Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen tips mottages

Featured Replies

Publicerat

Jag har en gammal men fin 1900 6.5x55 med skaplig kikare som mitt enda klass 1.

Det jag vill ha nu är en "hundförar/drevjaktsbössa" klass 1.

Jag tänker lite grövre kaliber, som ska gå mestadels korta håll och kanske förbi ett och annan strå eller kvist. Det ska pangas på främst gris/älg.

Jag har förstås redan en kandidat men jag skulle vilja ha ett bollplank eller kanske helt nya infallsvinklar?

Kaliber, stockning, piplängd, fabrikat, you name it.

Tackar ödmjukast på förhand.

Publicerat
Jag har en gammal men fin 1900 6.5x55 med skaplig kikare som mitt enda klass 1.

Det jag vill ha nu är en "hundförar/drevjaktsbössa" klass 1.

Jag tänker lite grövre kaliber, som ska gå mestadels korta håll och kanske förbi ett och annan strå eller kvist. Det ska pangas på främst gris/älg.

Jag har förstås redan en kandidat men jag skulle vilja ha ett bollplank eller kanske helt nya infallsvinklar?

Kaliber, stockning, piplängd, fabrikat, you name it.

Tackar ödmjukast på förhand.

Hej du!

Jag är mycket nöjd med min Browning Bar 9,3 * 62 för samma ändamål som du tänker använda den till.

Stockad som en hagelbössa, rödpunkt och halvautomatisk gör den det i mina ögon till en oöverträffad korthållsbössa. Skjuter ledigt springande gris med bra resultat upp till 50 m. Nackdelen är stillastående djur på längre håll..men det har med mitt riktmedel att göra..

Har aldrig haft några eldavbrott eller liknande trot taskig vapenvård...har hört att bössan är mer tillförlitlig med grövre kaliber...

Publicerat

jag hade tagit en marlin 1895 gg 45/70 med pistolgreppskolv och en leupold QR-skena på den. den bankar stora hål och stoppar effektivt samt är inte värst slykänslig. jag hade inte valt den om jag inte laddade själv. inte mycket köttförstöring. den är billig och funkar på håll ut till 120m sen vågar jag inte riktigt längre pga för dålig erfarenhet av det skyttet.

/Kalle

Publicerat
  • Författare
jag hade tagit en marlin 1895 gg 45/70 med pistolgreppskolv och en leupold QR-skena på den. den bankar stora hål och stoppar effektivt samt är inte värst slykänslig. jag hade inte valt den om jag inte laddade själv. inte mycket köttförstöring. den är billig och funkar på håll ut till 120m sen vågar jag inte riktigt längre pga för dålig erfarenhet av det skyttet.

/Kalle

9,3x62 är ju den kaliber jag själv haft i tankarna, men semi är det verkligen civiliserat det? Ladda själv låter inte som något jag skulle tycka vara kul.

Något långhålls skytte lär det inte bli tal om, det kan man ju sköta med den gamla kanonen.

Publicerat

Beror ju på budgeten? Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en 358.win byggd på en kort låda, tex Sako, med en pipa på runt 50cm med bra öppna riktmedel. Laminatstock från Booberg, och givetvis snabbfästen till gluggen/arna.

Publicerat

Är inte ekonomin en begränsning så slår jag ett slag för Sako Kodiak .375 HH

Den har de bästa öppna riktmedel jag någonsin har testat och är i grund och botten byggd som en riktigt bra hundförarbössa!

Hade den funnits i .458 Lott hade jag redan köpt en!!! (har visserligen redan en Sako 85 Laminated Stainless i 9.3x62)

Dock går den nog lös på runt 25 papp vilket inte är helt gratis...

...fast det är ju en Sako ;)

Publicerat

lätt en DS i 8x57 ;)

Publicerat

Skulle nog föreslå en Tikka Battue i 9,*62 , hade en sådan innan jag gick in på pipbytarsvängen (blaser) men som sagt det finns mkt att välja på. I slutändan så är det ju pengarna som styr. Tikkan ligger iaf på ett bra pris.

Publicerat
  • Författare

Ekonomin får väl aldrig vara en begränsning...

Jag är en snåljävel men har den här gången funderat på att ta ut svängarna lite, med tanke på att jag lägger relativt lite pengar på jakten kontra vad jag strör på annat trams. Trots att det är ett intresse som jag håller högt och dessutom verkar ta mer och mer tid i besittning för varje år som går.

Sakon såg snygg ut, jag kan väl erkänna att min utgångspunkt i det här svamlet var R93:an men jag gick vilse i alla olika options.

Jag har inte räknat bort Browningen ännu, även om det känns lite hillbilly med semi.

Oavsett vad det blir så funderar jag på att förse spektaklet med aimpoint.

Publicerat

Har du kapitalet så är tycker jag en R 93/R8 ligger bra till om du inte vill custom beställa så du får den precis som du vill ha.

Säkrare bössa som hundförarpang hittar du inte, i och med att du kan ha patron i loppet med slak fjäder.

Dessutom så kan du ju komplettera med flera pipor, bra montage mm.

Publicerat

Själv använder jag en Blaser R93, Säkrare och smidigare hundförarpang får du leta efter. Och självklart 9,3x62.. med 21.1g oryx. :D Denna bössa kan du ju bygga ut som du vill och kompletera med sikten och pipor.

Mvh Jensa

Publicerat
  • Författare
i och med att du kan ha patron i loppet med slak fjäder.

Är det där verkligen någat att sträva efter?

Typiskt, nu förstörde jag min egen tråd med dålig humor...

Publicerat
Är det där verkligen någat att sträva efter?

Typiskt, nu förstörde jag min egen tråd med dålig humor...

:D:lol::lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skulle satsa på en kaliber som väsentligt skiljer sig från 6,5:an. Så att det blir tydligt vilken bössa du skall ha till vad.

Vid drevjakter kan det ju vara bra att kunna få iväg två snabba skott så en halvautomat, dubbelstudsare eller rakrepeteranade pjäs skulle ju sitta fint.

Budgetalternativet skulle vara en halvautomat i 9,3x62 toppad med ett rödpunktssikte eller ett bra öppet riktmedel.

En dubbelstudsare i 45-70 eller liknande skulle heller inte vara dumt. Här kan dock kostnaden skena iväg på riktigt.

De jag känner som har rakrepeterande bössor i 9,3x62 använder den faktiskt inte- de kör på 6,5-pipan. Varför vet jag inte riktigt men de trivs inte med den av någon anledning.

Publicerat
  • Författare
De jag känner som har rakrepeterande bössor i 9,3x62 använder den faktiskt inte- de kör på 6,5-pipan. Varför vet jag inte riktigt men de trivs inte med den av någon anledning.

Hmm... kanske skonsammare mot axeln?

Just nu lutar det väldigt mycket åt 9,3x62 i semiutförande, men jag ska försöka komma iväg så jag kan ta i grejerna istället för att bara titta på bilder.

Publicerat
Hmm... kanske skonsammare mot axeln?

Just nu lutar det väldigt mycket åt 9,3x62 i semiutförande, men jag ska försöka komma iväg så jag kan ta i grejerna istället för att bara titta på bilder.

Ok jag trodde du ville ha en lite billigare bössa, men som Blaserägare kan jag verkligen rekomendera en R93, har själv 2 pipor i 6.5*55 och 9,3*62. 6,5 an till pyrsch och 9,3an till all drevjakt. Jag kan inte tänka mig något bättre paket för den jakt jag bedriver. /Fredrik

Publicerat

Dubbelstudsare i kal 9,3 eller automat i kal 9,3...

Grabbarna o tjejerna med rakrepeterare framhäver gärna snabbheten och visst är det snabbare med rak än vanlig repetering men skillnaden är inte gigantisk utan snarast försummbar. Skillnaden mot en automat är desto större till automatens fördel och dessutom tas udden av rekylen så du ligger kvar bättre i målet. En dubblare kan vara lika snabb men vanligen är det större rekyl i dubblaren vilket gör att du inte ligger kvar i målet på samma sätt som med automaten.

...så är det hög eldhastighet som är det viktigaste så köp en automat, är du estet, köp en dubblare... ;)

Publicerat

Du skrev i ditt första inlägg i tråden att du skulle ha en hundförarbössa, om det är det du ska använda den till så skulle jag inte rekomendera en halvauto pga lätt att få skit,snö,is mm och eldavbrott som följd. Går som hundförare är det ju större risk att du får skit i den. Till på köpet är ju inte en uppspänd å laddad auto det säkraste man kan ha när man går igenom buskar å annat jox. Sen är den ju inte så smidig att göra rent heller, vilket ju kommer att behövas än mer för att säkerställa funktionen. Bara en tanke................ ;)

Publicerat
Du skrev i ditt första inlägg i tråden att du skulle ha en hundförarbössa, om det är det du ska använda den till så skulle jag inte rekomendera en halvauto pga lätt att få skit,snö,is mm och eldavbrott som följd. Går som hundförare är det ju större risk att du får skit i den. Till på köpet är ju inte en uppspänd å laddad auto det säkraste man kan ha när man går igenom buskar å annat jox. Sen är den ju inte så smidig att göra rent heller, vilket ju kommer att behövas än mer för att säkerställa funktionen. Bara en tanke................ ;)

Mer argument för en dubblare... :mad:

Publicerat
  • Författare
Mer argument för en dubblare... :angry:

Spanade runt på lite dubbelstudsare igår, men där verkar det rätt svårt att hitta något under 20K även om det är begagnat?

Jag tyckte att ditt resonemang med möjligheten att ligga kvar i målet var vettig, iofs stegrar man nog ur i rekylen men det är helt klart bättre förutsättningar än med en repetering.

Jag får helt enkelt fundera över vad jag vill prioritera för egenskaper. Beslutsfattande, usch....

Publicerat
Spanade runt på lite dubbelstudsare igår, men där verkar det rätt svårt att hitta något under 20K även om det är begagnat?

Jag tyckte att ditt resonemang med möjligheten att ligga kvar i målet var vettig, iofs stegrar man nog ur i rekylen men det är helt klart bättre förutsättningar än med en repetering.

Jag får helt enkelt fundera över vad jag vill prioritera för egenskaper. Beslutsfattande, usch....

Finns 4 st dubblare runt 20k på Blocket varav en Valmet 412s med dubbelstudsarpipset + kombi pipset + hagelpipset. Nästan som ett kinderägg.... :angry:

Torsbo har 44 st runt 20k varav 19 st nya.

Så visst finns det dubbelstudsare men har man pretantioner så kan det bli svårare. Berettan SilverSabel på Trollhättans nya vapenaffär är nog det bästa du kan få tag i för under 15 000:- men kalibern (30-06) är ju inte idealisk för brytvapen men jag vet folk som jagat i många år med liknande kalibrar utan problem.

Publicerat

Baikal har ju gjort en i kaliber 45-70, annars en blaser ligger kvar riktigt bra i målet under repetering, skjuter inte fortare med nån halvauto när jag provat.

Publicerat
Baikal har ju gjort en i kaliber 45-70, annars en blaser ligger kvar riktigt bra i målet under repetering, skjuter inte fortare med nån halvauto när jag provat.

Det har varit en del tester i olika media under åren och samtliga har utfallit så att snabbast skjuter (med träff) du med automat tätt följd av dubbelstudsare. Sen följer rakrepeterare och sist vanlig repeterare (typ Mauser).

När det gäller hur snabbt skjuta (och träffa) med en automat så har Tom Knapp världsrekordet med träff i 10 handkastade duvor och hur lång tid tar det för en duva att falla till marken vet jag inte men runt 2-3 sek.

Berettas gamla hagelauto (391) klarar 12 skott på 1,73sek. Nu är detta hagelautomater men en kulautomat är ungefär lika snabb.

Klarar du av att ladda om med samma hastighet och med samma träffsäkerhet med din Blaser blir jag förvånad... :angry:

Publicerat
Det har varit en del tester i olika media under åren och samtliga har utfallit så att snabbast skjuter (med träff) du med automat tätt följd av dubbelstudsare. Sen följer rakrepeterare och sist vanlig repeterare (typ Mauser).

När det gäller hur snabbt skjuta (och träffa) med en automat så har Tom Knapp världsrekordet med träff i 10 handkastade duvor och hur lång tid tar det för en duva att falla till marken vet jag inte men runt 2-3 sek.

Berettas gamla hagelauto (391) klarar 12 skott på 1,73sek. Nu är detta hagelautomater men en kulautomat är ungefär lika snabb.

Klarar du av att ladda om med samma hastighet och med samma träffsäkerhet med din Blaser blir jag förvånad... :angry:

Du känner inte Pertan eller hur?

Skala bort alla fina referenser, vi vet ju vad Knapp gör och prestandan på en del vapen, så är det nog som så att det är skytten snarare än vapnet, som styr.

Förresten är halvisar, gevär i lite kalibrar inte så där barnligt enkla att skjuta med precision och snabbt men det är en annan sak.

Säg fem duvor i vallen på 80 meter och kortast tid att knäcka dem vinner, det är snabbskytte med relevans, där har varken du eller jag en chans mot Pertan.

/Christian

Publicerat
Du känner inte Pertan eller hur?

Skala bort alla fina referenser, vi vet ju vad Knapp gör och prestandan på en del vapen, så är det nog som så att det är skytten snarare än vapnet, som styr.

Förresten är halvisar, gevär i lite kalibrar inte så där barnligt enkla att skjuta med precision och snabbt men det är en annan sak.

Säg fem duvor i vallen på 80 meter och kortast tid att knäcka dem vinner, det är snabbskytte med relevans, där har varken du eller jag en chans mot Pertan.

/Christian

..men om nu Pertan är så unikt snabb så faller alla hans argument för r93an platt till marken eftersom ingen annan kan upprepa samma snabbhet med R93an...

Låt oss då konstatera att för en NORMAL skytt så är en automat snabbare.