Publicerat Maj 25, 201015 yr Författare Då passar ni ju varandra som hand i handske... Varför tror du jag bara är ute på nätterna.
Publicerat Maj 25, 201015 yr Varför tror du jag bara är ute på nätterna. Ha, ha.. jo jag känner igen de där... De gör ju så ont i öronen när folk skriker gällt runt omkring en dagtid...
Publicerat Maj 25, 201015 yr Men en renodlad sluggbössa är väl inget att sträva efter? ..eller? En slugpipa till en pump eller aut med rödpunkt tar ingen plats i garderoben, men gör i stort samma jobb som en "hudförarbössa" i samma konfiguration. Samtidigt finns det ingen jakt som kräver just precis en typ av vapen. Det finns alltid alternativ och alla har sina kompromisser.
Publicerat Maj 25, 201015 yr En slugpipa till en pump eller aut med rödpunkt tar ingen plats i garderoben, men gör i stort samma jobb som en "hudförarbössa" i samma konfiguration. Samtidigt finns det ingen jakt som kräver just precis en typ av vapen. Det finns alltid alternativ och alla har sina kompromisser. Nä det är klart om man nu förespråkar att skjuta slug så är det väl bra med en renodlad slugpipa som inte belastar garderoben. Men du är ju så begränsad med slug du kan endas använda den till ett begränsat antal vilt om du nu ska ha den som hundförarbössa om vi bortser från eftersöken. Jag har en benelli med rödpunkt men skulle aldrig använda den med slug före min 9,3x62. vare sig på jakt eller eftersök. Det jag menar att det du kan göra med en sluggbössa kan du göra med en studsare fast bättre.
Publicerat Maj 25, 201015 yr fördelen med en automat är ju att du har fler skott som snabbt kan matas om det skulle behövas. missa första skottet, bli nersprungen och sedan repetera liggandes med en aggresiv gris över sig känns ju lite sådär... sen kan ju automater strula de med....men.....jag uppskattar iaf flera snabba skott.
Publicerat Maj 25, 201015 yr fördelen med en automat är ju att du har fler skott som snabbt kan matas om det skulle behövas.missa första skottet, bli nersprungen och sedan repetera liggandes med en aggresiv gris över sig känns ju lite sådär... sen kan ju automater strula de med....men.....jag uppskattar iaf flera snabba skott. Ja det kanske går lite snabbare med automat men det är marginellt man hinner oftast ladda om innan man kommit tillbaka på målet efter rekylen och fortare än så behövs det inte laddas. och strulfaktorn är för stor för att jag skulle använda automat i den miljö som grisarna trivs. Har ju använt både hel och halv automater hela mitt vuxna liv både i skogen och på jobbet.
Publicerat Maj 25, 201015 yr ja, nu är ju inte det här i sverige, men vad händer om man missar? hinner man repetera då?? Försäkringar behöver man inte varje dag utan just då det skiter sig....jag hade gärna haft en DS, men det får bli längre fram.......
Publicerat Maj 26, 201015 yr ja, nu är ju inte det här i sverige, men vad händer om man missar? hinner man repetera då?? Försäkringar behöver man inte varje dag utan just då det skiter sig....jag hade gärna haft en DS, men det får bli längre fram....... Jag hade en exakt liknande situation med en praktikant bakom ryggen och en (det visade sig skadad) sugga gjorde en sådan rusning och den fick tvåpiller av blasern innan den han fram det var ju dåligt skytte då ioch med att jag inte träffade i första skottet men det var lite snäva marginaler med två hundar bakom grisen så jag släppte in den lite onödigt nära och dom kommer snabbt när det är runt benen. Kompisen råkade ut för att skjuta en stor galt sittandes efter att ha sprungits om kull i samband med efter sök. När han sköt hade galten kompisens ben i käften och skakade det som en hund skakar en trasa. han sa efteråt att han var mest orolig i att skjuta sig i foten ( han har ju 46 ) Han klarade sig med en 25 cm lång reva på vaden och en lika lång reva i skinnbrallorna Så om du inte träffar i första så spelar det ingen roll om du har halvautomat eller inte.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Jens: jag förstår inte riktigt vad du menar att argumentet emot automaten var men jag har heller inget behov av att övertyga dig så. Jag lämnar det så. Jag får väl revidera min uppfattning vartefter. /shoot straight and stay alive.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Jens: jag förstår inte riktigt vad du menar att argumentet emot automaten var men jag har heller inget behov av att övertyga dig så. Jag lämnar det så. Jag får väl revidera min uppfattning vartefter./shoot straight and stay alive. Nej jag har skrivit jävligt otydligt ser jag Jag tillhör väl dysleksigänget Det största argumentet är att jag är inte helt förtrogen med att använda en automat i den miljö som grisarna trivs, risken som jag ser är att du får eldavbrott pga allt ris och vass och annat skit som finns där grisarna är... lägg där till snöglopp i en tät granplantering där du kryper på alla fyra med bössan i backen ....nej då är ingen automat mitt förstahandsval. Det är nog mer lämpat att använda automat om man är passkytt Sedan ang eldhastigheten så har man ju laddat om innan man kommit ner från rekylresningen med blasern ...ja vilken studsare som helst om man tränat upp veven ..visst är rekylen säkert lite snällare på en automat men jag anser att skillnaden i eldhastigheten är så liten att den inte är ett argument för mig.
Publicerat Maj 26, 201015 yr Kompisen råkade ut för att skjuta en stor galt sittandes efter att ha sprungits om kull i samband med efter sök. När han sköt hade galten kompisens ben i käften och skakade det som en hund skakar en trasa. han sa efteråt att han var mest orolig i att skjuta sig i foten ( han har ju 46 )Han klarade sig med en 25 cm lång reva på vaden och en lika lång reva i skinnbrallorna Så om du inte träffar i första så spelar det ingen roll om du har halvautomat eller inte. Du tror inte avståndet spelar in lite här?
Publicerat Maj 26, 201015 yr Jag är liksom lite teoretiskt insnöad på rundkulans fördel framför sluggen. Har, som tidigare sagts, absolut ingen erfarenhet av slug, (finns tyvärr inga vildsvin här uppe). Men, rundkulan penetrerar ju horribelt bra, (i alla fall om man jämför rundkulor med diabolokulor i luftgeväret, men det borde ju inte vara någon skillnad). Hur är det med "lagligheten" då det kommer till rundkulor? http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=843597 Den väger 550 grs gjuten i rent bly och 530 grains om man gjuter den av balansvikter. //Was fortunate to locate an old/ used Lyman .715 Round ball mold for shotguns a few days ago. Cleaned it up and cast about 100 + 520 grain round balls useing Wheelweightalloy.. water dropped/cooled. As the inside diameter of my Rem. brl. is about .727 inch there is no way that the round ball in a plastic shot cup would be guaranteed to safely pass through the barrel. Some more IVI loads were cut open again and noted to contain a plastic wad about an inch long plus the seperate shotcup unit. Shot cup petals were cut down to about 1/4 inch in length so the round ball would be centered in the plastic hull but the petals weren't adding to the overall diameter of the ball. Fit was found to be too loose.....borrowing an idea from the muzzleloader people a 1 inch square cotton material patch was placed on the cut wad ...round ball on top of patch and pushed into the plastic hull ...this required about 10 lbs. downward pressure to get it in for a very tight fit...and perfectly centered. Loaded round was noted to drop cleanly into the chamber so case dimensions were fine. Took 15 rounds of this to our local range at Copper Canyon.....set up the Chronograph and fired 3 rounds at 35 yards....first 3 shots grouped 3 inches...dead on for windage and 6 inches high. Velocity avg. 1050 fps. Next 3 shots 2.8 inches....and last 3....3.20 inches. All in all with just a bead front sight...not worse than expensive factory slugs. Our range is in the bush and what most would call "informal"....many weekdays you have the place all to youself. Some kind people had left a bunch of split fir firewood for the next people to use for a campfire and I got a piece about 6 inches thick and 12 inches long for testing purposes. At about 20 feet I fired one round into the woods' endgrain 12 inch section....second round blew through the 6 inch round/bark side and wasn't recoverd. Third round was fired from about 30 feet and stayed in....4th round also. Judicious use of an axe helped me extract 3 round balls from the block. All three recovered Hard cast round balls were not visibly deformed and can probably be reused as is. The one ball shot originally into the endgrain wood at 20 feet penetrated 8.5 inches.. upon measurement back at home. Historically the Brits used .70 + caliber Round Ball in their Black Powder smooth bore rifles back in the late 1700's or early 1800's at 1200 fps to shoot tigers and other large game...and if the stories are to be believed , they were shot at such a close range ...." that its' not sporting unless the animal collapses close enough to get dust on your boots"//
Publicerat Maj 26, 201015 yr Du tror inte avståndet spelar in lite här? Det är sällan en attack startar längre bort än 10 meter och då sluter det med att du skjuter på mellan 0 till 5 alternativt kliver du åt sidan. hundarna är som regel i hasorna på grisen så du får ju släppa in den så att du skjuter uppifrån och ner så att du inte skjuter hundarna.
Publicerat Maj 26, 201015 yr 405: frågan e ju hur träffbilderna ser ut med rundkulor. normalt brukar det ju inte direkt blir bättre...kräver säker räfflad pipa iaf. I övrigt e ja lite fundersam över det här med att repetera liggandes på marken... går det att mata in en ny patron i blasern om vapnet hålls upp och ned ex.? (har blaserfobi so noll koll)
Publicerat Maj 26, 201015 yr Författare Va fan har ni för grisar? Låter ju som ni blir attackerade titt som tätt?
Publicerat Maj 27, 201015 yr Va fan har ni för grisar? Låter ju som ni blir attackerade titt som tätt? Nej det är inte ofta som väl är Det händer endast några ggr per säsong. och då är det antingen pga skada eller att hundarna har jobbat med dom länge och dom är irriterade. Enda gången jag blivit oprovocerat anfallen var ner i valdermarsvikskanten...dom grisarna var inte friska ! Ses vi på mässan eller ? mvh Jens
Publicerat Maj 27, 201015 yr Författare Enda gången jag blivit oprovocerat anfallen var ner i valdermarsvikskanten...dom grisarna var inte friska ! Ja de grisarna har ett rykte om sig att va något extra. Efter vad jag hört så får de hundar skadade nästan varje gång de jagar där. Fast det är ju inte säkert att det var samma marker som du varit på. Ses vi på mässan eller ? Trodde det var allmänt känt att jag inte gärna lämnar Småland.
Publicerat Maj 27, 201015 yr Ja de grisarna har ett rykte om sig att va något extra. Efter vad jag hört så får de hundar skadade nästan varje gång de jagar där.Fast det är ju inte säkert att det var samma marker som du varit på. Trodde det var allmänt känt att jag inte gärna lämnar Småland. Haha ok det hade förbigått mig ja då får du väl hålla dig där -kanske skjuta någon gris på vak om jag känner dig rätt
Publicerat Maj 27, 201015 yr Författare Trodde det var allmänt känt att jag inte gärna lämnar Småland. Haha ok det hade förbigått mig Var lika bra att ta upp det själv, för annars hade väl Stojjan eller Ekebo gjort det.
Publicerat Maj 27, 201015 yr Var lika bra att ta upp det själv, för annars hade väl Stojjan eller Ekebo gjort det. Ha ha Men musköt jag såg i nån tråd att du kanske skulle till Östergötland för vildsvinsprov, vem anlitar du då som hundförare? Kan väl hålla med Jens i tråden om slug, själv använder jag också bara kulvapnet vid eftersök på gris men jag har inte riktigt samma kaliber utan 9,3x57 och den vill väl vissa hävda är en typ slug/potatiskastare Men ett e säkert och det är det fungerar. / Ekebo
Publicerat Maj 27, 201015 yr Författare Men musköt jag såg i nån tråd att du kanske skulle till Östergötland för vildsvinsprov, vem anlitar du då som hundförare? / Ekebo Får väl skicka någon av drängarna.