galt rakt i sida på 5m. Båda gångerna har det suttit mitt i bogen. Nu har ju det ju inte varit några problem ändå utan grisarna har bara rasat ihop. Men man tycker ju ändå att det är lite konstigt. Nu är det ju så att normalt så brukar det ju oftast bli hals eller huvudskott med sluggen. Någon annan som råkat ut för detta?
Publicerat Maj 21, 201015 yr Den jag sköt i hägnet när du va med va väl oxå S&B o det gick inte genom. Iofs tog det väl i ryggraden. Har för mig att av de andra 2 jag sköt med slugg i vinter så gick en igenom, fast de va väl bara någon meters håll o den andra gick inte genom. jo en bom oxå iofs... räknas det?
Publicerat Maj 21, 201015 yr Visst inte under vilket ämne jag skulle lägga detta, men vi provar väl här. Jag brukar ju använda S&B:s slug på eftersök. Kan väl inte säga annat än att de funkar bra. Men har nu två gånger varit ute för att de inte ger genomslag vid träff i bogen även fast det varit på nära håll. Första gången var på en 50kg gris och rakt sidohåll på högst 15m. Den andra var senaste eftersöket, 70-80kg galt rakt i sida på 5m. Båda gångerna har det suttit mitt i bogen. Nu har ju det ju inte varit några problem ändå utan grisarna har bara rasat ihop. Men man tycker ju ändå att det är lite konstigt. Nu är det ju så att normalt så brukar det ju oftast bli hals eller huvudskott med sluggen. Någon annan som råkat ut för detta? Hej Jag gör en del eftersök och när jag går som hundförare så har jag min pump i 9 fall av 10. Ratar sedan en tid tillbaka just S&B då dom generelt (I MIN BÖSSA) gav väldigt ojämnt och framför allt låga hastigheter. konstigt nog skjuter den ok. Jag uppmärksammade detta när en dovkalv skjuten på 12m sprang nästan 40m utan genomskott. in bakom bogen och ut i andra bogen, nådde inte ens skinnet. skjuter nu med winchester slugg med riktigt bra effekt träffbilder på 5cm på 50m och sparkar hyffsat duktigt. Köp på dej några olika sorter och ta den som skjuter tätast, min bössa var väldigt kinkig. Rottweil gilla den tex inte alls. bästa rådet ja kan ge mvh Jimmy
Publicerat Maj 21, 201015 yr Författare I min bössa så slår S&B tätast av de jag provat. Får väl försöka testa lite andra men min handlare har inte så många sorter. Känns som det är läge att prova Rottweil.
Publicerat Maj 23, 201015 yr S&B funkar bra i min urika med. Är det inte bra om de inte ger genomskott då om du har hunden lös? Dessutom innebär det ju att all energi stannar i djuret? Jag skulle uppskatta lite resonemang...(som rel. orutinerad på griseftersök) Vänligen.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Författare Jag är väl en av dem som inte riktigt köper resonemanget med att man vill att kulan ska stanna i kroppen vid jakt med ställande hund. I mina ögon så finns två alternativ. Antingen är hunden i en position där man ej kan skjuta ett säkert skott eller så är den i ett läge där man kan skjuta utan att riskera något. I mina ögon kan jag inte se att det i det senare alternativet har någon betydelse om kulan då stannar i viltkroppen eller ger genomslag. Orsaken att jag tog upp det var väl inte heller att jag tvunget vill ha genomslag. Utan mest en fundering på om effekten på t.ex 40m är tillräcklig när de inte ger genomslag på 5m.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Musköt: Här är ett scenario som präglat min syn på saken.... En vän till familjen sköt för tio år sedan en älgkalv för en av sina hundar. Efter skottet gick älgen 50-60 meter. Hunden tystnade. Älgkalven togs omhand. Jakten fortsatte på annat håll. Sen kväll, fortfaranade ingen hund tillbaka..... Dagen efter återvände min vän till skogen för att försöka få tag på hunden. Hunden låg inte många meter från skottplatsen under en gran.......kula gick inte rakt igenom utan vinklade....... Det var inte roligt att träffa honom dagen efter, eller se att det saknades en hund i hundgården när vi anlände..
Publicerat Maj 23, 201015 yr Författare Var precis det jag menade. Oavsett vilken kula du skjuter med så måste du räkna med att den ger genomslag och att den kan vinkla i djurkroppen.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Håller helt med "musköt" ang genomskott och hundens läge. när det gäller eftersök för min del så har jag slugg i nästan alla lägen och om blydaggen inte går igenom en dovkalv så känner åtminstånde inte jag mej säker att krypa in på en galt i 100+ klassen. och i värsta fall kan det finnas lite skog mellan mej och det skadade viltet. vädigt få skott som avlossas har fritt skottfält och ren bredsida under eftersöken. Jagar man med slugg och kan ta säkra skott i lugna lägen så kan det vara annorlunda, vad jag förstår var kalven skjuten med kula. mina erfarenheter av slugg är att det inte blir splitter utan hela blyklumpen flyger åt ett håll vid genomslag Jag har 1pkt Rottweil om du vill prov
Publicerat Maj 23, 201015 yr Förstår vad ni menar båda två. men, hundarna brukar trots allt befinna sig inom ett avstånd till grisen som en kula är dödande på, vid genomskott, oavsett var den står. Därför menade jag att genomskott skulle vara lite förkastligt.... sen är det klart att om det handlar om en anabolagris och man vet om det, då kanske det är läge att ta något grövre.. Federal vital shok finns ju också..har aldrig provat själv...
Publicerat Maj 23, 201015 yr Jag samlar på förbättrande omständigheter. Det finns en liten chans att jag som hundförare skjuter i felaktigt läge. Om kulan i vartannat fall stannar i hälften av fallen i djuret är risken halverad. Det innebär inte att jag tänker lita på att den gör det eller att jag låter det påverka mitt beteende, en halv gång på miljonen är bättre än en gång på miljonen om det handlar om att skydda sin hund. I mitt yrke kallar man det "defense in depth". Flera lager av skydd är bättre än ett lager förutsatt att vi befinner oss i verkligheten där inga skyddsåtgärder är 100%-iga. Så att använda kulor som för det mesta stannar i viltet är bättre än att inte göra det, men självklart ger det inga frihetsgrader att tumma på andra regler.
Publicerat Maj 23, 201015 yr Är ju ett problem egentligen.. En del vill ha kulor som stannar i viltet. Helt Ok, men svårt att få till en kompromiss där vi oxå vill att kulan ska nå vitala delar i viltet oavsett vinkel... En ekvation som är nog så svår att få till... Rasmus B.. vill ha kulor som stannar i björnen. Av en anledning o det är hunden. Men va det gäller björn så hamnar man nog förr eller senare i situationenr där man inte kan ta hänsyn till var hunden befinner sig. Såvida man inte vill bli middag åt nalle... Själv vill jag ha en kula som når vitala delar oavsett vinkel och det är upp till mig o se till så hunden är säker. Jag kommer förhoppningsvis att ta smällen om det skiter sig.... eller iallafal försöka hoppa undan.. Om hunden är i skottlinjen..
Publicerat Maj 23, 201015 yr Författare Är väl aldrig fel att som HerrBerg köra med både svångrem och hängslen. Men man måste ju ändå alltid räkna med att alla skott ger genomslag och kan vinkla 90 grader i kroppen. Annars är man fel ute. Nog om detta, ämnet gällde ju egentligen hur bra effekt slugs har på gris. Är det vanligt att de inte ger genomslag? eller är det olika mellan olika fabrikat? Nu är det ju så att jag inte varit med och tagit hand om de här grisarna så jag har ju ingen koll på vart kulan tagit vägen. Men på så nära håll så ska det ge genomskott annars tycker åtminstone jag att det är konstigt.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Kanske tur att de stannar i kroppen. Vi provsköt lite slugs igår på eftersökskursen och det är rätt otroligt vad de kan vinkla. Nu är det väl mest kritiskt om man skulle skjuta bom för har den gått genom grisen så har den tappat det mesta av energin. Någon som har erfarenhet från praktisk jakt hur de kan vinkla, man blev ju lite konfunderad på att använda slugsen! \Mats
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare Kanske tur att de stannar i kroppen. Vi provsköt lite slugs igår på eftersökskursen och det är rätt otroligt vad de kan vinkla. Nu är det väl mest kritiskt om man skulle skjuta bom för har den gått genom grisen så har den tappat det mesta av energin.Någon som har erfarenhet från praktisk jakt hur de kan vinkla, man blev ju lite konfunderad på att använda slugsen! \Mats Vi körde lite prov genom kvistskärm för några år sedan. Blev både splitter och kantringar. Men det gjorde ju studsarkulorna med vill jag minnas.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Vi körde lite prov genom kvistskärm för några år sedan. Blev både splitter och kantringar. Men det gjorde ju studsarkulorna med vill jag minnas. Sköt genom kvistar här med, men här klarade sig slugsen bäst. Kulorna splittrades lättare. Tänker nog mer om den tar en sten eller liknande och vinklar.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Jag har ingen som helst erfarenhet av slug, men efter att ha läst om Amerikanernas "mussle loader hunting" så ställer jag frågan: -Borde inte en hagelpatron laddad med rundkula vara ett bra alternativ till korta avstånd?
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare Jag har ingen som helst erfarenhet av slug, men efter att ha läst om Amerikanernas "mussle loader hunting" så ställer jag frågan:-Borde inte en hagelpatron laddad med rundkula vara ett bra alternativ till korta avstånd? Jag ställer gärna upp och testar om någon laddar sådana åt mig.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Är väl aldrig fel att som HerrBerg köra med både svångrem och hängslen. Men man måste ju ändå alltid räkna med att alla skott ger genomslag och kan vinkla 90 grader i kroppen. Annars är man fel ute. Nog om detta, ämnet gällde ju egentligen hur bra effekt slugs har på gris. Är det vanligt att de inte ger genomslag? eller är det olika mellan olika fabrikat? Nu är det ju så att jag inte varit med och tagit hand om de här grisarna så jag har ju ingen koll på vart kulan tagit vägen. Men på så nära håll så ska det ge genomskott annars tycker åtminstone jag att det är konstigt. Jag har ingen stor erfarenhet av slug men jag har oxå konstaterat att sluggen ofta stannar även på rena sidoskott och nära håll. Varför använder ni slugg hällre än studsare? Jag skulle vilja höra argumenten för jag har aldrig fastnat själv Jag vet inte har aldrig trivts med slug även om benellin skjuter hyfsat tätt. Jag tycker man blir så begränsad i räckvidd och precision. Rätt vad det är kastar sig djuret i sjön eller dyl och man är tvungen på långskott. Med 9,3x62 med 21grammare så tar jag alla lägen jag skulle tagit med en slugg i tät terräng och man kan ledigt ta skott på upp till 200m. samt att man använder samma vapen till allt
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare Jag har ingen stor erfarenhet av slug men jag har oxå konstaterat att sluggen ofta stannar även på rena sidoskott och nära håll. Varför använder ni slugg hällre än studsare? Jag skulle vilja höra argumenten för jag har aldrig fastnat själv Jag vet inte har aldrig trivts med slug även om benellin skjuter hyfsat tätt. Jag tycker man blir så begränsad i räckvidd och precision. Rätt vad det är kastar sig djuret i sjön eller dyl och man är tvungen på långskott. Med 9,3x62 med 21grammare så tar jag alla lägen jag skulle tagit med en slugg i tät terräng och man kan ledigt ta skott på upp till 200m. samt att man använder samma vapen till allt Jag använder ju bara slug vid eftersök och då i kombin. Orsaken till det är att det är den bössan som är smidigast att bära. Och för mig är det rätt ointressant vad bössan gör på 200m. Har aldrig skjutit på en gris på över 30m. Använder egentligen bara sluggen vid riktig närskott nästan avfångning annars blir det 7X57an.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Jag använder ju bara slug vid eftersök och då i kombin. Orsaken till det är att det är den bössan som är smidigast att bära. Och för mig är det rätt ointressant vad bössan gör på 200m. Har aldrig skjutit på en gris på över 30m. Använder egentligen bara sluggen vid riktig närskott nästan avfångning annars blir det 7X57an. Ja helt klart sällan det blir avstånd på över 30 meter och har man en kombi det kan jag förstå, då har man valmöjligheterna. Men en renodlad sluggbössa är väl inget att sträva efter? ..eller? "200meters skott är ju helt klart sällan men när dom händer så är det skönt med studsaren för det händer dock någon eller några gånger varje år. Förra året vart det en stor benskjuten galt på öppet åker som vi lyckades pilla in ett stoppskott på innan han försvann in i en såt där det kryllar av gris vi pratar tresiffrigt och där hade det varit svårt att jobba med lösa hundar. utam att springa på gris överallt. En älg tvärs över en vik var det förra säsongen och ett antal grisar och hjortar som slängt sig i olika sjöar. Och det är inte ofta det händer men kan man stoppa djuret tidigt och spara 4-5 timmars eftersök så är det skönt att kunna göra det.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare Ja helt klart sällan det blir avstånd på över 30 meter och har man en kombi det kan jag förstå, då har man valmöjligheterna. Men en renodlad sluggbössa är väl inget att sträva efter? ..eller? "200meters skott är ju helt klart sällan men när dom händer så är det skönt med studsaren för det händer dock någon eller några gånger varje år. Förra året vart det en stor benskjuten galt på öppet åker som vi lyckades pilla in ett stoppskott på innan han försvann in i en såt där det kryllar av gris vi pratar tresiffrigt och där hade det varit svårt att jobba med lösa hundar. utam att springa på gris överallt. En älg tvärs över en vik var det förra säsongen och ett antal grisar och hjortar som slängt sig i olika sjöar. Och det är inte ofta det händer men kan man stoppa djuret tidigt och spara 4-5 timmars eftersök så är det skönt att kunna göra det. Ja nu är det ju bara på natteftersöken jag använder kombin, eftersök under vanlig jakt gör jag med 308an.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare varför kombin musköt?-Två snabba? Kortare, smidigare och brytvapen. Där är fördelarna. Trivs bra med bössjäveln, fast de flesta här skulle kräkts när de såg den.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Trivs bra med bössjäveln, fast de flesta här skulle kräkts när de såg den. Då passar ni ju varandra som hand i handske...