Publicerat Februari 2, 201115 yr Du kan skjuta Oryx med Oryx också. Men jag föredrar hårdare kulor. Jag fick det tipset innan jag åkte och fick se varför. Jag tror dig, annars skulle inte safariladdningarna vara som de är. Lyckligtvis finns det gott om ammunition att tillgå
Publicerat Februari 3, 201115 yr Hur stora är de "stora" antiloperna? Kan väl säga så här ; Springbock , Duiker = rådjur Impala , bläsbock = dovhjort Oryx , kudu , Red Hartebeest = stor kronhjort Blue Wildebeest = en normal skåneälg Eland = Stor dvs minst en jämtländsk storoxe
Publicerat Februari 3, 201115 yr Kan väl säga så här ; Springbock , Duiker = rådjur Impala , bläsbock = dovhjort Oryx , kudu , Red Hartebeest = stor kronhjort Blue Wildebeest = en normal skåneälg Eland = Stor dvs minst en jämtländsk storoxe Tack! Är de mer tjockhudade än våra svenska vilt? Undrar eftersom det säljs speciell ammunition för Afrika eller är de bara applicerbara på "Big Five"?
Publicerat Februari 4, 201115 yr Tack! Är de mer tjockhudade än våra svenska vilt? Undrar eftersom det säljs speciell ammunition för Afrika eller är de bara applicerbara på "Big Five"? Egentligen inte . Dom har en mkt stark övelevnadsinstinkt. Större än vad jag upplever att våra djur har. Sitter skottet bra så dör djuren i Afrika lika lätt som våra. Det som kan skilja är flyktsträckan. Om du tänker dig att skjuta med 9,3 :an så lär du inte uppleva ngt problem förutsatt att skottet sitter bra. Har själv skjutit mina djur därnere med 6,5 :an förutom schakalen. Den sköt jag med Johns 300 Mag. Därför blev det bara ett halsmontage o inte ett helmontage som var tänkt med ett sådant djur
Publicerat Februari 5, 201115 yr Kan väl säga så här ; Springbock , Duiker = rådjur Impala , bläsbock = dovhjort Oryx , kudu , Red Hartebeest = stor kronhjort Blue Wildebeest = en normal skåneälg Eland = Stor dvs minst en jämtländsk storoxe Kuddun är väl större och tyngre än B Wilebeest, 150cm/315kg mot 130cm/270kg cirkus. Däremot kan jag säga att min Kudu inte sprang mer än ca 20 m efter en 30-06 genom bogarna så den föll ganska snabbt. Å andra sidan så hade vi tre djur som var alla tre träffade såpass att min bedömnig är att ett svenskt vilt med de träffarna hade gått ner. Om inte i smällen så åtminstonde inom nån timme. Dessa tre djur jagade/spårade vi i 2-3 dagar vars och två av dem sköts på långa håll, ett hittades aldrig.
Publicerat Februari 7, 201115 yr Kuddun är väl större och tyngre än B Wilebeest, 150cm/315kg mot 130cm/270kg cirkus. Däremot kan jag säga att min Kudu inte sprang mer än ca 20 m efter en 30-06 genom bogarna så den föll ganska snabbt. Å andra sidan så hade vi tre djur som var alla tre träffade såpass att min bedömnig är att ett svenskt vilt med de träffarna hade gått ner. Om inte i smällen så åtminstonde inom nån timme. Dessa tre djur jagade/spårade vi i 2-3 dagar vars och två av dem sköts på långa håll, ett hittades aldrig. Enl en officiell bok från Pilanesbergs national park så anges kudu till 230 kg o BW till 250 kg. Båda torde ju då kvalificera till stor kronhjort eller normal skåneälg
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare Har du hört av transportören ännu Ijahman ? Inte mer än att vi kommit överens om ett pris. Nu väntar jag på att Reddune ska höra av sig och säga att dom är klara.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Inte mer än att vi kommit överens om ett pris. Nu väntar jag på att Reddune ska höra av sig och säga att dom är klara. Ok.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Jag kollade med transportören. Dom har fått info om att troféerna ska vara klara vecka 12. Så dom lämnar sydafrika i början på April. Sedan sa dom att det tar ca. 32-35 dagar innan båten kommer till Aarhus. Så i mitten på maj är dom förhoppningsvis hemma.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Författare Nu är mina troféer färdiga hos konservatorn. Jag fick väl inte de bästa bilderna men här kommer dom. Nu ska jag kolla så att allt är förberett med transportören. // John
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare Troféerna kommer till Århus 23/5-11 med fartyget Dal Kalahari. Skickas från Danmark runt 27/5-11 beroende på om allt flyter med tull osv. Beräknas vara hos mig första veckan i Juni.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Troféerna kommer till Århus 23/5-11 med fartyget Dal Kalahari. Skickas från Danmark runt 27/5-11 beroende på om allt flyter med tull osv. Beräknas vara hos mig första veckan i Juni. Lång väntan snart över
Publicerat Maj 13, 201114 yr Författare Lång väntan snart över Verkligen. Börjar närma sig lilla julafton för mig.
Publicerat Maj 13, 201114 yr Verkligen. Börjar närma sig lilla julafton för mig. Blir lite av en andra resa när man får hem dem. Alla minnena överfaller en
Publicerat Maj 27, 201114 yr Författare Senaste budet är att mina troféer kommer hem på Måndag eftermiddag!
Publicerat Maj 30, 201114 yr Senaste budet är att mina troféer kommer hem på Måndag eftermiddag! Och ???????? Förstår att du är jättespänd
Publicerat Maj 30, 201114 yr Författare Nej, dom skulle ringa idag och tala om vilken tid dom skulle komma. men dom har inte hört av sig. Får väl hoppas att dom dyker upp i morgon istället.
Publicerat Maj 30, 201114 yr Nej, dom skulle ringa idag och tala om vilken tid dom skulle komma. men dom har inte hört av sig. Får väl hoppas att dom dyker upp i morgon istället. Nordens araber är sig lika med andra ord
Publicerat Juni 1, 201114 yr Författare Så där ja.Ni får ursäkta bakgrunderna på bilderna. Jag hängde bara upp troféerna för fotografering på garrageväggen vid uppackningen.Jag tar några nya när troférummet är klart.Bilder på resten av skinnen orkar jag inte lägga upp nu.// John Jonsson Hjord
Publicerat Juni 1, 201114 yr Äntligen John. Hoppas du är nöjd med dom. Jag tycker dom ser fantastiskt fina ut iaf.
Publicerat Juni 1, 201114 yr Ja. Jag är verkligen nöjd. Bra så John. En liten fråga bara. Varför har du/dom skurit skallen på springbocken så ?